[XP Pro] trage boot

Pagina: 1
Acties:

• Goliath
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-10-2025

Goliath

hi ho silver... away

Topicstarter
Sinds kort heb ik het probleem dat m'n pc af en toe zeer traag boot.
Windows doet dan er dan een minuut of meer over om op te starten.
Dit probleem is al vaker op GoT behandeld, en ik heb dat ook het volgende geprobeerd:

-opstarten in safe mode. Resulaat: pc start gewoon goed op
-scannen op virussen/spyware (met meerdere virusscanners, en ook met meerdere spywarescanners). Resultaat: geen virussen gevonden, aanwezige spyware is verwijderd, maar daarmee is het probleem niet opgelost.
-Memtest gedraaid (bijna een uur lang). Resulaat: geen errors gevonden
-WD Diagnostics gedraaid (heb een WD Raptor 150 Gb 10.00RPM). Resulaat: geen fouten gevonden
-Bootvis gedraaid. Resulaat: geen opmerkelijke problemen aangetroffen
-gekeken in de logboeken. Resultaat: er staat "waarschuwing" Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk0\D tijdens een wisselbestandsbewerking. Enig idee wat ik hiermee aanmoet? Windows opnieuw installeren?

Het gekke is dat dit probleem zich niet regelmatig voordoet.

System specs:
-AMD X2 4800+
-2Gb OCZ RAM
-WD Raptor 150 GB 150 Gb S-ATA
-Samsung Spinpoint SP2504C 250 GB S-ATA
-WinXP Pro SP2
-Norton Antivirus 2006
-Ad-aware SE prof.
-Spybot S&D

Afbeeldingslocatie: http://img218.imageshack.us/img218/9474/bootvisrp2.th.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Goliath op 20-07-2006 12:30 . Reden: typo ]

Verwijderd

Laat memtest eens een dagje lopen, of een nachtje, meestal als er al problemen zijn dan komen die pas later boven water.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:06
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 12:22:
Laat memtest eens een dagje lopen, of een nachtje, meestal als er al problemen zijn dan komen die pas later boven water.
bij alle problemen die ik met memtest heb gezien wat het probleem binnen een kwartier gevonden.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Verplaats je wisselbestand naar een andere partitie indien mogelijk.

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-03 20:40
Test de harde schijf eens. Windows geeft aan dat er wat mis mee is namelijk, kan ook de controller op het moederbord zijn. Testen kun je doen met HDTune bijvoorbeeld http://www.hdtune.com/

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-03 21:03
1. Draai naast Bootvis diagnostics ook eens de boot-optimizer ronde van bootvis.
2. Heb je nieuwe moederbord of andere drivers geinstalleerd (NVIDIA)?
Check dan of de NCQ van je SATA poort aan staat. Indien dit het geval is, zet het eens uit, de raptor regelt dit nl. zelf.
3. Run scandisk / chkdsk eens met alle opties.
4. Run eens een defrag.

"That was left handed..." - JJH

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je cache van je disk aanzetten kan ook performance opleveren, zeker bij starten omdat er tijdens een boot best wel veel schrijfacties zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Wim-Bart op 20-07-2006 13:35 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:42
Mwa, ik vind een minuut niet erg veel. Met een beetje pech doet de post al 20 seconden...
Mijn windows pc's zijn (met alle updates) nooit binnen een minuut helemaal uitgerateld...

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-03 20:19

_Thanatos_

Ja, en kaal

Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 13:19:
Verplaats je wisselbestand naar een andere partitie indien mogelijk.
Dat is een fabeltje. De schijfkop moet dat juist méér heen en weer als de pagefile benodigd is. Alleen de pagefile verplaatsen naar een andere fysieke harddisk helpt voor de performance, maar zelfs dan scheelt het maar minimaal, omdat de pagefile niet zo vaak wordt gebruikt als je denkt, en als helemaal niet tijdens het booten.

TS: draai ook es Autoruns van Sysinternals. Check op de "Login" tab van dat prog wat je allemaal niet wilt opstarten. Dat wil nog weleens helpen.

[ Voor 24% gewijzigd door _Thanatos_ op 20-07-2006 14:46 ]

日本!🎌

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-03 13:25
Misschien netwerkkaart, disable deze eens en kijk of het weg is.
In de bios worden daar de hd goed gezien\gevonden, zet in de bios quickboot uit en reclame scherm uitzetten dan zie je meer.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Dude, deinstalleer de nVidia IDE drivers. Ik zie niet welk moederbord je gebruikt, maar ga even uit van mobo met nForce 4 chipset. De foutmelding komt me iig bekend voor.

