Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

D-SUB 9 Pin Male aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 334 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JozyDaPozy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-09 20:28
Ik probeer een klantendisplay aan de praat te krijgen, maar weet niet hoe ik iets naar deze display kan sturen.

Op de site van dit display staan de volgende gegevens:

• Display-type: TEC LIUST 51
• Interface: RS-232C (D-SUB 9 Pin Male)
• Stroom: DC 12V

De kabel ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://lh6.google.com/JozyDaPozy/RL4hYm6ZABI/AAAAAAAAAPU/DXIRYfttNCE/kabeltje.jpg
link

Ik heb een com-poort gender-changer:
Afbeeldingslocatie: http://lh5.google.com/JozyDaPozy/RL4hYpksABI/AAAAAAAAAPc/DUi_gauDuog/gender_changer1.jpg
link

Als ik die gebruik kan ik de kabel in mijn com-poort stoppen.

Ik heb ook nog een gender/interface-changer:
Afbeeldingslocatie: http://lh6.google.com/JozyDaPozy/RL4hYqL9ABI/AAAAAAAAAPk/2JEbjIWsYsU/gender_changer2.jpg
link

hiermee kan ik 'm op mijn LPT1 aansluiten.

Echter lukt het op beide manieren niet om het display aan de praat te krijgen. Ik kan er op geen mogelijkheid data naar toe sturen.
Ik test dit door in dos dit soort commando's uit te voeren:
echo hoi > com1
of
echo hoi > lpt1

'Normaal' werkt dit gewoon, maar omdat dit dus een display is met een afwijkende aansluiting, kan ik me voorstellen dat daar iets niet aan klopt.

Zie ik iets over het hoofd? Krijgt ik wel die 12V als ik 'm aansluit op bovenstaande manieren?
Iemand enig idee welke gender-changer ik zou moeten gebruiken of wat ik fout doe?

Ik heb verder niet zoveel technische kennis dus weet even niet waar ik het moet zoeken.

[ Voor 11% gewijzigd door JozyDaPozy op 19-07-2006 20:33 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Je hebt en aparte aansluiting om hem 12V te voeden, daar moet je natuurlijk iets op aansluiten. Uit de RS232 kan er niet genoeg stroom getrokken worden om em te voeden.
Dat onderste gevalletje, das voor (antieke) 25 pins seriële poorten, niet voor jou LPT poort dus!

Verder zou het ook nog kunnen dat er een bepaald protocol moet gevolgd worden, maar kijk eerst maar eens naar de voeding, dan zien we wel verder.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• JozyDaPozy
naftebakje schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 15:02:
....... maar kijk eerst maar eens naar de voeding, dan zien we wel verder.
Dat is dus het probleem. Dat ding heeft nergens een aansluiting voor voeding.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
JozyDaPozy schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 17:00:
[...]

Dat is dus het probleem. Dat ding heeft nergens een aansluiting voor voeding.
Moet wel, 12V DC krijg je echt niet uit een RS232 connector

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
maar 5 Volt wel, dus misschien als je je computer op ~550V aansluit, dan komt er 12V uit je poort! :+

ofwel, zie boven... overigens doen je foto's het niet...

U vraagt, wij antwoorden.

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Volgens mij is dat scherm bedoeld voor een van de kassa systemen die hier staan: http://www.toshibatec-eu....=2&hnav=9&snav=32&dnav=31

Die display van jou staat ook als randapparatuur vermeld bij deze systemen.

Verder staan in de specs van die kassa systemen dat ze naast 2 normalen RS232 poorten ook 2 powered RS232 poorten hebben. Die powered RS232 poorten lijken me niet helemaal standaard.
Dat kan verklaren waarom er geen voeding aansluiting op die display zit.

• JozyDaPozy
k, naar aanleiding van opmerkingen hierboven:

Wat ik me kan voorstellen, is dat dit display via een bonprinter aangesloten dient te worden, en dat die bonprinter wel een aparte voeding heeft.

de bonprinter geeft dan wel over deze kabel de benodigde 12 volt.
Klinkt dat aannemelijk?

probleem is dan dat ik niet zo'n voeding of printer heb, en dus niet echt verder kan.

• naftebakje
Fout, bij RS232 wordt er geen TTL niveau gebruikt, maar wordt een '1' aangeduid met -12V, en een '0' met +12V (inderdaad, omgekeerde logica).

De voeding moet blijkbaar via de seriële connector komen, het probleem is dat je niet weet op welke pinnen deze voeding aankomt. Als je duidelijke foto's kan schieten van de printplaat, daar waar de draden van de connector toekomen, kunnen we mss aanwijzen wat de voedingsdraden zouden moeten zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• JozyDaPozy
Helaas kom ik met geen mogelijkheid bij de printplaat zelf. (zonder geweld te gebruiken).
Ik heb de onderkant nu eraf geschroefd, en zie dan wel gekleurde draadjes.

