Windows wil schijven niet goed herkennen

Pagina: 1
Acties:

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:53

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Gister nieuwe Windows instal gedaan, hierbij ook meteen mijn raptortjes in RAID 0 gezet. Dus fijn alles geinstalleerd en het werkte weer lekker soepel. :)

Maar nu het probleem;

Ik heb 3 schijven aan mijn RAID controller hangen (Sil 3114 op ASUS K8N-E Deluxe, de raptors hangen aan de NVidia raid) In windows heb ik de bijbehorende driver geinstalleerd en een "RAID" array aangemaakt per schijf zodat ze in windows gezien worden. Kijk ik bij "beheren" zie ik inderdaard 3 schijven erbij staan. Maar Windows ziet niet dat ze al gepartioneerd zijn. Als ik ze dan activeer dan komen ze bij "Deze computer" te staan, maar kan ik ze niet bereiken omdat windows zegt dat ze eerst geformateerd moeten worden. (Dat wil ik dus niet!)

Dus mijn vraag, hoe krijg ik de schijven zonder formateren weer gewoon bereikbaar in Windows?

p.s. Alle schijven zijn NTFS. :)

Geluidswolk

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

Leg eerts eens uit wat je bedoelt met: " een "RAID" array aangemaakt per schijf ".

Je hebt meerdere disks nodig om een raid array te maken, dus heb je ze samen in 1 raid geprobeerd te zetten, of heb je geprobeerd ze allemaal appart (dus drie verschillende) in raid te zetten?

Dat laatste gaat natuurlijk niet lukken, zeker niet als je data wil behouden.

Normaal gezien worden de schijven gewoon herkend onder windows als je ze zonder er 'raid' van proberen te maken eraan hangt, nadat de driver geinstalleerd is. Als ze op voorhand al geformatteerd waren zou je er dan gewoon aan moeten kunnen.

Ik weet niet hoeveel 'schade' er aan de data en partitiontable komen als je ze in raid zet... Maar het voorspelt niet veel goeds denk ik. Het zou zelfs kunnen dat je tools als getdataback of zo zult moeten gaan gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door TetsuoShima op 18-07-2006 13:02 ]

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
TetsuoShima schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 13:02:
Leg eerts eens uit wat je bedoelt met: " een "RAID" array aangemaakt per schijf ".

Je hebt meerdere disks nodig om een raid array te maken...
Nee. Zie de RAID FAQ » Kan ik een single HDD aan een RAID controller hangen?

@Krizzie: is het daadwerkelijk noodzakelijk per schijf een array te maken op je Sil 3114?
Dit was op de Sil 3112A namelijk niet het geval.

[ Voor 20% gewijzigd door Rone op 18-07-2006 13:07 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Ik heb het vorige keer wel gedaan (contiguous wat dus op JBOD aan komt volgens de manual) en toen werden ze herkend, als ik geen array of iets aanmaak dan zie ik ze ook niet in "beheren".

Edit: In me hoofd BIOS heb ik de controller op SATA mode staan (RAID mode is de 2e optie) en ik zie na de post ook even snel dat alle 3 de schijven herkend worden. Hier staat alles dus zoals het eerst ook stond, toen stond er ook al data op de schijven en werden ze netjes herkend door windows.

[ Voor 45% gewijzigd door Krizzie op 18-07-2006 13:12 ]

Geluidswolk

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Wellicht moet je ze in Schijfbeheer eerst omzetten naar Dynamische schijven/volumes?

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Net geprobeerd, maar krijg dan dezelfde melding, of ik het wil formateren. :(

Geluidswolk

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-02 22:44

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Je moet even een onderscheidt maken tussen een array maken in de software/bios van de raid controller zelf en een array maken in "beheren" zoals je dat noemt. Dat tweede moet je dus niet doen, op die plaats moet je alleen zodra de array klaar is een partitie maken en dan pas kun je hem gebruiken in "deze computer". Want je zegt dat je ineens drie schijven ziet in "beheren", dat is dus al fout, je hebt geen array gemaakt.

