[XP] taak automatiseren

Pagina: 1
Acties:

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:27

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Topicstarter
Hallo,

ik zit met een uitdaging. Ik moet binnenkort een 80-tal laptops (Windows XP SP2) voorzien van een stukje software. De laptops zijn niet lid van een domein, dus oplossingen op basis van GPO's zullen niet werken.
De software bestaat uit een MSI en die kan ik redelijk tweaken, zodat de gebruiker minimale input hoeven te leveren. Echter moet ik ook binnen het Windows OS een aantal zaken regelen. Dit betreft:
- Aanmaken user en deze minimale rechten geven. De gebruiker van de laptop mag niet het wachtwoord weten van de aangemaakte gebruiker.
- De aan te maken gebruikersnaam (en wachtwoord) MOET op alle laptops hetzelfde zijn (liefst wel met een eigen GUID, om evt. problemen in de toekomst te vermijden).
- Aangemaakte user specifieke rechten geven op een aantal directories en bestanden.
- Aangemaakte user moet een aantal rechten hebben binnen een klein deel van de registry
- En zo nog een aantal kleine zaken.

Al deze zaken worden nog niet door de te installeren software gedaan :(

Nu kan ik deze zaken met de hand gaan doen, maar daar wordt niemand blij van en ik wil het niet de gebruiker laten doen. Daarnaast is de kans op fouten ook aanwezig (understatement) als dit 80 keer met de hand gedaan moet worden.

Bovenstaande is uiteraard op te lossen met vb-scripting etc., maar dat betekent dat deze 'leek' zich eerst in vb moet gaan verdiepen. Ik vroeg me eigenlijk af of er tools zijn die dmv een record-achtige functie dit konden. op die manier is het 1 maal voordoen en het resultaat toepassen op de overige 79 laptops.
Let wel, ik ben geen programmeur, dus zelf gaan lopen scripten is in eerste instantie geen optie. Als er iets anders op zit, dan zal ik wel moeten.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:20

ThunderNet

Flits!

volgens mij kan je met de commando-groep NET in je cmd gebruikers aanmaken.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-07 09:43

SpamLame

niks

Je kan setacl. Voor de rechten op dirs en registry.

Maar los daarvan, waarom gebruiik je niet de functionaliteit van de installers.
Ik meen dat MSI dit soort zaken voor je op moet kunnen lossen en anders wel WISE en consorten.

[ Voor 52% gewijzigd door SpamLame op 18-07-2006 16:04 ]

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Topicstarter
SpamLame schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 16:01:
Je kan setacl. Voor de rechten op dirs en registry.

Maar los daarvan, waarom gebruiik je niet de functionaliteit van de installers.
Ik meen dat MSI dit soort zaken voor je op moet kunnen lossen en anders wel WISE en consorten.
ik zal eens naar setacl kijken. Wat je ander opmerking betreft; ik was al blij dat ik een mst voor die msi kon maken. Ik wist welke zaken ik moest wijzigen, maar wat de rest allemaal inhoud is mij een compleet raadsel. Zitten er bij WISE-achtige tools wizards, waarbij je eenvoudig die dingen kan regelen, of een soort van snapshot-tool, waarbij ook registry permissions meegenomen worden? Ik ben nml helemaal niet bekend met dat soort tools, omdat ik nu eenmaal geen software ontwikkelaar ben.

Tot nu heb zou ik met het 'net' commando de gebruiker aan kunnen maken, en met setacl rechten kunnen regelen. Ik ga er vanuit dat instellingen binnen windows ook ergens in de registry eindigen, dus die moet ik met een regdiff achtige app kunnen afvangen en exporteren.....

Resultaat zou een batchfile kunnen zijn met alle 'instructies'. Als setacl inderdaad doet wat je zegt, dan moet ik nu een heel eind kunnen komen.

b.t.w. is het mogelijk om het wachtwoord van de gebruiker al 'encrypted' aan te bieden bij het aanmaken? Met het NET commando is het nml plain-text. In dat geval weet ik nml zeker dat niemand anders dat wachtwoord kan achterhalen.

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:21
Ik zat met hetzelfde probleem maar inmiddels krijgen we Ms SMS :9 . je kan het proberen met Installright het is gratis en heeft snapshot functionaliteit en maakt executables.

Zelf heb ik ook naar applicatie virtualizatie van Altiris (personal) gekeken en wauw _/-\o_ dat is uber (hopelijk krijgen we dit ook z.s.m.)

Ik heb niet zo de linkjes bij de hand maar als je wil kan ik ze voor je opzoeken.

Eventueel voor sms achtige dingen http://www.wpkg.org

Laat ons even welke techniek je gebruikt, ik ben wel benieuwd O-)

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Topicstarter
ljarutten schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 08:50:
Ik zat met hetzelfde probleem maar inmiddels krijgen we Ms SMS :9 . je kan het proberen met Installright het is gratis en heeft snapshot functionaliteit en maakt executables.

Zelf heb ik ook naar applicatie virtualizatie van Altiris (personal) gekeken en wauw _/-\o_ dat is uber (hopelijk krijgen we dit ook z.s.m.)

Ik heb niet zo de linkjes bij de hand maar als je wil kan ik ze voor je opzoeken.

