nieuwe pc samenstellen

Pagina: 1
Acties:
  • 6.091 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
ik heb al een aantal jaren een pc die gemiddeld is en redelijk kan meekomen met de meeste programma's, spellen etc. Maar nu ik een financiele meevaller heb gehad wil ik mijzelf tracteren op een nieuwe pc die de top games super kan spelen, waarmee ik verschillende programma's/ applicaties tegelijk kan draaien (dvdtje branden, muziek luisteren, internetten, spelletje spelen)
extra info huidige pc:
P4 2.4Ghz, 1GB intern geheugen, radeon 9200.
zoals je ziet is dit niet optimaal en dat moet het wel worden. Er zijn een aantal zaken waarover ik twijfel of die ik niet weet en vandaar dit topic :)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het volgende heb ik zelf samengesteld maar dit is redelijk beperkt.
Videokaart: XT1900XTX of 7900GTX
Processor: E6600 (Core 2 duo)
Moederbord: Asus P5B Deluxe of Asus P5W DH Deluxe of Asus P5WD2-E Premium
Geheugen: OCZ DIMM 2 GB (2x1GB) (DDR2 - 1000 (PC2 - 8000), Bus 500Mhz
Harde schijf: Western Digital Raptor WD740GD, TCQ (toeganstijd 4,5 / cache 16 / rpm 10000)
en
Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, S-ATA2 (toeganstijd 8,5 / cache 16 / rpm 7200)
systeemkast: Thermaltake Armor VA8000SWS, zilver, window ( Geïnstalleerde ventilatoren: 92x92 mm: 2 120x120 mm: 2)
voeding:???
koeling:???
Geluidskaart???
dvdbrander: heb ik nog
TFT scherm: schaf ik later aan, waarschijnlijk iets van syncmaster 940BF
all in one scanner/printer/kopier: HP 1610
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ik wil 1 van deze videokaarten omdat dit ongeveer de beste zijn en goed binnen mijn budget passen (2000 euro max)
de keuze voor de conroe lijkt me duidelijk :P jk. Al de positieve revieuws buigen mij richting de processor, vooral om de prestaties.
Geheugen wil ik zoiezo 2GB om de huidige games bij te houden en pc8000 omdat ik waarschijnlijk ook wil gaan overklokken (al moet ik dat nog wel leren :P)
Kwa moederbord komen de volgende redelijk uit de verf. Hij moet iig conroe ondersteunen, pci-e hebben, sata (II) 4x minimaal, 8x USB ivm aansluiten externe hardware etc
de raptor schijf wordt mijn primaire schijf voor het OS (windows XP in eerste instantie, later waarschijnlijk Vista), spellen en programma's zodat deze snel kunnen laden. De tweede schijf wordt meer een opslag medium voor mp3, films en overige.
De thermaltake armor kast is ruim en heeft genoeg ruimte voor uitbreiding van koeling etc.
voeding en koeling heb ik geen idee wat het beste is en dit geldt ook voor de geluidskaart.
ik moet ook nog een all in one printer/scanner/fax hebben en de HP1610 leek mij redelijk geschikt hiervoor.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
de vragen:
--wat is beter om te kopen de 1900XTX of de 7900GTX en dan van welk merk want hier zijn er ook verschillende van te vinden. Of raden jullie misschien een 7950GT aan. Ook komen ergens in september waarschijnlijk de nieuwe directx 10 kaarten, is dit verstandig om op te wachten of niet.
--processor staat al vast voor mij
--alle advies over moederborden is welkom want hier weet ik niet zo veel van.
--het geheugen leek mij ook wel goed en schappelijk voor dit systeem maar al het advies over wat beter is eventueel is welkom.
--Ik wil proberen om een zo stil mogelijke pc te maken wat mogelijk is met deze specificaties. Daarom wil ik graag een stille voeding en 1tje die de spanning aankan natuurlijk :) en ditzelfde geldt voor de koeling. Kan ik bijv de processor, de videokaart of de kast goed en stil koelen en zo ja met wat????
--ik wil eventueel ook een geluidskaart en hoor dat een audigy X2 ofzo iets wel goed is maar ik heb altijd onboard gehad dus spit it :)
-->all in one: heeft iemand hiermee ervaring (HP 1610) of een beter model voor ongeveer dezelfde prijs (150 euro max)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
alle info (die nuttig is :)) is zeer welkom.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
de meeste info heb ik van
tweakers.net (een aantal bronnen zoals het moederborden topic, revieuws over Conroe, pricewatch)
alternate.nl (pc builder, hiermee kan je zelf een systeem samenstellen)
releases4u.net (advies gekregen en speciaal topic geopend)
en nog wat overige links die hier en der zijn weergegeven
----------------------------------------------------------------------------------------------------
ps ik heb het topic opgesteld zoals te vinden is op CSL FAQ - voorbeeld systeemvraag
maar als ik wat fout heb gedaan, of er is extra info nodig dan hoor ik dat graag

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kwa videokaart zou ik gewoon benchmarks opzoeken van de spellen die jij wil gaan spelen.

Kwa moederbord moet je eens gaan kijken of je Crossfire wilt gaan draaien of SLI of dat je helemaal geen gebruik van 2 videokaarten wil gaan maken.

Die PC8000 ram is eigenlijk alleen intessant als je flink wil gaan overklokken. Met PC6400 ram kan je al 400MHz FSB draaien ipv de standaard 266MHz.

Een dikke CPU koeler met een grote fan op lage toeren kan heel stil zijn en toch goed koelen. Het zelfde geld voor de GPU.

Er zijn genoeg goede stille voedingen te vinden, koop alleen geen voeding die 2 of 3 tientjes kost want dat is helemaal niets. Zelf heb ik voor een soort gelijk systeem een Enermax 500watt voeding aangeschaft.

Volgens mij is het onboard geluid van de genoemde moederborden best goed. Vind je het toch niet goed kan je later altijd nog een PCI geluidskaart halen.

• Hieronymus
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
:)

Je videokaart: de ati presteert wel beter, maar het is ook een hitttehoofdje, daar moet je dus de afweging van maken :o . Voor de 7950 heb je afaik een SLI-mobo nodig, die helemaal niet (?) behalve met hack te krijgen zijn.

De voeding--> iig een A-merk, dus enermax/tagan etc. voor het wattage zou ik naar het voedingstopic gaan, het ligt er trouwens natuurlijk ook aan, of je later nog wil upgraden.

Als je het écht stil wil, kan je natuurlijk ook even kijken naar waterkoeling :) .
Die PC8000 ram is eigenlijk alleen intessant als je flink wil gaan overklokken. Met PC6400 ram kan je al 400MHz FSB draaien ipv de standaard 266MHz.
Niet helemaal waar, er is een benchmark die hier ook op GoT rondzwerft, dat geheugen zelfs boven de theoretische max ook nut heeft .

[ Voor 26% gewijzigd door Hieronymus op 18-07-2006 16:50 ]

So now, less than five years later, you can go up on a steep hill in Las Vegas and look West, and with the right kind of eyes you can almost see the high-water mark — that place where the wave finally broke and rolled back.

• thewizard2006
ik heb dat topic over dat geheugen ook een stukje gelezen en het schijnt wel wat uit te maken.
Voor een voeding wil ik een bedrag van max 150 euro uitgeven dus dat is wel genoeg, hoeveel wat is voldoende voor dit systeem (zat zelf aan 550 -650 te denken)
ook wil ik later eventueel een aantal zaken makkelijk kunnen upgraden/toevoegen te denken aan videokaart extra (sli of crossfire maakt mij niets uit maar weet niet wat de complicaties en voordelen van beiden opstellingen zijn) extra geheugen (naar 4 GB uitbreiden) eventueel de processor vervangen voor de extreme (6900) maar hier moet je wel aan een tijdsbestek van min 2 jaar denken

de topics over koeling en voeding en stille pc's en goede koeling moet ik nog een keer goed doorlezen idd maar alle extra info is zeker handig.