Het aanmaken van een array gebeurd typisch in de bios van de controller, dit staat netjes in het mobo-boekje beschreven hoe dat moet.

[ Voor 13% gewijzigd door Dukey op 18-07-2006 13:26 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

r00n schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 13:05:
[...]

Nee. Zie de RAID FAQ » Kan ik een single HDD aan een RAID controller hangen?

@Krizzie: is het daadwerkelijk noodzakelijk per schijf een array te maken op je Sil 3114?
Dit was op de Sil 3112A namelijk niet het geval.
Er is wel een verschil tussen een hdd aan een raid controller hangen en een raid array aanmaken. ;)

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Djoekie schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 13:25:
Je moet even een onderscheidt maken tussen een array maken in de software/bios van de raid controller zelf en een array maken in "beheren" zoals je dat noemt. Dat tweede moet je dus niet doen, op die plaats moet je alleen zodra de array klaar is een partitie maken en dan pas kun je hem gebruiken in "deze computer". Want je zegt dat je ineens drie schijven ziet in "beheren", dat is dus al fout, je hebt geen array gemaakt.

Het aanmaken van een array gebeurd typisch in de bios van de controller, dit staat netjes in het mobo-boekje beschreven hoe dat moet.
Ik volg je even niet? :x

-In het BIOS staat de controller op SATA-Mode
-In Windows moet ik dan dus een array maken (via dat tootlje van silicon image) anders zie ik niks in beheren.
-Dan ziet windows de schijven, maar kan ik ze dus niet bereiken. (zonder ze te moeten formateren)

Bij me vorige Windows instal heb ik het precies zo gedaan en toen werkte het wel. (maar dat Tootlje hete "sam" nou heet het ineens "SATAraid5Manager" )

Ik ben niet zo technisch met RAID en de bijbehorende software, dus als er een simpelere methode is zou ik dat fijn vinden. :)

Edit:

Als ik onder apparaat beheerkijk (bij de controller) dan zie ik de schijven staan. Ook zonder een array gemaakt te hebben. Maar Windows ziet ze dan dus niet in beheren. :X

[ Voor 10% gewijzigd door Krizzie op 18-07-2006 13:45 ]

Geluidswolk

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

Ja, die Sil controllers gebruiken een vervelend java programmaatje om dat allemaal te regelen.

Je kan alleszins niks raid-achtig doen lijkt me zolang hij in het bios op sata staat, dat is juist een instelling die ervoor dient dat je harde schijven gewoon herkent worden zonder arrays te moeten maken.

Als je de vorige keer jbod's gemaakt hebt, heb je ze toen allemaal een apparte jbod gegeven?

Ik herriner me nog dat je kan kiezen tussen 2 drivers voor die sil controllers (heb zelf ook een mobo gehad met die op), een sata en een raid driver. Het lijkt me logisch dat je die 2 moet combineren met elkaar (zelde driver type als ingesteld in bios).

Maar als je de vorige keer jbods had, dan kom je in 'shady' gebied. Ik bedoel, het zou kunnen dat die dan op raid moet staan ipv op sata. Maar het is al lang gelden dat ik daar nog mee bezig ben geweest, dus ik durf het niet met zekerheid zeggen.

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
In BIOS heb ik nooit wat veranderd voor de herinstal van windows.

Ik heb ook maar 1 driver voor zo ver ik weet. :X

Geluidswolk

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

tja, ik heb zelf nog nooit een jbod gemaakt, dus daar ben ik niet zeker van, maar van die drivers klopt wel hoor. Een ide driver en een raid driver.

http://www.siliconimage.c...d=28&cid=3&ctid=2&osid=4&

De Sil driverpage voor de 3114.

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
ide driver is floppy. als je wilt booten van de controller. :) Die heb ik nooit nodig gehad.

