[warmte?] Systeem spontaan dood, welk onderdeel?

Pagina: 1
Acties:

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-03 19:17
Het is bijna 40 graden buiten, je hebt winamp aanstaan en UT2k4 staat op pauze (stond pas 5 minuten aan), wanneer plots je PC uitvalt. Vervelend, misschien een stroomstoring? Helaas al het andere werkt nog in huis. PC weer aan proberen zetten, fans spinnen ff op maar vallen vrijwel direct weer stil. Met goede hoop de rig kwartiertje koel laten worden maar een volgende poging resulteerde in niks. Het ledje op mijn mobo brandt nog vredig.

Mijn specs staan in me signature maar toch nog even wat uitgebreider:
A8N-SLI + Zalman op nForce4 (temp zat de keren dat ik keek hooguit rond de 50 graden na flink stressen)
A64 3500+ met Zalman 9500 temp controlled (50+ graden nooit gehaald)
XFX 6600GT met Zalman VF700-Cu @5V
Tagan 480W
Voor en achter 120mm fans op 5V (minder dan 800 rpm dacht ik)
Allemaal al 1,5 jaar stabiel

Wat ik al geprobeerd heb
Het moge duidelijk zijn dat er iets overleden is, maar wat?

Voeding:
ATX en P4 stekkers uit mobo gehaald en de groene draad kortgesloten.
De nog aangesloten fans begonnen vrolijk te draaien (3 stuks op de 5V lijn).
Ledje op mobo brandde nog als ATX aangesloten was.
Fans voeding draaiden zacht maar de PSU voelde erg warm (normaal?).

EDIT1: De Tagan op me shuttle aangesloten, geen probleem, tagan is goed _/-\o_

Processor, grafische kaart, nForce4:
Geen mogelijkheid tot uitproberen, heb aan de zalmans gevoeld en die van de CPU en Graka voelden niet eens warm, die op mijn mobo was echter behoorlijk heet (au-heet). Deze kreeg zijn airflow van de VF700 en de 120mm fan voorin (beide op 5V).
Dit zal relatief warme lucht eroverheen gegooid hebben, zacht briesje van voor over 2 HDDs heen + lucht van de VF700+stressed 6600GT 1 cm verderop + hittegolf = too much?
Een vriend met 6600GT SLI + 80mm intake zat rond de 40C

Gissing: mosfets, VRM enzo
De Zalman 9500 blaast de lucht direct de kast uit icm de 120mm outtake @5V, zijn de onderdelen op het mamaplankje daardoor willicht oververhit geraakt? In tests waren deze temps al hoger dan bij de stock koeler namelijk.

Voorlopige conclusie
* TeXiCiTy moet nieuw mobo kopen?

Ik heb met mijn budget en dit weer niet zoon zin om 5x naar de winkel op en neer te gaan om elk onderdeel te vervangen dus als je er erg aan twijfelt of het welmijn mobo is en toch echt mijn graka de schuld wil geven ofso dan hoor ik het graag. Het enige waar ik bang voor ben, is dataverlies (gelukkig bijna alles gesynched met andere PC). Voor de rest kan ik alles op gamen na op een andere PC doen dus ik heb tijd genoeg. Alvast bedankt.

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Move CSL -> PMG :)

Kijk ook nog even in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter voor tips en trucs ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:06

Theo

moederbord

Ik zou eerst proberen de voeding te testen door deze in een ander werkend systeem te hangen , of door even een andere voeding in jouw systeem te hangen.
Een tweede optie zou de gpu kunnen zijn. De bios zou keurig aangteven dat er geen beeld is en dat de pc wordt uitgezet, alleen ze je dat niet met een stukkende gpu 8)7. Dus probeer deze ook ergens te testen, of zet er even een andere (desnoods een ouderwetsche pci kaart in.

Als het nu nog steeds niet werkt denk ik dat ik het helaas met je conclusie eensch moet zijn....

Nu met WP, PV, EV en PC

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-04 13:56
Wat ik wel weet is dat als de computer een bepaalde temperatuur bereikt, deze zichzelf automatisch onmiddellijk uitschakelt. Ik geloof overigens dat je CPU brak is. Zet bovendien met dit weer je koeling op het maximum, het liefst met een grote ventilator ervoor.
Edit: ik heb hetzelfde moederbord en de temperatuurlimiet is standaard iets van 65 graden.
Kan het ook je videokaart zijn?

