Toon posts:

Computer bevriest volledig, at random

Pagina: 1
Acties:
  • 2.655 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,
Ik heb sinds ik mijn computer geüpgrade heb er steeds last van dat ‘ie zo nu en dan om de paar uur volledig bevriest. En dan ook echt bevriest, alles blijft stilstaan. Cursor van de muis beweegt niet meer, toetsenbord doet niks meer, ook niet de ledjes van ‘capslock’ e.d., het klokje blijft ook stilstaan op het tijdstip van bevriezen.

Ik draai onder de volgende specs:

AMD Athlon 64 X2 3800 cpu
Asrock 939Dual-sata2 mobo
1.5 Ghz aan Kinston geheugen
2 maxtor hdd en 1 excelsior hdd
ATI Radeom X850 videokaart

Ik heb eens op het forum rondgekeken en zag dat verschillende mensen het zelfde probleem hebben, en net als ik even geen flauw idee hebben waar het aan kan liggen. Verschillende van de oplossingen gegeven heb ik dan ook geprobeerd.
Zonder succes.
Heb alles gecheckt op spyware/virussen met up-to-date definities, niets gevonden.
Memory scan leverde niks op, evenals volledige harddisk scans.
Heb een nieuwe installatie van XP Pro (32 bit) er op gezet, maakt geen verschil.
Heb de hotfix van MS geïnstalleerd en toen dat niet hielp weer uitgeschakeld.
Alle drivers zijn up-to-date.
De temperatuur in de kast en van de cpu onder de 50 graden.

Ik las dat bij sommige het probleem lag bij de nvidia netwerk chipset. Mijn mobo werkt met ULi chipsets, en bovendien gebruikt voor mijn netwerk een PCI-kaartje voor mijn wifi.

Ik begin zo langzaam aan een beetje wanhopig te worden, ik heb van alles geprobeerd maar niet werkt. Het viel mij op dat (bijna) iedereen met dit probleem een Amd dualcore 64bit processor heeft. Als iemand mij kan helpen, dan graag!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Memtest www.memtest.org

Prime 95 torture test draaien en dan kijken of hij sneller op zijn bek gaat. http://www.mersenne.org/freesoft.htm

[ Voor 80% gewijzigd door smvs op 17-07-2006 18:12 ]

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Inderdaad even je geheugen testen met Memtest of Windiag, grote kans dat je geheugen niet goed is of niet goed samenwerkt met je mobo. Kijk ook de voltages van je voedingslijnen eens na, een brakke voeding kan ook het probleem zijn van spontane reboots.

If I can't fix it, it ain't broken.

Verwijderd

Ik had ook zoiets!

Alles werkt perfect en opeens kan het gebeurd zijn. :'( Soms na 5 minuten... soms na een paar uur. Alles maar dan ook alles staat vast, het enige wat je kan doen is een paar seconden de reset knop indrukken en opnieuw beginnen.

Ik heb een goedkoope PSU aangeschaft om te kijken of dit het probleem kon zijn, en inderdaad alles doet het weer perfect. Ik heb trouwens nog een oude P4 dus het zal niet aan de AMD liggen.

Bij mij was het duidelijk te merken dat de 12V ging "dippen" bij warm worden van de PSU. M'n koeling/fannetjes gingen enkele seconden langzamer draaien, dan weer snel, dan weer langezaam, enz enz enz. Misschien kan je dat nog ff checken als je pc vast loopt en anders even een multimetertje op je draden aansluiten.

Ben er ook even mee bezig geweest, k weet dat het heeeel 8)7 iri is dus succes ermee! :*)

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik heb het ook regelmatig gehad, heb van alles geprobeerd, bleek dat de fan van mijn videokaart soms stopte met draaien door stof en dat daardoor alles bevroor. Ik denk alleen niet dat het bij jou daaraan ligt, aangezien je Caps Lock enzo ook niet meer werkt.
Het meest voor de hand ligt toch wel je voeding of je geheugen. Dat ben ik met de vorige posters eens. Wat voor merk voeding heb je en van welk wattage?
Misschien is je voeding ok, maar heeft hij eigenlijk niet genoeg vermogen voor je systeem. Dan kan het opspinnen van de DVD-drive of iets dergelijks net de druppel zijn en knalt hij eruit.
Is je pc trouwens aangesloten op een geaard stopcontact?
Trouwens, als je memtest doet, laat hem dan gewoon een nachtje lopen (als hij dat volhoudt 8)7 ), na een paar tests moet de uitslag wel betrouwbaar zijn.

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

• digital8
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-01 10:52
Dat probleem heb ik in het verleden ook eens gehad., het bleek aan een van m'n HDD's te liggen die was niet helemaal lekker meer en vertraagde het gehele systeem wanneer hij aangesproken werd.

Het was namelijk m'n P2P HDD en sinds die bijna constant in gebruik is was het probleem ook constand aanwezig...

Het simpelweg verwijderen van deze HDD (pc uit, stekkers lostrekken, herstarten) loste het probleem op, windows werkte weer zoals vanouds....