Geluidswolk

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

Tja, dan kan ik alleen maar zeggen wat ik deed toen ik nog een sil had. Gewoon die raid driver derop, en de harde schijf werd altijd onmiddelijk herkend, zonder iets van raid/jbod/... ingesteld te hebben, het ou kunne dat omdat je vroeger jbod had, dat je dat nu ook weer moet instellen om bij die data te kunnen, maar ik heb geen directe ervaring met jbod, dus dat weet ik niet. Tja, ik help je zo natuurlijk ook niet echt verder, sorry...

Die raid drivers werken ook vanaf floppy trouwens, want zo gebruikte ik ze. Ik had die raidtool zelfs niet eens geinstalleerd. De eerste keer wel, maar een paar maanden later heb ik een re-install gedaan en teon heb ik alleen de drivers geinstalleeerd, dat weet ik nog.

[ Voor 16% gewijzigd door TetsuoShima op 18-07-2006 14:36 ]

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Tijdens windows instal of erna? :?

Ik krijg dus geen enkele toegang tot de schijf zonder die array aan te moeten maken. :X

Edit: Net even in het BIOS de controller op Raid modus, gezet maar ook dan hetzelfde probleem.

Edit2: Ik wordt er een beetje moe van :/

[ Voor 38% gewijzigd door Krizzie op 18-07-2006 15:02 ]

Geluidswolk

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Ik zit nou even de Usersguide door te snuffelen en daar hebben ze het ook over "create legacy raid" Ik heb die optie niet in het tooltje zitten, maar volgens mij heb ik dat toen wel gebruikt. (ouder tooltje misschien?)

Geluidswolk

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-02 22:44

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Uh, maar wat jij wilt kan toch ook niet? In "beheren" vraagt hij naar formateren en dat doe je niet? Logisch dat je dan niet aan de schijf kan komen want windows kan er nog niks mee? Alleen maar partitie maken heeft geen nut, je moet toch formateren (al dan niet "snel formateren") en dat heeft hij je ook gevraagd bij het aanmaken van de partitie.

En hoe wil jij nou een array maken als je raid controllers niet eens is ingesteld als raid controller (klinkt leuk :+)? Vindt het raar dat die tool uberhaupt iets ziet?

Maar sorry dit is een beetje basic stuff (ook voor een noob als je maar de handleiding leest) en typisch iets wat je met behulp van je mobo boekje kunt uitvoeren.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-02 13:48

yGiDoRp

Sawasdee

Krizzie schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 12:31:
In windows heb ik de bijbehorende driver geinstalleerd en een "RAID" array aangemaakt per schijf zodat ze in windows gezien worden
Ik denk dat je dit niet had moeten doen. Grote kans dat je data nu weg is met een kleine kans om het terug te halen.

Verder moet je de Windows IDE Driver driver hebben en NIET de Windows SATARAID Driver.

[ Voor 3% gewijzigd door yGiDoRp op 18-07-2006 15:29 ]

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Ik snap jou niet en jij snapt mij niet volgens mij. :P

Ik wil de schijven ook helemaal niet formateren dat is me probleem nou juist!
Normaal gesproken moet windows de schijven gewoon herkennen (ook als er data op staat) Maar dat gebeurd nou dus niet omdat die akelige controller er tussen zit. Zet ik hem in het bios op sata-mode dan zie ik niks en zet ik hem op raid-mode is het hetzelfde verhaal. Ik zie alleen wat als ik in windows (ongeacht de modus in het bios) een array aan maak. Maar dan zit ik dus met het probleem dat windows ze wil formateren, wat dus niet de bedoeling is aangezien ik me data niet kwijt wil.

Ik wil gewoon 3 losse schijven die allemaal onafhankelijk van elkaar werken. Dat heeft voor de format gister gewoon goed gewerkt en nou wil het niet meer. Waar het aan ligt weet ik niet, daarom vraag ik het hier. ;)

Edit: @ yGiDoRp

Ik heb vroeger nooit een floppy gemaakt met die drivers en toen ook meerdere keren na een windows formats het zaakje weer lopende gekregen, (zonder data verlies) maar ik snap nou dus ook niet waarom het nou ineens niet wilt werken.

