Toon posts:

tyan / amd opteron server wil niet starten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Heb zojuist mijn eerste @home server in elkaar geschroefd, nadat ik eindelijk alle componenten bij elkaar had gesprokkeld.
Als 'ie het nu deed, was ik nu natuurlijk wel iets anders aan het doen, maar helaas...

Het probleem is, dat wanneer ik het ding aanzet, ik slechts een zacht klikje hoor uit de voeding, en verder helemaal niets (huil-depressed-smiley).

Het gaat om een TYAN moederbord, met twee Opteron 270 procs.

In de handleiding staat dit erover:
- always install memory beginning with CPU1 DIMM1
- in order to access memory on cpu2; both processors must be installed
- single, pairs, or four modules are supported on each CPU
- configure memory symmetrically on each cpu for best performance
- at least ONE Registered DDR SDRAM module must be installed for the system to POST (power on self test)

Het geheugen wat ik heb is goedbevonden op de TYAN site voor het betreffende mobo.

Kan het aan het feit liggen, dat slechts CPU1 geheugen beschikbaar heeft? Dus CPU1 heeft 1 GB, CPU2 moet nog even wachten tot het baasje weer loon krijgt 8)

Ik vraag het liever hier eventjes, voordat ik de tweede CPU eruit sloop, want dan moet ik weer nieuwe koelpasta aanbrengen...

Begin al te vrezen dat ik misschien per ongeluk tijdens het bouwen iets heb gesloopt (al zou ik niet weten wat), maar wil daar nu nog even niet aan denken... :|

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Klinkt logisch dat iedere processor zelf een geheugenstaafje nodig heeft. Ik zou toch zeggen, ondanks de koelpasta, haal CPU2 er even uit, en kijk of het zaakje dan wel post :)

Nu hangt CPU2 er misschien als ballast bij.

[ Voor 12% gewijzigd door spone op 18-07-2006 20:52 ]

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt.

Het klinkt idd wel aannemlijk, maar wil eigenlijk eerst nog iets anders proberen, namelijk een non-registered bankje, van ook 1 GB, aan CPU2 geven.

in de handleiding staat:
- At least ONE Registered DDR SDRAM module must be installed for the system to POST.

Maar dit zal dan ook wel voor beide CPU's gelden denk ik...

Kan er iets kapot gaan als ik probeer te booten met zo'n config? Staat niet in de handleiding namelijk.

• JF_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 23:25

JF_

Non-registered geheugen gaat niet werken, bespaar je de moeite. Ik zou beginnen die tweede CPU er helemaal uit te halen, en proberen te starten als een single-CPU machine.
Als dat goed werkt kan je proberen om je geheugen te verdelen (allebei de CPUs single channel, in plaats van 1 CPU dualchannel - je hebt toch wel twee dimms gekocht?). Snel zal 't niet zijn, maar 't is wel een goede manier om eventjes snel te testen of elke CPU geheugen nodig heeft of niet.

Verwijderd

Topicstarter
ja, zojuist gedaan.

cpu2 eruit, nog steeds alleen maar een <klikje> van de voeding.

moet wel zeggen, dat dat een vrij zenuwslopend werkje is, om die koeler eraf te krijgen...

Verwijderd

Je hebt kortsluiting, alle stekkers eraf, bord los, bord buiten het systeem !EPS!-stekker er terug op en booten maar met die ene cpu, en voorzichtig graag....... Tyan-borden zijn zeer kwetsbaar bij (de-)montage

Verwijderd

Topicstarter
JAAAAAAAAAAAAAAAA HIJ DOET HET.

met *niet* dank aan de Alternate, was namelijk eentje uit de snuffelhoek (gebruikt dus).

Alleen stond dus de CLEAR CMOS jumper op enabled...

tja gaat lang duren dan he |:(

was al allemaal disaster scenario's aan het lezen op http://www.k8we.com/?q=node/419

maar wat een fijn gevoel is het zeg als 'ie het dan toch opeens doet...

bedankt voor het het meedenken, ik ga ff offline B)

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 22:06:
JAAAAAAAAAAAAAAAA HIJ DOET HET.

met *niet* dank aan de Alternate, was namelijk eentje uit de snuffelhoek (gebruikt dus).

Alleen stond dus de CLEAR CMOS jumper op enabled...

tja gaat lang duren dan he |:(

was al allemaal disaster scenario's aan het lezen op http://www.k8we.com/?q=node/419

maar wat een fijn gevoel is het zeg als 'ie het dan toch opeens doet...

bedankt voor het het meedenken, ik ga ff offline B)
godsamme dat ga je me niet menen, heb er ook nog zitten kijken maar ik d8 niet dat er tyan opteron mobo's bijzaten. Wel een of ander msi ding overpriced:P
gefeliciflapstaart!
Pagina: 1