Toon posts:

[XP] Setup kan geen vasteschijfstations vinden*

Pagina: 1
Acties:
  • 6.429 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in de search al meerdere topics gevonden over dit onderwerp, maar de topics die ik heb gelezen konden me helaas niet helpen, vandaar dit nieuwe topic.

Ik heb een tijdje terug Windows Vista op de D-schijf gezet, naast Windows XP die nog op de C stond.
Windows XP begon na een tijdje vervelend te worden, dwz er kwamen allerlei onnodige errors etc en ik besloot om de C-schijf te formatteren.
Ik had er echter niet aan gedacht dat de bootrecord van Vista ook op de C stond.
Toen ik dus later de PC weer wilde starten lukte dit (natuurlijk) niet.

Ik heb sindsdien geprobeerd om verscheidene versies van XP te installeren, maar steeds krijg ik, als de setup begint, het bericht "Setup kan geen vasteschijfstation vinden in uw computer".
De HD's staan echter keurig in de bios vermeld en ook bij het opstarten van de PC worden de HD's gewoon gevonden.
Alle kabels zitten dus goed etc.

Iemand zei dat dit kon komen door een overblijfsel van de Vista installatie en dus heb ik geprobeerd om de schijf mbv "Partition Magic" en "Hiren's Boot CD" volledig te formatteren en de partities te verwijderen, maar niks heeft tot nog toe mogen baten.
Het bericht blijft maar terugkeren.

Ik hoop dat iemand hier wellicht een oplossing weet want ik begin vrij hopeloos te worden.
Dit probleem speelt al meer dan een week en als niemand een oplossing weet zit er weinig anders op dan de pc naar een computerzaak brengen, vrees ik.

Bij voorbaat dank

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2006 17:36 ]

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Kan je met Fdisk dit probleem niet gewoon oplossen? Gewoon windows98 CD erin, Fdisk runnen, partities weggooien en opnieuw partities aanmaken en formateren?

Btw, welkom op GoT! :)

[ Voor 9% gewijzigd door Jk_W op 17-07-2006 17:39 ]

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:54
Of even Knoppix live CD-tje downloaden en branden en dan qparted gebruiken. Heerlijk programma!

Verwijderd

zal wel een driver zijn die je moet installeren denk ik. wat voor schijven zitten er in sata???

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Laad je wel de drivers met F6 aan het begin van de setup?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 17 juli 2006 @ 17:46:
zal wel een driver zijn die je moet installeren denk ik. wat voor schijven zitten er in sata???
Tis een Maxtor 6L300RO; http://www.maxtor.com/por...%20Family/DiamondMax%2010

Ik weet weinig van ATA, SATA, PATA, maar op de (hoofd)schijf zelf staat "Pata 133 HDD"
Heb geprobeerd om via Powermax de drivers etc te installeren, maar die blijft hangen.
jk_warrior schreef op maandag 17 juli 2006 @ 17:39:
Kan je met Fdisk dit probleem niet gewoon oplossen? Gewoon windows98 CD erin, Fdisk runnen, partities weggooien en opnieuw partities aanmaken en formateren?

Btw, welkom op GoT! :)
Heb Fdisk al geprobeerd via Hiren's, daar stond ie samen met ong 5 andere part. programma's op, maar het heeft helaas weinig gebaat.
En bedankt.
Terw_Dan schreef op maandag 17 juli 2006 @ 17:47:
Laad je wel de drivers met F6 aan het begin van de setup?
Wel geprobeerd, maar ik heb geen diskette station en van een cd lijkt ie ze niet te pakken.

Zal eens kijken of ik die knoppix cd kan vinden, hopelijk biedt het enige uitkomst.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2006 19:02 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op maandag 17 juli 2006 @ 19:00:

[...]

Wel geprobeerd, maar ik heb geen diskette station en van een cd lijkt ie ze niet te pakken.

Zal eens kijken of ik die knoppix cd kan vinden, hopelijk biedt het enige uitkomst.
Dan moet je of een diskettestation inbouwen, of de drivers slipstreamen in je windowscd.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteravond Knoppix gedownload en het daarmee geprobeerd, maar de XP setup lijkt alle aanpassingen gewoon te negeren.
Het bericht "Setup kan geen vasteschijfstations vinden in uw computer" blijft terugkomen, terwijl Knoppix de schijfjes duidelijk wel kan vinden en ze ook in de bios vermeld worden.
Terw_Dan schreef op maandag 17 juli 2006 @ 19:42:
[...]
Dan moet je of een diskettestation inbouwen, of de drivers slipstreamen in je windowscd.
Van slipstreamen heb ik geen verstand.. maar kzal eens kijken of ik mijn oude diskettestation nog heb liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu weer bij mijn eigen pc.
Heb zojuist een beta van Vista gedownload en deze kan geinstalleerd worden zonder problemen.
Hopelijk is deze stabiel genoeg om een tijd lang te gebruiken, tot de officiele versie uitkomt.

