Toon posts:

[ASP-SQL] Rare tekens na insert/update in MSSQL

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
He lijsters,
Ik heb jullie inzicht even nodig..

Situatie:

CMS beheerpagina haalt record uit mssql database. De betreffende invoervelden laten juiste data zien. Na het opslaan veranderd de é in een i en de ë in een k ??? In de database is het ook als zodanig opgeslagen. Verander ik de data weer in de de database dan laat de beheerpagina het weer goed zien. Wat gaat er fout tijdens het opslaan?

De pagina heeft de volgende structuur:
code:
1
2
3
4
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />

De database heeft een nederlandse taal instelling.
De update qeury (in verkorte vorm) is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Sprojectnaam = Stringchecker(Uploader.Form("projectnaam"))

DIM SQLUpdateProject,RecordUpdateProject
SQLUpdateProject = "UPDATE project SET "
SQLUpdateProject = SQLUpdateProject & "projectnaam = '"&Sprojectnaam&"' "
SQLUpdateProject = SQLUpdateProject & "WHERE id_project = '"&SidGekozenProject&"'"
Set RecordUpdateProject = connectie.Execute(SQLUpdateProject)

De stringchecker functie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Function Stringchecker(Vstringcheck)
If IsBlank(Vstringcheck) = FALSE THEN
    Dim Vstring_array(5,2)
    Dim Vaantal_in_array
    Dim i 
    Vstring_array (0,0) = "'"
    Vstring_array (0,1) = "&#8217;"

Vstring_array (1,0) = "&#8216;"
    Vstring_array (1,1) = "&#8216;"

Vstring_array (2,0) = "&#8217;"
    Vstring_array (2,1) = "&#8217;"

Vstring_array (3,0) = "&#8211;"
    Vstring_array (3,1) = "&#8211;"

Vstring_array (4,0) = "&#8220;"
    Vstring_array (4,1) = "&#8220;"

Vstring_array (5,0) = "&#8221;"
    Vstring_array (5,1) = "&#8221;"

Vaantal_in_array = Ubound(Vstring_array)

WHILE i < Vaantal_in_array
        Vstringcheck = Replace(Vstringcheck,Vstring_array(i,0),Vstring_array(i,1))
    i = i + 1
    WEND
    Stringchecker = Vstringcheck
ELSE
Stringchecker = Vstringcheck
END IF
End Function

Het zal toch niet zo zijn dat ik alle rare karakters moet definieren in deze functie? dat is bijna onbegonnen werk. Kan er op de database een rare karakterset geladen worden?

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-02 21:52

TeeDee

CQB 241

Wat wil je precies met die StringChecker doen? Kan je daar gewoon niet beter Server.HtmlEncode voor
gebruiken?

Sterker nog, ik vermoed dat je de Stringchecker als een Escape-achtig iets gebruik om je SQL querys niet te laten breken op het inserten van een quote ('). Dat kan je makkelijk fixen door het volgende te doen:

ASP:
1
2
3
dim mijnVar
//dus vervang 1 quote met 2 quotes
mijnVar = Replace(JeAnderVariableMetEenQuoteErin, "'", "''")

En dan je database in.

Of ik moet er helemaal naast zitten.

Je zou ook nog kunnen kijken naar de encodings in je database, maar als dit soort dingen fout gaan, dan is er iets danig mis met de config van je MS-SQL database.

[ Voor 6% gewijzigd door TeeDee op 18-07-2006 11:38 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• PolarBear
  • Niet online
Geparametiseerde queries is het toverwoord hier. Of te wel http://www.google.com/sea...d=opera&ie=utf-8&oe=utf-8

Gewoon doen!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:19
Maak gebruik van parametrized queries, ipv je queries dmv string concatenation op te bouwen en je parameter waardes er aan te plakken.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
Oke, parametrized queries! Moet ik dan ook de overstap naar .net maken? Nu is alles geprogrammeerd in asp.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Verwijderd

Topicstarter
Gaaf! Wel al veel gehoord over SQL injecties maar nog nooit van parametrized queries. Ga het direct uitzoeken. Bedankt voor deze wijze tip.

