Toon posts:

van vaste publieke IP's naar 192... met DHCP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Graag advies bij volgende case:

Om onbekende historische redenen hebben alle pc's en servers een publiek IP-adres. Omdat dit geen schoonheidsprijs verdient en de IP-Adressen op raken is een overstap naar een 192... subnet geplant, waarbij de adressen dmv DHCP uitgegeven worden.

Er wordt de voorkeur aan gegeven in stappen de IP-Adressen om te zetten. alle servers en desktops zijn verbonden met een serie switches. Een aantal servers is via deze switches met het internet verbonden. Wat is de juiste/beste manier over te stappen?

- DHCP-Server voor 192... subnet, alle servers dubbele IP-Adressen geven (weet niet of dit mogelijk is, één draait onder Netware)

- een DHCP-Server die adressen in de 192... serie uitgeeft, en een router op de defaultroute die het verkeer naar de servers doorstuurt naar de servers en de rest het internet op stuurt (Is dit mogelijk? het is fysiek nog steeds één netwerk)

- Switch - voor switch omzetten en een router tussen de switches die omgezet zijn en de switches die niet omgezet zijn zodat fysiek 2 netwerken ontstaan.

of nog anders?
Er zijn ongeveer 100 pc's en 5 servers, waarvan één netware server en een fileserver

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:57

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Wat heb je zelf al uitgetest ? Wat zijn de rest voor servers en hun functies ?

Tijd voor een nieuwe sig..

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:20

lier

MikroTik nerd

Kan je nog wat aanvullende informatie geven ?

OS van de servers ?
Versies !?
Maken jullie gebruik van de Novell client, of zorgt een ander OS hiervoor ?
DNS ?
WINS ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
De servers:
1 x Novell , Groupwise 6.5
3 x NT4SP6 (PDC, BDC, Oracle-Server)
1x Windows Server 2003
1 x Linux

Ja ze zijn oud en worden (zeer) binnenkort vervangen.

Novell client

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2006 14:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2006 14:04 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

Middels edit Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif kan je je bericht editten.
Scheelt weer 2 nieuwe replies !

[ Voor 19% gewijzigd door lier op 20-07-2006 13:54 ]

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:40

Sa1

Als alles binnenkort vervangen wordt zou ik gewoon beginnen met het nieuwe spul goed te configureren en hier gewoon in één keer op over stappen.. anders zit je nu allemaal dubbel werk te doen.. maar das mijn mening.

Mijn ervaring met alles in fases overzetten is bedroevend :)) zou gewoon een keer een weekend er voor uittrekken om alles in één keer om te zetten naar een private ip range... maar dat is ook wederom mijn mening...

ik wens je iig succes!

Verwijderd

Topicstarter
Alles in één keer heeft ook mijn voorkeur maar er zijn mensen in de organisatie die er anders over denken :(

• lier

lier

MikroTik nerd

Blijkbaar zit jij niet in de rol van adviseur en/of heb je niet de verantwoording voor deze migratie. Dan moet je het gewoon doen zoals je verteld wordt...lijkt mij dat als er "mensen in de organisatie die er anders over denken" zijn, dat die dan ook in staat zijn een migratieplan te schijven.

Vanwaar dan deze vraag op GoT ?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn mening werd gevraagd en ik heb er wel een idee over, maar ben niet zeker of mijn idee de juiste weg is, wil via dit forum toetsen of ik het bij het juiste eind heb. Ik ben één van de adviseurs die gevraagd is, er is nog geen beslissing genomen over het migratiepad.

Het migratieplan wordt geschreven mede op basis van de ideeën die ik er over heb.

• Nyko
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:23
Op windows clients kan je voor zover ik weet geen dhcp instellen als je al een vast ip adres hebt geconfigureerd .

Life is a bitch, then you die.

• lier

lier

MikroTik nerd

Phantom_90 schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 14:48:
Op windows clients kan je voor zover ik weet geen dhcp instellen als je al een vast ip adres hebt geconfigureerd .
Wat je natuurlijk wel kan doen is DHCP server implementeren in de huidige IP range. Neem aan dat de servers een herkenbaar/afwijkend Ip adres hebben (lage range ?) ?

Feit blijft (en de vraag dus ook), van welke services maken jullie gebruik met betrekking tot netwerk ?

• Romke
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Wat ik zou zeggen: Geen Windows bakken direct aan internet, zeker geen NT4 (worden geen security updates meer uitgebracht enzo).

