Voeding veroorzaakt stukkende hd's?

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthe
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-03 19:45
Haai,
Ik heb laatste tijd veel kapotte hd's, zeg maar 5 dit jaar, verschillende merken, tikken eerst wat, met opspinnen tussendoor, en dan doen ze niks meer.
M'n maat zegt dat het aan een te lichte voeding kan liggen.
Volgend de berekening op internet zou de voeding moeten voldoen.
Kan door een kort powertekort bij bv veel vraag de hd stukgaan?
Specs:
AMD 64 3500
A8N SLI
6800GT
6X HD
2X DVD/ROM/R
1X FD
1X Cardreader
1X Bay Fancontroller
7X Fan (Thermaltake)
Voeding Zalman ZM 400b 400W

Ik heb ondertussen een nwe 600W voeding besteld, en heb 4 hd's tijdelijk losgekoppeld.
Een idee dat dit de oorzaak is? ik heb nl idee dat 't geen toeval meer is.
Als dit het nl niet kan zijn zal ik naar een andere oplossing moeten zoeken.
Grt
Matthe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:04

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik heb eerder het idee dat je de schijven allemaal op elkaar geplakt in je kast hebt zitten, zodat ze aan de warmte bezwijken :) Check je koeling eens, vaak is dat een oorzaak van vroegtijdig overlijden.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:04

Barrycade

Through the...

Met ^^^^ mbt het warmte verhaal.

Voeding houdt niet over, maar moet kunnen, wel je HD's op verschillende kabels aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-03 14:26
Met 6 schijven die bij boot up allemaal tegelijk door hun spin-up sequence heen gaan kan het zijn dat je piekvermogen trekt (zeker met zoveel fans die ook allemaal tegelijk gaan draaien), misschien dat het piekvermogen hoger is dan wat je voeding uit kan sturen (wat is het efficiency percentage van die voeding)?

Verder is het misschien ook van belang erbij te vertellen wat voor kast je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthe
strandbal schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 10:39:
Ik heb eerder het idee dat je de schijven allemaal op elkaar geplakt in je kast hebt zitten, zodat ze aan de warmte bezwijken :) Check je koeling eens, vaak is dat een oorzaak van vroegtijdig overlijden.
Er zit een cm tussen de hd's, en ervoor blazen 2 Fans Lucht ertussendoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthe
Way2Smart schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 10:44:
Met 6 schijven die bij boot up allemaal tegelijk door hun spin-up sequence heen gaan kan het zijn dat je piekvermogen trekt (zeker met zoveel fans die ook allemaal tegelijk gaan draaien), misschien dat het piekvermogen hoger is dan wat je voeding uit kan sturen (wat is het efficiency percentage van die voeding)?

Verder is het misschien ook van belang erbij te vertellen wat voor kast je hebt.
Thermaltake Xaser III
Maar kan dat piekvermogen de oorzaak zijn dat ze stuk gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-Connected
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-03-2024

Jay-Connected

Onderaan :)

Piekvermogen is het maximale vermogen van de voeding, die waarde kan hij niet continue afgeven.. Daarom heet het ook piekvermogen. Ik denk in dit geval dat het echt de koeling is.

Bovenaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthe
Jay-Connected schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 10:49:
Piekvermogen is het maximale vermogen van de voeding, die waarde kan hij niet continue afgeven.. Daarom heet het ook piekvermogen. Ik denk in dit geval dat het echt de koeling is.
Kast is zo geconstrueerd voor 6 disks, met de fans ervoor. temp in kast is pakweg 37 gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dupondje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-02 09:55

dupondje

Powa 2 Tha PPL :)

test eens temp van hdd's ? met een progje zoals speedfan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthe
Ga'k ff doen, gedaan 39/40 graden,
lijk me een normale temp,
maar alle disks zitten niet aangesloten, vanwege topic.
Nwe voeding verwacht ik morgen.

Maar niemand weet of de 'lage' voeding verantwoordelijk kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-04 15:33
De voeding kan altijd de oorzaak zijn. Maar een 400W Zalman is zeker geen slechte voeding. Je gaat die nu vervangen door "een 600W voeding" maar welke is dat dan? Indien je niet oplet, kan je nog even slecht of slechter af zijn dan voorheen!

[ Voor 7% gewijzigd door D-Three op 18-07-2006 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
hey ik heb een vergelijkbare setup, en heb ook tijdelijk een zalman zm400b-apf omdat mijn vorige voeding is geexplodeerd.

Mijn setup is:
AMD4 3500+
Asus A8N-SLI Premium
1x7800GT + soundcard
3 hdd's
dvdrw + floppy
2x 512 mb ram

en mijn voeding houdt nauwelijks over, als jij dan nog 3 extra hardeschijven hebt, plus een zooi fans en ook nog een extra videokaart denk ik dat je het bij je voeding moet zoeken. Kijk eens naar een CoolerMaster iGREEN 500Watt of 600Watt voeding, die voldoen wel...