Voorgaande post zijn wel (Y)maar zoals ik al zei, kwa "goede" merken van bepaalde hardware weet ik niet veel, dus namen, series, links, revieuws etc zouden zeer welkom zijn als toevoeging :) (zie toevoegingen enermax/tagan...etc (ik weet niet wat ik onder etc moet zien :P)

[ Voor 25% gewijzigd door thewizard2006 op 18-07-2006 17:02 ]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:43

Theo

moederbord

Ik zou persoonlijk een systeem maken rond het AM2 socket omdat AMD hiervan de prijzen extreem omlaag heeft gegooid. Een X2 5000 Kost zometeen maar 225 euro, en daarop kun je ook DDR II 6400 prikken.

De E6600 en de X2 5000 zijn ongeveer aan elkaar gewaagd als het op prestaties aankomt, alleen is de E6600 geen 225 euro 8)

Nu met WP, PV, EV en PC

• PilatuS
  • Niet online
Opzich zou een 400watt voeding al moeten voldoen. Je kan prima gaan voor een 450 of 500watt. 650 is echt niet nodig. Zelfs met 2x 7900GTX zou een 500watt moeten voldoen. De CPU verbruikt vrij weinig.

Als ik naar het prijsverschil kijk tussen PC8000 en PC6400 vind ik het verschil echt te groot om voor PC8000 te gaan.

Zelf heb ik een PC samengesteld en besteld die vrijwel gelijk is aan de PC hier boven. Ik ben alleen gegaan voor een X1900XT en PC6400 ram. Die videokaart klok ik met waterkoeling zelf wel naar XTX snelheden en PC8000 vond ik te duur.

Ik kwam totaal op iets minder dan 1800 euro inclusief verzenden en alles voor de waterkoeling.

Persoonlijk koop ik niet het beste van het beste want als je naar het verschil kijkt tussen een X1900XT en een XTX maakt het kwa snelheid niet heel erg veel uit maar kwa prijs wel.

• thewizard2006
owk dat is wel nuttig.
Ik wil zelf ook het een en ander gaan overklokken alleen ik weet bij god niet hoe ik dat moet doen en wat ik daarvoor nodig heb en of ik zoveel prestatievermogen meer krijg hierdoor en wat de eventuele risico's zijn (doorbranden van de printplaat ofzo :P)

• PilatuS
  • Niet online
Om voor het eerst te gaan overklokken moet je gewoon heel veel gaan lezen. Het is belangrijk dat je snapt waar je mee bezig bent en je bewust bent van de gevaren.

Opzich zou de CPU die standaard op 2.4GHz draait de 3.2GHz sowieso wel halen. Zelf hoop ik met waterkoeling op 3.6GHz. Maar de CPU's waar nu meer dan 4GHz mee gehaald word zijn speciaal uitgekozen dus of een retail CPU dat ook haalt moeten we nog zien.

In Tweaking en Cooling staat alles wat je moet weten om te gaan overklokken. Het is een hoop werk om alles te lezen en te begrijpen maar ik zou het zeker doen voor dat je gaat overklokken.

• thewizard2006
bedankt voor de tip pilatus
wil wel gaan overklokken maar niet extreem, 3.2ghz op een E6600 lijkt me een mooi begin. En dan maar kijken hoe ik alles zo stil en snel mogelijk kan krijgen zonder dat alles in de fik vliegt :P

ennuh is iemand het eens met theodouma over de athlon 5200 (of beter voor dezelfde prijs als de E6600)

en hoe zit het met het overklokken en het verschil van bijv de 1900XT en de 1900XTX of de 7900GT en de 7900GTX zoals ook al eerder werd vermeld. Is dit te doen door een beginner (met overklokken), is er een groot geluidsverschil/prestatieverschil. Kan mij een vergelijkingstopic herinneren reviews: Testlog april/mei 2006: Videokaarten & harde schijven waarin het verschil idd met de 1900 versies kleiner is dan de 7900 series. Hier gaat mijn voorkeur dus wel lichtelijk naar uit en kan ik dan zelf de XT naar de XTX overklokken (waarschijnlijk met een andere koeler??? op mijn videokaart?)

Verwijderd

Hier staan game-benchmarks. De E6600 verslaat de 5000+ met 8-23 fps.

• PilatuS
  • Niet online
De X1900XT wil met de standaard luchtkoeling denk ik niet naar XTX. De kaart zal stressed standaard al iets van 80 graden worden. Met waterkoeling zal zo'n kaart minder dan 40 graden zijn en daarom kan ie dan ook veel harder.

Opzich is het overklokken van een videokaart vrij simpel. Je zet de Core en Mem clock iets hoger en dan ga je testen met spellen of 3dmark om te kijken of het goed gaat. Werkt het dan goed kan je weer wat hoger klokken. Er komt een punt waarop de kaart artifacts gaat geven in spellen of minder gaat presteren zodat de score of framerate omlaag gaat. Dan moet je de kaart iets terug klokken. Op die manier vind je vanzelf de maximale settings.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:00

PeaceNlove

Deugleuter

Harde schijf: Western Digital Raptor WD740GD, TCQ (toeganstijd 4,5 / cache 16 / rpm 10000)
Volgens mij haal je nu het oude en het nieuwe model door elkaar.
de GD heeft 8MB cache en de ADFD heeft 16.
Let dus goed op dat je voor de ADFD gaat, want dat is toch wel de snelste schijf die momenteel verkrijgbaar is en de ADFD is bij de goedkopere webshops slechts tien euro duurder dan de GD.

• thewizard2006
bij alternate staat er toch echt dat de GD 16mb cache heeft.....

zo'n waterkoeling, is dat duur en kan je dat makkelijk op je videokaart zetten?

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:00

PeaceNlove

Deugleuter

thewizard2006 schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 14:59:

Dat is erg lelijk van Alternate, want de website van WD zegt iets heel anders.

74GB ADFD
74GB GD

Ik zou er als ik jou was even achteraan mailen als je daar je bestelling gaat doen. Het zou jammer zijn wanneer je de GD versie krijgt. Niet dat de GD erg slecht is, maar de ADFD is nog veel beter.

• PilatuS
  • Niet online
thewizard2006 schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 14:59:

Ik heb vandaag mijn waterkoeling binnen gekregen voor CPU en GPU. Het is best een hoop geld maar het kan goedkoper dan wat ik aangeschaft heb. Opzich is het niet moeilijk om te monteren, je moet alleen het wel met veel gedult doen en alles meerdere keren controleren. Bij de 2 waterblokken die ik heb zit wel een goede handleiding bij.

Wat ik allemaal gehaald heb kan je lezen in het waterkoelings topic.
[rml]PilatuS in "[ WC] Het grote waterkoelings topic deel ..."[/rml]

Op de pagina in de link staan plaatjes van mijn spullen, 2 pagina's terug staat wat het allemaal is.

• Hieronymus
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Idd, en als je niet zo veel van waterkoeling weet, koop je gewoon een compleet kitje :). Een thermaltake Bigwater is bijv. een goede waterkoeling voor relatief weinig geld, en aangezien je een stil systeem wilde is dit erg geschikt.

Gewoon even kijken naar de compabiliteitslijst ( op de website van de fabrikant! ) voor de juiste socket enzo. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Hieronymus op 19-07-2006 18:40 ]

So now, less than five years later, you can go up on a steep hill in Las Vegas and look West, and with the right kind of eyes you can almost see the high-water mark — that place where the wave finally broke and rolled back.

