Zn kleurenprofiel was niet prima. Kleurprofielen zie je wel degelijk terug in screenshots. Men denkt vaak dat een kleurprofiel iets is wat toepassing heeft op de weergave van kleuren door je scherm zelf, maar niets is minder waar. Je scherm doet vaak hetzelfde, alleen 255/0/0 kan op verschillende manieren door een scherm weergeven worden, afhankelijk van hoe je OS die data naar je scherm stuurt.CyBeR schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 01:38:
Je hebt 1.18G aan geheugen in gebruik. Da's idd wat veel voor hoeveel je aan het draaien bent. Die 25MB vrij klopt wel. De rest is ofwel inactief geheugen ofwel filesystem caches.
Oh z'n kleurprofiel is prima trouwensDat heet een inactive window
(Kleurprofielen zie je ook niet terug in screenshots afaik.)
Een JPG in sRGB 2.1 ziet er echt heel anders uit dan diezelfde JPG in Adobe RGB. Photoshop ondersteund niet voor niets het werken in verschillende kleurprofielen ongeacht je kalibratie. Zo kan je in Photoshop heel kleurrijk werken in een bepaalde kalibratie die op die manier doorgegeven wordt aan je scherm, terwijl de rest van je OS in een totaal andere kalibratie weergeven wordt.
Om je te overtuigen post ik hier een klein vergelijkings screenshotje, boven zijn dock, onder mijn dock. Zijn profiel was waarschijnlijk Apple's standaard RGB waarde, mijne is sRGB 2.1 met een gamma van 1.8: Klik
Nu, als wat jij beweert waar was, dan zou je geen verschil horen te zien in de 2 achtergronden en dock iconen. Je denkt immers dat RGB RGB is, maar de screenshot die de TS maakte heeft het profiel Color LCD, en mijn OSX heeft het profiel sRGB 2.1, dat verschil is gewoon zichtbaar.
Een handige bijkomstigheid is dat grafici elkaar ook kleurprofielen kunnen toesturen voor het OS om ervoor te zorgen dat men exact dezelfde kleuren uitpoept bij een druk opdracht.
[ Voor 54% gewijzigd door leon1e op 18-07-2006 12:21 ]