Geen geluid onder WinXP en Linux met (KM400)

Pagina: 1
Acties:

• defrag
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-05-2023
Beste medestrijders,

Ik heb hier een PC staan met het volgende probleem:

Geen geluid met verschillende geluidskaarten, zowel onder XP als Linux (Knoppix 3.9 LiveCD)

Ik heb diverse treats gelezen, maar dit lijkt een uniek geval.

Dit zijn de specs (Everest 2006):

Moederbord:
CPU Type AMD Athlon XP, 2083 MHz (12.5 x 167) 2600+
Moederbordnaam KM400-8235 Epox EP-8KMM3I (3 PCI, 1 AGP, 2 DDR DIMM, Audio, Video, LAN)
Systeemgeheugen 256 MB

Geluidskaart Soundblaster Live 24 bits
Geluidskaart (intern) VIA AC'97 Enhanced Audio Controller (uitgeschakeld in BIOS)

CPU-Eigenschappen:
CPU Type AMD Athlon XP 2600+
CPU Aanduiding Thoroughbred-B
CPU stepping B0
CPUID CPU Naam AMD Athlon(tm) XP 2600+
CPUID Revisie 00000681h

CPU snelheid:
CPU Klok 2080.6 MHz
CPU Multiplier 12.5x
CPU FSB 166.4 MHz

CPU Cache:
L1 Code Cache 64 KB
L1 Data-cache 64 KB
L2 Cache 256 KB (On-Die, Full-Speed)

SPD Geheugenmodules:
DIMM1: C Memory D1D266-064325I 256 MB PC2100 DDR SDRAM (2.5-3-3-6 @ 133 Mhz) (2.0-2-2-5 @ 100 Mhz)

BIOS Eigenschappen:
Datum Systeem BIOS 08/28/03
Datum Video BIOS 08/06/03
Award BIOS Type Phoenix - AwardBIOS v6.00PG
Award BIOS Boodschap 08/28/2003 For KM400 DDR Chipset
DMI BIOS Versie 6.00 PG

De interne geluidkaart is uitgeschakeld, de Speakers werken wel op een anders systeem.

Zou een BIOS upgrade de oplossing kunnen zijn?

• defrag
Ik heb voor de zekerheid de Creative Sound Blaster Live! 24-bit in een ander systeem gezet.
Daar doet hij het prima. Het ligt dus vermoedelijk aan de BIOS of het MoBo.

Ervaringen en tips zijn welkom.

[ Voor 10% gewijzigd door defrag op 20-07-2006 13:42 ]

• Khaine
  • Laatst online: 25-05 22:32

Khaine

Python liefhebber

Een bios-upgrade kun je natuurlijk altijd doen. Dat zal geen kwaad kunnen. Ik denk alleen niet dat je hier qua geluid iets mee opschiet.

Heb je de mogelijkheid gevonden om de geluidskaart op een ander systeem te testen, ipv alleen de speakers? Wellicht is het de combo van de speakers en de kaart?

Je geeft trouwens aan dat je met verschillende kaarten hebt getest, maar vervolgens alleen de 24-bit creative. Welke andere kaarten heb je nog meer getest? En heb je daarbij concequent 1 PCI-slot gebruikt of meerdere/verschillende?

Probeer anders ook een ander slot, voor het zelfde geld is je PCI-slot kaput.

[edit]
De Epox site waar je bios staat vermeld ook weinig van een probleem met geluidskaarten. Misschien toch even andere pci-slot proberen nadat je bios ge-upgrade is ?

[edit2]
Deze site geeft wel een bios-update van 2004, waar iig iets aan de realtek-soundcard onboard is gedaan. Wellicht die ook maar eens doornemen?

[ Voor 30% gewijzigd door Khaine op 20-07-2006 14:02 ]

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• defrag
Thanks Khaine666!

Ik heb 3 verschillende geluidkaarten getest in verschillende PCI sloten. Allemaal geven ze geen geluid.
De 2 andere zijn oudjes (Creative Labs CT4810 en een kaart met Vortex AU8820B0 chipset), maar die doen het ook prima in andere PC's :/
Die laatste speelt wel de 1e fractie van seconde (van een wav bestand).

Ik zal de linkjes eens bekijken!

Verwijderd

Met de soundblaster live wil het nog wel eens voorkomen dat je in de BIOS een IRQ moet forceren. Steek hem in een willekeurig PCI slot en in de BIOS die PCI slot IRQ 5 meegeven, meestal daarna wil het wel werken. Overigens kun je gewoon Creative bellen hierover of mailen :)

Verwijderd

Toevallig een VIA chipset? heb dit probleem ook wel eens gezien. Weet nu nog niet wat het probleem was. Zowel onboard als pci soundblaster live audiokaarten deden het niet. Tot moederbord lekkende elco's kreeg en vervangen werd. Toen werkte het wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2006 14:46 ]

• defrag
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 14:45:
Toevallig een VIA chipset? heb dit probleem ook wel eens gezien. Weet nu nog niet wat het probleem was. Zowel onboard als pci soundblaster live audiokaarten deden het niet. Tot moederbord lekkende elco's kreeg en vervangen werd. Toen werkte het wel.
Yep! Er zit een VIA chipset op het MoBo, maar er zijn geen lekkende (of bol staande) Elco's te zien.

