Tips voor dreunvermindering subwoofer

Pagina: 1
Acties:
  • 3.966 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds gisteren ben ik een trotse eigenaar van een Logitech Z-5400. Ik werd even weggeblazen door de power van het setje en mijn ouders, die beneden mij zitten, begonnen al snel te zeuren dat de bass te hard dreunt. Ik heb de subwoofer gewoon op 2 van de 10 blokjes staan en hij staat op de grond zonder iets eronder. Ik wil toch wel wat meer bass horen dan nu, zonder dat mijn ouders steeds beginnen te zeuren. Heeft iemand tips hoe ik dat het beste kan doen ? Zijn daar speciale dempers voor o.i.d.?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

pff, je kamer beplakken met lege eier-dozen?

Maar even serieus, misschien dat je die woofer op rubberen blokjes kunt zetten oid?

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-08 21:35
Hier zijn heeeeeel veel topics over te vinden. Je moet alleen eerst de bron zien te vinden van de overlast. Is het contactgeluid? Is het puur het volume? Overigens is het wel zo dat die sub gewoon dreunt, ook ovor jezelf. Ik vind dat helemaal niet mooi.

Als het contactgeluid is zijn er veel digen die je kunt doen, je kunt ervoor zorgen dat het contact verminderd wordt door er iets dempends onder te zetten als een Auralex gramma of een zelfbouwversie ervan met schuimisolerende platen van de gamma bijvoorbeeld. Je kunt er ook voor zorgen dat contactgeluiden verminderen door iets eronder te zetten dan niet snel beweegt, bijvoorbeeld een stoeptegel. Deze zijn erg zwaar ern zorgen ervoor dat contact een stuk minder wordt. Maar er kunnen ook nog anderen redenen zijn dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit antwoord gaf ik in een ander topic, met vrijwel dezelfde strekking:
Verwijderd schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 16:52:
Hoe harder de ondergrond, hoe makkelijker hij trillingen doorgeeft. Een tegel onder de speaker is imo dus niet zo heel nuttig. Het zou veel nuttiger zijn als je een een trillingsdepende sandwich van zou maken van "zachte materialen".

Haal / regel van die piepschuim isolatieplaten van een paar cm dik (2 ~ 4) en een stuk "bubbeltjesplastic". Maak 2 stukken piepschuim van de zelfde lengte/breedtte als de onderkant van je speakers. Maak een stuk bubbeltjesplastic met dezelfde lengte/breedtte. Leg de eerste plaat piepschuim op de grond (zonder tegel). Leg daarop het stuk bubbeltjesplastic, en daar weer bovenop het 2e stuk piepschuim. Zet je speakers daarna op die sandwich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Je kunt de sub ook wat zachter zetten.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-07 13:37
Tyrian schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 13:06:
Ik wil toch wel wat meer bass horen dan nu, zonder dat mijn ouders steeds beginnen te zeuren
Nee dat KAN hij niet ;)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 09:57

odan

The dark side is within all!

Tyrian schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 13:06:
of je leest even dat hij hem al erg zacht heeft staan.

de sandwich tip die hier gegeven werd is uitermate zinvol en ik zou proberen om het op zo'n manier op te lossen.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:01
Bass hoor je niet die voel je :) Dus het lijkt mij vrij onoverkomelijk dat de bassen in de kamer wel hoor/voelbaar zijn en beneden niet. Lage tonen dragen namelijk gewoon ver, door de lange golflengte. Hoge tonen zullen weinig verder komen dan je muur/deur/vloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

ga op jezelf wonen! ;) :+

[ Voor 3% gewijzigd door iH8 op 19-07-2006 13:11 ]

Aunt bunny is coming to get me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Als je nog erger je contact wilt verminderen moet je je subwoofer ophangen aan wat ijzerkabels, bijvoorbeeld remkabels. Een veer tussen je ophanging en de kabels naar je subwoofer, en je hebt hem behoorlijk contactvrij opgehangen.

