[POLL] Je eigen account een administrator of gebruiker ?

Pagina: 1
Acties:
  • 323 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-10 17:59

LoneWolf

Just a Byte

Topicstarter
Na een goede week in het bezit te zijn van een MacBook, en heel wat leeswerk over hoe een mac nu werkt, heb ik eigenlijk een vraag:

Hoe hebben jullie je eigen gebruikers account ingericht ?
Als Administrator of als Gebruiker?

Je leest namelijk vaak dat het verstandig is om bij het installeren van je mac eerst een Adminisrator account te maken, en dan later voor je zelf een Gebruikers account.

Daarom de volgende poll:
Poll: MAC: Je eigen account een administrator of gebruiker
Administrator
Gebruiker
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=139646&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Overigens: mijn account is een Administrator account. (eigenlijk uit automatisme, aangezien ik dat ook onder windows zo gewend ben te doen)

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

• Kadonder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-12 07:33
Die van mij om precies dezelfde reden, namelijk gewoonte vanuit Windows.

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 08:31

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Ik heb het zelf ook als admin.
Meer uit gemak dan uit veilighied.
Omdat ik geen zin heb elke keer als ik wat wil instaleren om mijn admin WW inte moeten voeren of opnieuw in te moeten loggen.

Even voor de duidelijkheid ik draai win2k waar geen "switch user" bestaat.

• profweirdo
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-12 06:07
Alleen omdat ik de enige ben die achter mijn eigen pc zit heb ik mijzelf als Admin ingedeeld. Op pc die ik bij anderen inricht (laptop vriendin, pc die ik elders wegzet)

Wel beheer ik zelf deze pc's op afstand, hierdoor kan ik zelf wel als admin inloggen. Sommigen zien het vaak als probleem dat ze zelf geen software kunnen installeren, nadat ze terugkomen van:

"Ik heb op dat geklikt en nu doet mijn pc het niet, kun je hem maken?" en ik zeg "Prima maar ik kan niet eerder dan over 1 week" is het ze makkelijker om te halen :*)

E6750 @ 3,2 Ghz | MSI P35 | OCZ SpecOps 2Gb | Sparkle 7900GT

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:38

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

LoneWolf schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 17:28:

Je leest namelijk vaak dat het verstandig is om bij het installeren van je mac eerst een Adminisrator account te maken, en dan later voor je zelf een Gebruikers account.
Waar lees jij dat dan?
Het maakt eigenlijk erg weinig uit ... je eerste account is namelijk altijd een gewone gebruiker enkel mag deze ook sudo handelingen uitvoeren, oftewel hij kan de (meeste) rechten van root overnemen en voor een specifieke handeling gebruiken...

Het enige verschil is dat een gewone gebruiker bij bepaalde handelingen eerst dus een andere gebruikersnaam moet invullen bij d bevestiging, terwijl dat voor een gebruiker uit de admin-groep standaard op de juist gebruikersnaam ingevuld staat.

verder is er bij mijn weten geen enkele exploit die van een account die tot de admingroep behoort, meer schade aan kan doen dan een gewone account.

Ik heb eerder het idee dat de 'angst' voor een account als Administrator afkomstig is van Windows... op windows heb je dan anemlijk wél erg veel rechten, hoef je niet eens een bevestiging te geven bij bepaalde gevaarlijke handelingen en kan je veel schade doen.
Bij Mac is dat bij mijn weten niet het geval... de extra schade die je kan doen lukt enkel als je iedere schadelijke handeling nogmaals bevestigd met je wachtwoord.

(Overigens, ik hoop niet dat veel mensen hier vergeten dat het over het Apple OS gaat: Mac OS X?)

[ Voor 23% gewijzigd door RM-rf op 19-07-2006 17:45 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• BaT
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-11 16:38

BaT

Administrator.... het is mijn MacBook, ik werk er op, dus 1 account > admin account.

Product Owner - Connec2

• LoneWolf

LoneWolf

Just a Byte

Topicstarter
Sorry windows gebruikers, mijn vraag is echt voor Apple Macintoch gebruikers, niet voor Windows gebruikers bedoeld, dit staat ook duidelijk in het bericht meende ik.

In windows kun je nl niet zoals bij de mac bij het installeren als hij vind dat je bv niet genoeg rechten hebt, alsnog je admin account aangeven. (Dit zal pas bij Vista kunnen)
Ik ben zelf een Windows Systeembeheerder, en weet ook van de mogelijkheden en vooral onmogelijkheden van windows met beperkte accounts wel waar de schoen knelt. (Hey, zelfs Microsoft medewerkers zijn Admin in windows op hun eigen PC)

Graag wel inderdaad als je de poll invult ook de reden waarom je zo werkt :) dat is wel verhelderend.

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

LoneWolf schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 17:48:

Graag wel inderdaad als je de poll invult ook de reden waarom je zo werkt :) dat is wel verhelderend.
ik ben overigens zelf admin op mn eigen Mac, zoals gezegd is die onder mijn beheer en ik zie geen enkele meerwaarde van een gescheiden admin-account met je normale gebruikersaccount,
Als dat niet zo is en er een bepaald veiligheidsrisico zou zijn, ben ik best benieuwd daarnaar...

