Testcase: Van bloemen tot neon

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shag-me
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-03 07:38
Testcase met de foto's die ik vanmiddag in Groningen heb gemaakt.

De bloemen en de inscriptie zijn gefotografeerd in de Prinsentuin en de lampen in een winkel etalage.

Alle foto's zijn gemaakt met een Canon EOS 1DMk2, met een Canon 100mm Macro lens. Meestal ISO 400/500

Ik heb geprobeerd om met de DOF te spelen, dat is iets wat ik enorm interessant vind qua effecten.

Ik heb verder niet veel bijzondere nabewerking gedaan, ik ga bij sommige foto's nog met wat effecten spelen (iemand suggesties?)

Alleen foto 3 is vrij sterk bewerkt, alle levels stevig doorelkaar gegooid.

1.
Afbeeldingslocatie: http://i110.photobucket.com/albums/n98/kinkhoest/154a41cc.jpg

2.

Afbeeldingslocatie: http://i110.photobucket.com/albums/n98/kinkhoest/roosrozeforum.jpg

3.

Afbeeldingslocatie: http://i110.photobucket.com/albums/n98/kinkhoest/dec23735.jpg

4.

Afbeeldingslocatie: http://i110.photobucket.com/albums/n98/kinkhoest/shopneonforum.jpg

5.

Afbeeldingslocatie: http://i110.photobucket.com/albums/n98/kinkhoest/peertjesforum.jpg

Ik ben persoonlijk erg tevreden met de foto's, alleen sommige exemplaren bleken achteraf niet scherp. Dus die konden meteen naar de recycle bin. Erg jammer, maarja, blijven oefenen :Y)

pentium 4 2000@2520 Geforce 4 ti 4200 [XfX] 512mb Corsair 9953 3d benchmarkz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-04 19:21
Ik vind ze erg mooi, vooral #3 vind ik echt super! #5 had van mij niet per se gehoeven, #2 is mooi maar vind ik wel erg krap gecropt aan de rechterkant.

Maar al met al een hele mooie serie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Ik vind ze helaas weinig boeiend, deze 'serie'. De bloemen zijn wel mooi in beeld gebracht en technisch redelijk sterk. De andere foto's zijn zeer weinig tot zelfs helemaal niet interessant. Vooral de onderwerpen dan, alhoewel er aan de manier waarop ze in beeld zijn gebracht ook wat gesleuteld had kunnen worden. :)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:44

Barrycade

Through the...

Nummers 4 en 5 vallen positief op en zijn sfeervolle platen. De andere foto's zijn niet echt speciaal, meer testshots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:08

Bob Popcorn

Plop!

Is dat jouw persoonlijke camera? :o

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchy
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-04 21:20
Ik vind het als serie opzich niet speciaal. Als foto's vind ik 3/5 erg fijn. De bewerking van 3 heb je goed gedaan, alhoewel ik het nog gaver gevonden zou hebben (persoonlijke mening, de meningen verschillen er nogal over) als je hem zo geschoten zou kunnen hebben...
4 is erg nice qua kleuren, mooie stadbijavond-shot, zou zo in een tijdschrift passen, alhoewel hij misschien iets te krap gekaderd is rechts.
5 is een prachtige sfeerfoto. Heb je die lampbol naar beneden gehaald, of heb je met je hoofd tegen het plafond gestaan... :-):-)

1 en 2 vind ik net wat te vakantiekiekje-achtig. Maar verder, erg fijn om naar te kijken.

Blijkbaar heb je wel foto's gemaakt, voor een select gezelschap als de meningen zijn óf oninteressant, of mooi...

One small Uch for a man, one giant Uch for mankind | specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:25

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Bob Popcorn schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 08:10:
Is dat jouw persoonlijke camera? :o
^^ idd

wil ik ook graag weten ;D

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:44

Barrycade

Through the...

offtopic:
Jongens, maakt dat uit dan?, zoals hier wel eens eerder terecht is opgemerkt: de fotgraaf maakt de foto's niet het materiaal dat hij gebruikt. Nu weet ik wel dat het hier een techforum is, maar dit is toch niet het pimp my cam gedeelte hè?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shag-me
nee die van de paps ;) dit is de 1e keer dat ik hem even in het wild mocht gebruiken.
De lampbol hing in de etalage van een lampenwinkel, dus ik had mazzel dat ie vrij laag hing.

#3 was al enigsinds creepy belicht, zat al een hele maffe schaduw in, ik heb het alleen vrij sterk overdreven met de levels.

Van nummer #4 heb ik helaas geen shot met de P er compleet op

Het is natuurlijk ook niet als echte serie bedoeld, ik ben gewoon voor de lol een middagje Groningen in gegaan, kijken wat ik kon schieten aan leuke plaatjes....

Mijn eigen favo's zijn 1 en 3 een beetje... is nummer 1 zo fout?

