Ondanks dat ik laatst 2GB geheugen in mijn macbook geplaatst heb reageert hij verschrikkelijk sloom. Het geheugen wordt wel gezien door het systeem, dat is het probleem niet. Wat ik wel vreemd vind is dat er maar 25MB geheugen vrij is volgens de "activiteiten monitor". Ik heb een screenshotje meegepost. Iedere keer als ik een programma open reageert hij langzaam en merk je dat hij probeert te swappen, ook vind ik 12GB virtueel geheugen erg veel of is dit normaal voor een Mac?
Als ik kijk naar je processen en de rechter scrollbalk concludeer ik dat er nog al wat processen draaien van elk ± 6MB. Welke processen draaien er allemaal wel niet op dat moment
Het zijn dan wel kleine processen, maar veel kleintjes maken 1 grote nietwaar?
Ter vergelijking, dit zijn mijn processen met 1,5 GB
Edit: Ik tel 13 processen in je screenshot. De scrollbalk past ± 5x in zn scrollgeul. Dat betekend dat je ± 65 processen hebt draaien a 6MB p.st.
Edit 2: Ik zie net pas dat je all processes daarboven ingesteld hebt staan..
Je actief geheugen hoort niet zo groot te zijn als ik naar je processen kijk. misschien wat mis met je ram? Hardwaretest al gedaan?
Overgens is je kleurprofiel redelijk flets gekalibreerd, zie hier hoe je het er mooier en kleurrijker uit kan laten zien.
Edit: Ik tel 13 processen in je screenshot. De scrollbalk past ± 5x in zn scrollgeul. Dat betekend dat je ± 65 processen hebt draaien a 6MB p.st.
Je actief geheugen hoort niet zo groot te zijn als ik naar je processen kijk. misschien wat mis met je ram? Hardwaretest al gedaan?
Overgens is je kleurprofiel redelijk flets gekalibreerd, zie hier hoe je het er mooier en kleurrijker uit kan laten zien.
[ Voor 50% gewijzigd door Matias op 18-07-2006 00:41 ]
Memtest heb ik een keer laten lopen zonder errors dus het geheugen zou oke moeten zijn. Wat ik ook niet snap is dat het virtueel geheugen zo groot is een pagefile van 12GB is absurd lijkt me. Er liepen niet extreem veel processen op user niveau, ik heb al een keer geprobeerd om ze allemaal te sluiten dat wilde niet echt helpen. Nog bedankt voor de scherm kalibratie tipmatiasjansen schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 00:33:
Als ik kijk naar je processen en de rechter scrollbalk concludeer ik dat er nog al wat processen draaien van elk ± 6MB. Welke processen draaien er allemaal wel niet op dat momentHet zijn dan wel kleine processen, maar veel kleintjes maken 1 grote nietwaar?
mijn virtueelgeheugen is trouewns 8,5GB momenteel, maar mijn MB voelt niet sloom aan (ook 2gb intern geheugen)
wel veel hoor trouwens. Ik hoop dat het een fout is en dat morgen iemand het antwoord erop heeft
wel veel hoor trouwens. Ik hoop dat het een fout is en dat morgen iemand het antwoord erop heeft
Je hebt 1.18G aan geheugen in gebruik. Da's idd wat veel voor hoeveel je aan het draaien bent. Die 25MB vrij klopt wel. De rest is ofwel inactief geheugen ofwel filesystem caches.
Oh z'n kleurprofiel is prima trouwens
Dat heet een inactive window
(Kleurprofielen zie je ook niet terug in screenshots afaik.)
Oh z'n kleurprofiel is prima trouwens
[ Voor 29% gewijzigd door CyBeR op 18-07-2006 01:41 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Restart je MB eens, zet je Activity Monitor op User Processen en post het geheel zonder opstarten van verdere applicaties nog eens? Draai je 10.4.7?
[ Voor 7% gewijzigd door Matias op 18-07-2006 01:43 ]
Zie verder over de kleurprofielen: [rml][ Algemeen] Hoe werken kleurprofielen*[/rml] afgesplits van dit topic.
Post van Benoni
Ontopic:
Ik heb bij MacOSX deze ervaringen voor wat betreft het geheugen:
- Als een programma veel geheugen gaat gebruiken (door een 'geheugenlek' of door simpelweg veel werk zoals Photoshop met bestanden die in de gigabytes gaan lopen) dan maakt het systeem steeds meer cachefiles aan die elkaar aanvullen en telkens verdubbelen in grootte (check in Terminal: 'ls -la /private/var/vm'). Deze bestanden houdt ie in gebruik tot je (ooit een keertje) herstart, en het kan behoorlijk de boel vertragen zonder dat je grote programma's open hebt.
- Bij professioneel gebruikte werkstations sloop ik vaak de Dashboard functionaliteit uit het systeem, die processen gebruiken een overhead die verre van proportioneel is. Zet na het herstarten maar eens vooraf je processen weergave open en klik daarna op Dashboard: :\'(
Link: macosxhints.com - 10.4: How to disable (and enable) Dashboard.
Post van Benoni
Ontopic:
Ik heb bij MacOSX deze ervaringen voor wat betreft het geheugen:
- Als een programma veel geheugen gaat gebruiken (door een 'geheugenlek' of door simpelweg veel werk zoals Photoshop met bestanden die in de gigabytes gaan lopen) dan maakt het systeem steeds meer cachefiles aan die elkaar aanvullen en telkens verdubbelen in grootte (check in Terminal: 'ls -la /private/var/vm'). Deze bestanden houdt ie in gebruik tot je (ooit een keertje) herstart, en het kan behoorlijk de boel vertragen zonder dat je grote programma's open hebt.
