[Exchange 2003] backup design

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• thamoosio
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-01-2024

thamoosio

Ja-haaaaaa

Topicstarter
Hallo,

De situatie:

* Bestaande DL380 als DC op 2003
* Nieuwe DL380 als exchange server. Server 2003 Standard / Exchange 2003 Enterprise

In de DC zit de backup device. Dit is een DLT 40/80 van HP. De ruimte die op de DC (wat ook de fileserver is) gebruikt wordt, is nihil. Backups zijn nog geen 10Gb groot. Gebruikt wordt Backup Exec v10

Ik wil graag zorgen dat ik binnen niet al te snelle tijd de exchange server kan restoren. Ook in geval van een complete OS f*ckup. (systeem partitie = mirror, log partitie = mirror, db partitie = raid5)

Wat zou mijn backup strategie moeten zijn mbt de exchange server?

Ik wilde in eerste instantie zorgen dat ik een exchange agent aanschaf. Deze zorgt voor een backup van de logs en db. Dit zorgt naar mijn weten niet voor de mogelijkheid om een complete restore te doen van de organisatie. Als ik de systemstate ook backup, is dat dan wel voldoende?

Mijn doel is:
OS herinstalleren (zelfde naam etc..)
Exchange installeren op verse OS
patchen
Exchange organisatie recoveren (dus OOK de connectors, policies, gewoon alles)

zit ik op het goede spoor, of heb ik ALTIJD een full backup nodig als ik de organisatie wil restoren zoals beschreven? of zit ik er écht compleet naast en heb ik aan een exchange agent (en dus een backup van alleen de dbase en logs) genoeg..

Alvast bedankt

Bij voorbaat sorry..

Verwijderd

Je hebt de disaster recovery white paper al doorgelezen?
http://www.microsoft.com/...76a569a08bf.mspx?mfr=true

• thamoosio

thamoosio

Ja-haaaaaa

Topicstarter
toevallig gisteravond inderdaad doorgenomen, samen met nog een online presentatie van MS.

waar ik hierin tegenaan loop, is dat er (uiteraard) geen woord wordt geroerd over Backup Exec wat toch de voorkeur heeft voor het backuppen en restoren van de server.

vandaar de vraag, wat eigenlijk ook wat advies vraagt mbt de agents/opties voor backup exec.

Bij voorbaat sorry..

Verwijderd

Je hebt natuurlijk zowiezo een exchange aware backup programma nodig om een online backup te kunnen doen dus de exchange agent (of dat nou voor backup exec of een ander pakket is) heb je altijd nodig.

• thamoosio

thamoosio

Ja-haaaaaa

Topicstarter
dat dacht ik in eerste instantie ook, maar zelfs in die disaster recovery whitepaper staat aangegeven dat je gewoon met de windows backup util kan werken.

schedule van de information store
schedule van de system state (aparte backup dus, anders trekt de VSS het niet)

snap je nu waar mijn verwarring vandaan komt? ;)

Bij voorbaat sorry..

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:55

Beaves

Usque ad Finem

Je kan inderdaad ntbackup gebruiken, alleen kan die niet op brick-level backups maken. Je kan dus alleen een backup maken van de afzonderlijke databases, maar niet van lose mailboxen.

Overigens is dat wel mogelijk met een andere gratis tool van Microsoft, namelijk ExMerge. Als je ExMerge installeerd staat er in de installatie dir een .doc en daar staat weer in hoe je dat met ExMerge kan doen.

Op deze manier doe ik het met onze Exchange server ook.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

Ntbackup werkt in principe gewoon voor wat je wilt bereiken maar als je meer mogelijkheden wilt kan je naar backup exec kijken of een ander pakket.

• thamoosio

thamoosio

Ja-haaaaaa

Topicstarter
Beaves schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 11:33:
Je kan inderdaad ntbackup gebruiken, alleen kan die niet op brick-level backups maken. Je kan dus alleen een backup maken van de afzonderlijke databases, maar niet van lose mailboxen.

Overigens is dat wel mogelijk met een andere gratis tool van Microsoft, namelijk ExMerge. Als je ExMerge installeerd staat er in de installatie dir een .doc en daar staat weer in hoe je dat met ExMerge kan doen.