[ Voor 24% gewijzigd door shag-me op 19-07-2006 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Vanaf 3 wordt het voor mij interresant. Vind vooral foto 3 echt heel mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:12

Garyu

WW

Foto's 3 en 4 zijn voor mij de mooiste foto's. 1 is inderdaad wel redelijk fout ja. Fototechnisch wel ok, maar het is een beetje een rouwkaart-motief.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Laatst online: 24-04 13:24
Garyu schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 12:25:
maar het is een beetje een rouwkaart-motief.
en waarom is dat fout?

bij foto 1 vraag ik me af waarom de scherpte ligt waar die ligt.

foto 2 vind ik niets, kan ook zo de prullenbak in. wellicht wel scherp, maar compositie is oersaai.

foto 3 vind ik een mooie bewerking hebben, maar ook hiervan is de compositie oersaai. er is trouwens wel een hele mooie crop uit te halen, aan jou de taak om die te vinden...

foto 4 vind ik ook weinig boeiend, waarom heb je deze foto gemaakt?

foto 5 is qua compositie net niet goed en ook slecht belicht, maar goed belichten van zo'n brandende lamp in een donkere omgeving is natuurlijk wel erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shag-me
lateef schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 12:43:
[...]
en waarom is dat fout?

bij foto 1 vraag ik me af waarom de scherpte ligt waar die ligt.

foto 2 vind ik niets, kan ook zo de prullenbak in. wellicht wel scherp, maar compositie is oersaai.

foto 3 vind ik een mooie bewerking hebben, maar ook hiervan is de compositie oersaai. er is trouwens wel een hele mooie crop uit te halen, aan jou de taak om die te vinden...

foto 4 vind ik ook weinig boeiend, waarom heb je deze foto gemaakt?

foto 5 is qua compositie net niet goed en ook slecht belicht, maar goed belichten van zo'n brandende lamp in een donkere omgeving is natuurlijk wel erg lastig.
1. Scherpte ligt zo goed mogelijk in het midden, ik heb een paar gemaakt, waarvan 1 zelfs precies de scherpte in het lichtvlak, echter, dit is toch de mooiste (vind ik)

2. foto 2 is idd wat afgezaagd

3. hier ben ik het niet mee eens, ik kan er persoonlijk (en een aantal anderen die hem hebben gezien) zo uren naar kijken. Jammer dat ik hem niet als clickable heb geplaatst, maar met die rembrand achtige kleuren vind ik het een erg mooie foto (persoonlijk)

4. Deze foto heb ik gemaakt omdat ik het gas in die neon buizen in een close up een leuk effect vond geven.

5. Als ik 5 overbelicht worden de lampen te fel (storend) en als ik 5 onderbelicht worden de buizen te vaag (niet mooi) Qua compositie heb je gelijk, ik heb er iets te weinig tijd aan besteed (was al op weg naar huis)

[ Voor 4% gewijzigd door shag-me op 19-07-2006 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
shag-me schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 12:49:
[...]
3. hier ben ik het niet mee eens, ik kan er persoonlijk (en een aantal anderen die hem hebben gezien) zo uren naar kijken. Jammer dat ik hem niet als clickable heb geplaatst, maar met die rembrand achtige kleuren vind ik het een erg mooie foto (persoonlijk)
Ik heb het wel eens met lateef. De kleuren zijn erg mooi,maar je onderwerp zit gewoon recht in het midden. Dat maakt je compositie nou juist erg saai..
Daarbij heb je een goede camera gebruikt dus als je een leuke crop maakt is de kwaliteit waarschijnlijk nog steeds erg hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shag-me
Ok, ik zal er nog eens naar gaan kijken, heb je suggesties voor een mooie crop? Er zijn volgensmij wel "richtlijnen" over waar het onderwerp zou moeten staan in het plaatje, weet iemand hoe dat precies werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
1. maar dat is nog steeds geen antwoord waarom je er voor hebt gekozen om daar je scherpte te leggen. ik lees nu iets als het Zonne Des Knops De Gouden Gouden Der, waarom zou ik dat moeten lezen?

3. nog even goed mijn commentaar lezen. ik vind de bewerking - en dus de kleuren - mooi, erg goed zelfs. maar de compositie is ronduit slecht, maar er is uit dit bestand wel een hele mooie foto te maken daar goed te croppen. jammer wanneer je dat niet ziet/wilt zien.

5. tja, maar als je een foto niet goed kunt belichten, moet je of de foto niet maken, of de situatie zo maken dat je hem wel goed kunt belichten. nu is de foto - als productfoto, want ik neem aan dat dat het doel was van deze foto - totaal onbruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looskuh
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

looskuh

Dawwgg

Dit is volgens mij een kwestie van smaak. Ik vind de compositie goed, omdat de roos nu juist een soort lichtbron op zichzelf, in het midden, lijkt. Een soort zon midden in een duistere omgeving. Ik zou 'm misschien nog nét ietsje hoger hebben geplaatst. Maar dat is millimeterwerk.

Op meerdere manieren toepasbaar die foto. Prachtig.

En een vriend van me postte 'm zelfs out-of-the-blue op ons forum ( http://forum.interaddict.org//viewtopic.php?p=39768#39768 ) omdat ie 'm zo mooi vond.
.

[ Voor 6% gewijzigd door looskuh op 19-07-2006 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashcat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:50
Heb je van foto 3 misschien de originele file te download?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
looskuh schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 13:13:
En een vriend van me postte 'm zelfs out-of-the-blue op ons forum ( http://forum.interaddict.org//viewtopic.php?p=39768#39768 ) omdat ie 'm zo mooi vond.
.
over je smaak verhaal ga ik hier niet verder uitwijden, maar je weet dat wat je vriend op dat forum van jullie doet illegaal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Er zitten best een paar leuke shots tussen, maar het is een test-case en ik kan er eigenlijk maar weinig case aan ontdekken: het is een verzameling losse shots naar mijn mening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
neographikal schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 13:55:
ik kan er eigenlijk maar weinig case aan ontdekken: het is een verzameling losse shots naar mijn mening :)
waarom zou een verzameling losse shots geen case kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Omdat er geen centraal thema valt te ontdekken, niet qua onderwerp en niet qua uitwerking / bewerking / whatever. Een case is naar mijn mening toch meer iets samenhangends dan lukraak wat shots uit je archief trekken bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shag-me
het is ook geen SHOW case, maar een TEST case van een middagje foto's maken in een stad...