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

ook gehad met een 400 watt zalman voeding. Kijk eens naar de +12 volts lijn. Die zalmans willen daar zowiezo standaard al wat laag in zitten en met een beetje pech heb je er 1 (zoals ik had) welke gewoon vrolijk rond de 10,5v aan het dansen is (= kapotte hdd's )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthe
Laagvliegerke schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 23:37:
De voeding kan altijd de oorzaak zijn. Maar een 400W Zalman is zeker geen slechte voeding. Je gaat die nu vervangen door "een 600W voeding" maar welke is dat dan? Indien je niet oplet, kan je nog even slecht of slechter af zijn dan voorheen!
Enermax EG701AX-VE 600Watt
Lijk me wel een goede...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthe
jealma schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 23:39:
hey ik heb een vergelijkbare setup, en heb ook tijdelijk een zalman zm400b-apf omdat mijn vorige voeding is geexplodeerd.

Mijn setup is:
AMD4 3500+
Asus A8N-SLI Premium
1x7800GT + soundcard
3 hdd's
dvdrw + floppy
2x 512 mb ram

en mijn voeding houdt nauwelijks over, als jij dan nog 3 extra hardeschijven hebt, plus een zooi fans en ook nog een extra videokaart denk ik dat je het bij je voeding moet zoeken. Kijk eens naar een CoolerMaster iGREEN 500Watt of 600Watt voeding, die voldoen wel...
Daar twijfelde ik over, maar koos voor bovenstaande.
ehh, maar is het bekend dat tekort spanning een hd kan 'vernachelen'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthe
Anoniem: 63813 schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 23:39:
ook gehad met een 400 watt zalman voeding. Kijk eens naar de +12 volts lijn. Die zalmans willen daar zowiezo standaard al wat laag in zitten en met een beetje pech heb je er 1 (zoals ik had) welke gewoon vrolijk rond de 10,5v aan het dansen is (= kapotte hdd's )
Dus toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:39
Het zou dus aan de voeding kunnen liggen, maar dat hoeft in jouw geval niet zo te zijn. Controleer je spanningswaarden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Matthe schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 23:41:
[...]

Enermax EG701AX-VE 600Watt
Lijk me wel een goede...
Dat zal idd wel in orde zijn.
Het is inderdaad bekend dat die Zalman een nogal zwakke 12V-lijn heeft. Indien je die te zwaar belast, kan de voeding dit niet aan en zakt de 12V. De 5V-lijn zal dan zelfs gestegen zijn! Dus het is niet zo gezond voor het volledige systeem. Bekijk dit even met een multimeter of met SpeedFan.
Maar Enermax maakt goede voedingen dus er is veel kans dat jouw problemen straks opgelost zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door D-Three op 18-07-2006 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthe
Die moet ik opmeten of kan id dat speedfan gebruiken?
Die geeft nu;
Vcore1=1.50
Vcore2=0.00
3.3=3.31
5-4=97
12=11.58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Met SpeedFan kan je geen exact juiste waarden aflezen omdat de sensoren op het moederbord zo goedkoop en eenvoudig mogelijk gemaakt zijn. Maar het heeft wel een indicatie.
Die waarden zien er goed uit maar je had toch uit veiligheid een deel van de HD's afgekoppeld dus dan is het normaal dat het nu goed is. Je zou ook eens de CPU moeten belasten want gewoon idle is er veel kans dat de waarden redelijk goed zijn en blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

idd meet hem eens met al je hdd's aangekoppeld en ga dan even wat belastends doen. Zwaar spelletje ofzo? stresstest voor je cpu?

en overgens draai ik nu weer een zalman 400 watt, en deze is wel gewoon stabiel op de 12 volts lijn (zit constand zo'n 0,4 volt te laag, maar dat is stabiel en niet schadelijk).

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 19-07-2006 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-04 12:01
Ik had een tijdje terug precies hetzelfde, meerdere gesneuvelde hdd's in korte tijd en allemaal op dezelfde manier. Bij mij bleek het (na een tip hier op GoT) inderdaad de voeding te zijn, mijn 350watt Enermax zou voldoende moeten zijn voor mijn systeem, maar wellicht dat deze door slijtage (is inmiddels al weer 4 jaar oud) niet helemaal zuiver meer is en dat er bij het opspinnen net iets teveel werd gevraagd. Heb deze vervangen door een 500watt Enermax Liberty en ben verlost van enge tikken en stervende hdd's (heb er nog 1 inzitten die ook kuren begon te vertonen, maar die na de voedingswissel tot op heden probleemloos is).

[ Voor 6% gewijzigd door Speedy op 19-07-2006 14:49 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-03 14:26
Verwachting is idd dat je voeding de schuldige is. Heb overigens zelf net een Hiper Modular Type-R 580W gekocht (Titanium Blauw uiterlijk)... Als je geld te veel hebt zou ik die doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:48

woutur

Klauwtjes uit!

Uit interesse, kan iemand uitleggen waarom harde schijven kapot kunnen gaan vanwege een niet toereikende voeding?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 09:13

SpamLame

niks

woutur schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 16:31:
Uit interesse, kan iemand uitleggen waarom harde schijven kapot kunnen gaan vanwege een niet
toereikende voeding?
Wat ik denk, maar ik ben er geen expert in.
Componenten zijn gemaakt voor bepaalde waardes rekening houdend met enig toleraties.
Als dat teveel afwijkt, werkt de boel buiten de specs. In geval van de 12 volt lijn (voor de motor)
moet deze harder gaan werken als voltage dropt om het aantal toeren vast te houden. En dat geld ook voor de arm, welke gestuurd wordt door magnetisme. Te weinig spanning terwijl de arm moet afremmen
kan ervoor zorgen dat ie doorschiet.
Correct me if i'm wrong plz
Pagina: 1