• wboevink
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02 17:21
Als je dan toch met parameters gaat werken maak er dan een stored procedure van.
Maar goed ik denk niet dat het je probleem oplost.
Het heeft te maken met de instelling van je karakterset op de pagina en de instelling van het karakterset (collation) in je SQL Server (of op database niveau).
Zijn je databasevelden wel ntext of nchar of nvarchar?
Ik doe altijd alles met utf-8, zonder problemen.

[ Voor 67% gewijzigd door wboevink op 18-07-2006 12:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
wboevink schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 12:08:
Als je dan toch met parameters gaat werken maak er dan een stored procedure van.
Maar goed ik denk niet dat het je probleem oplost.
Het heeft te maken met de instelling van je karakterset op de pagina en de instelling van het karakterset (collation) in je SQL Server (of op database niveau).
Zijn je databasevelden wel ntext of nchar of nvarchar?
Ik doe altijd alles met utf-8, zonder problemen.
de database heeft latin1 als karakterset, de velden zijn varchar. Ik gebruik geen ntext, nchar of nvarchar omdat ik daar niet binnen kan zoeken. (tenminste mijn kennis zal niet toereikend zijn want ik heb alleen maar problemen gehad met nvelden brrr

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

wboevink schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 12:08:
Waarom een Sproc?

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt me een discussie zonder einde. Denk dat dit per query kan verschillen. De select statements wellicht wel maar insert en update niet...

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Sowieso is het out of the blue roepen dat er dan maar een SP van gemaakt moet worden een beetje raar ... welk probleem heb ik gemist dat het moet oplossen?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

kenneth schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 12:31:
Sowieso is het out of the blue roepen dat er dan maar een SP van gemaakt moet worden een beetje raar ... welk probleem heb ik gemist dat het moet oplossen?
Dat bedoel ik.

Een dynamische opgebouwde geparametriseerde query is net zo performant als een sproc. Akkoord, er zullen altijd wel uitzonderingen zijn, maar die uitzonderingen zullen imo beide kanten op kunnen gaan.

• wboevink
Een Sproc is in dit geval inderdaad een kwestie van smaak, maar daar ging mijn bericht ook niet over.

Ik denk toch dat je er nvarchar van moet maken. In text en ntext velden kun je inderdaad niet zoeken (tenzij je een fulltext index maakt) maar in nvarchar en nchar velden kun je wel gewoon zoeken.

de ndatatypes zijn voor unicode en dat is wat je wilt.

[ Voor 9% gewijzigd door wboevink op 18-07-2006 13:07 ]

• wboevink
kenneth schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 12:31:
Zoals gezegd 'Maar goed ik denk niet dat het je probleem oplost.'
Ik bedoelde eigenlijk dat ik er een SP van zou maken, zo had je het ook kunnen lezen.
Genoeg woorden vuil gemaakt hieraan denk ik.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:19
wboevink schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 13:05:
Een Sproc is in dit geval inderdaad een kwestie van smaak, maar daar ging mijn bericht ook niet over.
Nou, in eerste instantie ging het daar wel over ;), en het is idd een beetje raar om 'out of the blue' te zeggen dat je hier een SP moet gebruiken. SP's hebben voor- en nadelen, en in sommige gevallen gebruik je best een SP, in andere niet.
Echter, het topic gaat niet over SP's, dus laten we die discussie hier niet voeren, en verder on-topic gaan.
Ik denk toch dat je er nvarchar van moet maken. In text en ntext velden kun je inderdaad niet zoeken (tenzij je een fulltext index maakt) maar in nvarchar en nchar velden kun je wel gewoon zoeken.

de ndatatypes zijn voor unicode en dat is wat je wilt.
Het probleem dat de topicstarter heeft, vloeit idd voort uit een encoding probleem. Echter, ook een niet uni-code veld moet in staat zijn om characters als è, é, à, ë, e.d. op te slaan.

[ Voor 23% gewijzigd door whoami op 18-07-2006 14:04 ]

https://fgheysels.github.io/

Pagina: 1