Lateef, ik ben het over foto 1 wel met je eens, had niet goed gelezen.

In de post boven je staat dat ik bij 3 zeker open sta voor een crop, ik zal het orgineel even uploaden.

Ik vind het niet erg dat iemand hem op een ander forum heeft gepost, maar vraag het volgende keer ff.

allemaal bedankt voor de comments, kga er mee aan de slag :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
neographikal schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 14:05:
Een case is naar mijn mening toch meer iets samenhangends dan lukraak wat shots uit je archief trekken bijvoorbeeld.
genoeg samenhang, het is dezelfde fotograaf, de foto's zijn genomen op dezelfde middag, met dezelfde camera en zelfs met dezelfde lens. maar stel nou dat het niet vier slechte foto's en een foto met mogelijkheden waren, maar vijf hele goede foto's, zou je daar dan ook bezwaar tegen hebben?

het gaat toch om het beoordelen van de foto's?

[edit] en er is zelfs een soort van thema in de foto; het zijn allemaal product/stock achtige foto's...

[ Voor 11% gewijzigd door lateef op 19-07-2006 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 17:49
Tja, voor beide standpunten is wel iets te zeggen. Maar over het algemeen wordt er bij een case een zekere (en zichtbare) samenhang tussen de foto's verwacht. En dat is hier niet echt het geval. Ze zijn gemaakt door dezelfde fotograaf, met dezelfde camera, in dezelfde stad, maar daar houdt de samenhang mee op. In de foto's zelf zit geen duidelijke lijn, geen duidelijke case. En het uitzoeken van foto's die bij elkaar horen is ook onderdeel van het fotografische proces. Voor shag-me zou ik dus aanraden om bij volgende cases ook te kijken om foto's als een serie te plaatsen.

Lateef, waarom haal je dingen erbij die voor de discussie niet relevant zijn? Niemand kan zeggen wat iemand vind als iets anders was geweest, is dus een non-argument. En de manier waarop jij bezig bent kan je van alles wel een serie praten, terwijl het juist vaak de bedoeling is dat mensen direct zien waar het over gaat, wat de samenhang is, en hoe ze bij elkaar passen. Anders had je schrijver moeten worden, geen fotograaf ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Wolfensteijn schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 14:39:
Lateef, waarom haal je dingen erbij die voor de discussie niet relevant zijn?
waar doel je op?

en waarom zou het de bedoeling zijn dat mensen direct zien waar het over gaat, wat de samenhang is, en hoe ze bij elkaar passen. als alles in één keer duidelijk zou zijn, zou alles ook heel saai zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 17:33

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Vooral #3 spreekt me erg aan. De EXIF zegt echter 85mm f/2.2..... 85 1.8 gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-05 09:50

Praetextatus

the dutch_paki

*offtopic* A showcase is a performance or exhibit highlighting the work of a performer or group of performers, a particular culture or ethnic group, or of a nationality. (ww.anwsers.com) :*)

Zou dus zowel een testcase als een showcase kunnen zijn :) *offtopic*

Maar goede foto's en met name #3 en#5.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Praetextatus schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 14:57:
*offtopic* A showcase is a performance or exhibit highlighting the work of a performer or group of performers, a particular culture or ethnic group, or of a nationality. (ww.anwsers.com) :*)

Zou dus zowel een testcase als een showcase kunnen zijn :) *offtopic*
wat een bs, als of er een eensluidende definitie van het woord showcase zou zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Zullen we ons nu weer gaan beperken tot de mooie foto's in de topicstart? Al dat offtopic gelul doet afbraak aan de mooie foto's!

shag-me: foto 3 is wat mij betreft postkaart waardig, echt super :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171278

MartijnGizmo schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 14:52:
Vooral #3 spreekt me erg aan. De EXIF zegt echter 85mm f/2.2..... 85 1.8 gebruikt?
Volgens mij is inderdaad alleen nummer 1 met de 100mm genomen, de rest is volgens de EXIF inderdaad op 85mm geschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
Ik doel op dit stukje van jou:
Maar stel nou dat het niet vier slechte foto's en een foto met mogelijkheden waren, maar vijf hele goede foto's, zou je daar dan ook bezwaar tegen hebben?
Ten eerst is het een mening die jij daar neerzet. Het hoeven geen slechte foto's te zijn, het is dat jij het slechte foto's vindt. Daarnaast zijn het de vijf foto's die het nu zijn. Jij kan niet zeggen hoe iemand anders (of jijzelf) zou hebben gereageerd als het andere foto's waren geweest. Dus het argument wat jij daar aandraagt is een non-argument en doet niet terzake voor de discussie die Neo gestart is.
lateef schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 14:50:
en waarom zou het de bedoeling zijn dat mensen direct zien waar het over gaat, wat de samenhang is, en hoe ze bij elkaar passen. als alles in één keer duidelijk zou zijn, zou alles ook heel saai zijn...
Wat is saai? Wat jij saai vindt hoeft een ander nog niet saai te vinden. Er zijn veel foto's die een rustige uitstraling hebben, zoals nummer 3 uit deze 'serie'. Ik zelf vind hem mooi, erg rustig en daar houd ik van. Als jij dat saai vindt is dat jouw mening. Maar pretendeer niet te weten wat andere mensen moeten vinden aangezien ze dat prima voor zichzelf kunnen bepalen.

