Toon posts:

Maximum schijven Raid 0 voor Uli M1575 controller?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg binnenkort 4 hd's , 80 GB Samsung SATA2
Verder gebruik ik een DFI UT CFX3200-DR mobo met daarop een Uli M1575 Raid controller vor max. 4 SATA schijven.

Nu vroeg ik me af of ik aan deze controller 3 hd's in Raid 0 kan draaien en de 4e hd als losse SATA schijf gebruiken (voor backup doeleinden)?

Ik heb de Raid faq doorgelezen en in principe zou dat moeten kunnen maar ik kan in de handleiding, internet (google) niet vinden hoeveel maximum hd's in Raid 0 kunnen draaien op deze Uli controller!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
De ULi M1575-controller heeft vier poorten met RAID-functionaliteit, dus kun je zelfs vier schijven in een RAID0-array kwijt :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Topicstarter
Helaas het lukt niet.
Ik kan maar 2 schijven kiezen voor een RAID0 array.
Wel kan ik 2 RAID0 arrays aanmaken, dus RAID0-A en RAID0-B

Maar mijn plan was dus om 3 schijven te gebruiken voor RAID0 array en de 4e schijf als backup, dus een single schijf (JBOD).

Dus zodoende wilde ik driedubbele snelheid gebruiken van de RAID0 array
Zou het ook mogelijk zijn dat die RAID0-A en RAID0-B arrays dan vierdubbele snelheid gebruikt? :?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2006 19:45 ]

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:28
Als je de handleiding leest dan kan je volgens niet anders dan concluderen dat er in dit geval maar twee disks in een RAID0 array kunnen:
RAID 0 uses two new identical hard disk drives to read and write
data in parallel, interleaved stacks. Data is divided into stripes and
each stripe is written alternately between two disk drives. This
improves the I/O performance of the drives at different channel;
however it is not fault tolerant. A failed disk will result in data loss in
the disk array.

Verwijderd

Topicstarter
Ok
Ik heb nu 4x 80GB hd's.
Welke configuratie kan ik het beste aanmaken met het oogpunt voor maximale snelheid en toch enige veiligheid?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:25
2 in RAID0, 1 'scratchdisk' (pagefile/swap-partitie, tijdelijke bestanden, en 1 puur voor de backup.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1