NCQ met een Raptor kan je beter uitzetten, die wordt er alleen maar trager van.

Instagram / YouTube

• Goliath

Goliath

hi ho silver... away

Topicstarter
Matel schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 13:27:
Test de harde schijf eens. Windows geeft aan dat er wat mis mee is namelijk, kan ook de controller op het moederbord zijn. Testen kun je doen met HDTune bijvoorbeeld http://www.hdtune.com/
Heb een error scan gedaan met HD Tune 2.52. Resultaat: alles OK.

Afbeeldingslocatie: http://img152.imageshack.us/img152/7286/hdtunejw6.th.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Goliath op 20-07-2006 15:30 . Reden: Thumbnail ]

• Goliath

Goliath

hi ho silver... away

Topicstarter
aramdin schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 14:51:
Dude, deinstalleer de nVidia IDE drivers. Ik zie niet welk moederbord je gebruikt, maar ga even uit van mobo met nForce 4 chipset. De foutmelding komt me iig bekend voor.

NCQ met een Raptor kan je beter uitzetten, die wordt er alleen maar trager van.
Klopt inderdaad, vergeten te melden: Het is een ASUS A8N Sli Premium met NForce4 chipset.

• aramdin
Dacht ik al :) Zo goed als zeker zeg ik je nu dit: deinstalleer die drivers en weg is het probleem, voor de zekerheid raad ik je ook aan om nogmaals windows opnieuw te installeren!

Suc6

Ik had het probleem ook met de IDE drivers, die doen niets anders dan problemen veroorzaken!

Instagram / YouTube

• Goliath

Goliath

hi ho silver... away

Topicstarter
aramdin schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 16:24:
Dacht ik al :) Zo goed als zeker zeg ik je nu dit: deinstalleer die drivers en weg is het probleem, voor de zekerheid raad ik je ook aan om nogmaals windows opnieuw te installeren!

Suc6

Ik had het probleem ook met de IDE drivers, die doen niets anders dan problemen veroorzaken!
Heb de NVidia IDE drivers inmiddels verwijderd. Het is nog te vroeg om te kunnen zeggen of dat het probleem hierdoor is opgelost.Als het goed is, heeft Bootvis een optie om je systeem een x aantal keren te laten booten. Dat ga ik nog proberen, pas dan kan ik zeggen of het werkelijk is opgelost. Thx anyway.

Verwijderd

_Thanatos_ schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 14:44:
[...]
Dat is een fabeltje. De schijfkop moet dan juist méér heen en weer als de pagefile benodigd is. Alleen de pagefile verplaatsen naar een andere fysieke harddisk helpt voor de performance, maar zelfs dan scheelt het maar minimaal, omdat de pagefile niet zo vaak wordt gebruikt als je denkt, en als helemaal niet tijdens het booten.
[...]
@_Thanatos_: Het ging me niet om performance winst. Als je wisselbestand nu op een plek staat op je HDD die brak is, kan je hem verplaatsen en krijg je eventueel niet meer die wisselbestand erros. Ik ken het fabeltje.

@TS: Staat je wisselbestand ingesteld met een dynamische grootte?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2006 23:56 ]

• Goliath

Goliath

hi ho silver... away

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 23:54:
[...]

@_Thanatos_: Het ging me niet om performance winst. Als je wisselbestand nu op een plek staat op je HDD die brak is, kan je hem verplaatsen en krijg je eventueel niet meer die wisselbestand erros. Ik ken het fabeltje.

@TS: Staat je wisselbestand ingesteld met een dynamische grootte?
voor wisselbestand zie: Afbeeldingslocatie: http://img149.imageshack.us/img149/4672/wisselbestandcw3.th.jpg

• aramdin
[quote]Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 23:54:
[...]

@_Thanatos_: Het ging me niet om performance winst. Als je wisselbestand nu op een plek staat op je HDD die brak is, kan je hem verplaatsen en krijg je eventueel niet meer die wisselbestand erros. Ik ken het fabeltje./quote]

Die wisselbestand errors hebben 99% te maken met die brakke nVidia IDE drivers

Instagram / YouTube

Pagina: 1