[iBook g4] warmte geeft problemen?

Pagina: 1
Acties:

• Ma_rK
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-07-2025
Ik heb een iBook G4 (933). Deze werkt al jaren goed. Ik merk echter de afgelopen dagen (met de hogere tempraturen), dat mijn book het zwaar krijgt. Hij is erg traag, dingen werken slecht en lopen soms vast (Photoshop). Zodra ik meer dan 10 tabs in mij firefox open heb staan wordt het os traag etc.

Kan dit door de warmte komen en zijn er mensen die gelijksoortige klachten hebben?

Zaken gechecked:
-Hardeschijf analyse
-Geheugengebruik
-Reboot

[ Voor 10% gewijzigd door Ma_rK op 19-07-2006 18:40 ]

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-02 20:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

zou zeer goed kunnen, als jij namelijk in een zeer warme ruimte werkt kan een notebook z'n warmte veel minder goed kwijt, warmt ie zelf op, en krijg je dit soort dingen

blup

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:52

Digistorm

ex-demo scener

Hoi,

Ik heb een iBook G4 1.2 GHz, en die doet het prima met deze warmte, zelfs in clam-shell mode voor de ongelovigen, kom dan op 53 graden uit, opengeklapt paar graden lager. Een paar dagen terug, toen het ook zo warm was, was ik een iMovie aan het exporteren naar DVD. Toen werd mijn iBook zo warm dat de ingebouwde fan aan ging (opengeklapt trouwens) maar ook toen geen vuiltje aan de lucht. Temperatuur was toen iets van 65 graden.

Conclusie: Mijns inziens zou de warmte niet de oorzaak kunnen/mogen zijn voor de problemen die jij opnoemt. Ik heb met een nagenoeg identieke iBook in ieder geval geen problemen.

Hier stond achterhaalde informatie…

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:06

Q

Au Contraire Mon Capitan!

heb ibook g4 800 mhz. Geen enkel probleem. Bewaak je temperatuur eens met x-resource-graph.

• Ma_rK
Q schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 21:57:
heb ibook g4 800 mhz. Geen enkel probleem. Bewaak je temperatuur eens met x-resource-graph.
x-resource-graph is vrolijk aan het pruttelen.
zelfs in clam-shell mode
Bij mij werkt de clamshell mode niet (hij werkt wel, maar de fan slaat niet aan, dus zet mijn book zichzelf uit ivm oververhitting).
Dit gebeurt alleen als ik hem blijf gebruiken (externe monitor extern TB en muis) etc en dan dichtklappen. Normaliter gaat het goed. Ik zit nu 2 uur te werken en de tempratuur is van 52 naar 58 graden gegaan.

De fan staat nog niet op 'overuren en herrie maken stand', maar hij staat wel aan.

[ Voor 27% gewijzigd door Ma_rK op 20-07-2006 10:22 ]

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Slaat de fan dan wél aan als je iBook open staat? Dat heeft namelijk niet direct iets met elkaar te maken. Je zou eens kunnen proberen om je PRAM te resetten. Als je fan nooit aangaat is de kans op oververhitting natuurlijk aanwezig, al heb ik gister mijn iBook de hele avond dichtgeklapt gebruikt, en de fan ging nooit aan, de temperatuur bleef ook rond de 56 graden.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:06

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Fan van deze iBooks gaat pas aan stukje boven de 60 graden.

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Ja, wil net zeggen. Mijn iBook fan gaat pas tussen de 60 en 65 graden aan. Heb je al eens geprobeerd je PRAM te resetten ofzo? Of hebben Intel Macs dat niet meer? :?

• Ma_rK
PRAM te resetten
Ok help me out here. Een pram resetten? (iBook G4 933 had nog geen intel)

Even wat resultaten van X Source Graph.

CPU bottomside: Top temp 68c
CPU on die: Top temp 62c (dan slaat de fan aan)
Deze draait dan rond de 3850 rpm.

Dat ziet er dus allemaal goed uit. Gemiddelde belasting CPU was bij de meting 55%.

Het is dus naar alle waarschijnlijkheid geen warmte probleem maar wat het dan wel is...

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Pram reset: linkje naar support pagina van Apple: klik

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik herken het probleem ook bij mijn iBook G4, maar daar staat de fan dan ook continu te blazen/zuigen ;) Klopt wel met een binnentemp van > 40 graden atm ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1