lateef schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 16:47:
[...]
de enige mening die ik - ten aanzien van dit onderwerp - heb, is dat een objectieve esthetische beoordeling zeer goed mogelijk is. je moet daarvoor alleen wel duidelijk criteria hanteren. vanuit de criteria die ik hanteer, kom ik tot de conclusie dat foto's 1, 2, 4 en 5 slecht zijn. dat is niet mijn mening, maar mijn oordeel aan de hand van objectieve criteria.
Je hebt het over een kunstvorm. Er zullen vast wel criteria zijn die je kan gebruiken, maar deze kunnen en zullen nooit objectief zijn, omdat iedereen op een andere manier naar een foto kijkt. Welke criteria gebruik je trouwens, daar ben ik nieuwsgierig naar.
[...]
het argument wat ik aandraag is geen non-argument, in tegendeel zelfs. om te bepalen of iets wel of geen case is, lijkt me niet af te moeten hangen van de kwaliteit van de foto's en dus zal je je ook af moeten vragen of een case met vijf onsamenhangende goede foto's wel als een case door kan gaan, of nog belangrijker, wat maakt een case tot een case. is het daarvoor belangrijk dat de foto's samenhangend zijn? (in de FGS policy bijv. staat nergens dat de foto's in een testcase samenhangend zouden moeten zijn, dat lijkt me toch een belangrijke handleiding).
Of iets wel of geen case is zou zeker niet alleen af moeten hangen van de kwaliteit van de foto's. En toch gebeurt dat hier.
Een stukje uit de FGS policy over showcases:
Algemeen
Een showcase is een serie foto's van een bepaald evenement, onderwerp, model, etc. die écht goed gelukt zijn. Ze moeten dus kwalitatief goed zijn, en bovendien ook als serie goed op elkaar aansluiten.
Wat we met "serie" bedoelen is vrij ruim te zien. De beste uitleg is dat de titel van de showcase de inhoud (serie foto's) moet dekken. Verder is het aan de fotograaf of hij binnen een serie consistent gebruik maakt van stijlmiddelen als compositie / kleurgebruik / nabewerking, of dit per foto varieert.
Dat deze opmerking mist bij de testcase policy is naar mijn inziens een gemis wat ik vandaag nog in het feedback topic zal aankaarten.
Aangezien er momenteel dus geen FGS policy over bestaat lijkt het mij dus juist wel wenselijk om naar de kwaliteit van de foto's te gaan kijken. Er bestaat een solo testcase topic, waar losse foto's geplaatst kunnen worden waar goed naar een enkele foto gekeken kan worden hoe deze verbeterd kan worden. Heb je meerdere losse foto's waarvan je graag wilt weten hoe je deze kan verbeteren is daar ook de ruimte voor, mits je wat tijd neemt tussen het plaatsen. De testcase topics zijn volgens mij juist meer bedoeld om een serie neer te zetten waarvan je zowel per foto, als van de gehele serie, zou willen weten hoe deze beter kan.
[...]
wat saai is en wat saai gevonden wordt, zijn twee totaal verschillende dingen. wat saai is, wordt bepaald aan de hand van bepaalde criteria, wat saai gevonden wordt is een mening. een eerlijk gezegd ben ik niet zo geïnteresseerd in meningen.
wat zegt dat bijvoorbeeld wanneer iemand een foto (of iets anders) mooi vind, zeker wanneer dat niet goed onderbouwd is? zelf vind ik deze bewuste foto ook best mooi, maar hij is niet goed. dat komt omdat de compositie niet goed is. deze foto heeft echter wel mogelijkheden, door met een eenvoudig crop de compositie te veranderen. daarmee blijft het trouwens nog steeds een rustig foto en dus kan jij hem gewoon mooi blijven vinden.
ik pretendeer niet te weten wat andere mensen moeten vinden, dat moeten ze helemaal zelf weten. ik pretendeer echter wel meer te weten over esthetiek dan de gemiddelde GoT-bezoeker en daardoor beter een objectief oordeel te kunnen vellen.
Er zullen vast criteria zijn over wat saai is en wat niet. Maar veel mensen vinden saai niet perse slecht of vervelend. Sommige mensen leven bij saaiheid, puur omdat zij dat ontspannend vinden. criteria zijn nuttig, maar alleen wanneer menselijke gevoelens buitengesloten kunnen worden, wat bij een kunstvorm onzinnig is aangezien dit op deze menselijke gevoelens inspeelt.
[...]
zeker, maar prikkeling van de geest is minstens zo belangrijk. ik kan me niet voorstellen dat jij van mening bent dat de wereld interessant zou zijn wanneer als duidelijk zou zijn.
