Het (on)nut van dual core.

Pagina: 1
Acties:

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik ben aan het rondkijken voor een nieuwe PC, en daarbij hoort natuurlijk ook een nieuw klontje -stroom vretend, hitte producerend, rekenend- zand. Maar welke!?

De vraag die ik mezelf momenteel stel, is de volgende: Single of dual core? Welk merk processor maakt me niet zo veel uit.

Dual core is de toekomst, daar is IMHO geen twijfel over. Hoe nabij is echter de toekomst, waarin dual core écht goed bruikbaar, of zelfs onmisbaar is?
Ik heb veel verhalen gehoord over hoe goed software omgaat met een tweede core. Wat ik tot nu toe het meest gehoord heb, is dat de meeste software een van de twee cores links laat liggen. Is dit nog steeds het geval, of is mijn huidige kijk op dit gebied hopeloos ouderwets?

Dual core heeft ook een behoorlijke "pimp factor" (ik weet momenteel geen betere naam :P ). Ik ben bang dat een dual core in een systeem momenteel en in de nabije toekomst meer nut heeft voor de "sociale" status van de PC, dan de prestaties. Gezien ik een beperkt budget heb, ik ben een arme middelbare scholier, heb ik hier niet zo'n trek in. Ik wil een redelijk stille computer, die veel kracht bezit, voor een normale prijs.

Wat ik met de PC wil gaan doen, is uiteraard de belangrijkste factor om rekening mee te houden met het kiezen van de processor. In mijn geval is dat dus gamen, en films/series kijken. De computer moet dus wel een zware DivX, XviD en H.264 (full-HD resolutie uiteraard) film kunnen decoden. Verder download ik best veel, maar de PC waar ik nu mee werk, wordt mijn leechbak. Internetten wil ik echter wel veel op de nieuwe PC, maar dat is niet zo resource vretend (al heeft FF af en toe zijn hongerige buien).

Ikzelf wil maximaal zo rond de 200 euro uitgeven voor de processor. Wat raden jullie mij dus aan? Single of dual core? Intel of AMD? Of moet ik maar vasthouden aan mijn P4 1700MHz? :+

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Je hoofd software (windows XP) kan gewoon met 2 CPU's omgaan. Dus dualcore is dan erg fijn. En mensen praten elkaar erg graag na, zo ook met of dualcore echt een toevoeging is. Ik zou zeggen: probeer het eens zelf :)
Na een week wil en weet je niet anders meer :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Imho is de toekomst waarbij een dualcore/cpu setup onmisbaar is ergens een jaar of 4 geleden al begonnen. Maar goed, dat ligt er natuurlijk ook aan hoe je je pc gebruikt. Als je eigenljik alleen maar eveel singlethreaded apps draait en nooit tegelijk zal je weinig profijt hebben. draai je echter veel apps tegelijkertijd of apps die multithreaded zijn dan heb je gewoon altijd voordeel.
Zelf werk ik nu al weer een jaar of 2 op een dual AMD Athlon MP2600+ en wil zeker voor een werkbak die ik veel gebruik nooit, maar dan ook nooit meer terug naar singlecore. Sterker nog, als dit ding een upgrade nodig heeft (over een jaar of 2) dan wordt het een quadcore (2x dualcore cpu bijv).

Maar goed, wat ik al zei, het is maar wat je zelft wilt, maar ben je een fervent multitasker dan moet je zeker overgaan op dual.

Atlas die hierboven me post werkt nu ook al een aardige tijd met een dual MP en we zijn het er beide over eens dat je zonder dual gewoon niet kunt leven :+

En intel of AMD.
Tja, maak zelf een keuze op basis van prijs/kwaliteit. Persoonlijk kijk ik altijd naar de chipset die te krijgen is voor bepaalde cpus, die zijn net zo belangrijk als de cpu die je erop prikt.