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 17 juli 2006 @ 17:35:
Het viel mij op dat (bijna) iedereen met dit probleem een Amd dualcore 64bit processor heeft. Als iemand mij kan helpen, dan graag!
Zo zie je maar. Meerdere mensen in dit topic met jouw probleem en het bleek altijd iets anders dan de processor te zijn. Dus dat het een AMD 64 dualcore fout zou zijn, lijkt mij ook wat overdreven.
Zoals eerder gezegd: check je geheugen met memtest en vervang je voeding eens. En draai met zo min mogelijk hardware (bv maar 1 harde schijf ipv meerdere)....

• digital8
Euhm., tja ik heb wel een AMD Opteron 170., DualCore dus....

ff de overige specs..,

* AMD Opteron 170 DualCore 2x2Gig. (stressed ong. 60 graden)
* 2x1Gig. DualChannel geheugen DDR400
* AOpen 6800GT 256Mb AGP (stressed ong. 65 graden)
* Creative SB X-Fi
* Asus A8V Deluxe mainboard
* 14x HDD's van verschillende afmetingen en snelheden
* 2x Enermax 450Watt voeding
* Coolermaster Stacker
* WinXP64Bit + Via Hyperion Drivers

Nu ik erover nadenk., toen met die HDD problemen ben ik na het vervangen van die HDD ook diezelfde dag overgestapt van WinXP 32Bit op WinXP 64Bit......

[ Voor 98% gewijzigd door digital8 op 17-07-2006 21:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik al noemde, het geheugen heb ik getest met memtest. Die vond geen problemen. Ik heb een voeding met een vermogen van 350 watt (merk weet ik even niet meer), dat zou genoeg moeten zijn voor wat ik er in heb zitten. En ook, als het aan de voeding ligt, zou de computer dan niet rebooten?
In mijn geval reboot de computer niet. Geen zwart of blauw scherm, het beeld bevriest gewoon met wat ' ie op dat moment op het beeld heeft staan. Aangezien de hele computer vast loopt en niet alleen het beeld, ben ik het met qtee eens dat het hoogst waarschijnlijk niet de videokaart is. De computer zit trouwens ook op een geaard contact.

• Nick_193
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-11-2024
Probeer het eens met een ander geheugenreepje, reboots en freezen zijn vaak het gevolg van moederborden die niet met de reepjes overweg kunnen

Edit: Even over je voeding, een A-merk voeding trekt jou setup wel maar bijv. met een Sweex kun je het wel vergeten...

[ Voor 31% gewijzigd door Nick_193 op 17-07-2006 21:39 ]

• digital8
Als ik jou was zou ik Speedfan eens installeeren en dan bij S.M.A.R.T. de info over je HDD opvragen en dan even op die "balk" naast het vraagteken drukken dan halt hij meer gedetaleerde info vanaf het net, dat was hoe ikl erachter kwam dat m'n HDD problemen had....

[ Voor 7% gewijzigd door digital8 op 17-07-2006 21:44 ]

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

De chipset kan ook te heet worden, check je northbridge eens hoe heet hij wordt, leg er provisorisch een 80mm fan bij en kijk of je pc nog steeds vastloopt :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Topicstarter
Hmm...ben er redelijk zeker van dat het niet mijn geheugen is of een van de hdd. Toch even proberen een andere voeding er in te hangen. Iemand suggesties voor een voeding?

Verwijderd

zalman, coolermaster, antec....

• klaasb84267
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-11-2025
Tagan, ook erg goed.

[ Voor 56% gewijzigd door klaasb84267 op 18-07-2006 01:24 ]

X360: klaasb, Barton 2.5 ghz, 1 gig mem, 6800 LE, 13" Low Radiation CRT

Verwijderd

Hoort niet op g0t thuis. lees de faq. vervang alle onderdelen 1 voor 1.
Als je het zelf niet kan vinden kan je altijd nog een dell kopen.

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-05 14:26
hey grappig, in een ander topic is er iemand met precies dezelfde cpu dacht ik, met hetzelfde probleem. Moet je die even opzoeken, kun je topics misschien ook even samenvoegen tot 1....

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn meerdere topics, heb ze ook gelezen. Helaas bevatte geen van alle een oplossing die bij mij lijkt te werken.

Verwijderd

Ik heb het regelmatig bevriezen gehad bij gebruik van een draadloos toetsenbord en muis. De
batterij van de muis was zo goed als leeg waardoor het systeem steeds haperde. Inmiddels
ben ik er ook achter dat het toetsenbord niet tegen drank kan... tja... hitte :Y)

Verwijderd

Mocht een andere voeding niet hebben geholpen.
Kijk eens of er een biosupdate beschikbaar is.
En test je pc eens zonder wifi kaart.

Verwijderd

ik had dit probleem met mijn nvidia kaart. als ik dan de anti allising aan had staan (in windows) en ik starte limewire bevroor hij ook. mischien is er een programmatje met de zelfde error dat jij steeds gebruikt.
groetjes

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:16

SilencerNL

No remorse

Verwijderd schreef op maandag 17 juli 2006 @ 17:35:
Beste mensen,
Ik heb sinds ik mijn computer geüpgrade heb er steeds last van dat ‘ie zo nu en dan om de paar uur volledig bevriest.
Aangezien je hier last van kreeg nadat je je systeem hebt geüpgrade, zou ik in eerste instantie het probleem zoeken bij je nieuwe componenten...