Ik zal de tip met IRQ 5 eens proberen!

• defrag
De Audigy Live kaart heeft IRQ 18 in Windows.
Ik heb gekeken of dit in de BIOS is in te stellen, maar in de huidige versie zie ik niet waar ik dat kan doen. Kan de IRQ ook in WinXP worden gewijzigd :?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 14:45:
Toevallig een VIA chipset? heb dit probleem ook wel eens gezien. Weet nu nog niet wat het probleem was.
Dan moet je gewoon even wat verder kijken, de Via + soundblaster incompatibility is werkelijk uitentreuren beschreven, zowel op GoT als daarbuiten.

Kort samengevat:

1) Intel verzon anno 1993 de PCI-standaard. Sindsdien heeft Intel er meerdere uitbreidingen op gedaan die in de PCI 2.0, 2.1 en 2.2 standaarden verwerkt zijn. Maar Intel heeft ook een aantal uitbreidingen gedaan die niet in de 2.2 standaard terechtgekomen zijn. Toch hebben ze die op hun eigen chipsets geimplementeerd - daar is niets mis mee omdat de chipsets volledig PCI 2.2 compatible bleven.

2) Via heeft zich strak aan de PCI standaarden gehouden. Toen PCI 2.2 aangekondigd werd, heeft Via zijn southbridges ermee uitgerust. Maar Via heeft zich aan de officiele standaarden gehouden en niet de onofficiele uitbreidingen van Intel geimplementeerd. Ook hier is niets mis mee, de chipsets in kwestie zijn volledig PCI 2.2 compatible.

3) De SBLive! reeks (en sommige latere SB128 modellen) van Creative eisen in theorie slechts een PCI 2.1 bus, maar maken als PCI 2.2 beschikbaar is ook gebruik van de onofficiele extensies van Intel, zonder te controleren of die daadwerkelijk geimplementeerd zijn in de chipset. Creative heeft zich dus niet strak aan de PCI 2.2 standaard gehouden. Daar gaat het fout.

Nu moet gezegd worden dat niet alle Via chipsets hier in gelijke mate last van hebben, sterker nog, dit probleem kan zich voordoen op de ene bord met een zeker chipset maar niet optreden op een verder identiek bord met schijnbaar identieke chipset. Vooral de Via 686B southbridge was in dit context berucht.

Via heeft dmv 4-in-1 (nu: Hyperion) driver updates geprobeerd het te verhelpen, ook schijnt eea in de latere southbridge ontwerp aangepast te zijn. Tenslotte hebben veel moederbordfabrikanten ook via BIOS-updates geprobeerd het leed te verzachten. Alleen Creative heeft geen zak uitgevoerd :X

Eh, maar tot zover de geschiedenisles. Bovenstaande speelde zich anno 2000/2001 af, de chipset hier is van een paar jaar later, bovendien zijn de symptomen anders. Kortom, het zou me verbazen of dit hier aan de orde was.

Wat ik hier opmerkelijk vind is dat het probleem zich zowel onder Windows als onder Linux voordoet en dat in verschillende PCI sloten met verschillende kaarten. Vooral het feit dat een Aureal kaart dezelfde symptomen geeft bewijst dat dit niets met de Via/SBLive issue te maken heeft. In eerste instantie zou ik helemaal de losse kaart weglaten en gewoon kijken of het werkend te krijgen is met de onboard audio. Dan pas extra onzekerheden (=kaarten) toevoegen :o

Oslik blyat! Oslik!

• Khaine
  • Laatst online: 25-05 22:32

Khaine

Python liefhebber

defrag schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 15:11:
De Audigy Live kaart heeft IRQ 18 in Windows.
Ik heb gekeken of dit in de BIOS is in te stellen, maar in de huidige versie zie ik niet waar ik dat kan doen. Kan de IRQ ook in WinXP worden gewijzigd :?
Misschien dan toch maar een bios-update doen. Vaak ze je bij hardware en dan PCI-periphials (oid ) een lijst staan. In vrijwel elke bios moet het mogelijk zijn om apparaten een afzonderlijk IRQ mee te geven. Je kunt dit vaak ook in windows doen, maar bios geeft je een lijst met IRQ's die momenteel al in gebruik zijn, en ik weet niet of windows dit ook doet. Zo kun je voorkomen dat je meerdere apparaten op 1 IRQ zet, zodat er uiteraard conflicten optreden.

Ik zou vooral goed zoeken, en als je er niet uitkomt even Epox mailen over IRQ-support.

Als je precies de naam van je bios weet (AMI , phoenix etc. ) kun je daarop ook googlen met betrekking tot de IRQ-toewijzingen.

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• defrag
Mission accomplished !! :Y) Er is weer geluid!

Ik heb de laatste BIOS die ik kon vinden geflashed > 1-12-2004
In Windows heeft de geluidskaart nu IRQ 19 ipv 18 8)7 .In de nieuwe BIOS zie ik echter weinig veranderingen qua (IRQ) instellingen.

In ieder geval allemaal bedankt voor de hulp! _/-\o_

Groet, Emiel
Pagina: 1