Toon posts:

Problemen MSI 865PE Neo2-V + XFX 7800GS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst mijn oude videokaart eens vervangen voor iets wat nog een tijdje langer mee kan gaan. Hierbij heb ik het over de XFX 7800GS.

Allemaal leuk en aardig, maar als ik deze in mijn moederbord prik, komt hij niet meer voorbij zijn Bios check.

Ik krijg wel te zien wat voor video kaart erin zit, die herkent hij helemaal prima. Dan krijg ik het volgende scherm, waarop ongeveer het volgende staat

Checking NVRAM...
1024(etc)... OK
DEL->Setup (en een zooi andere opties)

Hier stopt hij gewoon. Ik kan leuk met TAB wisselen tussen de mobo graphic en het huidige scherm, maar alle andere opties leveren alleen een 'Go->[optie]' in de plaats op, waarna het mobo opnieuw opstart.

Waar kan dit aan liggen? Zou er een probleem zijn met de herkenning van de video kaart? (met mijn oude 9600XT start hij prima op)

Dit is het gehele systeem:
- P4 3.0Ghz
- MSI 865PE Neo2-V
- 2x 512 DDR400 Ram
- XFX Geforce 7800GS
- Maxtor 200GB S-ATA150 HDD

Ik had al gedacht aan een nieuwe voeding, en heb er tijdelijk even een over-the-top Antec 550 in geplugt, om zeker te weten dat het daar niet aan lag.

Iemand ideeën?

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-05 11:06

icecoolsniper

never run from a sniper!

Je kan proberen met de 9600 te booten en dan in de bios de agp snelheid op 4x te zetten ipv 8x (als dat mogelijk is)

Ik heb een soort gelijk probleem met mijn asus p4p800 se maar dat lag aan te strakke geheugentimings.

Je kan ook nog proberen fast writes uit te schakelen in het bios.

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

Verwijderd

Topicstarter
Dat ga ik zeker eens proberen, maar momenteel is het probleem enigszins verplaatst.

Als test heb ik het geheel gisteren even op een ander mobo geprikt. Een Asus P4P800-E Deluxe. Deze gaf echter geen beeld. Zelfs niet na een cmos reset en de batterij eruit laten een tijdje.

Nu heb ik alles weer terug geprikt op mijn MSI, maar deze geeft nu exact dezelfde klachten als de Asus. Ik heb hem voor de zekerheid even naast de kast gelegd, en de batterij eruit gehaald.

Dit repareerde al het probleem dat hij automatisch aanging en niet meer uit. Nu kan ik met een schroevendraaier prima mijn moederbord aan en uit zetten, maar ik krijg nog steeds geen beeld.

Het moederbord piept niet, maar ik weet niet of dit ligt aan de noodzaak om de pc-speaker panel connector aan te sluiten (die op de MSI heel obscuur niet is aangegeven)

Verder heb ik geprobeerd er een kapot stuk ram in te gooien. Zelfde resultaat. Ligt het daarom misschien aan mijn RAM? of is mijn CPU kaduuk gegaan in de verplaatsing naar het andere Mobo

Alle andere dingen heb ik denk ik redelijk kunnen uitsluiten:
- 2 mobo's doen allebei hetzelfde
- 2 videokaarten (van welke 1 splinter nieuw) doen allebei hetzelfde
- 2 voedingen (waarvan 1 splinter nieuw) doen allebei hetzelfde

Alleen het RAM en de CPU kan ik niet testen vanwege gebrek aan vervangende middelen.

• Viper_4111
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 14:20
De 7800GS zal alleen werken als je AGP 4x aanzet. Zoals de vorige poster ook al zei gebruik even een andere vga kaart om de juiste bios instelling in te stellen.

Download voor de zekerheid nog even de laatste bios van deze website: http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=612 en flash deze even.