Jij stelt het erg zwart/wit hier. Een foto van constant hetzelfde onderwerp, maar steeds iets anders kan een hele mooie serie opleveren met een boel herkenbaarheid, maar zonder herhaling. Dit kan een hele duidelijke serie opleveren, die voor veel mensen wel interessant is om te bekijken. Ik ben ook niet van mening dat de wereld interessant zou zijn als alles duidelijk is, maar dat heb ik nooit beweerd. Dus als je aan zou kunnen geven waar en hoe ik dat gezegd heb zou ik dat op prijs stellen.
[...]
nu introduceer je opeens het woord serie, terwijl de topicstarter dit woord nergens in de mond neemt. het zijn gewoon 5 foto's die de topicstarter waarschijnlijk graag beoordeeld wil hebben.
Dat iemand iets niet in de mond neemt, hoeft niet te beteken dat niemand dat in de mond neemt. Ik ben van mening dat elke afzonderlijke foto beter tot zijn recht was gekomen als het meer een serie was geweest. Dat is wat ik ermee bedoelde. Excuses als dit wat onduidelijk overkwam.
[...]
ik weet heel goed meningen van feiten te scheiden, daarom ga ik altijd zeer bewust om met woorden als
ik vind en
naar mijn mening enerzijds en
het is anderzijds. argumenter is iets wat ik wel degelijk heb geleerd en waar ik ooit zelfs mijn beroep van heb willen maken...
Ik heb tot nu toe nog geen feit in jouw teksten gezien. Nu kan het zijn dat ik niet kan lezen, maar dat is iets wat ik betwijfel.
Harde criteria, die jij hanteert. Wie zegt dat iedereen die criteria hanteert en dus op dezelde manier kijkt? Het is dus jouw mening dat die foto's slecht zijn. Je kan onderbouwen waarom, maar het is geen feit dat ze slecht zijn.
Wat saai is wordt bepaald door de manier waarop je ergens naar kijkt. Dit wordt dus bepaald door de achtergrond van de persoon die er naar kijkt. Wij vinden een Ikea klok saai, laat deze klok zien aan iemand die hier absoluut geen ervaring mee heeft, en hij/zij zal hier ontzettend in geïnteresseerd zijn. Uiteraard op voorwaarde dat deze persoon voldoende achtergrond heeft om het nut van een klok te snappen. Uiteraard zijn er bepaalde criteria waarom iemand iets saai vindt, maar het is dan nog steeds geen feit dat iets saai is. Zelfs wanneer 99,9% van de mensen iets saai vinden, is er nog steeds 0,1% van de mensen die het niet saai vinden, en is het dus niet per definitie saai.
Hier pas je criteria toe waarom jij hem niet goed vind. Wederom een mening, weliswaar gebaseerd op bepaalde criteria (waarschijnlijk de regel van 3). Maar moet een foto technisch perfect zijn om goed te zijn? Ik heb goede foto's gemaakt, die volgens de mening van anderen (en mijzelf) saai waren. Wel goed, niet mooi dus. Persoonlijk ga ik dan voor foto's die mooi zijn.
Om even bij de betreffende foto te blijven. Juist vanwege de central positie van de bloem wordt je recht de foto ingezogen en blijft je aandacht bij het onderwerp. Juist als deze meer naar de rand was gezet dan waren je ogen op een gegeven moment wat gaan dwalen op zoek naar iets anders in de foto. Nu is duidelijk dat er niets meer is.
Waardoor kan jij pretenderen meer te weten over esthetiek dan de gemiddelde GoT-bezoeker? En weet jij ook meer over esthetiek dan de gemiddelde FGS bezoeker?
Uit deze laatste zin maak ik op dat jij een persoon bent die altijd gelijk denkt te hebben, en zelfs wanneer iemand gelijk heeft, dit nooit toe zal geven. Dit is zonde, aangezien een gezonde discussie met heldere argumenten voor beide partijen gunstig is. Een mening hoeft niet te veranderen, zolang maar duidelijk is op welke argumenten deze mening gebaseerd is.
Juist meningen zijn belangrijker dan feiten, aangezien meningen beïnvloedbaar zijn en feiten niet. Een feit staat, een mening is gebaseerd op. Verander de manier waarop iemand naar een feit kijkt, en de mening veranderd. Voorbeeld hiervan is mode door de eeuwen heen. Wat vroeger als mooi werd gezien, is tegenwoordig niet zozeer lelijk, als wel dat mensen het in ieder geval niet meer mooi vinden.
Wat ik wel jammer vind is dat ik bij jou nu een beetje "beste stuurlui staan aan wal" gevoel krijg. Je post regelmatig commentaar op foto's, maar ik heb nog nooit iets van jou gezien. Het is misschien een idee om eens aan ons beginnende fotografen te laten zien hoe het wel moet, inplaats van steeds te zeggen hoe het niet moet