Meerdere stylesheets in Firefox & Opera?

Pagina: 1
Acties:

• DelTorro
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-01-2024
Het is waarschijnlijk heel erg simpel. Waarschijnlijk zo simpel dat mijn probleem nergens terugvind.

Ik wil graag twee verschillende stylesheets opnemen in 1 pagina. Om de 1 of andere reden wordt de tweede stylesheet niet uitgelezen (wel in IE).

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="./groen.css" title="Groen" />
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="./blauw.css" title="Blauw" />

<title>Untitled Document</title>
</head>

<body>
    <div id="groen">Groen</div>
    <div id="blauw">Blauw</div>
</body>
</html>

De inhoud van de CSS-bestanden moeten voor zich spreken lijkt me. Iemand een idee waarom alleen in IE de div met id-naam "blauw" ook daadwerkelijk een blauwe achtergrondkleur heeft?
Een voorbeeld

Zie ik iets over het hoofd? Ik zie veel voorbeelden waarin op precies dezelfde manier twee CSS-bestanden zijn opgenomen.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-02 14:19

André

Analytics dude

Wat gebeurd er als je het title attribuut weghaald?

• DelTorro
Dankje, dat schijnt de oorzaak te zijn. Het moest heel simpel zijn. Misschien dat ik hierover iets kan vinden. Dit is wel vreemd toch?

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:59
André schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 22:05:
Wat gebeurd er als je het title attribuut weghaald?
Ik heb dat geprobeerd en dat werkt.
DelTorro schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 22:08:
Dankje, dat schijnt de oorzaak te zijn. Het moest heel simpel zijn. Misschien dat ik hierover iets kan vinden. Dit is wel vreemd toch?
met het title- attribuut kun je in Mozilla (Firefox) en Opera kiezen tussen stylesheets. In Fx zie je onder 'Beeld' het item 'Paginastijl' waarin je op je eigen pagina kunt kiezen voor 'Groen' of 'Blauw' (of geen stijl). Als je die titel weghaalt wordt die stijl altijd toegepast, onafhankelijk van welke stylesheet gekozen is.

[ Voor 23% gewijzigd door Jaap-Jan op 18-07-2006 22:12 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
DelTorro schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 22:08:
Verplaats je title maar naar boven in je head, dan zal het ook gewoon prima werken. Pagina zonder titel is een no-go ;)

Verwijderd

g00fy schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 22:12:

Verplaats je title maar naar boven in je head, dan zal het ook gewoon prima werken. Pagina zonder titel is een no-go ;)
Het ging om het title attribuut van het link element, niet over het title element. En het title element mag gewoon op elke plaats als directe child van het head element komen. Of dat nu aan het begin is, aan het eind, of on het midden.

Het title attribuut van het link element mag dit echter niet veroorzaken. Mogelijk bevond zich gewoon een vreemd teken in de source code, die je dus gewoon niet zag. Als je gewoon een nieuw documentje maakt, en daarin meerdere stylesheets linkt (mét een title attribuut) moet dat gewoon werken.

• DelTorro
Het is gelukkig opgelost: de oplossing is dus dat je inderdaad maar 1 title-attirbuut kunt opnemen voor verschillende, aanvullende stylesheets. Bedankt voor de reacties

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Kun je dat niet aangeven met het alternate attribute. Voor zover ik weet worden stylesheet met het aatribuut alternate op no altijd uitgelezen, en biedt de rest je een optie aan om ertussen te kiezen.

Ik ontken het bestaan van IE.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:12

crisp

Devver

Pixelated

Firefox doet het goed in dit geval en IE (zoals gewoonlijk) niet:
To make a style sheet preferred, set the rel attribute to "stylesheet" and name the style sheet with the title attribute.
If two or more LINK elements specify a preferred style sheet, the first one takes precedence.

[ Voor 5% gewijzigd door crisp op 19-07-2006 01:01 ]

Intentionally left blank

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
crisp schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 01:01:
Firefox doet het goed in dit geval en IE (zoals gewoonlijk) niet:
[...]
Ik heb altijd aan iedereen wijsgemaakt dat de laatste voorrang heeft. :D

• funkwurm
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-02-2021
en de stylesheets worden niet over elkaar heen gelegd waardoor ze beiden van toepassing zijn?

So much voor cascading :?

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:12

crisp

Devver

Pixelated

funkwurm schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 19:38:
en de stylesheets worden niet over elkaar heen gelegd waardoor ze beiden van toepassing zijn?

So much voor cascading :?
Jawel, maar dat geldt enkel voor persistent stylesheets en/of voor preferred stylesheets mits ze dezelfde title hebben ;)

Intentionally left blank

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

_Thanatos_

Ja, en kaal

Er gebeurt wel degelijk cascading, alleen niet zoals je verwacht. Je verwacht dat de laatste voorrang heeft op de voorgaande, maar in feite worden ze samengevoegd tot één stylesheet. Ze wegen beide evenveel en de laatste wordt dus ook als laatste toegepast. Maar als in de eerste een specifiekere declaratie staat, gaat die voor. Style-rules worden tenslotte op volgorde van specificiteit toegepast, en niet op volgorde van declaratie.

Althans, zo hoort het te werken :)

日本!🎌

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

_Thanatos_ schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 14:55:
Er gebeurt wel degelijk cascading, alleen niet zoals je verwacht. Je verwacht dat de laatste voorrang heeft op de voorgaande, maar in feite worden ze samengevoegd tot één stylesheet. Ze wegen beide evenveel en de laatste wordt dus ook als laatste toegepast. Maar als in de eerste een specifiekere declaratie staat, gaat die voor. Style-rules worden tenslotte op volgorde van specificiteit toegepast, en niet op volgorde van declaratie.

Althans, zo hoort het te werken :)
Maar in dit geval waren het twee verschillende stylesheets ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Pagina: 1