Ik haal uit je reacties dat je een nieuwe HDD erin hebt gestopt, en vervolgens Windows XP 64bit hebt geïnstalleerd. Ik zou eerst maar eens in die richting gaan zoeken...

Succes!

Don't dream your life, live your dreams!

Verwijderd

Topicstarter
Het enige wat ik vervangen heb is het moederbord en de processor, en zoals eerder genoemd draai ik onder XP Pro, de 32bit versie.

Heb nu ook de voeding vervangen en het geheugen. Haalt niets uit. In mijn oude configuratie had ik nergens last van, en draaide ik met merendeel van de zelfde hardware.

Het lijkt er niet op dat 'ie bevriest elke keer als ik een bepaalde combinatie van programma's open heb staan, hij doet het namelijk ook als 'ie gewoon idle is. Het is ook nogal onvoorspelbaar, de ene keer kan het uren duren, de andere keer is het binnen 5 minuten gebeurd. En dan maakt het volstrekt niet uit of ik ergens mee bezig ben of dat het ding idle staat te draaien.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2006 17:31 ]

Verwijderd

Alles terug uitbouwen, en met minimale setup draaien, op een anti-statisch matje
Wat je ook kunt doen, is ubuntu downloaden, en laden vanaf cd, zonder een hd.
en kijken of ie dan nog crashed.

Verwijderd

het kan aan zoveel liggen.

ik heb ook een dual core 3800+ Ik heb het 1x gehad dat mijn games beetje begonnen te stotteren. kwam door t warme weer.. en mijn processor stond op terugclocken bij > 50C aangepast en probleem opgelost.

Check even de eventlogs van windows, om te kijken of windows ook fouten constateert.

• digital8
digital8 schreef op maandag 17 juli 2006 @ 21:42:
Als ik jou was zou ik Speedfan eens installeeren en dan bij S.M.A.R.T. de info over je HDD opvragen en dan even op die "balk" naast het vraagteken drukken dan halt hij meer gedetaleerde info vanaf het net, dat was hoe ikl erachter kwam dat m'n HDD problemen had....
Doe het bovenstaande nou eerst even., het kost je ong 5min. is gratis en je weet dan teminste of je HDD's problemen geven zo niet heb je weer iets uitgesloten en kun je verder met zoekken...

Verwijderd

digital8 schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 21:01:
[...]

Doe het bovenstaande nou eerst even., het kost je ong 5min. is gratis en je weet dan teminste of je HDD's problemen geven zo niet heb je weer iets uitgesloten en kun je verder met zoekken...
Volgens mij wil en denkt de TS dat het toch echt aan zijn AMD dual core processor ligt...
Dus... zoals al eerder vermeld in dit topic: probeer andere dingen eens (minimaal opstarten, ubuntu installeren, speedfan installeren, een andere kwaliteitsvoeding etc).

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
En heb je al gevoeld of je de heatsink van je CPU en je videokaart gewoon vast kunt pakken? (temperatuur) scheel gelezen..

[ Voor 11% gewijzigd door axis op 18-07-2006 21:22 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23:12
Er van uit gaande dat memtest86 uren foutloos heeft gedraaid, en dat je voedingslijnen goed zijn (die van 5 en 12 Volt enz.) en dat je geen temperatuurproblemen hebt en dat er een nieuwe Windows install op staat met de juiste drivers en je systeem bevriest zoals je beschrijft, dan gok ik dat je videokaart een beetje stuk is.

Verwijderd

Hoe kan je controleren of de voedingslijnen goed zijn? temperatuur problemen geeft speedfan niet aan iig. Mem test na uren draaien ook geen problemen....

• digital8
Speedfan kan ook de voedingsspanningen laten zien.

Probeer anders eens., HWMonitor supersimpel niet eens een installer gewoon opstarten en je weet alles wat je moet weten...

voorbeeldje
Afbeeldingslocatie: http://www.cpuid.com/pics/hwm1.png

Link
http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

Verwijderd

En wat als memtest ook vastloopt?

Verwijderd

Heb hetzelfde probleem wel eens bij een bepaalde versie GPU driver en installeer dan weer direct terug naar de vorige werkende versie, waarna het probleem is opgelost :)

Ook wel eens een keer een volle CPU koelblok gehad met stof, schoongemaakt en probleem was weer opgelost. Zoveel mogelijk dingen proberen te tackelen en uitsluiten.

• frankK800i
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:07
Ik heb miss wel hetzelfde probleem, bij mij loopt hij idd ook soms vast, maar na 5 sec doet hij wel alles weer en gaat hij weer verder met wat hij aan het doen was. Bij windows foutlog staat bij mij ellenlange lijsten vol met ATAPI foutmeldingen. Heb jij toev. ook shared geheugen voor je gpu in gebruik? Ik denk namelijk dat dat bij mij het probleem is.

MVG, Frank

Pagina: 1