Toon posts:

[AJAX] Kijken hoe request verzonden is

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een javascript file die d.m.v. AJAX gegevens naar een php file opstuurt en ophaalt.
Dat gebeurt op deze manier:

code:
1
2
3
    http.open('get', '/process.php?action=actieuitvoeren&variabele'+var);
    http.onreadystatechange = handleResponse;
    http.send(null);

Hoe kan ik er nu echter voor zorgen dat wanneer iemand process.php?action=actieuitvoeren&variabele'+var via z'n browser aanroept deze niet thuisgeeft of iig het script niet uitvoert?

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:03

momania

iPhone 30! Bam!

een post ipv een get doen?
(dat kan toch ook gewoon via de xmlRequest)?

[ Voor 13% gewijzigd door momania op 17-07-2006 22:37 ]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Topicstarter
Het hele systeem is al rondom GET gebouwd.

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

momania schreef op maandag 17 juli 2006 @ 22:36:
een post ipv een get doen?
(dat kan toch ook gewoon via de xmlRequest)?
een POST kan net zo eenvoudig gefaked worden als een GET. met sessies werkt toch een stuk veiliger.

Aunt bunny is coming to get me!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:30

crisp

Devver

Pixelated

acties die datawijzigingen tot gevolg hebben aan de serverkant dien je sowieso niet met een GET-request te initiëren maar zoals momania al zegt met een POST-request, en ja - dat kan ook met xmlHTTP :)

Intentionally left blank

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een POST kan ook nagedaan worden :P , alhoewel het misschien wel iets meer werk is. Bovendien ben ik voor het gebruiken van GET en POST zoals ze bedoeld zijn.

Maar goed, afhankelijk van welke actie uitgevoerd wordt kan POST alsnog de natuurlijke actie zijn. :)
Verwijderd schreef op maandag 17 juli 2006 @ 22:39:
Als je uit principe alleen maar met GET wil werken omdat je het tot nu toe altijd zo doet, werk je imo niet correct. HTTP omvat niet voor niets meer dan alleen GET.

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Kan je de variabele in PHP dan weer gewoon ophalen met $_REQUEST[]?

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:03

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op maandag 17 juli 2006 @ 22:39:
Ok, dan bouw je het om?
Zo gek veel werk is dat nou ook weer niet lijkt mij?

Je kan niet aan een 'get' request zien of hij door je javascript of direct in de browser aangeroepen wordt.
Als het verder alleen maar info ophaalt en geen data wijzigd, is die request verder toch onschuldig, en maakt het niet uit als iemand die direct aanroept?

Of wijzigd hij wel data?

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• iH8

iH8

Verwijderd schreef op maandag 17 juli 2006 @ 22:47:
kan wel maar als je een POST gebruikt om je data te verzenden is het ook technisch gezien het waterdichtst als je hem gewoon weer met POST ontvangt. request ontvangt GET & POST

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Verwijderd schreef op maandag 17 juli 2006 @ 22:47:
Ja, maar dan kun je het dus weer eenvoudig faken met een get. Als je $_POST gebruikt werkt het alleen met postdata :) .

Ik ontken het bestaan van IE.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Met setRequestHeader, kom je misschien in de buurt van een oplossing?
http.setRequestHeader("X_USERAGENT", "SuperGeheimBezigVandaag");

Niet dat het niet te faken is, maar die zooi etterproof krijgen lijkt me toch lastig.

Verwijderd

Topicstarter
En wat moet ik dan doen in PHP?

• iH8

iH8

op je form page start je een sessie en op de page waarop je ontvangt kijk je of er wel een sessie aanwezig is? een speciale useragentstring meesturen en daarop controleren is ook mooi maar ook dat kunnen mensen teruglezen in je javascript. gewoon alleen sessie starten voor diegene die mogen posten.

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-01 16:11
Serverside een variabele creeeren aan de hand van een aantal factoren waaronder tijd. Deze serverside registreren met bijv een timeout van 15 min. Dan vanuit de serverside-scripting die variabele meegeven in je pagina met de functie. Dan bij je aanroep van de actie die je wilt invoken, die variabele meegeven en voor het uitvoeren van de actie je variabele (key) vergelijken.

Edit: Zelfde idee als hierboven een beetje

[ Voor 6% gewijzigd door r0bert op 17-07-2006 23:13 ]

• iH8

iH8

r0bert schreef op maandag 17 juli 2006 @ 23:13:

Edit: Zelfde idee als hierboven een beetje
jup maar de jouwe is beter want je werkt met een sessionvar die bij elke post voor elke user weer anders is. challenge/response via sessie. mooi spul.

• funkwurm
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-02-2021
Op het moment dat een het aanroepen van een bestand grote gevolgen heeft server-side (om het algemeen te omschrijven) is het vrij gebruikelijk dat het bestand server-side uberhaupt niks doet tenzij er een sessie bestaat die pas gecreeerd wordt nadat je een inlog-procedure doorstaan hebt :? en dan nog vertrouw je de user-input niet controleer je die server-side.

Hoe je een inlog-systeem schrijft of serverside input valideert kunnen ze je vast bij programming veel beter uitleggen.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
funkwurm schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 22:28:
Op het moment dat een het aanroepen van een bestand grote gevolgen heeft server-side (om het algemeen te omschrijven) ...
In die omschrijving kan ik me niet echt vinden. Je kan best simpel uitdrukken wanneer een inlogsysteem nodig is: als er een requirement is voor wat betreft identificatie, integriteit, authorisatie of authenticatie. :Y)

Voor de door jou omschreven situatie zou er een requirement zijn in de trant van 'anonieme gebruikers mogen niet dat bestand aanroepen'. :)

{signature}

Pagina: 1