• PilatuS
  • Niet online
Met het budget dat de TS heeft zou ik niet voor een Bigwater setje gaan. Voor iets meer geld heb je setjes die net zo makkelijk te installeren zijn maar wel veel beter.

Ik denk dat een Bigwater setje met zijn redelijk zwakke pomp en kleine aansluitingen en ook niet zo heel grote rad niet de CPU en GPU koel kan houden.

Voor alleen CPU kan zo'n setje wel maar als je er een X1900XT of 7900GTX bij pakt voldoet ie echt niet meer.

• thewizard2006
en wat voor koeler raden jullie dan aan. Ik hoor waterkoeling heel vaak, is dat dan weer beter dan gewoon een fan...
en welke set raad je dan aan
ik ga ff jou stuk lezen pilatus

en ik ga niet bij alternate kopen, want die is vrij prijzig (vergeleken met een hoop andere), maar er is een pc-builder waar je je eigen pc kan samenstellen dus die gebruik ik veel. Maar ik denk dat ik bij de pricewatch ga kijken waar ik alles goedkoop kan halen (en die een goede beoordeling hebben) dit kan zo 200-250 euro schelen en daar heb je alweer bijna een tftje voor :P

• PilatuS
  • Niet online
Waterkoeling is eigenlijk gewoon luchtkoeling. Je gebruikt alleen het water om de warmte naar een plek te krijgen waar je het beter en stiller kan koelen.

In Tweaking en Cooling staat een FAQ over waterkoeling. Ook in het waterkoelings topic zelf staat erg veel info op de eerste pagina.

Er zijn een hoop goede waterkoeling sets te koop zoals setjes van Alphacool en Swiftech. Zijn er nog veel meer maar met die 2 merken heb ik ervaring.

• thewizard2006
Dit is nu ongeveer wat ik bij elkaar heb. Over de koeling ed weet ik het nog niet allemaal zeker. Heb nu 3 zalman koelers voor de processor, de videokaart en een hardeschijf. En van thermaltake koeling voor het geheugen. Maar wat kan ik dan meer met waterkoeling? Kan ik dit nemen ipv de andere vormen van koeling?

Product Prijs Subtotaal

1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (OCZ, OCZ2P8002GK) € 215,-
Asus P5W DH Deluxe, 975X (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394a) 199,70
Club3D Geforce 7900 GTX 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) CGNX-X792 € 429,-
Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2,4GHz, 1066MHz FSB, 4MB Boxed) € 306,96
Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB (10000rpm, SATA, 16MB) € 158,62
Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB) € 91,68
Tagan TG500-U25, 500W (ATX, EPS12V 2.9) € 119,90
Thermaltake Armor VA8003BWS (ATX, Geen PSU, Zwart, 25cm Fan) € 162,-
Zalman Fatal1ty FS-C77 (Socket 478/754/775/939/940) € 45,72
Zalman Fatal1ty FS-V7 € 30,97
Zalman ZM-2HC1 € 33,-
Thermaltake Active Memory Cooling Kit A1165 € 19,-

Totaal € 1797,95

[ Voor 41% gewijzigd door thewizard2006 op 25-07-2006 12:25 ]

• ambi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-05-2025

ambi

IGN: EvulKlowne

thewizard2006 schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 14:51:
Asus P5WDG2-WS, 975X (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394a) € 232,12 €
Bij mijn weten ondersteunt de P5WDG2-WS geen Intel Core 2 Duo processors, de P5WDG2-WS Pro zou daar verandering in brengen.

Steam/uPlay: EvulKlowne

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Misschien is dit een ideetje voor een goede en stille voeding? Mijn vriend heeft er ook zo-een en is er erg tevreden over.

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

• thewizard2006
voor een moederbord wacht ik zoiezo nog 2 maanden aangezien ze dan pas weten of alles conroe ondersteund en de prijs is dan bekend. Hoor ook goede verhalen van gigabyte
en ik ga kijken of die voeding wat is (Y)

• thewizard2006
ben benieuwd
nieuws: ATi lanceert Radeon X1950 en X1650 in augustus

is dit zeg maar een opgevoerde 1900XTX???

Verwijderd

ik zou opletten met die zalman cpu koeler!!! het beestje weegt +/- 1kg. als je je computer niet teveel verplaatst is dit ok, anders!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Verwijderd

1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (OCZ, OCZ2P8002GK) € 215,- € 215,-
Asus P5WDG2-WS, 975X (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394a) € 232,12 € 232,12
Club3D Geforce 7950GX2 1024MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) € 539,-
Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2,4GHz, 1066MHz FSB, 4MB Boxed) € 306,96 € 306,96
Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB) € 91,68 € 91,68
Tagan TG500-U25, 500W (ATX, EPS12V 2.9) € 119,90 € 119,90
Thermaltake Active Memory Cooling Kit A1165 € 19,- € 19,-
Thermaltake Armor VA8003BWS (ATX, Geen PSU, Zwart, 25cm Fan) € 162,- € 162,-
Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB (10000rpm, SATA, 16MB) € 158,62 € 158,62
Zalman Fatal1ty FS-C77 (Socket 478/754/775/939/940) € 45,72 € 45,72
Zalman Fatal1ty FS-V7 € 30,97 € 30,97
Zalman ZM-2HC1 € 33,- € 33,-

Totaal € 1953,97

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2006 @ 10:48:
ik zou opletten met die zalman cpu koeler!!! het beestje weegt +/- 1kg. als je je computer niet teveel verplaatst is dit ok, anders!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Opzich geen probleem je moet alleen je computerkast niet rechtopstaand vervoeren, gewoon liggend en er is niets aan de hand. Heb zelf namelijk ook zo'n mooie zware koeler op 1 van me pc's zitten (De LANpc) en die leeft nog na een flinke rit van Noord naar Zuid ;)

• ambi
  • Laatst online: 05-05-2025

ambi

IGN: EvulKlowne

Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2006 @ 10:53:
Asus P5WDG2-WS, 975X (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394a) € 232,12 € 232,12
Nog maar eens <zucht>, de Asus P5WDG2-WS ondersteunt geen Intel Core 2 Duo, de Asus P5WDG2-WS Pro wél!

Steam/uPlay: EvulKlowne

• thewizard2006
ik fitness :P
hij staat in principe op 1 plaats en als hij verplaatst wordt is dat 1x per jaar voor een LanParty ofzo

@ X limited: je hebt de videokaart gewijzigd en wat van die zalman geloof ik. Ik ga is kijken of het wat is. Zit idd te dubben of ik die 7950 moet nemen of dat dat gewoon zonde is van mijn geld. Kan later altijd nog (of anders 2x 7900 in sli)

@ ambi.. dan neem ik toch de pro :). de kwestie met moederborden zal nog wel ff spelen, in dit topic Core 2 Duo (Conroe) Motherboard Topic Deel III komt alles al ter sprake, maar het is nog ff afwachten wanneer alles draait en goed ondersteund. Zoals ik al zei schaf ik mijn pc eind september/begin oktober aan en dan verwacht ik dat er een breed assortiment hiervoor is. Als je nog advies hebt over moederborden hoor ik dat graag
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
meest recente configuratie:

1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (OCZ, OCZ2P8002GK) € 215,-
Asus P5W DH Deluxe, 975X (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394a) 199,70
Club3D Geforce 7900 GTX 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) CGNX-X792 € 429,-
Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2,4GHz, 1066MHz FSB, 4MB Boxed) € 306,96
Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB (10000rpm, SATA, 16MB) € 158,62
Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB) € 91,68
Tagan TG500-U25, 500W (ATX, EPS12V 2.9) € 119,90
Thermaltake Armor VA8003BWS (ATX, Geen PSU, Zwart, 25cm Fan) € 162,-

Extra koeling: (toevoegingen op de koeling kunnen gegeven worden in dit topic:Beste koeling voor zelfgebouwde pc)
Zalman CNPS8000-AlCu (Socket 754/939/940/775) € 43,65
Zalman VF900-Cu LED € 29,-
Zalman ZM-2HC1 € 29,10

Totaal € 1782,13

of met waterkoeling
BigWater 745 + vga setje (max 200 euro)

[ Voor 87% gewijzigd door thewizard2006 op 26-07-2006 13:56 ]

• thewizard2006
kan iemand mij goed vertellen wat er beter voor deze configuratie is kwa moederbord. Op dit moment zit ik te twijfelen tussen:
Asus P5W DH Deluxe, 975X (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394a)
Asus P5B Deluxe, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)

(of eventueel een ander)

ik ga waarschijnlijk ook pas die koeling kopen nadat ik alles in elkaar heb gezet en echt "live" zie wat te warm wordt en wat teveel lawaai maakt.

