Het is bijna 40 graden buiten, je hebt winamp aanstaan en UT2k4 staat op pauze (stond pas 5 minuten aan), wanneer plots je PC uitvalt. Vervelend, misschien een stroomstoring? Helaas al het andere werkt nog in huis. PC weer aan proberen zetten, fans spinnen ff op maar vallen vrijwel direct weer stil. Met goede hoop de rig kwartiertje koel laten worden maar een volgende poging resulteerde in niks. Het ledje op mijn mobo brandt nog vredig.
Mijn specs staan in me signature maar toch nog even wat uitgebreider:
A8N-SLI + Zalman op nForce4 (temp zat de keren dat ik keek hooguit rond de 50 graden na flink stressen)
A64 3500+ met Zalman 9500 temp controlled (50+ graden nooit gehaald)
XFX 6600GT met Zalman VF700-Cu @5V
Tagan 480W
Voor en achter 120mm fans op 5V (minder dan 800 rpm dacht ik)
Allemaal al 1,5 jaar stabiel
Wat ik al geprobeerd heb
Het moge duidelijk zijn dat er iets overleden is, maar wat?
Voeding:
ATX en P4 stekkers uit mobo gehaald en de groene draad kortgesloten.
De nog aangesloten fans begonnen vrolijk te draaien (3 stuks op de 5V lijn).
Ledje op mobo brandde nog als ATX aangesloten was.
Fans voeding draaiden zacht maar de PSU voelde erg warm (normaal?).
EDIT1: De Tagan op me shuttle aangesloten, geen probleem, tagan is goed
Processor, grafische kaart, nForce4:
Geen mogelijkheid tot uitproberen, heb aan de zalmans gevoeld en die van de CPU en Graka voelden niet eens warm, die op mijn mobo was echter behoorlijk heet (au-heet). Deze kreeg zijn airflow van de VF700 en de 120mm fan voorin (beide op 5V).
Dit zal relatief warme lucht eroverheen gegooid hebben, zacht briesje van voor over 2 HDDs heen + lucht van de VF700+stressed 6600GT 1 cm verderop + hittegolf = too much?
Een vriend met 6600GT SLI + 80mm intake zat rond de 40C
Gissing: mosfets, VRM enzo
De Zalman 9500 blaast de lucht direct de kast uit icm de 120mm outtake @5V, zijn de onderdelen op het mamaplankje daardoor willicht oververhit geraakt? In tests waren deze temps al hoger dan bij de stock koeler namelijk.
Voorlopige conclusie
* TeXiCiTy moet nieuw mobo kopen?
Ik heb met mijn budget en dit weer niet zoon zin om 5x naar de winkel op en neer te gaan om elk onderdeel te vervangen dus als je er erg aan twijfelt of het welmijn mobo is en toch echt mijn graka de schuld wil geven ofso dan hoor ik het graag. Het enige waar ik bang voor ben, is dataverlies (gelukkig bijna alles gesynched met andere PC). Voor de rest kan ik alles op gamen na op een andere PC doen dus ik heb tijd genoeg. Alvast bedankt.
Mijn specs staan in me signature maar toch nog even wat uitgebreider:
A8N-SLI + Zalman op nForce4 (temp zat de keren dat ik keek hooguit rond de 50 graden na flink stressen)
A64 3500+ met Zalman 9500 temp controlled (50+ graden nooit gehaald)
XFX 6600GT met Zalman VF700-Cu @5V
Tagan 480W
Voor en achter 120mm fans op 5V (minder dan 800 rpm dacht ik)
Allemaal al 1,5 jaar stabiel
Wat ik al geprobeerd heb
Het moge duidelijk zijn dat er iets overleden is, maar wat?
Voeding:
ATX en P4 stekkers uit mobo gehaald en de groene draad kortgesloten.
De nog aangesloten fans begonnen vrolijk te draaien (3 stuks op de 5V lijn).
Ledje op mobo brandde nog als ATX aangesloten was.
Fans voeding draaiden zacht maar de PSU voelde erg warm (normaal?).
EDIT1: De Tagan op me shuttle aangesloten, geen probleem, tagan is goed
Processor, grafische kaart, nForce4:
Geen mogelijkheid tot uitproberen, heb aan de zalmans gevoeld en die van de CPU en Graka voelden niet eens warm, die op mijn mobo was echter behoorlijk heet (au-heet). Deze kreeg zijn airflow van de VF700 en de 120mm fan voorin (beide op 5V).
Dit zal relatief warme lucht eroverheen gegooid hebben, zacht briesje van voor over 2 HDDs heen + lucht van de VF700+stressed 6600GT 1 cm verderop + hittegolf = too much?
Een vriend met 6600GT SLI + 80mm intake zat rond de 40C
Gissing: mosfets, VRM enzo
De Zalman 9500 blaast de lucht direct de kast uit icm de 120mm outtake @5V, zijn de onderdelen op het mamaplankje daardoor willicht oververhit geraakt? In tests waren deze temps al hoger dan bij de stock koeler namelijk.
Voorlopige conclusie
* TeXiCiTy moet nieuw mobo kopen?
Ik heb met mijn budget en dit weer niet zoon zin om 5x naar de winkel op en neer te gaan om elk onderdeel te vervangen dus als je er erg aan twijfelt of het welmijn mobo is en toch echt mijn graka de schuld wil geven ofso dan hoor ik het graag. Het enige waar ik bang voor ben, is dataverlies (gelukkig bijna alles gesynched met andere PC). Voor de rest kan ik alles op gamen na op een andere PC doen dus ik heb tijd genoeg. Alvast bedankt.
“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery