[Algemeen] Hoe werken kleurprofielen*

Pagina: 1
Acties:
  • 679 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 01:38:
Je hebt 1.18G aan geheugen in gebruik. Da's idd wat veel voor hoeveel je aan het draaien bent. Die 25MB vrij klopt wel. De rest is ofwel inactief geheugen ofwel filesystem caches.
Oh z'n kleurprofiel is prima trouwens :P Dat heet een inactive window :P (Kleurprofielen zie je ook niet terug in screenshots afaik.)
Zn kleurenprofiel was niet prima. Kleurprofielen zie je wel degelijk terug in screenshots. Men denkt vaak dat een kleurprofiel iets is wat toepassing heeft op de weergave van kleuren door je scherm zelf, maar niets is minder waar. Je scherm doet vaak hetzelfde, alleen 255/0/0 kan op verschillende manieren door een scherm weergeven worden, afhankelijk van hoe je OS die data naar je scherm stuurt.

Een JPG in sRGB 2.1 ziet er echt heel anders uit dan diezelfde JPG in Adobe RGB. Photoshop ondersteund niet voor niets het werken in verschillende kleurprofielen ongeacht je kalibratie. Zo kan je in Photoshop heel kleurrijk werken in een bepaalde kalibratie die op die manier doorgegeven wordt aan je scherm, terwijl de rest van je OS in een totaal andere kalibratie weergeven wordt.

Om je te overtuigen post ik hier een klein vergelijkings screenshotje, boven zijn dock, onder mijn dock. Zijn profiel was waarschijnlijk Apple's standaard RGB waarde, mijne is sRGB 2.1 met een gamma van 1.8: Klik

Nu, als wat jij beweert waar was, dan zou je geen verschil horen te zien in de 2 achtergronden en dock iconen. Je denkt immers dat RGB RGB is, maar de screenshot die de TS maakte heeft het profiel Color LCD, en mijn OSX heeft het profiel sRGB 2.1, dat verschil is gewoon zichtbaar.

Een handige bijkomstigheid is dat grafici elkaar ook kleurprofielen kunnen toesturen voor het OS om ervoor te zorgen dat men exact dezelfde kleuren uitpoept bij een druk opdracht.

[ Voor 54% gewijzigd door leon1e op 18-07-2006 12:21 ]

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 16:43
@Matias:
Leerzaam! Nooit geweten dit... Dankjewel _/-\o_

EDIT:
Overigens heel vreemd dat ik met mijn Philips 190B5 op kantoor
1) de expert mode niet uit kan zetten
2) wat ik ook doe met mijn contrast, ik in het eerste scherm van de Expert callibratie altijd het grijze ovaaltje blijf zien. Zelfs met de contract helemaal omlaag. Vaag.

[ Voor 72% gewijzigd door Liegebeest op 18-07-2006 07:38 ]

Liege, liege, liegebeest!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

matiasjansen schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 01:50:
[...]

offtopic:
Zn kleurenprofiel was niet prima. Kleurprofielen zie je wel degelijk terug in screenshots. Men denkt vaak dat een kleurprofiel iets is wat toepassing heeft op de weergave van kleuren door je scherm zelf, maar niets is minder waar. Je scherm doet vaak hetzelfde, alleen 255/0/0 kan op verschillende manieren door een scherm weergeven worden, afhankelijk van hoe je OS die data naar je scherm stuurt.

Een JPG in sRGB 2.1 ziet er echt heel anders uit dan diezelfde JPG in Adobe RGB. Photoshop ondersteund niet voor niets het werken in verschillende kleurprofielen ongeacht je kalibratie. Zo kan je in Photoshop heel kleurrijk werken in een bepaalde kalibratie die op die manier doorgegeven wordt aan je scherm, terwijl de rest van je OS in een totaal andere kalibratie weergeven wordt.

