[Excel] Omgekeerd filteren?

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:27
Ik heb het volgende vraagstuk:
In onderstaande afbeelding zie je 3 kolommen, klantnummer, naam en pakket.
Mij werd gevraagd om even uit te zoeken welke klanten geen pakket 302 hebben.
Ik dacht, das mooi makkelijk, gewoon op pakket sorteren. Blijkt dat ze niet 1 klant per regel hebben met daarachter de paketten in verschillende kolommen maar voor elke klant en elk pakket een nieuwe regel hebben gepakt.
Ik was al aan de slag gegaan met filteren maar op die manier lukt het me niet.
Zoals je in het plaatje ziet hebben bijvoorbeeld persoon C en F geen 302, de rest allemaal wel.
Nu is het zo dat het orignele bestand 2500 regels heeft... Heb zelfs m'n excel boek van school er al bij gehaald in de veronderstelling dat ik een lesje niet opgelet had maar dat mocht niet helpen. Kan iemand me een zetje in de goede richting geven?
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~metzeawj/excel.JPG

[ Voor 3% gewijzigd door Niek_ op 18-07-2006 18:16 ]

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

dit schreeuwt om een database oplossing: zet het in access en schrijf een eenvoudige sql query (of gebruik zon wizard daarvoor)
met subqueries iets als "select distinct klant from table where not klant in (select distinct klant from table where pakket=302)"

echte SQL mensen kunnen dit vast nog mooier maar zo werkt het wel volgens mij

[ Voor 54% gewijzigd door freddifish op 18-07-2006 18:26 ]

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

• riZZy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-05 21:03
Je aanpak in Excel zou ongeveer als volgt kunnen zijn.
  • Toch filteren op pakketcode.
  • de regels met pakketcode 302 selecteren
  • de unieke klanten (met pakketcode 302) bepalen en tijdelijk op een ander werkblad zetten (A)
  • de unieke klanten bepalen van het geheel (B )
  • met vertikaal zoeken formule in werkblad (B ) kijken of hij al dan niet in (A) zit.
Verder hou ik me in en zal ik niet meteen roepen dat je voor dit soort dingen beter een database kunt gebruiken. ;)

edit: niet persoonlijk hoor freddifish, had je reactie nog niet gezien.

[ Voor 9% gewijzigd door riZZy op 18-07-2006 18:25 ]

• Niek_
freddifish schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 18:21:
dit schreeuw om een database oplossing: zet het in access en schrijf een eenvoudige sql query (of gebruik zon wizard daarvoor)
met subqueries iets als "select distinct klant from table where not klant in (select distinct klant from table where product=302)"

echte SQL mensen kunnen dit vast nog mooier maar zo werkt het wel volgens mij
Als ik zo een gok mag wagen komt het uit SAP, leuke is dat dit even een vakantiebaantje is en ik geen rechten binnen SAP heb en die ook nevernooitniet ga krijgen....

• riZZy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-05 21:03
Dan wordt het dus toch een quick & dirty snelle oplossing in Excel!? Geen probleem hoor. :)

• Niek_
riZZy schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 18:28:
Dan wordt het dus toch een quick & dirty snelle oplossing in Excel!? Geen probleem hoor. :)
Inderdaad, zit niks anders op. Bedankt voor de tip, filteren gedaan, nu even graven in m'n geheugen hoe dat verticaal zoeken ook alweer ging... :/ |:(

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

Niek_ schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 18:30:
[...]

Inderdaad, zit niks anders op. Bedankt voor de tip, filteren gedaan, nu even graven in m'n geheugen hoe dat verticaal zoeken ook alweer ging... :/ |:(
in de engelse excel gebruik ik dat bijna dagelijks: vlookup(a,b-c,kolom,0)
waarbij a de cel is die je wilt opzoeken (sleutel)
b-c de range waarin je gaat zoeken (linker bovencel tot rechter ondercel) fixeer deze met $ tekens
kolom het kolomnr in de range die je wilt vinden
0 om aan te geven dat je alleen exacte matches wilt en niet iets wat er op lijkt

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

Pagina: 1