Eventueel voor sms achtige dingen http://www.wpkg.org

Laat ons even welke techniek je gebruikt, ik ben wel benieuwd O-)
InstallRite maakt inderdaad packages, maar doet niets met file en registry permissions, dus die valt nu nog even af.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-07 09:43

SpamLame

niks

BlaTieBla schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 13:24:
[...]

InstallRite maakt inderdaad packages, maar doet niets met file en registry permissions, dus die valt nu nog even af.
En icm setacl dan...voldoet het dan aan je wensen of wat mis je dan nog?

[ Voor 4% gewijzigd door SpamLame op 19-07-2006 15:00 ]

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Topicstarter
Ik heb vandaag eens wat zitten spelen en volgens mij heb ik aan setacl voldoende op dit moment (dat en NET ACCOUNT, regedit, en nog wat commandline tools).
Nu eerst maar eens wat testen gaan doen op de stabiliteit (lees: 'het idot-proof zijn') van het geheel

• powerboat
Kijk eens naar Altiris SVS (Applicatie virtualisatie) denk dat het voor jou het makkelijkste is. _/-\o_
hiermee maak je pakketjes en het mooi ervan is geen DLL hel meer 8)7 ...... probeer zelf maar

http://juice.altiris.com/svs

• Big-R
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Mmm, zijn die 80 PRECIES hetzelfde?

Ghost image maken als je alles ingesteld hebt, en op de 79 overzetten.

Of kost dat meer tijd dan de genoemde opties?

Greetz Big-R

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Topicstarter
ljarutten schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 21:36:
Kijk eens naar Altiris SVS (Applicatie virtualisatie) denk dat het voor jou het makkelijkste is. _/-\o_
hiermee maak je pakketjes en het mooi ervan is geen DLL hel meer 8)7 ...... probeer zelf maar

http://juice.altiris.com/svs
Ik kan er eens naar kijken, maar mijn instellingen hebben meer te maken met useraccounts en rechten op bestandsniveau en rechten in de registry. De 'snapshot' software die ik bekeken heb tot nu toe kijken meer naar veranderingen op filesystem niveau en wijzigingen in de registry en niet naar de rechten daarbij.

WISE is er een die ik niet heb kunnen testen, omdat de snapshot functionaliteit alleen in de prof/enterprise uitvoering zit en je daarbij ook een database server etc. moet inregelen en dat gaat me net te ver (even afgezien van de kosten voor het pakket).
Big-R schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 22:04:
Mmm, zijn die 80 PRECIES hetzelfde?

Ghost image maken als je alles ingesteld hebt, en op de 79 overzetten.

Of kost dat meer tijd dan de genoemde opties?
Dat betekent dat ik Ghost moet aanschaffen (de Enterprise editie om gebruik te maken van de AIBuilder functionaliteit). Daarnaast mag de rest van de laptop niet aangetast worden. Daar staat al Office op en weet ik veel wat nog meer. Er moet nu 1 applicatie bij komen waarbij een aantal specifieke instellingen gemaakt moeten worden door de gebruiker. Daarnaast moeten op alle laptops een aantal dezelfde instellingen gedaan worden en die wil ik graag automatiseren.

Ik ben in ieder geval met de cmd-line tools al redelijk ver om het via een batch bestand te regelen. Nadeel is nog wel dat het wachtwoord van de aangemaakte user (NET commando) in plaintekst in het batch bestand staat :'( ..... lang lever bat2exe converters :)

[ Voor 46% gewijzigd door BlaTieBla op 20-07-2006 11:11 ]

• powerboat
BlaTieBla schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 11:02:
[...]

Ik kan er eens naar kijken, maar mijn instellingen hebben meer te maken met useraccounts en rechten op bestandsniveau en rechten in de registry. De 'snapshot' software die ik bekeken heb tot nu toe kijken meer naar veranderingen op filesystem niveau en wijzigingen in de registry en niet naar de rechten daarbij.

WISE is er een die ik niet heb kunnen testen, omdat de snapshot functionaliteit alleen in de prof/enterprise uitvoering zit en je daarbij ook een database server etc. moet inregelen en dat gaat me net te ver (even afgezien van de kosten voor het pakket).

[...]
Met SVS vang je het allemaal op. D.m.v. Software Virtualisatie maak je een soort Virtuele machine alleen dan om een applicatie, het voordeel is dat je een snapshot maakt (zit in SVS pakketje) met admin rechten of te wel layer genoemd. deze laat je in op een laptop/workstation die SVS op de achtergrond heeft draaien (verbruikt geloof ik 1mb) deze layer/applicatie draait dan virtueel mensen kunnen dan klooien wat ze willen. Is de installatie f*cked up, geen nood *klik* reset layer en de applicatie draait weer normaal zoals in de beginstand.

Ps. het register van Windows word niet aangetast door de layer omdat deze erlangs/virtueel draaien. hierdoor hou je schone machines :*) (8> :Y)

by the way :) DriveImageXML is gratis en kun je ook images meemaken, je kan zelfs imagen als je aan het werk bent d.m.v. shadowcopying _/-\o_ (gebruik het voor mijn eigen server om de C: -schijf te backuppen)

[ Voor 10% gewijzigd door powerboat op 20-07-2006 22:37 ]

Pagina: 1