Mijn vrouw en zelfs mn vijfjarige dochter hebben wel beide een eigen gewone gebruikersaccount, zonder enige verdere rechten..
zeker mn dochter maakt er ook vaker gebruik van, die kan onder dr eigen account inloggen en een aantal spellen en programa opstarten of de browser openen op bepaalde sites, als sinds dr vierde...
windows begrijpt ze niet maar de mac-interface is doodeenvoudig te bedienen voor haar :)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• LoneWolf

LoneWolf

Just a Byte

Topicstarter
RM-rf schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 17:41:
[...]

Waar lees jij dat dan?
..
Ik had dat o.a. Hier gelezen.

[ Voor 17% gewijzigd door LoneWolf op 19-07-2006 17:59 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:11

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik ben in principe een gewone gebruiker die met sudo speciale admin-acties kan uithalen. Dit lijkt me onder 'gewone gebruiker' vallen.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:21
RM-rf schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 17:41:
[...]

Waar lees jij dat dan?
Het maakt eigenlijk erg weinig uit ... je eerste account is namelijk altijd een gewone gebruiker enkel mag deze ook sudo handelingen uitvoeren, oftewel hij kan de (meeste) rechten van root overnemen en voor een specifieke handeling gebruiken...
No yuo! :D

Het eerste account wat word gemaakt onder OS X is een -administrator- user. Ja, die user heeft rechten op "sudo" (in tegenstelling tot andere users), maar hij mag ook zonder wachtwoord in te geven System Preferences aanpassen en software installeren. Twee dingen die je voor een doorsnee user met dagelijks gebruik niet wilt.

Als in SysPref onder "Accounts" kijkt zie je ook dat je bij een user het vinkje "Administrator" aan kan zetten. Dit geeft een user die extra rechten.

Je zit er dus toch naast.

EDIT:
Ik heb zelf twee Macjes en op beiden werk ik in m'n eentje. Toch hebben beide Macjes een Admin account en een gewoon account welke ik voor m'n dagelijkse werk gebruik. Ik heb d'r geen bezwaar op om even een wachtwoord in te vullen als ik iets wil installeren. Is wel zo veilig.

[ Voor 16% gewijzigd door Liegebeest op 20-07-2006 09:46 ]

Liege, liege, liegebeest!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:47

Superflip

*pwiet*

Net als cailin_coilleach heb ik zowel op men G5 op het werk als op men persoonlijke PowerBook een admin account. Voor het gemakzucht eigenlijk, omdat ik regelmatig wel nieuwe software uittest. Zolang er geen beveiligingsproblemen voordoen zie ik daar geen graten in. En op beide toestellen ben ik tevens de enigste gebruiker. Op het werk ben ik er zeker van dat niemand er gaat aankomen, want daar heeft iedereen zijn eigen persoonlijk toestelletje waarvan ie denkt dat het beter is dan de andere :p ( 3 macs vs 3 pc's :D)

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

cailin_coilleach schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 09:45:
[...]

No yuo! :D

Het eerste account wat word gemaakt onder OS X is een -administrator- user. Ja, die user heeft rechten op "sudo" (in tegenstelling tot andere users), maar hij mag ook zonder wachtwoord in te geven System Preferences aanpassen en software installeren. Twee dingen die je voor een doorsnee user met dagelijks gebruik niet wilt.
Nope, software installeren gaat meestal niet zomaar, enkel de programma's die je simpelweg over de applications folder kunt slepen kun je dan installeren (en een gewone gebruiker kan dat ook doen, enkel dan enkel binnen zijn eigen user applications folder, niet voor alle gebruikers)...
Software die met een installer geinstalleerd moet worden, moet je gewoon wel apart authoriseren en bv updates kunnen niet zomaar op de keychain toegrijpen totdat dit extra geauthoriseerd wordt.

System preferences kun je gewoon op slot zetten, ook als admin moet je dan je wachtwoord ingeven wil je veranderingen aanbrengen.
het enige 'gevaarlijke wat een admin-gebruiker kan doen zonder enige verdere authorisatie is het legen van de Library-folder...

persoonlijk vind ik dat niet een dusdanig gevaarlijke 'exploit'-mogelijkheid dat ik enkel om dat gevaar te voorkomen een andere gebruiker aanmaak

[ Voor 8% gewijzigd door RM-rf op 20-07-2006 10:08 ]

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

cailin_coilleach schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 09:45:
[...]

Ik heb zelf twee Macjes en op beiden werk ik in m'n eentje. Toch hebben beide Macjes een Admin account en een gewoon account welke ik voor m'n dagelijkse werk gebruik. Ik heb d'r geen bezwaar op om even een wachtwoord in te vullen als ik iets wil installeren. Is wel zo veilig.
Ik werk onder een administrator account en voor alles wat gevaarlijk kan zijn, moet ik gewoon mijn password invullen, zoals RM-rf ook al noemt. Ik zie niet in wat er fout kan gaan.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Weet niet wat het verschil is tussen een administrator en een gewone gebruiker onder OSX eigenlijk?