En nóg kun je dan veel last hebben van dreunen, door het volume bijvoorbeeld, of wellcuht iets van staande golven. Er zijn nog twee opties: je ouders doodschieten of verhuizen (naar vrijstaand huis) :P

Maar probeer de subwoofer bijvoorbeeld eens op verschillende plaatsen in je kamer te zetten. :)
En kijk of je het geluid mooier vind als je een sok in de BR-pijp hebt geduwd. >:)

edit:
Goh ik ben weer lekker traag

[ Voor 4% gewijzigd door Seers op 19-07-2006 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hah-hah, nee heb ik geen zin in als ik 16 ben :O
Maar ik heb wel een hoop bubbelenveloppen waar je normaal games of dvd's mee kunt versturen. Als ik die bubbels eruit sloop en er onder leg tesamen met wat piepschuim is het dan al wat minder ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 13:16:
Hah-hah, nee heb ik geen zin in als ik 16 ben :O
Maar ik heb wel een hoop bubbelenveloppen waar je normaal games of dvd's mee kunt versturen. Als ik die bubbels eruit sloop en er onder leg tesamen met wat piepschuim is het dan al wat minder ?
Probeer het en je weet het.

Maar er zijn meerdere tips gegeven dus probeer maar lekker uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-09 22:48
test, en je zult het weten :)

plaats em eventueel op een keukenhanddoek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 19:26
Miglow schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 13:10:
Bass hoor je niet die voel je :) Dus het lijkt mij vrij onoverkomelijk dat de bassen in de kamer wel hoor/voelbaar zijn en beneden niet. Lage tonen dragen namelijk gewoon ver, door de lange golflengte. Hoge tonen zullen weinig verder komen dan je muur/deur/vloer
Klopt, Lage tonen kan je alleen dempen met holle muren. Dure optie die in jouw geval niet te betalen is ;)

Hoog & mid is goed te dempen. Het enige wat je kan doen is het contact vermijden met de vloer/muren enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

descon schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 13:26:
[...]

Klopt, Lage tonen kan je alleen dempen met holle muren. Dure optie die in jouw geval niet te betalen is ;)

Hoog & mid is goed te dempen. Het enige wat je kan doen is het contact vermijden met de vloer/muren enz
We hebben het hoofdzakelijk over contactgeluid:
Uit de TS
[...]
en mijn ouders, die beneden mij zitten, begonnen al snel te zeuren dat de bass te hard dreunt.
Vandaar mijn sandwich-optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom hannessen met staalkabels enzo. Gebruik spikes. Elke audiozaak heeft die dingen en je kan ze ook zelf maken. Simpel en erg doeltreffend. Mijn pc staat ook op spikes want in de zomer beginnen de fans hard te draaien en dan dreunt dat erg door naar beneden. Met spikes was dit opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ewoutb
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-06-2024
Wat bij mijn Z-680 erg goed geholpen heeft is een paar oude sokken in de baspoort proppen en de poort vervolgens tegen een kast aanschuiven. Dit veranderd de bass weergave flink, wat naar mijn mening een mooie verbetering was! Minder gedreun ;)
Daarnaast kan je bij de Gamma rubbers kopen voor onder een wasmachine, deze helpen enigzins het contact geluid te verminderen.

Succes!

Antec P180, Antec Phantom 500, A64 X2 3800+@2,5, DFI Ultra-D, 2GB Corsair 4000PT, P120 250gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb je hier wat aan?

http://www1.nl2.conrad.co...&p_catalog_max_results=10

Het zijn noppen die je onder je subwoofer kunt zetten, hierdoor reduceerd het geluid(ik heb niet zelf geprobeerd, maar het leek me wel handig, ze zijn ook niet zo ontzettend duur, misschien heb je er wat aan)

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een goede sub kopen }:O

Anyways: spikes eronder, dan op stoeptegel. Rubberenvoetjes eronder, dan op stoeptegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Ewoutb schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 13:31:
Wat bij mijn Z-680 erg goed geholpen heeft is een paar oude sokken in de baspoort proppen en de poort vervolgens tegen een kast aanschuiven. Dit veranderd de bass weergave flink, wat naar mijn mening een mooie verbetering was! Minder gedreun ;)
Daarnaast kan je bij de Gamma rubbers kopen voor onder een wasmachine, deze helpen enigzins het contact geluid te verminderen.

Succes!
jah nogal logisch dat de weergave veranderd ! Je gaat nu van een basreflex systeem naar een gesloten systeem.

Enige wat ik kan aanraden is idd spikes, en je muren behangen met tripex noppen schuim (of nog beter spul).