- Bij professioneel gebruikte werkstations sloop ik vaak de Dashboard functionaliteit uit het systeem, die processen gebruiken een overhead die verre van proportioneel is. Zet na het herstarten maar eens vooraf je processen weergave open en klik daarna op Dashboard: :\'(
Link: macosxhints.com - 10.4: How to disable (and enable) Dashboard.
[ Voor 7% gewijzigd door leon1e op 18-07-2006 12:23 ]
ohw dus als ik het goed begrijp is vg (virtueel geheugen) gewoon een opsomming van de cachefiles die MacOS aanmaakt zolang hij nog niet gereboot is? Niet echt efficient is dat toch?
Kun je voor de gein eens schonen? Draai Cocktail oid misschien dat dit helpt. Wat ik trouwens me afvroeg, hoe zit het met je harde schijf? Is deze vol?
Heb je nog usb apparaten aangesloten tijdens het gebruik?
Is je Mac sloom vanaf het opstarten gelijk aan, of pas nadat je een aantal programma's hebt opgestart (in het laatste geval kun je per programma even kijken wie de slurper is en langzaam aan alle proggies opstarten). Naar mijn ervaring is VLC soms een beetje buggy en kan voor behoorlijke slowdowns zorgen.
Is je Mac sloom vanaf het opstarten gelijk aan, of pas nadat je een aantal programma's hebt opgestart (in het laatste geval kun je per programma even kijken wie de slurper is en langzaam aan alle proggies opstarten). Naar mijn ervaring is VLC soms een beetje buggy en kan voor behoorlijke slowdowns zorgen.
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Ik zie niet in waarom dat niet efficient ispokeran schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 13:01:
ohw dus als ik het goed begrijp is vg (virtueel geheugen) gewoon een opsomming van de cachefiles die MacOS aanmaakt zolang hij nog niet gereboot is? Niet echt efficient is dat toch?
naja ik ben nog steeds van de windowsgarde en ik heb altijd een statische pagefile van 1,5 keer mijn ram.
ik bedoelde onefficient omdat er naarmate je met je MB werkt zich dus een hoop cachebestanen zich ophopen i.p.v. dat de ruimte op de harddisk weer herbruikt wordt
ik bedoelde onefficient omdat er naarmate je met je MB werkt zich dus een hoop cachebestanen zich ophopen i.p.v. dat de ruimte op de harddisk weer herbruikt wordt
Ik draai 10.4.7, nu hij herstart is voelt hij wel sneller aan. Het lijkt dus dat hij naar verloop van tijd dicht slibt.matiasjansen schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 01:41:
Restart je MB eens, zet je Activity Monitor op User Processen en post het geheel zonder opstarten van verdere applicaties nog eens? Draai je 10.4.7?
Het uitschakelen van dashboard ga ik zeker overwegenleon1e schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 12:21:
*heel verhaal*.
Er hangt niks aan de MacBook alleen een USB muis. Vanavond cocktail een keer draaien, kijken wat dat helptNitai schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 13:39:
Kun je voor de gein eens schonen? Draai Cocktail oid misschien dat dit helpt. Wat ik trouwens me afvroeg, hoe zit het met je harde schijf? Is deze vol?
[ Voor 55% gewijzigd door Bartjeee op 18-07-2006 20:25 . Reden: Paar quotes vergeten ]
Verwijderd
Bartjee, voor jou deze link waarmee je wat inzicht in de processen kunt krijgen: Reading system memory usage in Activity Monitor
Vreemd inderdaad is de 1.18GB Actief geheugen, en dat met maar 6 processen actief. Ik ken twee programma iconen niet, maar weet wel dat er een paar notoire systeem resources vretende progjes zijn, die de zaak opkloten, zoals Virex, HP software, en meer nog enkele P2P apps. Weet ff niet meer welke.
Heb je misschien ook rare utilities gebruikt, haxies gedraaid, of zelf je systeem veranderd?
Naar mijn idee/ervaring/kennis is Dashboard nooit een 'opkloter'; die kun je m.i. gewoon laten draaien op een 'normaal' systeem. Bovendien zijn de widgets ook leuk&handig.
@Pokeran: virtueel geheugen in UNIX is hele andere business dan zoals jij het kent, dus voor jou dit linkje: Introduction to Memory Usage Performance Guidelines
Vreemd inderdaad is de 1.18GB Actief geheugen, en dat met maar 6 processen actief. Ik ken twee programma iconen niet, maar weet wel dat er een paar notoire systeem resources vretende progjes zijn, die de zaak opkloten, zoals Virex, HP software, en meer nog enkele P2P apps. Weet ff niet meer welke.
Heb je misschien ook rare utilities gebruikt, haxies gedraaid, of zelf je systeem veranderd?
Naar mijn idee/ervaring/kennis is Dashboard nooit een 'opkloter'; die kun je m.i. gewoon laten draaien op een 'normaal' systeem. Bovendien zijn de widgets ook leuk&handig.
@Pokeran: virtueel geheugen in UNIX is hele andere business dan zoals jij het kent, dus voor jou dit linkje: Introduction to Memory Usage Performance Guidelines
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2006 21:29 ]
Verwijderd
Nog nieuws hier, of heb ik in een keer alle vragen beantwoord en alle problemen opgelost?!
Pagina: 1