Om je te overtuigen post ik hier een klein vergelijkings screenshotje, boven zijn dock, onder mijn dock. Zijn profiel was waarschijnlijk Apple's standaard RGB waarde, mijne is sRGB 2.1 met een gamma van 1.8: Klik

Nu, als wat jij beweert waar was, dan zou je geen verschil horen te zien in de 2 achtergronden en dock iconen. Je denkt immers dat RGB RGB is, maar de screenshot die de TS maakte heeft het profiel Color LCD, en mijn OSX heeft het profiel sRGB 2.1, dat verschil is gewoon zichtbaar.

Een handige bijkomstigheid is dat grafici elkaar ook kleurprofielen kunnen toesturen voor het OS om ervoor te zorgen dat men exact dezelfde kleuren uitpoept bij een druk opdracht.
Ja ik weet hoe kleurprofielen werken. Ik had alleen niet verwacht dat je dat in een screenshot ook zou zien-- in principe hoort dat pas bij de uitvoer toegepast te worden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
De mogelijkheden van het systeem zijn afhankelijk van de mogelijkheden van je monitor. Als het OS een monitor signaleert die ingebouwde kalibratiemogelijkheden heeft dan maakt het daar gebruik van voor de automatische instelling. Waarschijnlijk heeft je 190B5 dus niet die mogelijkheid, en moet de dus alles handmatig doen. Dat het contrastvlakje niet goed werkt (ik weet even niet of je nu het cirkeltje moest 'wegdraaien' of juist de horizontale vlakverdeling eromheen) zou ook kunnen betekenen dat je eerst het contrast op de monitor zelf hoog moet zetten. Ik heb echter ook LCD-schermen onderhanden gehad die fabrieksaf simpelweg veel te helder waren afgesteld en ook met het contrast op tig het bereik naar het zwart niet haalden (en nou je het zegt, het kan goed een 190B5 geweest zijn).

[ Voor 40% gewijzigd door leon1e op 18-07-2006 12:22 ]

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:58
Even afgesplits van het andere topic: [rml][ MacBook] Reageert sloom[/rml].

• Matias
  • Niet online
Handig! Ik pas mn TS wel even aan voor wat meer duidelijkheid dan.
Edit: Kan dus niet, nouja jammer dan:

Mac's worden standaard geleverd met het kleurenprofiel Color LCD. Dit profiel is in vergelijking met een goed gekalibreerd scherm een fletse vertoning van kleuren en contrast. Om je scherm toch goed te kalibreren in een algemeen sRGB 2.1 profiel (hetgeen bijvoorbeeld windows gebruikt en een algemene standaard is), kan je hier kijken.

Voor een vergelijking tussen de 2 profielen kan men hier kijken

[ Voor 96% gewijzigd door Matias op 18-07-2006 12:46 ]

Verwijderd

Ik heb het ook maar ingesteld merk er opzich niet zo heel veel van.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 16:43
@Benoni:
Het ligt idd aan de monitor in mijn geval. Zelfs als ik de contrast helemaal omlaag haal en dan de helderheid naar beneden begin te schroeven lukt het me gewoon niet om dat vlak met die ovaal egaal te krijgen. Dus een te felle monitor van zichzelf.

@Yahiko:
Bij het ingebouwde scherm van m'n iBook merkte ik wel degelijk verschil. De donkere kleuren werden een stuk levendiger.

Liege, liege, liegebeest!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-02 14:20
Maar ALS je gaat cailbreren, pak dan tenminste een Gretach Macbeth die je op je scherm plakt en instelt op de D65 kleurenruimte.
Heb een mooi boek hier liggen vorig jaar op vakantie gelezen en opeens zie je het licht :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Matias
  • Niet online
Fout in TopicStart overgens, mijn gamma is niet 1.8, maar 2.2 ;)

Dan zie je veel meer verschil!

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

hoe kan je de standaard kleurprofielen weer in macOS krijgen, volgens mij heb ik ze verwijderd :X

edit: opeens had ik net iets van calibratie help (zonder dat ik er bewust naartoe ging ofzo?) maarja daar had je een optie 'herstel' dat gedaan en hoppa. Al mn kleurprofielen zijn weer terug

mysterieus.....

[ Voor 56% gewijzigd door randje op 19-07-2006 17:02 ]

Pagina: 1