• thewizard2006
ik ben er net achtergekomen dat er ook fanless voedingen zijn.
Ik heb een btje rondgekeken maar het aanbod is redelijk beperkt.

ik heb deze gevonden:
http://www.ikbenstil.nl/p...th=24_46&products_id=2047
maar ik weet niet of die genoeg watt heeft voor dit systeem

weet iemand anders een betere voor deze prijs (179) of minder.
er moet iig minimaal 2 SATA aansluitingen opzitten (voor de raptor en de barracuda)
en daarnaast heb ik nog een dvd en een cd speler (met die witte plastic dingen)

het is dus van belang dat hij geen (of heel weinig, max 20bd) maakt). Als er andere zijn die ook aan deze eisen voldoen zoals deze: http://www.ikbenstil.nl/p...h=24_315&products_id=2106 dan hoor ik dat graag.

Verwijderd

1KG? zoveel weegt mijn hele pc nog niet eens :? 8)7

• thewizard2006
Videokaart koeling --> Arctic Cooling NV Accelero X1
iemand hier ervaring mee

• ctc
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-11-2025

ctc

Fanless is een leuke optie, maar volgens mij kan je beter een stille fanned voeding nemen zoals van bijvoorbeeld nexus om je airflow in orde te brengen, verder kan je voor zover ik heb begrepen geen 7950 op een 975x bord stoppen, deze ondersteund (nog) geen SLI, wel crossfire...

I reject your reality and substitute my own!!!

• thewizard2006
mijn configuratie ziet er op dit moment zo uit:

1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (OCZ, OCZ2P8002GK) € 212,05
Antec Phantom 500, 500W (ATX 12V 2.0) € 146,-
Asus Geforce 7950 GX2 1GB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) EN7950GX2/2PHT € 499,-
Asus P5B Deluxe, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) € 167,71
Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2,4GHz, 1066MHz FSB, 4MB Boxed) € 304,92
Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB) € 91,47
Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB (10000rpm, SATA, 16MB) € 148,75
Thermaltake Armor VA8003BWS (ATX, Geen PSU, Zwart, 25cm Fan) € 154,-
Totaal € 1.723,90

Hier komen waarschijnlijk nog wel wat extra koelingselementen maar dat ga ik beslissen als ik alles in elkaar heb gezet. Heeft iemand hier nog wat over te zeggen zodat ik het nog meer kan optimaliseren. Bijvoorbeeld de videokaart: het mag ook wat minder zijn of een andere maar ik ben twee weken op vakantie geweest en ben er ff uit (las berichten over 1950xtx enzo.) ik vind die 500 euro best veel dus als iemand een ander idee heeft hoor ik dat heel graag. Ga waarschijnlijk volgende week alles bestellen of kan ik beter een maandje wachten???? om wat voor reden dan ook. Ik hoor graag van jullie.

ps: een toetsenbord en muis heb ik al, zo ook een dvdbrander. Een tft scherm komt later

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ziet er mooi hoor :)
Verwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 18:37:
[...]

1KG? zoveel weegt mijn hele pc nog niet eens :? 8)7
Dude.. zelfs de kleinste barbone weegt nog meer :X Zet dat ding voor de gein eens op de weegschaal..

• thewizard2006
ik weet ook niet precies hoe het zit met de 965 en de 975
ik dacht zelf dat de 965 gemaakt is voor de core 2 duo en daardoor beter te overklokken is dan de 975 die gemaakt is voor de snelste p4 procs?? of zit ik er dan erg naast

Verwijderd

een Thermaltake Armor is HUGGEEEE en dus ongeschikt om zo hopla te vervoeren naar een LAN. Verder zou ik mijn lijstje in het High-End BBG topic (post van 17:29) opvolgen, alleen al omdat hierover is flinke discussie geweest.

Verwijderd

thewizard2006 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 09:49:
Videokaart koeling --> Arctic Cooling NV Accelero X1
iemand hier ervaring mee
Lees reviews? :X :X :X

Hij koelt net iets beter dan de Vf-900 Cu van Zalman, dus ja het is beste die er nu te krijgen is.

• thewizard2006
Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 18:09:
een Thermaltake Armor is HUGGEEEE en dus ongeschikt om zo hopla te vervoeren naar een LAN. Verder zou ik mijn lijstje in het High-End BBG topic (post van 17:29) opvolgen, alleen al omdat hierover is flinke discussie geweest.
ik heb grote spierballen :P
maar ik lan hooguit 1 a 2 x per jaar, en sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een rijbewijs (en weer binnenkort van een auto, dus moet geen probleem zijn) heb de kast al "live" gezien dus weet hoe groot hij is. Het gaat mij er voornamelijk om dat hij:
1: goede airflow heeft
2: goede uitbouw mogelijkheden heeft (extra fans etc)
3: het geen gepriegel om alles in te bouwen
4: er stijlvol uitziet

ennuh dat lijstje trekt mij op de een of andere manier niet zo....

Verwijderd

De P5B Deluxe is iets beter in oc-en dan een P5W DH Deluxe (tenminste dat heb ik gelezen).

Persoonlijk zou ik geen Thermaltake Armor nemen maar een Coolermaster Stacker. De Armor is gebaseerd op de Stacker en is bijna identiek alleen een CM Stacker is (naar mijn weten) iets beter qua kwaliteit en is nog mooier ook (al is dat een kwestie van smaak). En hij is nog iets goedkoper ook.

Verwijderd

Mag ik zeggen dat Intel + OCZ memory niet goed samwerkt? Dat je de keuze van voeding nog een keer kan overwegen imo. Dat de 1950XTX gewoon een beter koop is dan de nVidia? Dat je de overgehouden geld kan investeren in nog een seagte voor RAID 0 + 74GB Raptor als bootschijf?
welk deel van 975X > P965 is niet duielijk om een P5W te overwegen, geen concreet bewijs overclockonvriendelijkheid, volgens mij is het tegenovergestelde zo.
7950GX2 wordt met P965 niet vol benut.
Anywayz suc6

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2006 18:36 ]

• Avalaxy
  • Laatst online: 30-01 00:03
beter haal je dan een 7950 gx2, die presteerd beter.. je geld besteden weggooien voor een 7900GTX is echt zwaar zonde.