Geen informatie beschikbaar

• NeverAlone
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-05 11:42
De 7800GS kan zonder problemen in AGP 8x modus werken en ook met fastwrites. Ik ben zonder veranderingen in de BIOS van een 9800Pro naar een 7800GS overgestapt. Die bovengenoemde BIOS upgrade is een goede suggestie en anders lijkt het er verdacht veel op de kaart stuk is !

Verwijderd

Topicstarter
Wat misschien niet geheel duidelijk is, is dat de 7800GS wel beeld heeft gegeven, en de 9600XT wel heeft gedraaid.

Maar nu geven ze beiden geen beeld, op beide moederborden niet. Er is volgens mij dus overduidelijk iets kapot gegaan, maar wat dit precies kan zijn weet ik niet.

Ik gok voorlopig op mijn CPU...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2006 15:59 ]

• Viper_4111
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 14:20
NeverAlone schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 15:21:
De 7800GS kan zonder problemen in AGP 8x modus werken en ook met fastwrites. Ik ben zonder veranderingen in de BIOS van een 9800Pro naar een 7800GS overgestapt. Die bovengenoemde BIOS upgrade is een goede suggestie en anders lijkt het er verdacht veel op de kaart stuk is !
Natuurlijk werkt deze op 8 keer. Maar we hebben het nu over de TS zijn bord en niet over jouw bord :)

En voor de TS, er moet haast iets veranderd zijn waardoor je nu geen beeld meer krijgt. Als je het bord al buiten je kast hebt liggen sluit dan alleen het noodzakelijke aan (CPU/MEM/VGA) en ga dan even experimenteren (Bios reset, andere VGA kaart enz).

Geen informatie beschikbaar

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik idd gedaan.

Nadat ik beide moederborden buiten de kast had gelegd, heb ik ze allebei eerst alleen met CPU geprobeerd te starten. Deze gingen allebei ongeveer 5 seconden (!) aan en vielen vervolgens meteen weer uit. Beiden piepten nooit.

Toen ben ik er RAM in gaan steken, in verschillende combinaties van slots en de 2x512 DDR400's die ik heb. Zelfde resultaat bij beiden. 5 seconden aan, dan weer uit. Geen piepjes.

Het vreemde was dat zodra ik daarna ook nog eens mijn VGA aansloot. Ze niet meer uitvielen. Ik kreeg ze vervolgens ook niet meer uit met de powerswitch.

Toen heb ik bij beiden de batterij eruit gehaald en een tijdje gewacht. Bij de Asus trad geen verandering op. Bij de MSI kon ik vervolgens wel weer het mobo uitzetten met de powerswitch.

Beiden mobo's zijn dus al gereset via het verwijderen van de batterij. Wat ik niet heb geprobeerd is mijn BIOS van de MSI force flashes (met ctrl+home)

Werkt dit ook zonder beeld? Of is het waarschijnlijk dat het komt doordat de CPU niet werkt, waardoor het flashen uberhaupt niet zou kunnen?

///////
EDIT
///////

Ik heb onlangs alle mogelijke kapotte dingen nieuw aangeschaft (mobo, cpu & ram) Komen als het goed is morgen of overmorgen binnen. Dan zal ik eens kijken of de kaart daarin wel direct werkt.

Ik heb de volgende dingen besteld:
- Athlon 64 3400+
- Asus K8V-X SE (niet meest uber, maar iig wel ruim voorradig)
- Corsair 1024MB DDR400Mhz

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2006 09:14 ]

• NeverAlone
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-05 11:42
Als je nog een PCI videokaart hebt kun je deze wel gebruiken om de BIOS te flashen want je hebt wel beeld nodig. Zonder grafische kaart wil het systeem meestal niet verder booten. Je zou dan ook kunnen proberen om windows met 2 grafische kaarten te booten. Als je de PCI dan in de BIOS als eerste adapter instelt kun je misschien controleren of Windows de AGP kaart nog herkend.
Pagina: 1