Edit 2: Is het anders alsnog mogelijk om die driver te installeren als windows er alop staat ?

[ Voor 19% gewijzigd door Krizzie op 18-07-2006 15:35 ]

Geluidswolk

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-02 13:48

yGiDoRp

Sawasdee

Je hebt helemaal geen floppy nodig.

Gewoon vanuit de device manager de driver van de SATA controller updaten.

Punt is wel dat je hebt lopen rommelen met het aanmaken van RAID volumes. Hierbij wordt er iets naar de schijven toegeschreven waardoor je een kans hebt dat de partitie informatie overschreven is.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Ik heb dat raid tooltje eraf geknikkerd en de sata&raid driver van me moederbord cd afgehaald. Maar ik zie nog steeds geen schijven, de controller ziet ze wel, maar ik kan daar verder niks doen.

Dus als ik in apparaatbeheer naar de controller ga dan zie ik de schijven.

Hoe krijg ik ze dan in "deze computer" zichtbaar :)

Geluidswolk

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:16

BCC

In apparaat beheer een drive-letter toekennen?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Hoe? :P

Geluidswolk

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-10-2025

BruT@LysT

Fear and Loathing

Ok, moet je dus wel gewoon de non-raid driver installeren, Je gebruikt in dit geval de raid-controller als een SATA device, enkel dat. Moet kunnen, en gezien je er niet van boot (?) zal je geen driver nodig hebben gehad tijdens de windows installatie.
Ik zou echter zelf wel gelijk bij install van windows de driver van de disk mee-installeren. En Array's moet je echt niet willen maken, je wilt immers geen array! (meerdere disks samen laten werken). Maar gezien je al eens een raid array geprobeerd hebt te maken is je partitie info waarschijnlijk kwijt en zie je je schijven nu niet meer. Misschien had je op het moment dat je de drives niet kon zien de verkeerde (raid) versie van de driver in gebruik. Je hebt geprobeerd een array te maken om ze zichtbaar te maken, maar je kunt er nu niet bij. Logisch want als je een array aanmaakt moet je de schijf ook weer formatteren. Nu stap je terug op de standaard 'sata' driver om ze normaal te kunnen gebruiken, en zie je de schijven nog steeds niet! Maar dat heb je dan waarschijnlijk zelf veroorzaakt door in eerste instantie met array's te gaan klooien.
Dat wordt getdataback denk ik.

[ Voor 13% gewijzigd door BruT@LysT op 18-07-2006 16:09 ]

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
oke ik heb het programma, maar die zoekt dus niet op de controller? :X Hij vind alleen de C: schijf en me Ipod meer niet.

Geluidswolk

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-02 22:08
Volgens mij ziet windows gewoon je partities niet meer omdat je je raid array opnieuw hebt aangemaakt?

De wijzen komen uit het Oosten!

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Ik ben het hele zooitje nou aan het recoveren, maar nou wil ik wel graag weten hoe ik het de volgende keer kan voorkomen. :)

Want ik zie dus niks in Beheren tot ik een array maak eerder niet. Wat volgens jullie helemaal niet nodig is. :?

Geluidswolk

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Krizzie schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 17:32:
Ik ben het hele zooitje nou aan het recoveren, maar nou wil ik wel graag weten hoe ik het de volgende keer kan voorkomen. :)