Ook scheelt het enorm als je subwoofer in een goeie behuizing zit (minimaal 18mm MDF liefst nog met dwars balken)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Waarom komen mensen met spikes? Spikes is juist om het contact te vermeerderen zodat je kast minder trilt. Dat lijkt me echter minder plezierig voor diens ouders.

En B_FORCE: Kun je mij uitleggen wat noppenschuim op de muur helpt? (Aangezien je met lage frequenties werkt). En ik bedoel dit gewoon als serieuze vraag. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Seers op 19-07-2006 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
noppenschuim is niet ideaal ik wee thet maar het werkt wel. (of het mooi is is een ander verhaal). Het demp vooraal mid/hoog maar ook wel een beetje laag (wel veel en veel minder).

Je hebt ook nog professioneel dempings materiaal, daarvan ben ik fftjes de naam kwijt, maar dat werkt heel goed.

wellicht is deze site wat :

http://soundscapes.nu/home.html

En hier kan je ook wat vinden:
http://www.akoestiekwinkel.nl/geluidsabsorptie.html

[ Voor 25% gewijzigd door B_FORCE op 19-07-2006 13:56 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Seers schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 13:46:
Waarom komen mensen met spikes? Spikes is juist om het contact te vermeerderen zodat je kast minder trilt. Dat lijkt me echter minder plezierig voor diens ouders.

En B_FORCE: Kun je mij uitleggen wat noppenschuim op de muur helpt? (Aangezien je met lage frequenties werkt). En ik bedoel dit gewoon als serieuze vraag. :)
Contact vermeerderen? Waar heb jij het over? Door spikes wordt de bass juist droger omdat niet heel de ondergrond mee resoneert (het gebonk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Spikes koppelen, ze ontkoppelen niet. Wat je doet is de vloer koppelen aan de speaker. Zo krijgt de speaker meer massa in principe, de spikes zorgen ervoor dat de trillingen naar de grote massa gaan waar ze bijna niet ten uitvoer kunnen komen. De spikes zorgen er namelijk voor dat de druk op die punten veel hoger is, daarom staat ie er beter op gekoppeld. Als je contactgeluid wilt voorkomen zul je dus niet met spikes moeten werken, want je wilt ontkoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:28
Dit was bij mij dus zeker niet het geval.
Toen ik mijn inspire 5700 set nog had, bonkte deze ook heel erg. Ik heb toen spikes gekocht en deze eronder geplaatst, hierdoor werd het bonken veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Seers schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 13:46:

Contact vermeerderen? uh? inplaats van een ongeveer 40cm² dan 4 of 3x minder dan 0,2cm² dat je contact hebt met de vloer. En je sub trilt (altijd) dan alsnog, maar dan trilt alleen de sub en gaat de vloer niet resoneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:26
Ik heb mijn speakers (zelfbouw TQWT kasten met een Philips 9710m breedbandspeaker) en de sub van mijn Z2300 op spikes staan.

Resultaat: Minder dreun voor mezelf en minder overlast voor de buren. Kan me eigenlijk niet zoveel schelen of het nou koppelt of ontkoppelt, feit is dat het werkt!

En mijn 'spikes' zijn eigenlijk 'screws'. :+
Gewoon 2.5 cm lange zelftappende schroefjes 1.5 cm in de kast schroeven, 3 per speaker: 1 voor, 2 achter in een gelijkbenige driehoek.

Waarom 3? Een driepoot wiebelt nooit, ook niet op een oneffen vloer.
Let maar eens op terrastafels, de 3-potige zijn altijd stabiel, de 4-potige hebben stelschroeven onder de poten, en wiebelen dan nog bijna altijd...

[ Voor 5% gewijzigd door Richub op 19-07-2006 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ha,

Bij een subwoofer en/of speakers heb je inderdaad te maken met contactgeluid. Je zal de trillingen dus moeten isoleren d.m.v. een soort van zwevende vloer.

Dit kan door gebruik te maken van een trillingsisolator zoals Agglomer (gerecycled polyurethaanschuim) of Merfomer (polyurethaanschuim dat tevens wordt gebruikt om tunnels, gebouwen, etc. trillingsvrij op te stellen).

Deze producten worden online verkocht in de Merford Akoestiekwinkel.nl:

http://www.akoestiekwinkel.nl/trillingsisolatie.html
Pagina: 1