[ Voor 20% gewijzigd door masser120 op 19-07-2006 15:31 ]

• TeXiCiTy
masser120 schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 15:30:
Ik geloof overigens dat je CPU brak is.
Kun je dat beargumenteren? Want ik geloof niet dat de temp van me CPU hem genekt heeft (op stockkoeler was de temp idle even hoog als met de zalman stessed... en ik had ook wel gedacht aan de treshold waarop je PC uitgeschakeld wordt maar dat is normalitèr VOORdat het onderdeel overlijdt. Van zulke beveiliging voor de Northbridge heb ik nog nooit gehoord daarom vrees(/hoop ;) ) ik toch egt dat het me mobo/nForce is die is gaan bakken.
Ik zou eerst proberen de voeding te testen door deze in een ander werkend systeem te hangen, of door even een andere voeding in jouw systeem te hangen.
De tagan draait nu lekker met mijn shuttle, die mag het probleem dus niet zijn lijkt me, zaldan maar eens rond gaan vragen naar PCI videokaartjes... (mijn collectie is al weggegeven want wie gebruikt dat nou toch nog? |:( )

P.S. Die nieuwere A8N's hebben van die heatpipes voor de northbridge, zijn die dan zoveel geweldiger dan mijn zalman dat asus ze stock goedkeurt :?

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
Ik had laatst een soortgelijk geval. Bleek een brakke PSu te zijn (lekkende onderdeeltjes.... :( )

Zou in dit geval ook de oorzaak kunnen zijn. Brakke PSU kan schommelingen in je stroomtoevoer veroorzaken en een shutdown triggeren.

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

• TeXiCiTy
Argh Ik wor gek. Valt net mijn Geode ook uit. Naar de meterkast gegaan, stoppen en zo waren niet abnormaal warm. Rondje door de wijk leverde geen Nuon of essentbusjes op en gister had ook al het koffiezetapparaat kuren gekregen (jaja 2 PC slopen okee maar van me koffie blijvenz e af :( ).

Even een overspanningbeveiligingstekkerdoos gekocht en gelukkig leefde mijn Geode nog. Ik weet niet wat er aan de hand is maar de temperatuur zal het niet zijn. Zoekt paranoïde verder naar oorzaken. (spanningsmeter in het stopconact gaf rond de 240V aan, vanavond maar eens met een professioneel speeltje meten). Hopen dat er een wonder geschiedt en mijn A64 bakje weer tot leven komt...
Amen O-)

• TeXiCiTy
Rond 1 uur vanmiddag kan ik een PCI videokaartje komen halen. Ik denk niet dat het veel uitmaakt aangezien het moderbord geen krimp geeft (op LEDje na). Fans spinnen niet eens op... (die op het moederbord aangesloten zijn dus)

De enige vraag die ik me nu nog stel (tja veel hoop op revival heb ik niet meer) is:
Koop ik eerst alleen een CPU in de hoop dat het mobo goed is,
Koop ik eerst alleen een mobo in de hoop dat de CPU goed is?

Als mijn mobo rot is en ik stop er dan een nieuwe CPU in kan ik dan de nieuwe CPU killen? En Visa Versa? Zoja, Dan kan ik beter wat dieper in de portemonnee graaien en mobo+cpu beiden vervangen.

Ik ga nu met mijn laatste sprankje hoop RAM switchen. Wish me luck :/

EDIT1: het spijt me Het spijt me :'( Als ik met me botte harses gewoon de troubleshooter afgegaan was zaten jullie dit niet te lezen. Ram en graka eruit gegooid. Fans beginnen te draaien BEEP CODE Long Short Short (graka error) --> graka erin --> alles dood.
* TeXiCiTy gaat fijn naar de winkel een 7600GS opsnuffelen oid.

Edit2: Nieuwe 7600GS erin gedaan --> boot.
Samenvatting: 1 Dooie 6600GT (oorzaak nog onbekend... piekstroom willicht) + 1 mooie nieuwe 7600GS
Conclusie: GOT Troubleshooter is weer eens heilig gebleken.

[ Voor 30% gewijzigd door TeXiCiTy op 20-07-2006 21:11 ]

Pagina: 1