Want ik zie dus niks in Beheren tot ik een array maak eerder niet. Wat volgens jullie helemaal niet nodig is. :?
Dat hele "beheren" enzo zegt mij verder niets. Ik heb nog nooit een array gemaakt vanuit windows en naarnaast ben ik de Nederlandse taal van Windows niet zo meester :). de sil3112 en sil3114 heb ik mee gewerkt, maar heb enkel gebruik gemaakt van de BIOS van deze chips en geen tooltjes onder windows, beetje hetzelfde zoals met SCSI vroeger, daar moest je ook in de bios van je Adaptec SCSI kaartje de boel regelen. En verder begrijp ik niet goed dat je uberhaupt met tools bent gaan werken om een array te maken, want dan ga je je schijven ineens voor een ander doel gebruiken. Meestal komt dit ook met de melding dat al de huidige data dan verloren gaat. Maar je doet het toch... ik kan nooit zeker weten wat jij precies hebt gedaan, maar ik heb zelf RAID-0 draaien op een sil3112. In een andere pc zit een sil3114 met een enkele SATA disk. De eerste draait uiteraard op de 'RAID' driver, daar is namelijk een Array (raid-0) van 2 schijven aanwezig, en de sil3114 draait op de 'non-RAID' driver, want daar zit een enkel Sata diskje aan (ookal gebruik je 3 disks, het gaat in jouw geval NIET om een array, dus GEEN raid). Deze drivers heb ik dan via Windows install gefixt met F6, en verder heb ik niets aan hoeven raken om het werkend te krijgen, en heb dat 'Manage' (beheren) van Deze Computer nog nooit nodig gehad voor dit soort zaken. Dat doe ik enkel om te partitioneren in meerdere partities of om driveletters in de juiste volgorde te zetten.
Dus jah, hoe je het nou moet voorkomen. Je zult wel per ongeluk een foutje hebben gemaakt in de driver. Beter opletten in het vervolg dus :?

:Y)

[ Voor 3% gewijzigd door BruT@LysT op 20-07-2006 12:39 ]

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-02 16:07

Woohooo

Smilie, James Smilie

Heb je tijdens de installatie van Windows de S-ATA drivers gebruikt die op de CD van het moederbord stonden?

Ik heb met deze drivers heel veel problemen gehad bij jou moederbord

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Woohooo schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 14:19:
Heb je tijdens de installatie van Windows de S-ATA drivers gebruikt die op de CD van het moederbord stonden?

Ik heb met deze drivers heel veel problemen gehad bij jou moederbord
Hmm wie weet zijn die drivers wel niet zo goed idd, heb zelf namelijk in alle gevallen waar ik de sil3114 drivers nodig had mijn Sata/Raid diskette gebruikt die ik bij mijn Abit NF7-S bord zat. Hier stonden toevallig ook de drivers op van de nieuwere controller. Elke keer als ik voor vrienden een PC in elkaar zette met de sil3114 gebruikte ik gewoon die zelfde disk. Verder nooit problemen gehad. Enkel met een Asus A8N geloof ik (nForce4; die nVidia nForce IDE drivers moet je niet installeren anders kan ie niet meer booten van Sata of het gaat enkele keren tergend langzaam waarna opstarten uiteindelijk ook niet meer lukt. Heb er overigens geen ervaringen mee als je de Sata disks NIET primair gebruikt om van te booten maar je bijvoorbeeld een IDE schijf gebruikt om van te booten. Waarschijnlijk heb je dan de kans dat je data op je Sata schijven corrupt raakt door de aanwezigheid van de 3114 driver + nForce software IDE driver. Vreemde problemen imho, maar weet niet of dat hier ook iets mee te maken heeft.

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Ik heb Windows op de Nforce controller zitten en die heeft geen drivers nodig tijdens de installatie van Windows (alleen als je RAID wilt draaien)

De sil3114 is dus mijn 2e controller. Deze zou ik dus op sata mode moeten zetten in het bios en als ik Windows installeer ook die drivers op flop zetten en laden?

Ik heb ze deze keer gewoon via windows erop gezet (Sil3114 ide driver heet hij geloof ik)

Nog een leuk probleem, als ik dat de volgende keer doe dan zal ik ze weer niet zien omdat ze nou dus via die tool draaien. :X Moet ik dus weer alles recoveren :X

Geluidswolk

Pagina: 1