• ClarkNova
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-02-2025
Ik heb een gelijkaardig probleem... Ik heb een medionlaptop waar windows Vista op staat. Ik zou er graag windows Xp opzetten maar krijg ook deze fout "Setup kan geen vasteschijfstations vinden" ...
Ik dacht nu van met Knoppix Vista eraf te gooien maar dit zal mijn probleem niet oplossen vermoed ik...

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-02 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Pak de apparaatbeheer van Vista erbij, zoek voor alle apparaten de drivers op en slipstream deze mbv nLite in je XP cd. Brand nu deze cd op een herschrijfbare cd en start ervan op. Je kan nu wel je hdd zien.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:07
Ik zou zeggen, de schijf eruithalen, aan een andere pc hangen en via slave opstarten. Dan via je andere computer gewoon formatteren. Wellicht biedt dat mogelijkheden?

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
Als het hier niet de S-ATA drivers betreft, die namenlijk al vaak wel in Vista zitten en niet in XP, dan is het omdat hij als NTFS v.6.0 geformatteerd is geweest (en ook de sign).

Download hiervoor eventjes KillDisk, en maak de desbetreffende schijf schoon. Waarschijnlijk zijn de eerste 5% al genoeg, maar ook het einde is mooi als die schoon is. En kies hier niet een partitie om schoon te maken, maar de hele schijf. Op deze manier wordt ook het ALLER eerste begin mooi schoon geveegd.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Shaggy_NL, als hij in NTFS 6 geformateerd zou zijn, moet je nog wel de schijf kunnen zien, net zoals je partities met ext2/3, ReiserFS ea kan zien, alleen als onbekend. Hij ziet zijn schijf helemaal niet, wat duid op een SATA schijf waar hij drivers voor moet laden.

• ClarkNova
Bedankt voor de replies,

Ik ben nu met nLite bezig, de drivers van de chipset heb ik al toegevoegd uit voorzorg. De drivers die het belangrijkst zijn zijn volgens mij die voor AHCI (niet?) en die heb ik gevonden als .exe op de website van Medion. Enig probleem is dat die exe vraagt om een floppy in het diskettestation te steken.. en jammer genoeg heeft deze computer geen diskettestation meer... Iemand enig idee hoe ik aan die driver kan geraken?
In apparaatbeheer onder IDE ATA/ATAPI-controllers staat
Intel(R) 82801 GBM SATA AHCI controller

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
Hero Of Time schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 20:55:
Shaggy_NL, als hij in NTFS 6 geformateerd zou zijn, moet je nog wel de schijf kunnen zien, net zoals je partities met ext2/3, ReiserFS ea kan zien, alleen als onbekend. Hij ziet zijn schijf helemaal niet, wat duid op een SATA schijf waar hij drivers voor moet laden.
Klopt, maar ik zie toch echt wel vaker dit verschijnsel. EXT3 enzo doet 'ie wel normaal. Maar van NTFS6 terug naar 5 geeft heel vreemde situaties... (Ik vond het zelf ook vreemd, toen ik het de eerste keer tegen kwam)

• ClarkNova
Ik heb met nLite de drivers toegevoegd en nu staat de complete inhoud in een map op mijn C schijf. Ik heb dit gebrand op een cdtje en als ik ervan boot kom ik in het windows Opstartbeheer... Niet juist dus..
Moet ik missch eerst een iso maken van al die bestanden zodat hij er deftg van zou booten?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Opstartbeheer? Bedoel je de keuze tussen Veilige modus, Laatst werkende config en normaal starten? Check je bootvolgorde eens. Als je vanuit nLite direct hebt gebrand, moet hij gewoon bootable zijn. Je kan die .exe uitpakken met WinRAR. Mogelijk dat je daaruit een .ima bestand krijgt oid, deze kan je weer mbv UltraISO (of soortgelijk, PowerISO, MagicISO noem maar op) uitpakken (misschien mounten met DaemonTools) en krijg je netjes de .inf, .sys en .cat bestanden.

@Shaggy_NL
Was het niet zo dat er geen NTFS6 zou komen maar een nieuw filesystem speciaal voor Vista? Ik heb iig toen ik Vista draaide geen problemen om met XP de Vista partitie te benaderen (ja, geformatteerd door Vista).

• ClarkNova
Nee niet de keuze tussen veilge modus enzovoort. Ik kom in Windows Opstartbeheer waar er gevraagd wordt om een besturingssysteem te kiezen. Het lijkt erop dat opstartbeheer een bootloader is (zoals GRUB ofzo). Alleen kan ik hier enkel kiezen voor Windows Vista. Ik kan ook kiezen voor een windows geheugencontrole...
Hij boot dus niet zoals verwacht van de Xp cd die de geslipstreamde drivers bevat...
Ideeën?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

ClarkNova schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 19:30:

Hij boot dus niet zoals verwacht van de Xp cd die de geslipstreamde drivers bevat...
Ideeën?
Duik je BIOS maar eens in dan, en controleer of je CD uberhaupt wel bootable is ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1