Herkenning is binnen de menselijke psyche erg belangrijk. Vandaar dat een serie met herkenbare elementen die in meerdere foto's terugkomen vaak erg interessant is om naar te kijken. Uiteraard afhankelijk van de foto's zelf, en van de terugkerende elementen. Ook hoeft niet elke serie dezelfde mate van herhaalbaarheid en herkenbaarheid te hebben, dit is afhankelijk van wat de fotograaf zelf wil. Wat ik wel als feit zie, is dat het aan de fotograaf is om na te denken over hoe een bepaalde serie het beste neer gezet kan worden.

Daarnaast gaat het niet alleen over de definitie zoals die in een woordenboek te vinden is, maar gaat het juist om wat de gemiddelde bezoeker verwacht. Neo is geen gemiddelde bezoeker, gezien zijn vele posts op dit subforum. En gezien zijn meer dan gemiddelde kwaliteit foto's. Maar hij heeft wel een punt, ook ik ben van mening dat een wat duidelijker aanwezige rode draad door de foto's de serie als geheel had verbeterd.

Excuses voor de offtopicness, maar sommige mensen moeten eens leren argumenteren voordat ze hun mening als feit verkondigen. Iedereen heeft recht op een mening, maar wees voorbereid op de mening van een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Wolfensteijn schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 15:47:
Ten eerst is het een mening die jij daar neerzet. Het hoeven geen slechte foto's te zijn, het is dat jij het slechte foto's vindt.
de enige mening die ik - ten aanzien van dit onderwerp - heb, is dat een objectieve esthetische beoordeling zeer goed mogelijk is. je moet daarvoor alleen wel duidelijk criteria hanteren. vanuit de criteria die ik hanteer, kom ik tot de conclusie dat foto's 1, 2, 4 en 5 slecht zijn. dat is niet mijn mening, maar mijn oordeel aan de hand van objectieve criteria.
Wolfensteijn schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 15:47: Daarnaast zijn het de vijf foto's die het nu zijn. Jij kan niet zeggen hoe iemand anders (of jijzelf) zou hebben gereageerd als het andere foto's waren geweest. Dus het argument wat jij daar aandraagt is een non-argument en doet niet terzake voor de discussie die Neo gestart is.
het argument wat ik aandraag is geen non-argument, in tegendeel zelfs. om te bepalen of iets wel of geen case is, lijkt me niet af te moeten hangen van de kwaliteit van de foto's en dus zal je je ook af moeten vragen of een case met vijf onsamenhangende goede foto's wel als een case door kan gaan, of nog belangrijker, wat maakt een case tot een case. is het daarvoor belangrijk dat de foto's samenhangend zijn? (in de FGS policy bijv. staat nergens dat de foto's in een testcase samenhangend zouden moeten zijn, dat lijkt me toch een belangrijke handleiding).
Wat is saai? Wat jij saai vindt hoeft een ander nog niet saai te vinden. Er zijn veel foto's die een rustige uitstraling hebben, zoals nummer 3 uit deze 'serie'. Ik zelf vind hem mooi, erg rustig en daar houd ik van. Als jij dat saai vindt is dat jouw mening. Maar pretendeer niet te weten wat andere mensen moeten vinden aangezien ze dat prima voor zichzelf kunnen bepalen.
wat saai is en wat saai gevonden wordt, zijn twee totaal verschillende dingen. wat saai is, wordt bepaald aan de hand van bepaalde criteria, wat saai gevonden wordt is een mening. een eerlijk gezegd ben ik niet zo geïnteresseerd in meningen.

wat zegt dat bijvoorbeeld wanneer iemand een foto (of iets anders) mooi vind, zeker wanneer dat niet goed onderbouwd is? zelf vind ik deze bewuste foto ook best mooi, maar hij is niet goed. dat komt omdat de compositie niet goed is. deze foto heeft echter wel mogelijkheden, door met een eenvoudig crop de compositie te veranderen. daarmee blijft het trouwens nog steeds een rustig foto en dus kan jij hem gewoon mooi blijven vinden.