[ Voor 19% gewijzigd door TERW_DAN op 18-07-2006 23:12 ]

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-05 14:26
Was vandaag nog in een nieuwspost bij tweakers.net dat de amd cpu'tjes wat cheaper werden. Misschien is het dan intressant om te denken aan een AM 2 socket mobo + cpu.
Heb je voor zo'n 210 euro een hele leuke/snelle dual core cpu. (3800+ minstens, misschien zelfs 4800+, moet je even opzoeken dan)

edit: gezien je budget lijkt amd me nog steeds net wat intressanter gezien de komende prijsdalingen. Ik denk dat je voor zo'n 200 euro toch net een wat snellere amd kan krijgen dan intel... (mocht ik ernaast zitten, dan hoor ik het wel :P)

[ Voor 31% gewijzigd door warcow op 18-07-2006 23:15 ]

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 08:01
Ondanks dat er nog steeds erg veel programma's zijn die het niet gebruiken, betekend dat niet dat dualcore oninteressant voor je is. Zoals Atlas al aangeeft, WinXP ondersteunt het. Dat betekend dus dat als je meerdere programma's open hebt staan die worden verdeeld over de CPU's. Je zult het dus zeker goed gaan merken!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-05 21:34
Heb sinds een paar weekies een dual Xeon bakkie staan (oudje hoor, 2x2.8Ghz) en wat ik niet had verwacht bleek toch waar te zijn: veeeel meer programma's ondersteunen het, dan wel wordt het door XP netjes over de "cores" verspreidt. Programma's als Winrar en DVDShrink en zo zie je allemaal mooi worden verdeelt over de cpu's/cores. Dit zal met een dual core cpu dus ook zo zijn.

Vind alleen wel dat het enoooorm snel went, het lijkt net of het altijd zo is geweest. Moet morgen weer even genoodzaakt achter een single cpu (amd1333 ;) ) zitten, dat zal wel even een stap terug zijn.

Dus wat anderen boven mij ook al zeiden: ik zou het op zéker doen! En ook mijn volgende systeem zal weer een dual-cpu worden. Eenmaal dit soort goodies gewend ben je gewoon verziekt.

DOEN!

Nickname does not reflect reality

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:27
Om even onbeleefd in te springen op het onderwerp (vond het geen nieuw topic waard), is het dan met aankomende prijsdalingen ook interessant om van een 3500+ over te stappen naar een X2 4400 of 4600? Is er een snelheidswinst te merken die het zijn prijs waard maakt, of is het goed om te doen als je een blik op de toekomst werpt?

[ Voor 6% gewijzigd door Flying op 18-07-2006 23:38 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Flying schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 23:37:
Om even onbeleefd in te springen op het onderwerp (vond het geen nieuw topic waard), is het dan met aankomende prijsdalingen ook interessant om van een 3500+ over te stappen naar een X2 4400 of 4600? Is er een snelheidswinst te merken die het zijn prijs waard maakt, of is het goed om te doen als je een blik op de toekomst werpt?
Ja, imho is het dat zeker.
Ik heb zelf een 3200+ (single dus) voor in mijn gamebak. Maar als ik de mogelijkheid krijg te upgraden zonder dat er al te veel geld bijgelegd moet worden dan doe ik het gelijk.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties. De boodschap is duidelijk: "Dualcore is the way to go!".
Ik zal in elk geval de komende prijsdalingen afwachten, en dan een definitiefe keus maken. Waarschijnlijk wordt het dus een AMD, gezien zij de prijzen gaan verlagen.

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:40

angerfist-yentl

vake bei te bange!

ik ben een amd 3000 + naar een X2 3800 + gegaan WOOOOH dat is pas fijn ......

ik kan zo veel tegelijk doen en nooit sloom .........

en Winrar bijv die pakt gewoon de 2 core's dus dubbel zo snel unzippen ......JEUJ

(natuurlijk heb ik ook 2 gig ram heb ook 2,5 gig ram gehad maar dat had geen winst)

Vake bei te bange

• abaart
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Terw_Dan schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 23:45:
[...]

Ja, imho is het dat zeker.
Ik heb zelf een 3200+ (single dus) voor in mijn gamebak. Maar als ik de mogelijkheid krijg te upgraden zonder dat er al te veel geld bijgelegd moet worden dan doe ik het gelijk.
ik ook maar heb je wel gezien hoeveel de prijsdalingen zijn!
vanaf feb is de prijs 80 euri gezakt! een upgrade komt snel bij mij (of o'clocken natuurlijk)

[ Voor 20% gewijzigd door abaart op 19-07-2006 08:43 ]

Pagina: 1