Speciale tekens/symbolen in Linux

Pagina: 1
Acties:
  • 982 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtHomer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In Windows tover je symbolen en speciale tekens op het scherm met ALT-codes of zoek je ze op met charmap.exe. Onder KDE werkt dat ook (Commando uitvoeren > charmap), maar niet helemaal. Heb al wat gezocht en gevonden, maar echte oplossingen kom ik niet tegen, zoals dit topic:
speciale tekens in Linux

De meeste tekens zitten wel in charmap en het gaat prima. Maar nu zoek ik het "TM" (trademark) symbool en die kan ik niet vinden, ook niet in OpenOffice.org bij de symbolen.

Wat is nou een handige manier om in Linux (KDE) met speciale tekens en symbolen te werken zonder dead keys toe te passen?

Weet u zeker dat u de gewijzigde wijzigingen wilt wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Het trademark zit bij mij in KDE's speciale tekens-programma (KCharSelect) onder unicode # 2122 (tabel 33).

En in OOo zie ik hem ook wel zitten, onder Invoegen>Speciale tekens (deelverzameling lettersymbolen).

[ Voor 11% gewijzigd door -Lars- op 18-07-2006 10:55 . Reden: Spelling -Larz-, spelling :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtHomer
  • Niet online
Bedankt, in OOo kan ik hem nu zien staan inderdaad. Maar KCharSelect heb ik hier niet volgens mij, kan het bij de installatiepakketten ook niet vinden (Suse 10.1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Via Google kom ik bij deze thread in een mailinglist, waar waarschijnlijk de oplossing voor dat probleem staat: [suse-kde] Where to get to get KCharSelect?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtHomer
  • Niet online
KCharSelect is net even weer anders dan charmap. Ik ga het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padriaan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-07 21:13
Met KDE in Suse 10.1 kun je eenvoudig 'dead-keys' gebruiken voor o.a. OpenOffice.

Als je de rechter Shift toets indrukt en dan de rechter Ctrl toets indrukt, kun je daarna een speciaal teken ingeven (b.v. een quotje).
Als je daarna een letter indrukt, zal deze samengevoegd worden met de speciale teken en krijg je het gewenste resultaat.

Bv:

<Shift>+<Ctrl>,<">,<o> geeft ö
<Shift>+<Ctrl>,<~>,<n> geeft ñ
<Shift>+<Ctrl>,<,>,<C> geeft Ç
<Shift>+<Ctrl>,<^>,<a> geeft â

ofwel voor é:
Rechter Shift ingedrukt houden, Control intikken en beide loslaten.
Dan ' (links van Enter) intoetsen en loslaten. Dan de e.

ofwel voor ë:
Rechter Shift ingedrukt houden, Control intikken en beide loslaten.
Dan Rechter Shift indrukken, vasthouden en de ' (links van Enter) intoetsen en loslaten.
Dan de e.
Pagina: 1