ik pretendeer niet te weten wat andere mensen moeten vinden, dat moeten ze helemaal zelf weten. ik pretendeer echter wel meer te weten over esthetiek dan de gemiddelde GoT-bezoeker en daardoor beter een objectief oordeel te kunnen vellen.
Herkenning is binnen de menselijke psyche erg belangrijk.
zeker, maar prikkeling van de geest is minstens zo belangrijk. ik kan me niet voorstellen dat jij van mening bent dat de wereld interessant zou zijn wanneer als duidelijk zou zijn.
Vandaar dat een serie [...] de serie als geheel had verbeterd.
nu introduceer je opeens het woord serie, terwijl de topicstarter dit woord nergens in de mond neemt. het zijn gewoon 5 foto's die de topicstarter waarschijnlijk graag beoordeeld wil hebben.
Excuses voor de offtopicness, maar sommige mensen moeten eens leren argumenteren voordat ze hun mening als feit verkondigen.
ik weet heel goed meningen van feiten te scheiden, daarom ga ik altijd zeer bewust om met woorden als ik vind en naar mijn mening enerzijds en het is anderzijds. argumenter is iets wat ik wel degelijk heb geleerd en waar ik ooit zelfs mijn beroep van heb willen maken...
Iedereen heeft recht op een mening, maar wees voorbereid op de mening van een ander.
of iedereen het recht op een mening heeft, weet ik niet, maar dat is een hele andere discussie. wel ben ik voorbereid op de mening van een ander. over het algemeen negeer ik die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
lateef schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 16:47:
[...]
de enige mening die ik - ten aanzien van dit onderwerp - heb, is dat een objectieve esthetische beoordeling zeer goed mogelijk is. je moet daarvoor alleen wel duidelijk criteria hanteren. vanuit de criteria die ik hanteer, kom ik tot de conclusie dat foto's 1, 2, 4 en 5 slecht zijn. dat is niet mijn mening, maar mijn oordeel aan de hand van objectieve criteria.
Je hebt het over een kunstvorm. Er zullen vast wel criteria zijn die je kan gebruiken, maar deze kunnen en zullen nooit objectief zijn, omdat iedereen op een andere manier naar een foto kijkt. Welke criteria gebruik je trouwens, daar ben ik nieuwsgierig naar.
[...]
het argument wat ik aandraag is geen non-argument, in tegendeel zelfs. om te bepalen of iets wel of geen case is, lijkt me niet af te moeten hangen van de kwaliteit van de foto's en dus zal je je ook af moeten vragen of een case met vijf onsamenhangende goede foto's wel als een case door kan gaan, of nog belangrijker, wat maakt een case tot een case. is het daarvoor belangrijk dat de foto's samenhangend zijn? (in de FGS policy bijv. staat nergens dat de foto's in een testcase samenhangend zouden moeten zijn, dat lijkt me toch een belangrijke handleiding).
Of iets wel of geen case is zou zeker niet alleen af moeten hangen van de kwaliteit van de foto's. En toch gebeurt dat hier.

Een stukje uit de FGS policy over showcases:
Algemeen

Een showcase is een serie foto's van een bepaald evenement, onderwerp, model, etc. die écht goed gelukt zijn. Ze moeten dus kwalitatief goed zijn, en bovendien ook als serie goed op elkaar aansluiten.

Wat we met "serie" bedoelen is vrij ruim te zien. De beste uitleg is dat de titel van de showcase de inhoud (serie foto's) moet dekken. Verder is het aan de fotograaf of hij binnen een serie consistent gebruik maakt van stijlmiddelen als compositie / kleurgebruik / nabewerking, of dit per foto varieert.
Dat deze opmerking mist bij de testcase policy is naar mijn inziens een gemis wat ik vandaag nog in het feedback topic zal aankaarten.

Aangezien er momenteel dus geen FGS policy over bestaat lijkt het mij dus juist wel wenselijk om naar de kwaliteit van de foto's te gaan kijken. Er bestaat een solo testcase topic, waar losse foto's geplaatst kunnen worden waar goed naar een enkele foto gekeken kan worden hoe deze verbeterd kan worden. Heb je meerdere losse foto's waarvan je graag wilt weten hoe je deze kan verbeteren is daar ook de ruimte voor, mits je wat tijd neemt tussen het plaatsen. De testcase topics zijn volgens mij juist meer bedoeld om een serie neer te zetten waarvan je zowel per foto, als van de gehele serie, zou willen weten hoe deze beter kan.
[...]
wat saai is en wat saai gevonden wordt, zijn twee totaal verschillende dingen. wat saai is, wordt bepaald aan de hand van bepaalde criteria, wat saai gevonden wordt is een mening. een eerlijk gezegd ben ik niet zo geïnteresseerd in meningen.

wat zegt dat bijvoorbeeld wanneer iemand een foto (of iets anders) mooi vind, zeker wanneer dat niet goed onderbouwd is? zelf vind ik deze bewuste foto ook best mooi, maar hij is niet goed. dat komt omdat de compositie niet goed is. deze foto heeft echter wel mogelijkheden, door met een eenvoudig crop de compositie te veranderen. daarmee blijft het trouwens nog steeds een rustig foto en dus kan jij hem gewoon mooi blijven vinden.