• thewizard2006
Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 18:33:
Mag ik zeggen dat Intel + OCZ memory niet goed samwerkt? Dat je de keuze van voeding nog een keer kan overwegen imo. Dat de 1950XTX gewoon een beter koop is dan de nVidia? Dat je de overgehouden geld kan investeren in nog een seagte voor RAID 0 + 74GB Raptor als bootschijf?
welk deel van 975X > P965 is niet duielijk om een P5W te overwegen, geen concreet bewijs overclockonvriendelijkheid, volgens mij is het tegenovergestelde zo.
7950GX2 wordt met P965 niet vol benut.
Anywayz suc6
Bedankt voor deze reactie maar zou je dan ook kunnen zeggen welk geheugen wel goed zou werken?
Zoals ik al zei ben ik weggeweest en heb ik wel wat meegepikt van de 1950xtx maar alleen dat hij er is, hier ga ik nog ff wat revieuws van lezen of als iemand een linkje heeft??
Voor de raid bedoel je dat ik nog een 320 gb schijf moeten kopen... Ik heb zelf nog nooit met raid gewerkt en wat is hier dan het voordeel van??? En kan dit zonder raidcontroller (deze zit geloof ik al op het mobo toch?)
En jij bedoelt dus dat de 975x beter is dan de p965 en dat ik dus beter een P5W DH Deluxe ipv P5B Deluxe/WIFI kan nemen???
en dat de 7950gx2 niet volledig benut wordt... wordt de 1950xtx met 975x dan wel volledig benut???
ik hoop een reactie te mogen ontvangen van je (of van iemand anders)

• Limit-NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-01 11:29
En men heeft ook geen interesse in de X1950XTX? Want die is ongeveer gelijk qua performance, maar is kleiner van formaat (die 7950GX2 lijkt me wel erg groot) en is net wat (zo'n 70 euro) goedkoper. Als je voor een P5W DH gaat kan je hem later, als daar animo naar is, in Crossfire zetten.

Verwijderd

thewizard2006 schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 18:52:
[...]

Bedankt voor deze reactie maar zou je dan ook kunnen zeggen welk geheugen wel goed zou werken?
Zoals ik al zei ben ik weggeweest en heb ik wel wat meegepikt van de 1950xtx maar alleen dat hij er is, hier ga ik nog ff wat revieuws van lezen of als iemand een linkje heeft??
Voor de raid bedoel je dat ik nog een 320 gb schijf moeten kopen... Ik heb zelf nog nooit met raid gewerkt en wat is hier dan het voordeel van??? En kan dit zonder raidcontroller (deze zit geloof ik al op het mobo toch?)
En jij bedoelt dus dat de 975x beter is dan de p965 en dat ik dus beter een P5W DH Deluxe ipv P5B Deluxe/WIFI kan nemen???
en dat de 7950gx2 niet volledig benut wordt... wordt de 1950xtx met 975x dan wel volledig benut???
ik hoop een reactie te mogen ontvangen van je (of van iemand anders)
Veel vragen, veel antwoorden ;)

Verder kan je redelijk rechtuit kijken als je OCZ maar vermijdt. Corsair raadt ik aan, maar verder zijn PQI, G.Skill, Mushkin, Team Xtreem, GeiL en Kingston ook merken die je zoekt.
Hardware.info heeft een review over de 1950XTX, waaronderr de vergelijking met een 7950GX2 (best opvallend, prestatieverschil en prijsverschil)

RAID koppelt 2 of meer harde schijven zeg maar aan elkaar(je comp ziet het dus als 1 grote snellere schijf), hierbij delen zij de snelheid en hun capaciteit, waardoor een snelheidswinst ontstaat. Dit merk je bijv. in het laden van games,beide schijven werken om de data over te brengen. RAID 0 is de 2-schijven variant. De P5W-DH Deluxe heeft een RAID-controler erop zitten.

Ja de P5W-Dh Deluxe is wel degelijk beter en rijker uitgerust dan de P5B. De mogelijkheid tot een Crossfire setup (als je later nog een 1950XTX koopt) is een grote plus gezien de P965 die maar 1 PCI-E 16x slot heeft en dus geen CF kan draaien.

Nee helaas wordt Quad-SLi alleen met de 590SLi Intel Edition (die nog niet uit is) tot z'n uiterste benut. Beetje domme opmerking dus (srry) :P , maar de 1950XTX wordt wel volledig benut, daarom raadt ik die aan voor jou.

De 7950GX2 is normaliter 70 euro duurder dan de 1950XTX, maar zoals je kon zien op de Hardware.info review, scheelt de performance minimaal! Slechts 1 fps!!! Das dus gewoon uitsparen!

Verwijderd

-Daniël- schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 10:18:
Hier staan game-benchmarks. De E6600 verslaat de 5000+ met 8-23 fps.
Real life blijkt et allemaal enorm mee te vallen. Zie T.net bench db. :)

• thewizard2006
mijn doel is ook dat de pc stil is.
hij staat op mijn kamer dus als ik slaap en hij staat aan wil ik er geen last van hebben.
Iets wat dus ook veel lawaai maakt is zo'n videokaart, dus dat is een lastige keuze.

ook moet hij goed koel zijn zodat ik kan proberen om hem over te klokken.

• TheZeroorez
  • Niet online
De 7900GTX is stiller dan de XT1900XTX, maar nog steeds vrij luidruchtig. Als je dan toch gaat overklokken, zou ik daar een andere koeler op zetten. Waarschijnlijk zal het wel meevalling in 2D, vooral als je hem in 2D een beetje downclocked (je hebt daar toch niets aan die snelheid..) en de fan wat langzamer laat draaien.

Met die Conroe zit het wel goed, die is vrij zuinig. Als je hem nog stiller wilt, moet je er een fan met een grote heatsink op zetten, zodat hij soms zelfs passief (!) gekoeld kan worden.

Verwijderd

thewizard2006 schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 18:02:
mijn doel is ook dat de pc stil is.
hij staat op mijn kamer dus als ik slaap en hij staat aan wil ik er geen last van hebben.
Iets wat dus ook veel lawaai maakt is zo'n videokaart, dus dat is een lastige keuze.

ook moet hij goed koel zijn zodat ik kan proberen om hem over te klokken.
Als je alles stil wilt, kan je ipv een X1950XTX een MSI 7900GT nemen die passief gekoelt is, maar mij lijkt een Accelero een betere optie, hij is stil genoeg.

Als prockoeler kan je ook passief nemen, bijv, een Scythe Ninja met een 120mm, vrijwel geruisloos en goede koelingprestaties. De beste die ik ken is de Thermalright XP90C, maar daarbij moet je niet vergeten een zogenaamde retentiemodule (gewoon een opzetstukkie) ervoor te kopen voor het 775-socket.

Stilte kan je ook uit je kast halen, een Silentmaxx kast kan 97% van al het geluid dempen. Hiervan zijn er Midi en Full towers. Als je je Mystique wil houden, zijn er volgens mij ook losse universele dempingsmatten te koop die hetzelfde werk doen.

Harde Schijven zijn meestal het luidruchtigste onderdeel in een compo. Als je zijn geluid volledig wil dempen, kijk dan naar de Silentmaxx HDD-Silencer, in deze review van T.net kwam hij als de beste uit de bus, hoewel hij wel duur is. (PW)

Een fanless koeler raadt ik cker NIET aan, er zijn genoeg voeding, die stilte en goeie prestaties combineren met fans. Zoek voornameklijk naar een grote fan in je voeding want hoe groter, hoe minder geluid om dezelfde lucht te verplaatsen. Je doet lang met je voeding, let er dus vooral op dat hij dual GPU ready is (op slizone.com staat een leuk lijstje, maar de meeste bekende voeding zoals Antec NeoHE, Coolermaster iGreen 500W & Enermax Liberty staan er wel bij)

Als je niet Dual GPU wil maar wel passief en veel power, zoek je een Antec Phantom.
TheZeroorez schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 18:07:
De 7900GTX is stiller dan de XT1900XTX, maar nog steeds vrij luidruchtig. Als je dan toch gaat overklokken, zou ik daar een andere koeler op zetten. Waarschijnlijk zal het wel meevalling in 2D, vooral als je hem in 2D een beetje downclocked (je hebt daar toch niets aan die snelheid..) en de fan wat langzamer laat draaien.