Kan ik hier iets mee? Of moet ik echt bij die print-plaat zien te komen...

Afbeeldingslocatie: http://lh5.google.com/JozyDaPozy/RL55jKmCABI/AAAAAAAAAPs/7tqjgFDrelg/display_draadjes.jpg
klik hier als bovenstaande afbeelding niet werkt

• naftebakje
JozyDaPozy schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 20:30:
Helaas kom ik met geen mogelijkheid bij de printplaat zelf. (zonder geweld te gebruiken).
Ik heb de onderkant nu eraf geschroefd, en zie dan wel gekleurde draadjes.

Kan ik hier iets mee? Of moet ik echt bij die print-plaat zien te komen...

[afbeelding]
klik hier als bovenstaande afbeelding niet werkt
Daar zie ik evenveel op als jij. De draadjes komen toe, gaan in een nette connector, en vertrekken weer. Kleurtjes zeggen absoluut niks, ga daar maar van uit.
Ben je zeker dat je geen schroeven misloopt (onder plakkertjes ofzo)? Ook kan het zijn dat het beestje in elkaar geklikt zit, met wat ervaring en prutsen krijg je dat wel open (je ziet bij dat gat ook 2 haakjes, even lossen en kijken of er geen schroefje achter verborgen zit).

Heeft er niemand een service manual van die dingen liggen, mijn goeie vriend weet me niets bij te leren met "powered RS232" ;(

• JozyDaPozy
Het is me gelukt om 'm open te krijgen. Heb wel een plastic pinnetje gebroken, maar de schade valt mee.

Ik vraag me echter af of we wat kunnen met die printplaat, aangezien er niet zoveel bij staat.

Dit zijn 2 verschillende foto's:
afbeelding 1 (2.03MB)
afbeelding 2 (1.97MB)

Op afbeelding 1 is wel het woordje '12V' te zien rechtsboven waar de draadjes erin gaan.

• naftebakje
JozyDaPozy schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 22:57:
Het is me gelukt om 'm open te krijgen. Heb wel een plastic pinnetje gebroken, maar de schade valt mee.

Ik vraag me echter af of we wat kunnen met die printplaat, aangezien er niet zoveel bij staat.

Dit zijn 2 verschillende foto's:
afbeelding 1 (2.03MB)
afbeelding 2 (1.97MB)

Op afbeelding 1 is wel het woordje '12V' te zien rechtsboven waar de draadjes erin gaan.
Perfect. Je hebt 2 meetpunten, met name die '12V' die je al gevonden had, en onderaan die 'GND'. Je kan gewoon je meettoestel op de "doorpiep" stand zetten (tekening van diode, meestal met muzieknootje erbij), dan piept ie als je de 2 meetsnoeren tegen elkaar houd, de ene kant zet je op een van die meetpuntjes, met de andere kant loop je de seriële connector aan het schermpje af, als ie piept heb je de juiste draad gevonden. Dan kan je gemakkelijk een tussenstukje maken, 2 seriële connectors (een mannetje en een vrouwtje), het ene gaat in de COMpoort van je PC, van de andere verbind je alle pinnetjes door, maar die waar je hebt gemeten dat er 12V op moet staan verbind je NIET naar je PC door, daar hang je een apart draadje aan. De GND verbind je wel door (ook de afscherming van de connectoren moet je verbinden volgens de regels van de kunst, de afscherming zou ook GND moeten zijn), mag eventueel ook een draadje aan als je niet de PCvoeding gebruikt.
Ik raad je aan om dat 12V draadje gewoon intern in de PC met de 12V van een molex-connector te verbinden (gele draad), massa (GND) moet je niet verbinden.

Dusseuh, daarom is het handig ff een fototje te maken, je kan echt enorm veel zien op zo'n printplaat, je hebt bijvoorbeeld links van de connector een MAX232 staan, daarmee kan je heel gemakkelijk de massa vinden, massa is trouwens meestal als groot vlag gegoten. Of die kleine 8-potige chipjes héél dicht bij de connector, dat zijn 95% zeker aansturingen voor geschakelde voedingen, de ene waarschijnlijk voor de 5V om de chipjes te voeden, en de andere om 55V te maken voor de display zelf (dat zal die rechtse zijn, met die transformator en al dat kleine grut om em te stabiliseren, aan de hoeveelheid te zien lijkt het me wisselspanning te zijn dat ze maken, gelijkspanning zou minder componenten eisen).

[ Voor 22% gewijzigd door naftebakje op 20-07-2006 00:27 ]

Pagina: 1