ik pretendeer niet te weten wat andere mensen moeten vinden, dat moeten ze helemaal zelf weten. ik pretendeer echter wel meer te weten over esthetiek dan de gemiddelde GoT-bezoeker en daardoor beter een objectief oordeel te kunnen vellen.
Er zullen vast criteria zijn over wat saai is en wat niet. Maar veel mensen vinden saai niet perse slecht of vervelend. Sommige mensen leven bij saaiheid, puur omdat zij dat ontspannend vinden. criteria zijn nuttig, maar alleen wanneer menselijke gevoelens buitengesloten kunnen worden, wat bij een kunstvorm onzinnig is aangezien dit op deze menselijke gevoelens inspeelt.
[...]
zeker, maar prikkeling van de geest is minstens zo belangrijk. ik kan me niet voorstellen dat jij van mening bent dat de wereld interessant zou zijn wanneer als duidelijk zou zijn.
Jij stelt het erg zwart/wit hier. Een foto van constant hetzelfde onderwerp, maar steeds iets anders kan een hele mooie serie opleveren met een boel herkenbaarheid, maar zonder herhaling. Dit kan een hele duidelijke serie opleveren, die voor veel mensen wel interessant is om te bekijken. Ik ben ook niet van mening dat de wereld interessant zou zijn als alles duidelijk is, maar dat heb ik nooit beweerd. Dus als je aan zou kunnen geven waar en hoe ik dat gezegd heb zou ik dat op prijs stellen.
[...]
nu introduceer je opeens het woord serie, terwijl de topicstarter dit woord nergens in de mond neemt. het zijn gewoon 5 foto's die de topicstarter waarschijnlijk graag beoordeeld wil hebben.
Dat iemand iets niet in de mond neemt, hoeft niet te beteken dat niemand dat in de mond neemt. Ik ben van mening dat elke afzonderlijke foto beter tot zijn recht was gekomen als het meer een serie was geweest. Dat is wat ik ermee bedoelde. Excuses als dit wat onduidelijk overkwam.
[...]
ik weet heel goed meningen van feiten te scheiden, daarom ga ik altijd zeer bewust om met woorden als ik vind en naar mijn mening enerzijds en het is anderzijds. argumenter is iets wat ik wel degelijk heb geleerd en waar ik ooit zelfs mijn beroep van heb willen maken...
Ik heb tot nu toe nog geen feit in jouw teksten gezien. Nu kan het zijn dat ik niet kan lezen, maar dat is iets wat ik betwijfel.
vanuit de criteria die ik hanteer, kom ik tot de conclusie dat foto's 1, 2, 4 en 5 slecht zijn. dat is niet mijn mening, maar mijn oordeel aan de hand van objectieve criteria.
Harde criteria, die jij hanteert. Wie zegt dat iedereen die criteria hanteert en dus op dezelde manier kijkt? Het is dus jouw mening dat die foto's slecht zijn. Je kan onderbouwen waarom, maar het is geen feit dat ze slecht zijn.
wat saai is, wordt bepaald aan de hand van bepaalde criteria, wat saai gevonden wordt is een mening.
Wat saai is wordt bepaald door de manier waarop je ergens naar kijkt. Dit wordt dus bepaald door de achtergrond van de persoon die er naar kijkt. Wij vinden een Ikea klok saai, laat deze klok zien aan iemand die hier absoluut geen ervaring mee heeft, en hij/zij zal hier ontzettend in geïnteresseerd zijn. Uiteraard op voorwaarde dat deze persoon voldoende achtergrond heeft om het nut van een klok te snappen. Uiteraard zijn er bepaalde criteria waarom iemand iets saai vindt, maar het is dan nog steeds geen feit dat iets saai is. Zelfs wanneer 99,9% van de mensen iets saai vinden, is er nog steeds 0,1% van de mensen die het niet saai vinden, en is het dus niet per definitie saai.
zelf vind ik deze bewuste foto ook best mooi, maar hij is niet goed
Hier pas je criteria toe waarom jij hem niet goed vind. Wederom een mening, weliswaar gebaseerd op bepaalde criteria (waarschijnlijk de regel van 3). Maar moet een foto technisch perfect zijn om goed te zijn? Ik heb goede foto's gemaakt, die volgens de mening van anderen (en mijzelf) saai waren. Wel goed, niet mooi dus. Persoonlijk ga ik dan voor foto's die mooi zijn.

Om even bij de betreffende foto te blijven. Juist vanwege de central positie van de bloem wordt je recht de foto ingezogen en blijft je aandacht bij het onderwerp. Juist als deze meer naar de rand was gezet dan waren je ogen op een gegeven moment wat gaan dwalen op zoek naar iets anders in de foto. Nu is duidelijk dat er niets meer is.
ik pretendeer echter wel meer te weten over esthetiek dan de gemiddelde GoT-bezoeker en daardoor beter een objectief oordeel te kunnen vellen.
Waardoor kan jij pretenderen meer te weten over esthetiek dan de gemiddelde GoT-bezoeker? En weet jij ook meer over esthetiek dan de gemiddelde FGS bezoeker?
[...]
of iedereen het recht op een mening heeft, weet ik niet, maar dat is een hele andere discussie. wel ben ik voorbereid op de mening van een ander. over het algemeen negeer ik die.
Uit deze laatste zin maak ik op dat jij een persoon bent die altijd gelijk denkt te hebben, en zelfs wanneer iemand gelijk heeft, dit nooit toe zal geven. Dit is zonde, aangezien een gezonde discussie met heldere argumenten voor beide partijen gunstig is. Een mening hoeft niet te veranderen, zolang maar duidelijk is op welke argumenten deze mening gebaseerd is.

Juist meningen zijn belangrijker dan feiten, aangezien meningen beïnvloedbaar zijn en feiten niet. Een feit staat, een mening is gebaseerd op. Verander de manier waarop iemand naar een feit kijkt, en de mening veranderd. Voorbeeld hiervan is mode door de eeuwen heen. Wat vroeger als mooi werd gezien, is tegenwoordig niet zozeer lelijk, als wel dat mensen het in ieder geval niet meer mooi vinden.

Wat ik wel jammer vind is dat ik bij jou nu een beetje "beste stuurlui staan aan wal" gevoel krijg. Je post regelmatig commentaar op foto's, maar ik heb nog nooit iets van jou gezien. Het is misschien een idee om eens aan ons beginnende fotografen te laten zien hoe het wel moet, inplaats van steeds te zeggen hoe het niet moet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:12