Met die Conroe zit het wel goed, die is vrij zuinig. Als je hem nog stiller wilt, moet je er een fan met een grote heatsink op zetten, zodat hij soms zelfs passief (!) gekoeld kan worden.
Ik denk dat je bedoelt:
De fan van de 7900GTX is veel luidruchtiger dan die van de X1900XTX, maar als je die dus verandert kan het een heel stil monstertje worden hoor ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2006 20:45 ]

Verwijderd

thewizard2006 schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 17:51:
mijn configuratie ziet er op dit moment zo uit:

1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (OCZ, OCZ2P8002GK) € 212,05
Antec Phantom 500, 500W (ATX 12V 2.0) € 146,-
Asus Geforce 7950 GX2 1GB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) EN7950GX2/2PHT € 499,-
Asus P5B Deluxe, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) € 167,71
Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2,4GHz, 1066MHz FSB, 4MB Boxed) € 304,92
Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB) € 91,47
Thermaltake Armor VA8003BWS (ATX, Geen PSU, Zwart, 25cm Fan) € 154,-
Totaal € 1.723,90

Hier komen waarschijnlijk nog wel wat extra koelingselementen maar dat ga ik beslissen als ik alles in elkaar heb gezet. Heeft iemand hier nog wat over te zeggen zodat ik het nog meer kan optimaliseren. Bijvoorbeeld de videokaart: het mag ook wat minder zijn of een andere maar ik ben twee weken op vakantie geweest en ben er ff uit (las berichten over 1950xtx enzo.) ik vind die 500 euro best veel dus als iemand een ander idee heeft hoor ik dat heel graag. Ga waarschijnlijk volgende week alles bestellen of kan ik beter een maandje wachten???? om wat voor reden dan ook. Ik hoor graag van jullie.

ps: een toetsenbord en muis heb ik al, zo ook een dvdbrander. Een tft scherm komt later
Ik zou zeker die7950 nemen vooral om z'n stabiliteit je krijgt b.v. geen zogename nalopers en beeldvervormingen en natuurlijk supersnel, heb zelf een BFG, wordt knap warm, maar klokt zich trapsgewijs terug,tenslotte zuipt hij niet zoveel in 2D als de Ati's :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 20:47:
[...]

Ik zou zeker die7950 nemen vooral om z'n stabiliteit je krijgt b.v. geen zogename nalopers en beeldvervormingen en natuurlijk supersnel, heb zelf een BFG, wordt knap warm, maar klokt zich trapsgewijs terug,tenslotte zuipt hij niet zoveel in 2D als de Ati's :)
Heb jij al de review van de X1950XTX op Hardware.info gelezen?

statement uit een van mijn vorige posts

De 7950GX2 is normaliter 70 euro duurder dan de 1950XTX, maar zoals je kon zien op de Hardware.info review, scheelt de performance minimaal! Slechts 1 fps!!! Das dus gewoon uitsparen!

Verwijderd

stock cooler van de conroe doet zeker ook goed werk :)

Verwijderd

Nee, de 7900GTX is stiller dan een x1900xtx. En volgens die review scheelt het niet 1 FPS (zou ook raar zijn als je bij alle games 1 FPS sneller bent....) maar verschilt dat. Als je er AA en AF tegen aan gooit komt de 7950GX2 beter tot zijn recht (vooral op hogere resoluties). Je moet kijken welke games je speelt en welke kaart beter is voor de games die jij speelt.

Als je serieus wilt overklokken kan je ook een Corsair voeding overwegen. Hele stabiele 12v lijnen en modulair (kan je dus kabeltjes eruit halen).

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 19:20:
[...]

denk dat jij de review van de 1950XTX nog eens goed moet door lezen dan zie je dat het echt geen 1fps scheelt??
Het gaat erom hoe je de games speelt speeel je graag op erg hoge resolutie 1600x1200 ga dan voor de 7950GX2 is sneller maar wil je op 1024 of 1280 spelen ga dan voor de 1950xtx want op deze resolutie blijven de kaarten een beetje gelijk!
maar het is een feit dat de 7950GX2 nog steeds de snelste kaart is! }:O

http://www.madshrimps.be/...&artpage=2008&articID=482 (lees deze review maar)

Conclusion:
Not the expected performance increase, hardly faster than X1900XTX
No NVIDIA 7950GX2 Killer >:)

Ojah en voor Mobo zal ik voor de DFI Infinity 975X gaan omdat ik hem zelf ook heb en zoals ik lees dat je wel wat wil overklokken en de DFI is t/m +- 3/3,5Ghz sneller dan de Asus P5WDH maar wil je nog hoger gan dan voor de Asus P5B,P5WDH
en de DFI is ook nog goedkoper dan de Asus ;)
En voor de pc6400 gaan ipv de pc8000 of je moet heel erg gaan OCen en ik heb de Hiper 580watt Modulair en kan hem je aanbevelen een top voeding en hij kost 100,- je kunt hem ook nog in verschillende kleuren krijgen!
Verder ziet het er goed uit bjna de zelfde comp wat ik net heb gekocht ;)
suc6 verder 8)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2006 08:10 ]

• thewizard2006
het zwaarste spel wat ik nu speel (kan spelen) is titan quest en alles op low.
de resolutie is meestal 1024 bij 768 maar dat is meer omdat ik niet meer aankan met mijn pc. Ik hoef niet alles op 1600 x 1200 te spelen (op dit moment) Misschien dat dit veranderd als ik een 19,20 of 21 inch tft scherm erbij koop (staat voor enkele maanden later gepland)

ik hoor ook regelmatig van mensen uit mijn omgeving (ict kenners) dat de pc die ik zeg maar heb samengesteld een soort van overkill is voor de huidige game generatie. Ik speel graag spelletjes maar het is niet zo dat ik +8 uur per dag speel ofzo....

ik weet dus niet of ik ook bijv een 7900GT of 1900XT kan nemen (scheelt + 150 euro). En ook met de vooruitzichten van Dx10...?

en ik ga ook voor pc6400 (of misschien nog iets lager (5300 toch) maar ik denk dat ik het bij deze hou. Maar blijkbaar ging ocz niet goed met intel dus zal deze probably ook nog veranderen

Verwijderd

Ach, nu is het mss overkill (al kan je op hogere resoluties er wel flink profijt van hebben) maar straks niet meer. Vooral nu bijna de Unreal 3 engine uit is. Die is verschikkelijk zwaar (gelukkig schaalt hij ook goed en is hij dus ook op minder snelle pc's goed te draaien). Eigenljik is het zo voor high end spullen betaal je altijd de hoofdprijs. Als je een goede bang for your bucks wilt hebben dan moet je een mid range kaart kopen (zoals een 7600GS/GT) maar dan snij je gewoon flink in de prestaties. En voordat er toch een aantal games die DirectX 10 echt ondersteunen zijn we ook wel even verder. Zover ik wee tis er maar 1 game die gelijk DirectX10 zal ondersteunen en dat is Halo2. Eerste generatie directx10 kaarten zullen ook niet zo geweldig zijn in directx. Dat zag je ook bij de Radeon 9xx0 serie en FX serie.