Misschien een bepaalde bak als router die dan de IP's aanneemt of doorgeeft aan de servers die dat nodig hebben (webservers bijv? andere bakken die een publieke functie hebben?), en de rest bijvoorbeeld in 172.16.x.x range (=vrij voor intern dacht ik), subnetmask 255.255.0.0 (heb je ruim 64000 ip's dacht ik)
Die router laat dan alleen verkeer van buiten naar binnen door op de poorten die van buitenaf bereikbaar moeten zijn.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-04 11:55

BHQ

Dat kan wel. Als er dan geen DHCP draait krijg je je zelf ingestelde IP.

Verwijderd

De vraag die bij mij opborrelt is: is er uberhaupt een internet verbinding vanaf het huidige (publieke) subnet. Een lokaal netwerk dat geen internetverbinding heeft kan prima een publieke IP range hebben.

Ik heb zelf meegemaakt dat een bedrijf meerdere kantoren had, maar op ieder kantoor lokaal een publieke IP range gebruikte, maar geen verbinding had met het internet. De servers op ieder netwerk konden via TS benaderd en beheerd worden. Dit was op zich een werkbare situatie maar gaf behoorlijk veel extra werk voor beheer.

Nadat besloten was om via VPN de kantoren te gaan koppelen is er ook op ieder kantoor een private IP range ingesteld.

Aanpak was in eerste instantie per lokatie de IP adressen omzetten, daarna pas Routers + VPN's implementeren voor het aan elkaar knopen van de lokaties.

Zaken waaraan je zal moeten denken:
- Maak je DHCP range niet te groot zodat je ook een aantal fixed IP adressen kan implementeren voor bijvoorbeeld servers en printers.
- Als je meer dan 200 DHCP clients per subnet krijgt, overweeg dan een klasseB of indien je perse een klasseC subnet wil, supernetten van 2 ranges op 1 lokatie.
- Als je servers/OS'en gaat vervangen zoek eerst uit of Drivers voor bijvoorbeeld printers die je gebruikt ook op dat nieuwe OS voorhanden zijn. (ik heb nogal lopen stoeien met drivers voor een laserplotter waar uiteindelijk alleen NT4 drivers voor beschikbaar waren.)

• Frogmen
  • Niet online
Wat is er op tegen om eerst een router met DHCP te plaatsen en die router regelt het verkeer tussen private en publiek kan je eerst testen vervolgens alle clients naar private via DHCP en later je nieuwe servers een private IP. Simpel in stappen in te voeren en het minste risico.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Verwijderd

Topicstarter
Frogmen schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 15:52:
Wat is er op tegen om eerst een router met DHCP te plaatsen en die router regelt het verkeer tussen private en publiek kan je eerst testen vervolgens alle clients naar private via DHCP en later je nieuwe servers een private IP. Simpel in stappen in te voeren en het minste risico.
Dat was ook mijn idee, vraag me alleen af of de netten ook fysiek gescheiden moeten worden (dus de router tussen 2 groepen switches) of dat dit niet nodig is. En in hoeverre de router een bottleneck gaat worden als alle verkeer tussen het nieuwe subnet en de servers (met een publiek adres) via één routertje loopt.

Een deel van de servers heeft een internetverbinding nodig.
Wat betreft "NT bakken aan het net" => :r ook daar wordt aan gewerkt, zeg maar niets meer....
WINS: ik geloof het wel, er zijn nog een aantal Win98 kisten (gaan er ook uit) Vraag me wel af of dat daarna nog nodig is

Het idee is een klasse B net in 192.168 Range, en daarheen op termijn alles (ook de servers) omzetten, servers dan via NAT vanuit het net bereikbaar maken. met een fatsoenlijke firewall natuurlijk

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2006 16:16 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 16:08:
[...]

Dat was ook mijn idee, vraag me alleen af of de netten ook fysiek gescheiden moeten worden (dus de router tussen 2 groepen switches) of dat dit niet nodig is. En in hoeverre de router een bottleneck gaat worden als alle verkeer tussen het nieuwe subnet en de servers (met een publiek adres) via één routertje loopt.

Een deel van de servers heeft een internetverbinding nodig.
Wat betreft "NT bakken aan het net" => :r ook daar wordt aan gewerkt, zeg maar niets meer....
WINS: ik geloof het wel, er zijn nog een aantal Win98 kisten (gaan er ook uit) Vraag me wel af of dat daarna nog nodig is

Het idee is een klasse B net in 192.168 Range, en daarheen op termijn alles (ook de servers) omzetten, servers dan via NAT vanuit het net bereikbaar maken. met een fatsoenlijke firewall natuurlijk
nope ffysiek scheiden hoeft niet, maar je moet dan wel zorgen dat de router een ipaddress heeft in beide subnets, anders wordt er niks geroute natuurlijk.
Pagina: 1