Garyu

WW

Jongens, jongens.. deze discussie is prima om te voeren, maar dit lijkt me niet de aangewezen plek daarvoor. Het gaat namelijk absoluut niet om bloemen, neon, of foto's daarvan. Kunnen jullie die niet buiten dit topic om voeren?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Wolfensteijn schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 17:59:
Je hebt het over een kunstvorm. Er zullen vast wel criteria zijn die je kan gebruiken, maar deze kunnen en zullen nooit objectief zijn, omdat iedereen op een andere manier naar een foto kijkt. Welke criteria gebruik je trouwens, daar ben ik nieuwsgierig naar.
niet iedereen kijk op een andere manier naar een foto, een manier om tot een esthetisch oordeel te komen, is door onderlinge afspraken te maken hoe je naar een foto kijkt. hiermee kan je tot bepaalde criteria komen.
de criteria die ik gebruik, zijn wat te uitgebreid om hier weer te geven en voornamelijk gevormd door anderen. maar ga eens naar een goede boekenwinkel/bibliotheek, er zijn vele boeken volgeschreven die handelen over de filosofie en de theorie van fotografie en kunst, die boeken hebben voor een belangrijk deel mijn opvattingen over kunst in het algemeen en fotografie in het bijzonder gevormd en zo ook de criteria die ik hanteer.
Of iets wel of geen case is zou zeker niet alleen af moeten hangen van de kwaliteit van de foto's. En toch gebeurt dat hier.
maar dat gaat voorbij aan het discussie punt; namelijk moet een (test)case bestaan uit een serie samenhangende foto's?
Dat deze opmerking mist bij de testcase policy is naar mijn inziens een gemis wat ik vandaag nog in het feedback topic zal aankaarten.
tja, dat is een mening, maar waarom zou een testcase niet kunnen bestaan uit losstaande foto's die de topicstarter beoordeeld wil zien?

stel bijvoorbeeld dat iemand een paar weken/maanden met fotografie bezig is en na die tijd vijf onsamenhangende foto's heeft die hij/zij goed genoeg vind voor een testcase topic. ondanks dat de foto's weinig tot geen verband met elkaar hebben kan ik me goed voorstellen dat die persoon heel veel aan zo'n testcase topic kan hebben, maar dat zou dan niet mogen omdat het geen serie is.
De testcase topics zijn volgens mij juist meer bedoeld om een serie neer te zetten waarvan je zowel per foto, als van de gehele serie, zou willen weten hoe deze beter kan.
en dat vraag ik me dus af.
Er zullen vast criteria zijn over wat saai is en wat niet. Maar veel mensen vinden saai niet perse slecht of vervelend. Sommige mensen leven bij saaiheid, puur omdat zij dat ontspannend vinden.
en jij bent van mening dat dat goed is voor die mensen zelf en voor de samenleving als geheel?
criteria zijn nuttig, maar alleen wanneer menselijke gevoelens buitengesloten kunnen worden, wat bij een kunstvorm onzinnig is aangezien dit op deze menselijke gevoelens inspeelt.
de filosofie die zich met dit soort onderwerpen bezighoudt, kan je opdelen in twee groepen; mensen die het daar mee eens zijn en mensen die het daar niet mee eens zijn. ik schaar mezelf meer bij die laatste groep.
in tegendeel zelfs. ik erken dat herkenning heel belangrijk is, maar prikkeling/verrassing is minstens zo belangrijk.
Ik ben ook niet van mening dat de wereld interessant zou zijn als alles duidelijk is, maar dat heb ik nooit beweerd. Dus als je aan zou kunnen geven waar en hoe ik dat gezegd heb zou ik dat op prijs stellen.
dat is fijn dat je dat niet beweerd heb (nee, dit is niet cynisch), maar ik heb net zo min beweerd dat de wereld interessant zou zijn als alles verrassend is.
Dat iemand iets niet in de mond neemt, hoeft niet te beteken dat niemand dat in de mond neemt. Ik ben van mening dat elke afzonderlijke foto beter tot zijn recht was gekomen als het meer een serie was geweest. Dat is wat ik ermee bedoelde. Excuses als dit wat onduidelijk overkwam.
het komt heel duidelijk over, maar ik ben het niet met je eens. sommige foto's komen beter tot hun recht wanneer ze onderdeel van een serie zijn. terwijl andere foto's beter tot hun rechtkomen als losstaande foto. maar dat een foto beter tot zijn rechtkomt als losstaande foto hoeft toch niet direct te betekenen dat je die losstaande foto's niet in één case kan plaatsen?
Ik heb tot nu toe nog geen feit in jouw teksten gezien.
aan de hand van de criteria die ik hanteer zijn het feiten. nu hoeft niet iedereen het eens te zijn met mijn criteria, maar het zijn iig geen criteria die alleen ik hanteer, het zijn criteria die ik deel met mensen die een gelijke opvatting hebben over esthetiek. voor ons zijn dit feiten. de esthetiek is geen exacte wetenschap, waarbij feiten onomstotelijk bewezen kunnen worden (die echter nog weleens gefalsificeerd worden, maar ook dit is weer een hele andere discussie), maar om de discussie te vereenvoudigen worden bepaalde zaken waar iedereen (met een bepaalde opvatting) het overeens is voor waar aangenomen.
Harde criteria, die jij hanteert. Wie zegt dat iedereen die criteria hanteert en dus op dezelde manier kijkt? Het is dus jouw mening dat die foto's slecht zijn. Je kan onderbouwen waarom, maar het is geen feit dat ze slecht zijn.
zie bovenstaande.
Wat saai is wordt bepaald door de manier waarop je ergens naar kijkt. Dit wordt dus bepaald door de achtergrond van de persoon die er naar kijkt. Wij vinden een Ikea klok saai, laat deze klok zien aan iemand die hier absoluut geen ervaring mee heeft, en hij/zij zal hier ontzettend in geïnteresseerd zijn. Uiteraard op voorwaarde dat deze persoon voldoende achtergrond heeft om het nut van een klok te snappen. Uiteraard zijn er bepaalde criteria waarom iemand iets saai vindt, maar het is dan nog steeds geen feit dat iets saai is. Zelfs wanneer 99,9% van de mensen iets saai vinden, is er nog steeds 0,1% van de mensen die het niet saai vinden, en is het dus niet per definitie saai.
inderdaad, maar zeker in de huidige (postmoderne) samenleving is er niet één, maar zijn er vele waarheden. het zijn geen keiharde waarheden die voor alles en iedereen geldt, maar wel waarheden die voor een bepaalde groep gelden.
(zo zal je het bijvoorbeeld met mij eens zijn dat moorden niet goed is, toch zijn er hele volksstammen voor wie moord (onder bepaalde omstandigheden) wel goed is. voor beide is dat de waarheid en die verschillende waarheden kunnen naar mijn mening heel goed naast elkaar leven)
Maar moet een foto technisch perfect zijn om goed te zijn?
hier kan ik duidelijk over zijn; nee! wat een foto goed maakt is afhankelijk van vele verschillende factoren en er is niet één eensluidend antwoord op wat een goede foto maakt.
Om even bij de betreffende foto te blijven. Juist vanwege de central positie van de bloem wordt je recht de foto ingezogen en blijft je aandacht bij het onderwerp. Juist als deze meer naar de rand was gezet dan waren je ogen op een gegeven moment wat gaan dwalen op zoek naar iets anders in de foto. Nu is duidelijk dat er niets meer is.
je zou bijvoorbeeld die randen weg kunnen laten, die voegen toch niet veel toe.
Waardoor kan jij pretenderen meer te weten over esthetiek dan de gemiddelde GoT-bezoeker? En weet jij ook meer over esthetiek dan de gemiddelde FGS bezoeker?
gezien mijn achergrond. en ja, daar ben ik vrij zeker van. net zo goed als dat ik vrij zeker weet dat minstens 99% van de GoT bezoekers véél meer verstand van computers heeft dan ik.
Uit deze laatste zin maak ik op dat jij een persoon bent die altijd gelijk denkt te hebben, en zelfs wanneer iemand gelijk heeft, dit nooit toe zal geven.
dat is een hele voorbarige conclusie.
Voorbeeld hiervan is mode door de eeuwen heen. Wat vroeger als mooi werd gezien, is tegenwoordig niet zozeer lelijk, als wel dat mensen het in ieder geval niet meer mooi vinden.
persoonlijk vind ik de discussie of iets mooi of lelijk gevonden wordt helemaal niet interessant, dat is namelijk zo subjectief. wat ik interessanter vind is of een kledingstuk/foto/schilderij/gebouw/etc. goed of slecht is volgens de destijds heersende stijlkenmerken. je kan bijv. een neoclassisistisch gebouw lelijk vinden, maar als het volgens de stijlkenmerken een goed neoclassisitisch gebouw is, dan heeft zo'n gebouw een bepaalde waarde. naar mijn idee een hele belangrijke waarde. dat zelfde gebouw is volgens de heersende stijlkenmerken ronduit slecht, maar dat maakt het dus nog geen slecht gebouw.
Wat ik wel jammer vind is dat ik bij jou nu een beetje "beste stuurlui staan aan wal" gevoel krijg. Je post regelmatig commentaar op foto's, maar ik heb nog nooit iets van jou gezien. Het is misschien een idee om eens aan ons beginnende fotografen te laten zien hoe het wel moet, inplaats van steeds te zeggen hoe het niet moet ;)
aan dat gevoel kan ik niets veranderen. en als een beginnende fotograaf wilt zien hoe het wel moet, kan hij/zij beter musea/exposities bezoeken, boeken van goede fotografen doornemen, etc. de kans is groot dat dat soort fotografen (veel) beter zijn dan ik. ik heb mijn redenen dat ik hier geen foto's post (waarvan ik er één vrij recent nog heb geuit).