• thewizard2006
doordat de vorige samenstelling eigenlijk iets teveel van het goede is voor de tijd die ik er in ga steken en kan steken heb ik besloten om mijn systeem iets minder high end te maken. Nu zit er het volgende in:

1GB x 2 (2GB) PC5300 DDR2, CL4 (GeIL, GX22GB5300DC) € 223,-
Asus P5B, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) € 129,37
Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2,4GHz, 1066MHz FSB, 4MB Boxed) € 304,46
Sapphire Radeon X1900 XT 512MB DDR3, (PCI-e, 2xDVI) € 296,59
Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB) € 89,81
Thermaltake Armor VA8003BWS (ATX, Geen PSU, Zwart, 25cm Fan) € 161,80
Thermaltake Toughpower W0103, 600W (ATX12V 2.2, EPS12V) € 99,95

Totaal € 1.453,73

Is CL4 geheugen nu sneller dan CL5 geheugen????? en vaak zie je ook staan bijv:
Timings
CAS Latency (CL) 4
RAS-to-CAS-Delay (tRCD) 4
RAS-Precharge-Time (tRP) 4
Row-Active-Time (tRAS) 12

wat houdt dit in, en wat is het snelste etc.

En zoals voorheen, alle opmerkingen zijn welkom :)

• TheZeroorez
  • Niet online
CL4 is iets sneller dan CL5, echt enorm veel zal het niet schelen. CL staat voor Cas Latency, en hier kun je er een boel over vinden. Wel raad ik je aan een 2GB matched pair te halen, dat is stukken beter dan 2x een 1GB reepje.

• thewizard2006
is die van geil van geen "matched pair" of je bedoelt dual channel neem ik aan????

wel geheugen zou je dan aanraden. Het hoeft niet pc6400 te zijn, mag ook pc5300 zijn maar de prijs mag niet meer dan 220 euro zijn (ongeveer) dus als je een pc6400 ziet die veel beter is als deze geil....

• TheZeroorez
  • Niet online
thewizard2006 schreef op zondag 03 september 2006 @ 22:22:
is die van geil van geen "matched pair" of je bedoelt dual channel neem ik aan????
Als je 2 reepjes hebt ga je meestal voor dual-channel ;) Zoals ik het nu zie, lijkt het erop alsof jij twee reepjes van 1GB besteld. Als je een 'matched pair' koopt, krijg je twee 1GB reepjes in één doosje. Dit zal even duur zijn, maar nu zijn die twee reepjes wél zo dat ze beiden hetzelfde aan kunnen, en goed samen werken.
wel geheugen zou je dan aanraden. Het hoeft niet pc6400 te zijn, mag ook pc5300 zijn maar de prijs mag niet meer dan 220 euro zijn (ongeveer) dus als je een pc6400 ziet die veel beter is als deze geil....
Ik zou lekker hetzelfde geheugen nemen, alleen in matched pair dus :)

• thewizard2006

• TheZeroorez
  • Niet online
Als videokaart zou ik voor de ATi gaan, of een Nvidia die níet van XFX is. Met de XFX kaarten zijn nogal wat problemen, en de RMA loopt daar niet goed.

Het geheugen: G.E.I.L. heeft nogal wat problemen met de Conroe, dus doe die voor de zekerheid maar niet. Het Kingston geheugen is €10,- goedkoper dan het OCZ, en is sneller. De tRAS is wel wat hoger, maar daar zou nog wel wat aan te doen zijn. Ik zou dus voor het Kingston geheugen gaan.

• thewizard2006
opzich is het wel grappig wat ik allemaal hoor.
ik informeer ook thuis bij "computerexperts" of mensen die er wel het een en ander van afweten en vaak staan hun suggesties loodrecht op wat hier staat (ik zeg niet dat de een gelijk heeft en de ander niet)

zo is mij vandaag aangeraden om die XFX te nemen omdat nvidia beter met de toekomstige spellen kan omgaan dan die ati kaart en dat hij sneller is. Ook is mij verteld dat:
Snelheid 520 MHz
Pixel-Pipelines 24
Capaciteit 256 MB aanwezig
Type GDDR3
Snelheid 1500 MHz
Interface 256 bit

sneller is dan
Snelheid 625 MHz
Pixel-Shader 48
Vertex-Shader 8
Capaciteit 512 MB aanwezig
Type GDDR3
Snelheid 1450 MHz

wat is dus niet snap....
hetzelfde geldt voor het geheugen: bij de een hoor ik dat ocz niet met intel gaat, bij de ander gaat geil niet met intel en kingston wordt ook weer afgeraden omdat ocz en geil beter zijn.....
ik zie door de bomen het bos niet meer :(
misschien dat ik toch maar gewoon een keer de knoop moet doorhakken want de voeding kwam ook weer in het geding omdat thermaltake niet zulke stabiele voedingen zou hebben.....

Verwijderd

TheZeroorez schreef op maandag 04 september 2006 @ 21:28:
Als videokaart zou ik voor de ATi gaan, of een Nvidia die níet van XFX is. Met de XFX kaarten zijn nogal wat problemen, en de RMA loopt daar niet goed.
Hoe kom jij daar nou bij XFX kaarten hebben problemen en de RMA loopt niet goed?
Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat ik nog nooit problemen heb met XFX kaarten en ik heb alleen maar XFX kaarten gehad zo ook 3 vrienden van mij.
En een kennis van mij heeft vorige maand zijn videokaart laten vallen deed niks meer heeft hem laten opsturen en binnen 8dagen had hij een nieuwe kaart.

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-02 08:19

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Tweakers Best Buy Guide anyone??? reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 2006 <== highend gamesysteem inclusief monitor € 2006 ongeveer.... je bent namelijk ongeveer aan het samenstellen wat daar staat..... Ik zou zeker gaan voor de p5b deluxe (ZONDER WIFI AP!!) in tegenstelling tot de p5w maar dat is een persoonlijke keuze welke features je belangrijk vindt.

Merken videokaarten verschillen niet zo heel veel van elkaar. De laatste tijd heeft xfx een goede naam.... maar een saphire kaartje presteerd even goed voor minder geld is toch ook een merk wat al jaren mee loopt! Ik heb zelf ook club 3d gehad en die zijn ook prima. Zolang je niet in de echte b-merken vervalt is er weinig verschil te bemerken.

In tegenstelling tot bij AMD heeft de communicatie van geheugen bij Intel niks te maken met de processor maar de met de aansturing op het moederbord. Houd dus in de gaten welke reepjes bij het gekozen moederbord zijn getest en goed bevonden. Asus geeft hierlijsten vanuit in haar handleidingen. makkelijker kan je het niet maken.

[ Voor 46% gewijzigd door Mystic Spirit op 05-09-2006 09:23 ]

• TheZeroorez
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 09:04:
[...]

Hoe kom jij daar nou bij XFX kaarten hebben problemen
Heb jij de afgelopen tijd onder een steen gewoond ofzo? 8)7 Het is toch wel algemeen bekend dat de fabrieks-overklokte XFX'en véél artifacts geven, vooral in Deep Freeze (anders kijk je even in het NV 7-series topic..)
en de RMA loopt niet goed?
Ook weer even naar het topic daar. Er is bij bepaalde mensen tot 3x toe een RMA geweigerd met 'geen defect gevonden', terwijl er toch echt enorm veel arti's kwamen. Deze kaarten worden trouwens ook niet meer gemaakt, de RMA schijnt (op aandringen van de groothandels) wel te lopen nu, je krijgt nu alleen cash terug. Een gewone 7900GT, GTX of een ATi dus, maar geen fabrieks-OC :)
Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat ik nog nooit problemen heb met XFX kaarten en ik heb alleen maar XFX kaarten gehad zo ook 3 vrienden van mij.
Nogmaals: Het gaat hier over de 7900GT-extreme enzo.. :)
En een kennis van mij heeft vorige maand zijn videokaart laten vallen deed niks meer heeft hem laten opsturen en binnen 8dagen had hij een nieuwe kaart.
Ja, maar aangezien die kaarten in het begin met bosjes teruggestuurd werden namen ze ze dus niet zo gemakkelijk aan. Volgende keer maar even zoeken anders, in plaats van je verhaaltje baseren op '3 vrienden die ook XFX hebben'.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

thewizard2006 schreef op maandag 04 september 2006 @ 22:26:

zo is mij vandaag aangeraden om die XFX te nemen omdat nvidia beter met de toekomstige spellen kan omgaan dan die ati kaart en dat hij sneller is. Ook is mij verteld dat.........
hebben ze hier een onderbouwing voor? Dat moet je absoluut niet laten meewegen in de keuze tussen Ati en Nvidia.