Op deze manier doe ik het met onze Exchange server ook.
Bricklevel ben je kwijt, maar gelukkig hebben we in 2003 de recovery store. Vandaar kan je ook mailboxen recoveren.

maargoed.. dat was niet echt de essentie van de vraag gesteld in de eerste post :)

Bij voorbaat sorry..

• thamoosio

thamoosio

Ja-haaaaaa

Topicstarter
even een resume, want het is wat offtopic gegaan.

Ik wil graag weten WAT ik precies moet backuppen om de complete server te restoren, en welke agents / opties ik daarvoor nodig heb.

Als ik een backup agent koop, dan kan ik dacht ik namelijk niet de system state backuppen, welke ik dacht ik wel nodig heb. Ik zou dan dus óók een remote agent moeten kopen?
moet ik ook een central management optie kopen?

Bij voorbaat sorry..

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:11
thamoosio schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 14:25:
even een resume, want het is wat offtopic gegaan.

Ik wil graag weten WAT ik precies moet backuppen om de complete server te restoren, en welke agents / opties ik daarvoor nodig heb.

Als ik een backup agent koop, dan kan ik dacht ik namelijk niet de system state backuppen, welke ik dacht ik wel nodig heb. Ik zou dan dus óók een remote agent moeten kopen?
moet ik ook een central management optie kopen?
uhm, ik heb hier de exchange agent ook, en kan gewoon de drives backuppen + mailbox stores + systemstate, dus waar je die wijsheid weghaalt :?

Misschien verstandig om eens met een symantec / veritas partner te gaan praten mbt de (on) mogelijkheden van het pakket.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• thamoosio

thamoosio

Ja-haaaaaa

Topicstarter
Grolsch schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 14:47:
[...]

uhm, ik heb hier de exchange agent ook, en kan gewoon de drives backuppen + mailbox stores + systemstate, dus waar je die wijsheid weghaalt :?
dat was dus ook de vraag.. die je glansrijk hebt beantwoord. :*)

Ik heb al een paar keer geprobeerd te bellen naar 0205040698 (speciaal corp nummer voor veritas producten) maar blijkbaar ben ik te onduidelijk in wat ik wil ofzo. eentje kon me geen antwoord geven, een andere zou me terugbellen waar ik nu nog op zit te wachten. (gisteren gebeld.)

Ook heb ik net dit artikel gevonden
http://www.msexchange.org...ster-Recovery-Switch.html
waar de oplossing van het eerste antwoord ook goed besproken wordt.

Exchange Agent it is..
slotje mag..

Bij voorbaat sorry..

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:11
thamoosio schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 15:52:
[...]

dat was dus ook de vraag.. die je glansrijk hebt beantwoord. :*)

Ik heb al een paar keer geprobeerd te bellen naar 0205040698 (speciaal corp nummer voor veritas producten) maar blijkbaar ben ik te onduidelijk in wat ik wil ofzo. eentje kon me geen antwoord geven, een andere zou me terugbellen waar ik nu nog op zit te wachten. (gisteren gebeld.)

Ook heb ik net dit artikel gevonden
http://www.msexchange.org...ster-Recovery-Switch.html
waar de oplossing van het eerste antwoord ook goed besproken wordt.

Exchange Agent it is..
slotje mag..
als je geen support hebt, is symantec zelf niet zo behulpzaam.

Je kunt beter naar een partner van hun gaan met je vragen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• thamoosio

thamoosio

Ja-haaaaaa

Topicstarter
ik ben er achter inderdaad.. vind ik toch raar, want ik wil iets gaan kopen. Het is niet echt technische ondersteuning, maar meer verkoop informatie. volgens mij hang ik een beetje in het grijze gebied.

Bij voorbaat sorry..

• thamoosio

thamoosio

Ja-haaaaaa

Topicstarter
Even een verduidelijking waarom de Exchange Agent dit ook kan:

Bij de Exchange Agent wordt ook gelijk een Remote Agent geleverd. Dit was me dus nog niet helemaal duidelijk omdat dit nergens specifiek wordt aangegeven.

Met deze twee agents is het zeer makkelijk om een full backup te trekken van je remote exchange server.

bedankt allen

Bij voorbaat sorry..

Pagina: 1