persoonlijk ben ik wel van mening dat mijn commentaar leerzaam kan zijn. tenslotte leer je het meeste van je 'fouten'. maar mocht men mijn mening niet delen, dan onthou ik me wel van commentaar. het kost me tenslotte vrij veel tijd/energie en het is zonde om mijn zaad op de rotsen te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09-05 16:27

Sharky

Skamn Dippy!

Bij voorbaat mijn excuses dat ik meedoe aan deze offtopic discussie maar ik snap ff niet waarom iedereen op zo'n manier in discussie gaat met Lateef. Hij probeert jullie te laten happen en jullie trappen er allemaal in.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Sharky schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 20:09:
Hij probeert jullie te laten happen en jullie trappen er allemaal in.
WTF is jouw probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shag-me
mensen mensen mensen....

als iedereen nou gewoon stopt met praten buiten de foto's om, kunnen we gewoon weer verder.

Ik heb idd voor het merendeel dat hier staat een 85 1.2 usm gebruikt, voor de foto's die ik niet gepost heb over het algemeen de 100 2.8 usm macro . excuus.

[ Voor 5% gewijzigd door shag-me op 19-07-2006 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-05 09:50

Praetextatus

the dutch_paki

lateef schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 15:07:
[...]
wat een bs, als of er een eensluidende definitie van het woord showcase zou zijn...
Dat staat er juist :)

Maar goed. Leuk serie :)

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 17:33

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

shag-me schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 20:47:
mensen mensen mensen....

als iedereen nou gewoon stopt met praten buiten de foto's om, kunnen we gewoon weer verder.

Ik heb idd voor het merendeel dat hier staat een 85 1.2 usm gebruikt, voor de foto's die ik niet gepost heb over het algemeen de 100 2.8 usm macro . excuus.
Oei, bijzonder fraai glas, die 85 1.2..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shag-me
ik was inderdaad ook zeer verrast door de extreme DOF effecten die je kan creeeren. mooi ding O-)

Pagina: 1