• TheZeroorez
  • Niet online
Inderdaad, je moet dit enkel mee laten wegen als er bewijs voor is.

Wat je wel mee moet laten wegen: Wil je Linux gaan draaien, of enkel Windows? Als jouw bordje SLI ondersteunt, is het natuurlijk zonde om er één ATi kaart in te hangen, één Nvidia kaart zou altijd nog uit te breiden zijn, voor het geval dat.

Etc. Etc. Over het algemeen maakt ATi/Nvidia weinig uit. In dit geval alleen, is de Nvidia kaart die hij wil simpelweg af te raden. Een andere Nvidia dus, of die ATi.

• thewizard2006
ik ga gewoon windows draaien en ik vind 1 videokaart wel ff genoeg. Ik verwacht ook niet dat ik de komende twee jaar een extra kaart hoef te nemen.
maar ik ga deze opstelling bestellen (ben ik voor 90% zeker van)
Bestelde producten
# Omschrijving Aantal Prijs p.s. Subtotaal

Asus Moederbord P5B Deluxe 1 € 151,26
Intel Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, 1066 MHz, Boxed 1 € 261,34
Sapphire VGA Radeon X1900 XT 512 MB 1 € 263,87
Seagate Barracuda 7200.10 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA II/300 1 € 79,83
WD HDD Raptor 74 GB, 10.000 Rpm, 16 MB, Serial ATA/150 1 € 125,70
Thermaltake Behuizing Armor VA8003BWS Zwart, Window, Geen Voeding, 2 X 120mm, 2 X 90mm, 1 X 250mm 1 € 135,97
Thermaltake Voeding Toughpower 600 Watt ActivePFC, Zwart, EPS12V, 20- En 24-pins 1 € 85,98
Corsair TWIN2X2048-5400C4 2048 MB, PC5400, 675 MHz, 4 1 € 181,46

Ik heb wel gemerkt dat je door kan blijven gaan en dat er niet 1 beste opstelling is. Overal is wel wat van te zeggen en zo gaat het door. Ik heb besloten om het bij salland te bestellen omdat:
1. de reviews zien er over het algemeen positief uit
2. dit een van de goedkoopste leveranciers is (volgens mij)
3. je alles hier kan bestellen ipv bij verschillende leveranciers (die een tientje goedkoper zijn bijv)

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 09:04:
[...]

Hoe kom jij daar nou bij XFX kaarten hebben problemen en de RMA loopt niet goed?
Ha! Ik heb de grootst mogelijke moeite moeten doen om m'n tweede XFX kaart die na binnen 12 dagen kapot is gaan artifacten gecrediteerd te krijgen.
Na drie maanden heb ik dan eindelijk m'n geld terug, maar dat komt wel uit de zak van de shop waar ik hem heb gekocht. XFX crediteerd niets aan hun.

Je maat heeft hem laten vallen? Bij mij heeft XFX zelf de kaart maar laten stuiteren, want er zat opeens valschade op de kaart dus werd die RMA gewijgerd.
Punt is echter dat die schade niet door mij, noch door de webshop van aanschaf, noch door hun tussen leverancier is gemaakt.
XFX zijn zakkenvullers, 0,0% service en support daar. Toen de problemem rondom de 7900 GT lijn ontstonden hebben ze direct hun fora dicht gegooid omdat ze het niet eens waren met alle kritiek in de topics daar. :r :r :r
thewizard2006 schreef op maandag 04 september 2006 @ 22:26:

zo is mij vandaag aangeraden om die XFX te nemen omdat nvidia beter met de toekomstige spellen kan omgaan dan die ati kaart en dat hij sneller is. Ook is mij verteld dat.........
Wat een onzin! nVidia en ATi zijn gewoon gewaagd aan elkaar. Toekomstige spellen? NVidia kan momenteel geeneens HDR + FSAA tegelijk. Maar goed, wil je toch nVidia in je systeem, prima.. maar koop alsjeblieft geen XFX, is gewoon een vriendelijk advies :)

[ Voor 17% gewijzigd door Demon_Eyez op 06-09-2006 16:06 ]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 19:20:
[...]

Veel vragen, veel antwoorden ;)

Verder kan je redelijk rechtuit kijken als je OCZ maar vermijdt. Corsair raadt ik aan, maar verder zijn PQI, G.Skill, Mushkin, Team Xtreem, GeiL en Kingston ook merken die je zoekt.
Hardware.info heeft een review over de 1950XTX, waaronderr de vergelijking met een 7950GX2 (best opvallend, prestatieverschil en prijsverschil)

RAID koppelt 2 of meer harde schijven zeg maar aan elkaar(je comp ziet het dus als 1 grote snellere schijf), hierbij delen zij de snelheid en hun capaciteit, waardoor een snelheidswinst ontstaat. Dit merk je bijv. in het laden van games,beide schijven werken om de data over te brengen. RAID 0 is de 2-schijven variant. De P5W-DH Deluxe heeft een RAID-controler erop zitten.

Ja de P5W-Dh Deluxe is wel degelijk beter en rijker uitgerust dan de P5B. De mogelijkheid tot een Crossfire setup (als je later nog een 1950XTX koopt) is een grote plus gezien de P965 die maar 1 PCI-E 16x slot heeft en dus geen CF kan draaien.

Nee helaas wordt Quad-SLi alleen met de 590SLi Intel Edition (die nog niet uit is) tot z'n uiterste benut. Beetje domme opmerking dus (srry) :P , maar de 1950XTX wordt wel volledig benut, daarom raadt ik die aan voor jou.

Ik ben ook al weer een tijdje opzoek naar een nieuwe PC, en wil graag een nette PC in elkaar zetten, waarvan de onderdelen goed in balans zijn.

Hoe beredeneer je dat een 1950XTX "volledig' wordt benut in dat systeem? Hoe bereken je dat? Bekijk je hoeveel eenheden de processor/geheugen/videokaart kunnen verwerken per seconden of... ?

• thewizard2006
je moet het denk ik zien als een soort snelweg. De 1900XT heeft 3 banen en de 1950xt heeft er 6. Wanneer het moederbord ook maar 3 banen heeft dan kan je wel een 1950xt erop zetten maar kan het alsnog maar door 3 banen, anders krijg je file en dat mag niet gebeuren. Maar ik ben geen expert :P

[ Voor 102% gewijzigd door thewizard2006 op 07-09-2006 11:37 ]

• nl_umpire
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:01
Wat is de huidige stand van zaken mbt tot het samenstellen van je systeem? Hoe ziet de configuratie tot nu toe uit?

Dit vraag Ik vraag dit omdat ik ook bezig ben met het samenstellen van een pc. Hierin heb ik de BBG 2006 als handleiding genomen en vergeleken met Dell Dimension 9200. Er zitten grote vergelijkingen in.

(Dell Dimension 9200 - BBG sept. 2006).

[ Voor 54% gewijzigd door nl_umpire op 06-10-2006 14:36 ]

Pagina: 1