A8N-SLI en Raptor conflict?

Pagina: 1
Acties:

• Dadoke
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-08-2022
Om meteen tot de kern van het probleem te komen; het installeren van een Raptor 150Gb (WD1500ADFD) lukt niet.
In een bestaand systeem met als moederbord een Asus A8N-SLI Premium heb ik 2 disken van een WD op PATA. Dit werkt reeds een half jaar zonder problemen.
De raptor heb ik aangesloten op de SATA1 poort. Bij booten wordt de schijf herkend in de Bios (bootvolgorde is eventueel aan te passen).
Met mijn bestaande install wou ik een partitie (of 2) aanmaken op de raptor.
Zowel via computer management als Partitionmagic lukt dit niet. De pc loopt vast of ik moet de applicatie beëindigen via de task manager. Dan heb ik een XP-install geprobeerd. De nodige files worden geladen maar weer bij het maken van een partitie hangt de pc vast.
Andere sata kabels, sata poorten op mobo (ik heb niet de raid poorten gebruikt), stroom-kabels (legacy power) verhelpen niets aan dit probleem.
Zelfs de diagnostic tools van WD hangen vast (partitie maken of health check).

Op een andere pc (AMD met MSI mobo) krijg ik meteen een partitie aangemaakt.

Wanneer ik de schijf (met 1 partitie) dan weer aan mijn pc koppel, met de raptor als extra slave-disk, start XP wel op, maar hangt net voor het login-scherm. Installeren op de schijf, raptor als master, hangt net na het laden van de files (voor het effectief kiezen van partitie om op te installeren).

Ik heb reeds de laatste chipset drivers geinstalleerd voor XP (van de nvidia site).
Mobo zit op de nieuwste BIOS versie (1009).
Wat ik nog zie als mogelijkheid is Raptor patchen naar de nieuwste firmware, maar ik vrees dat dit ook niet veel gaat helpen gezien de schijf wel werkt op een andere pc.

Heeft er iemand nog enige tips of hints ... ik weet het namelijk niet meer 8)7

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:41
Wat je het beste kan proberen, is alle schijven loskoppelen, behalve de Raptor en dan proberen Windows te installeren. Kijk eens of dat lukt. Zo ja, dan ligt het probleem, zoals wel vaker het geval is, bij de NVidia drivers.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Er is tevens een grote kans dat de Raptor gewoon defect is als dergelijke problemen zich op meerdere pc's voordoen. Ik weet niet hoe lang je de schijf hebt, maar wellicht kun je je beroepen op de garantie.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Dadoke
The__Virus schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 19:37:
Wat je het beste kan proberen, is alle schijven loskoppelen, behalve de Raptor en dan proberen Windows te installeren. Kijk eens of dat lukt. Zo ja, dan ligt het probleem, zoals wel vaker het geval is, bij de NVidia drivers.
Heb dit reeds geprobeerd, schijf is zichtbaar in bios, echter wanneer ik in installatie een partitie probeer te maken hangt pc vast.
Nadat ik er via een andere pc een partitie op heb kunnen maken hangt installatie van xp vast bij "checking disk 148000Mb .... "

• Dadoke
r00n schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 19:46:
Er is tevens een grote kans dat de Raptor gewoon defect is als dergelijke problemen zich op meerdere pc's voordoen. Ik weet niet hoe lang je de schijf hebt, maar wellicht kun je je beroepen op de garantie.
schijf is net nieuw ...
ga de wd-tools eens op de pc testen waarmee ik de partitie heb kunnen maken, op mijn pc hangen die tools ook vast ..

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Dadoke schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 17:05:
[...]
schijf is net nieuw ...
Nou en? Ook een nieuwe schijf kan defect zijn. De term 'Dead On Arrival' bestaat niet voor niets ;)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Inderdaad, zoals in de eerste reacties al verteld werd... als je alle schijven loskoppelt, en je installeerd windows door via de windows setup een partitie te maken dan mag dat niet foutgaan.

Als het hier al misgaat dan zou ik zeggen terug met de schijf....

Wel zou ik eerst nog even de laatste biosversies bekijken trouwens en de verschillende sata connectors op je mobo

Verwijderd

en probeer ook de RAID sata poorten. Het feit dat je geen RAID gebruikt maakt niks uit (gewoon RAID uitzetten in de bios). Ik weet niet of het een schijf is met SATAII features. Je kan dan proberen die (NCQ of 300Gb/s) uit te schakelen (dmv een jumper) en kijken of ie het dan wel doet.

• Dadoke
r00n schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 18:05:
[...]

Nou en? Ook een nieuwe schijf kan defect zijn. De term 'Dead On Arrival' bestaat niet voor niets ;)
DOA is ze al zeker niet, op andere pc de WD Health tools geprobeerd, en die vinden geen fouten op de raptor ...

• Dadoke
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 18:12:
Inderdaad, zoals in de eerste reacties al verteld werd... als je alle schijven loskoppelt, en je installeerd windows door via de windows setup een partitie te maken dan mag dat niet foutgaan.

Als het hier al misgaat dan zou ik zeggen terug met de schijf....

Wel zou ik eerst nog even de laatste biosversies bekijken trouwens en de verschillende sata connectors op je mobo
Heb alle mogelijk combinaties van poorten, kabels, met en zonder PATA disken geprobeerd, niets helpt. Enige redding zie ik nog in de SATA driver die je nodig hebt bij installatie van XP, maar die kan ik nergens vinden. Heeft iemand een url?

Andere (drastische) oplossing zou een andere moederbord zijn.
Geen van Asus alleszins; dit is de 2e keer in een jaar tijd dat ik conflicten ondervind met Asus mobo's (ander conflict tussen A8V en Hauppauge 500 MCE => mobo deed niks owv tv-kaart => oplossing : MSI moederbord, want Asus had geen oplossing).

• Goliath
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-10-2025

Goliath

hi ho silver... away

Als het goed is staat die S-ATA driver op de cd die bij je mobo zat.
Anders staat hij hier http://support.asus.com/d...s&model=A8N-SLI%20Premium

• wezzley
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-02 21:07
ik heb een a8n-sli deluxe en een raptor 74gb; je hebt voor de windows installatie geen sata driver nodig om een drive te herkennen als die op de nforce4 is aangesloten.
Pagina: 1