Ik ben volgens mij een gewone gebruiker maar af en toe moet ik het root-wachtwoord intypen als een installer iets wil doen of als ik bepaalde files wil verwijderen. Is dat de definitie van gewone gebruiker of is er een accounttype die nog meer beperkingen heeft?

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• 2nosedt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-02-2010

2nosedt

Music-addict

Heeft het gebruiken van een gebruikersaccount (in tegenstelling tot een administrator) niet dezelfde voordelen als onder Linux? De reden waarom Linux zo veilig is omdat virussen niet veel schade aan kunnen richten omdat ze binnen zo'n account simpelweg niet genoeg rechten hebben om veel dingen te veranderen..

musica | fotografica | amalia

• Dutch
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-12-2024

Dutch

Alfisti

BaT schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 17:48:
Administrator.... het is mijn MacBook, ik werk er op, dus 1 account > admin account.
Helemaal mee eens!

Visit my homepage | System Specs | Tweakers.net Profile

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Moartn schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 10:25:
Weet niet wat het verschil is tussen een administrator en een gewone gebruiker onder OSX eigenlijk?

Ik ben volgens mij een gewone gebruiker maar af en toe moet ik het root-wachtwoord intypen als een installer iets wil doen of als ik bepaalde files wil verwijderen. Is dat de definitie van gewone gebruiker
of is er een accounttype die nog meer beperkingen heeft?
Er is een account type dat inderdaad nog meer beperkingen heeft. Het is niet zoals onder Windows dat de administrator meteen alles kan. Maar toch kan je nog een hoop dingen kapot maken, ook zonder root wachtwoord.

Hier stond achterhaalde informatie…

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
2nosedt schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 10:33:
Heeft het gebruiken van een gebruikersaccount (in tegenstelling tot een administrator) niet dezelfde voordelen als onder Linux? De reden waarom Linux zo veilig is omdat virussen niet veel schade aan kunnen richten omdat ze binnen zo'n account simpelweg niet genoeg rechten hebben om veel dingen te veranderen..
Het is qua techniek inderdaad vergelijkbaar. Maar zoals DiGiSTORM_ al aanhaalt, bij de Mac is een Administrator account nog geen 'root', maar je zit in de 'admin' groep. Dit houdt bijvoorbeeld in dat je in /Applications mag rommelen, maar in /System/Library niet. Je staat als admin wel standaard in de sudo lijst met je eigen wachtwoord, programma's die iets in het systeem willen installeren maken daar gebruik van door de wachtwoord-popup van het OS aan te roepen, zodat je op een simpele manier tijdelijk root-privileges kunt verlenen zonder het root-wachtwoord te gebruiken (voorzover je dat ooit hebt ingesteld). Bij mijn weten komt Ubuntu functioneel gezien het dichtst bij deze opzet.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:21
@ Canaria & RM-rf:
I stand corrected.
Ik ben volgens mij een gewone gebruiker maar af en toe moet ik het root-wachtwoord intypen als een installer iets wil doen of als ik bepaalde files wil verwijderen
Sowieso is dat niet het root wachtwoord. Zoals al is gezegd is onder OS X "admin" niet gelijk aan "root", zoals vaak het geval is bij Linux.

Liege, liege, liegebeest!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-12 01:44
Ik ben zelf administrator maar alle andere mensen die ik beheer zijn gewone gebruikers. In Mac OS komt een programma zelf vragen voor een administrator account voor bepaalde acties en de meeste gebruikers mogen hun eigen instellingen niet zomaar veranderen.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:11

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Er zijn altijd hele discussies of je nu onder een gebruikers account of een semi-admin account zou moeten werken zoals je default op de mac doet.

Ik heb daar maar 1 ding over te zeggen.

Een exploit of virus dat met de rechten van een gewone gebruiker toegang heeft tot e-mail, documenten en andere vertrouwelijke zaken is net zo erg als dat het root-rechten zou hebben.

Het gaat om de beschikbaarheid, vertrouwelijkheid en de authenticiteit van je gegevens. Op een single-user systeem als een laptop maakt dit geen fuck uit wat mij betreft. Dus een semi-admin account is prima.

Voor multi-user omgevingen zoals servers is dit *uiteraard* een *totaal* ander verhaal. Dan maakt het wel uit of je toegang hebt tot de data van 1 user, versus toegang tot de gehele machine (en dus alle users en hun data). Dit geldt ook voor desktops etc. die door meerdere gebruikers worden gedeeld.

Zolang een host slechts door 1 gebruiker wordt benaderd, zie ik weinig kwaad in semi-admin rechten. Het is helemaal aan jou om goed op te letten met malware etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 20-07-2006 19:16 ]

Pagina: 1