Toon posts:

Nieuwe XP installatie boot niet op nieuwe schijf!

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe maxtor HD gekocht, daarop heb ik dmv ghost een XP installatie opgezet. De nieuwe schijf zet ik als primary schijf, maar als ik dan de pc opstart dan boot XP niet.

Ik krijg iets te zien als "Boot Manager Agent" geen idee wat dat is. De verkoper zei al dat hun de schijf al een keer gebruikt hadden voor backup of zoiets. Dus mischien is het een restant van hun, wat in de MBR staat.

Nu heb ik even m'n ouder schijf als primary gezet zodat ik weer in m'n oude XP installatie kan.

Iemand een idee waar het probleem ligt en wat er aan te doen is?

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Heb je al geprobeert om van de XP installatie CD te starten in recovery console?

http://www.microsoft.com/...ons_fixboot.mspx?mfr=true (fixboot)
http://www.microsoft.com/...cons_fixmbr.mspx?mfr=true (fixmbr)

Volgensmij hoef je niet aan te geven welke schijf gefixt moet worden als je van de schijf die je wil repareren de primaire bootschijf maakt.

Verwijderd

Topicstarter
Bram77 schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 15:36:
Heb je al geprobeert om van de XP installatie CD te starten in recovery console?

http://www.microsoft.com/...ons_fixboot.mspx?mfr=true (fixboot)
http://www.microsoft.com/...cons_fixmbr.mspx?mfr=true (fixmbr)

Volgensmij hoef je niet aan te geven welke schijf gefixt moet worden als je van de schijf die je wil repareren de primaire bootschijf maakt.
Nog niet geprobeerd, mag ik wel 't huis overhoop halen om de XP cd te vinden :P

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-02 13:37
Ik heb zelf een dergelijk probleem met eem Maxtor schijf opgelost door hem met een tootlje van Maxtor zelf (Maxblast geloof ik) een "low level format" uit te voeren. Hierbij worden naar alle stukjes hardeschijf nulletjes geschreven zodat hij dan ook echt leeg is (incl. MBR). Nadeel is dus wel dat je dan alles kwijt bent wat op je hd staat en het formateren zo een uurtje of twee bezig is.

Ik kwam er later pas achter dat het met fixmbr enzo ook kon, maar op mijn manier heb je die winXP cd iig niet nodig.

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 16:20
het zou wel handig zijn als je iets meer gegevens opgeeft.

Is je nieuwe schijf toevallig een SATA schijf? Zo ja, dan heb je op je ghost-image misschien niet de juiste SATA drivers geinstalleerd.

Verwijderd

Topicstarter
Lammert schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 15:45:
het zou wel handig zijn als je iets meer gegevens opgeeft.

Is je nieuwe schijf toevallig een SATA schijf? Zo ja, dan heb je op je ghost-image misschien niet de juiste SATA drivers geinstalleerd.
Het is een SATA schijf, maar die image komt ook van een SATA schijf af. Dus de juiste drivers zouden erin moeten zitten.

• lammert
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 15:47:
[...]

Het is een SATA schijf, maar die image komt ook van een SATA schijf af. Dus de juiste drivers zouden erin moeten zitten.
Niet alle SATA drivers zijn hetzelfde, vandaar dat ik vroeg naar meer informatie over de schijven. Als het twee dezelfde type Maxtors zijn zou het uiteraard geen probleem moeten zijn, maar bv. Western Digital drivers gaan niet goed werken met een Maxtor schijf.

Verwijderd

Topicstarter
Lammert schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 15:51:
[...]

Niet alle SATA drivers zijn hetzelfde, vandaar dat ik vroeg naar meer informatie over de schijven. Als het twee dezelfde type Maxtors zijn zou het uiteraard geen probleem moeten zijn, maar bv. Western Digital drivers gaan niet goed werken met een Maxtor schijf.
Het zijn wel beiden maxtor HD's, maar niet precies dezelfde.

Heb iig de XP cd gevonden nu :)

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:29

SpamLame

niks

Lammert schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 15:51:
[...]

HU, die SATA drivers zijn er toch voor zodat XP je SATA controllers herkent en niet voor de SATA-drives.

Toegegeven dat er zonder herkende controllers de schijf ook niet zichtbaar is.

• lammert
SpamLame schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 16:11:
[...]

HU, die SATA drivers zijn er toch voor zodat XP je SATA controllers herkent en niet voor de SATA-drives.

Toegegeven dat er zonder herkende controllers de schijf ook niet zichtbaar is.
goed punt... ik hou mn bek verder. het zal aan de temperatuur liggen... lol

Verwijderd

Topicstarter
Het is nu gelukt. Eerst een nieuwe XP installatie gedaan, en toen over die verse installatie de ghost image gezet. Nu werkt het wel!

Bedankt voor de hulp!

Verwijderd

En toch zit jij met een gebruikte schijf. Verstandiger was geweest om een zero-fill te doen. Dan weet je ook gelijk ofdat je slechte sectoren hebt of rare kliks hoort. Het process gaat op topsnelheid en duurt net zolang als het volledig formatteren van de gehele schijf.

Ik wil toch je eerste 129 sectoren zien 0t/m128.
Als dat lastig is wil je MBR zien.

Als we kunnen bevestigen dat je MBR op orde is kun je door blijven gaan met het gebruik van de schijf. Als het een aparte MBR is met loader die geklipt is door een ghost...

*Ik weet niet of ghost alle lege sectoren zero-filled;

Het helpt vaak al om alleen de eerste procent van je schijf te zerofillen. Ik zero-fill volledig met elke schijf die hier in mijn systeem komt. Daarmee wordt het ook onmogelijk voor een particulier om data terug te halen. Alleen speciale bedrijven kunnen dat nog en met moeite. Het beste is Guttmann.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2006 18:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 18:00:
En toch zit jij met een gebruikte schijf. Verstandiger was geweest om een zero-fill te doen. Dan weet je ook gelijk ofdat je slechte sectoren hebt of rare kliks hoort. Het process gaat op topsnelheid en duurt net zolang als het volledig formatteren van de gehele schijf.

Ik wil toch je eerste 129 sectoren zien 0t/m128.
Als dat lastig is wil je MBR zien.

Als we kunnen bevestigen dat je MBR op orde is kun je door blijven gaan met het gebruik van de schijf. Als het een aparte MBR is met loader die geklipt is door een ghost.

*Ik weet niet of ghost alle lege sectoren zero-filles; zo ja dan laat mijn schrijven als voor ongezien.
Oke hij is mischien een keer gebruikt, maar daar gaat ie niet gelijk kapot van lijkt me. En ja je weet nooit of een schijf 100% werkt. Ik gok het er maar op. Tot nu toe werkt de schijf goed, en er zit gewoon garantie op.

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Je heb wel korting gekregen hoop ik :+
Pagina: 1