Toon posts:

Asus K8N-VM moederbord start traag op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een eenvoudig systeem met Asus K8N-VM moederbord loopt erg traag door het bios bootscherm. De detectie van aangesloten IDE-apparaten gaat traag, waarna ook erg lang (zeker 20 seconden) gewacht wordt met het daadwerkelijk starten van Windows. Daarna draait het systeem perfect. Het volledige systeem:

- Asus K8N-VM (audio, video, LAN)
- AMD Sempron 2600+
- 512 MB Corsair ValueRAM
- 80GB Western Digital HDD
- Compaq DVD-ROM speler (oud model)

Ook komt de computer vrij traag uit standby (S3 oftewel suspend-to-ram). Ik ben een paar seconden gewend, maar dit systeem heeft zeker 20 seconden nodig om weer tot leven te komen. Ik ben al door de biossettings gelopen, heb uitgezet wat uit kan, de rest van de instellingen gewoon standaard gehouden, dus niets overgeklokt bijv. Er zijn verder geen foutmeldingen. Ik heb het nieuwste bios geflasht. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:11

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Het zou kunnen zijn dat de instellingen van je primaire IDE kanaal verkeerd staat? Kijk als hij op PIO staat en verander dat naar UDMA. Dat kan je dmv het selectievakje, en als dat niet werkt kan je hem gewoon verwijderen; XP zal hem automatisch na de herstart opnieuw herkennen.

Wauw, een sig!

Verwijderd

Topicstarter
De harddisk werkt al in UDMA mode. De detectie verloopt verder gewoon goed. Er zitten in het hele bootproces eigenlijk 2 lange pauzes: tussen geheugentest en detectie IDE-apparaten, en tussen detectie IDE-apparaten en het daadwerkelijk booten vanaf de harddisk. Die laatste pauze is er overigens niet als er vanaf een cd-rom wordt geboot. De harddisk als primair bootapparaat instellen heeft geen effect op deze pauze.

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-05 13:25
Ik heb hier een systeem staan met een soortgelijk probleem, een A8N5X, tijdens het bootscherm is hij met iets bezig voor zeker 20 seconden. Daarna (wanneer windows moet laden), als ik niet in de BIOS ga, vind hij de HDD niet.