Notebook : Toegepaste Informatica Opleiding

Pagina: 1
Acties:

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
hai,
Ik ben vorige maand afgestudeerd in de richting Informatica Beheer in Belgie. Dit is een richting op TSO niveau wat dat concreet voorsteld in Nederland weet ik niet maar ik vermoed dat het iets lager is dan VWO (niet zeker). In iedergeval, ik heb mezelf vorige week ingeschreven voor een Bachelor opleiding Toegepaste Informatica in Antwerpen (Karel De Grote). Hopelijk herkennen jullie een dergelijke opleiding wel aangezien je deze in heel europa zou moeten kunnen volgen (of min of meer gelijkwaardig zijn).

Nouja waar gaat het hier om ?
Wij moeten een notebook aanschaffen omdat de leerkrachten dan hun hun werk beter kunnen doen. Ze bedoelen dat de leerlingen snel van theorie naar praktijk en terugkunnen switchen tijdens een les, zonder tripjes naar de kelder waar praktijk pc's staan.

Ik weet via-via inmiddels al een beetje meer over de opleiding maar ik moet dus een notebook uitzoeken, normaal gezien geen probleem maar bon, wel dus ...

We hebben minimale specificaties gekregen yadayada. Kort samengevat (ik vindt het papiertje eventjes niet). Dit zijn de eisen :
code:
1
2
3
4
5
6
CPU: een krachtpatsertje (ben het ff vergeten)
RAM : 1GB minstens upgradebaar naar twee
HD : 20GB
GFX : minstens 64MB videogeheugen
Opti : DVD fikker (+/-)
Goeie garantie regeling (3 jaar liefst)

Eerst wou ik gaan voor een IBM Thinkpad X41 Tablet omdat ik op mijn stage plaats met dit toestel heb mogen werken en werkelijk hooked was aan het Tablet concept. Ik vindt het uitermate geweldig ;) Ik heb ook een Acer C200 (tablet) mogen gebruiken maar deze was gewoon infererieur aan zijn IBM broertje (of zusje :confused: ).

Het probleem van dit toestel is dat ik 1000E gesponserd krijg maar dat alles erbij ik zelf moet bijleggen. Ik ga gelukkig weer vakantie werk doen (bij dat stage bedrijf) en ga daar normalieter een gelijkaardig bedrag verdienen. Dus er is theoretisch 2000E uit te geven maar ik zou graag wat over houden voor doorheen het jaar ;) Die IBM kost 1800E (de VS import way buiten gelaten) wat naar mijn mening iets te weinig overlaat.

Toen ben ik verder gaan zoeken naar andere opties aangezien het hele tablet concept gewoon ongelooflijk duur is. Wat ik belangrijk vindt aan notebook is dat het ding vrij dun is, ik heb geen zin om een dikke pizza doos heen en weer te schuiven (ik ga met de bus heen en weer rijden dagelijks ). Ik zoek iets stills,compacts dat drukt mij in het centrino platform hoekje. Inmiddels zijn die natuurlijk vervangen door de Core Duo modelletjes. Kort samengevat : ik zoek een mobile workstation.

Met die eisen in gedachten en het feit dat ik de meeste notebooks niet erg eeh (hoe breng je zoiets lief) minder mooi vormgegeven vindt, wil ik graag een Macbook (Apple). Maar ik twijfel dat deze geschikt is voor mijn opleiding, wat opvalt is dat er niet bij vermeld is welk OS we moeten gebruiken, maar op de macbook kan je gelukkig ook Windows en Linux draaien door middel van bootcamp (laatste niet 100% omdat enkele functies nog niet werken in de 2.6.16-r8 - gentoo gebruiker).

Het probleem met dit toestel is dat het vrij snel duur wordt (geheugen kan ik zelf wel plaatsen enzo) en dat een vriend die het eerste jaar gedaan heeft zei dat een klasgenoot dezelfde had maar overgestapt is omdat ie niet snel genoeg was. Mijn vriend heeft overigens een P4 3.2, gieg ram. Eerlijk gezegd lijkt dit toestel mij dus sneller.

Nu is mijn vraag heeft iemand ervaring met mijn opleiding of iets wat erop lijkt en een Macbook ? Advies voor andere toestellen ?

ps: no dell, ouders zijn van mening dat we naar de winkel gaan , en tjah dell heeft geen winkels ;) Apple heeft een AppleStore in Antwerpen.

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-02 10:05

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Een MacBook is wel degelijk snel genoeg voor de meeste toepassingen. De kloksnelheid in een Centrino of Core Duo laptop (of Core 2 Duo desktop) kan je makkelijk met 1,5 à 2 vermenigvuldigen om de snelheid van een gelijkwaardige Pentium 4 te krijgen.

De bottleneck tijdens het ontwikkelen van software (veel programma's open staan, etc) kan bijvoorbeeld je geheugen (1 GB of meer) of de snelheid van je harde schijf (5400 of 7200 RPM) zijn. Ik zou dan ook aanraden om een snelle harddisk en voldoende geheugen te nemen, dan zit je met een 1.83 of 2.00 GHz MacBook wel aardig goed.

PS: Waarom Windows installeren als je Mac OS X er gratis bij krijgt? :9~

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden