7.1 via spdif (naar pioneer vsx-916) mogenlijk ?

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:28

justifire

Shut up and squat !!

Topicstarter
Heb van het weekeind een 7.1 setup gekocht.
Nu gaat het hier om de pioneer vsx-916-s
Had hierbij meteen een optische kabel gekocht om een digitale verbinding tot stand te brengen tussen pc en receiver
Kom er nu dus achter dat alleen dvd's met het ac3 codec ondersteund worden op deze manier om 5.1 surround weer te geven :(
Ellende is nu dus dat ik er achter kom dat de receiver alleen maar 5.1 analoge ingangen heeft en ik op die manier dus geen gebruik kan maken van 7.1
Enigste oplossing lijkt mij dus om het over de optische kabel te sturen, wat ook mijn eerste bedoeling was.
Maar ondersteund spdif wel 7.1 ?
En hoe krijg ik 7.1 over die kabel? en dan bedoel ik dus ook games en muziek die niet ac3 zijn.
Er schijnt een geluidskaart te zijn die al het geluid om kan zetten in 7.1 (de Diamond Xtremesound 7.1 DDL)
Maar geloof dat over spdif hij alleen tot 5.1 gaat?
Veel vragen en ik hoop dat iermand hier wat meer verstand van heeft dan mij.

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:38
De 2 extra midden-achter kanalen worden gewoon gehaald uit de achter-links en achter-rechts kanalen. Het signaal blijft dus gewoon 5.1 ten alle tijde, de receiver mixt het naar 7.1.

Verwijderd

Normaal gesproken zou het 5.1 signaal naar 7.1 moeten kunnen omgevormd worden in jouw pioneer.

5.1 zijn echte kanalen. 7.1 is de twee achterste met een bepaalde truck ook uit de zijkant.

Heb zelf de audigy 4 oem en deze kan zeker via de optical 7.1 versturen.

Maar volgens mij is jouw pioneer ook een echte 5.1 en kan er met een truckje 7.1 gemaakt worden.

Greetz ID2020.

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-02 01:35
Ikzelf heb een Terratec 5.1 PCI van €17, heb deze met andere C-media drivers geinstalleerd en deze stuurt als het een DD-EX of DTS-ES DVD of andere bron is het geluid gewoon rechtstreeks(7.1 dus) over de optische toslink uitgang naar mijn HK Receiver. Ook 5.1 bronnen met 5.1 AC3 geluid werkt goed. Ook Dolby Digital enz.

Wat ik niet begrijp is dat jij van muziek en games die dus geen 7.1 zijn, 7.1 wil maken/doorsturen. Dit kan dus niet. (Zou softwarematig kunnen, maar is nog steeds geen 'echte' 7.1. Hij zal muziek en games dus gewoon als stereo doorsturen over de optisch lijn

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-02 01:35
Bashrat schreef op maandag 17 juli 2006 @ 17:24:
De 2 extra midden-achter kanalen worden gewoon gehaald uit de achter-links en achter-rechts kanalen. Het signaal blijft dus gewoon 5.1 ten alle tijde, de receiver mixt het naar 7.1.
Dit klopt dus niet he. Je hebt ook Discrete channels voor 7.1 voor bijv DTS en dan is het dus gewoon echt 7.1 hoor

Verwijderd

Je pioneer volgens mij op de movie stand zetten.

Greetz ID2020

Verwijderd

wimpie007 schreef op maandag 17 juli 2006 @ 17:28:
[...]

Dit klopt dus niet he. Je hebt ook Discrete channels voor 7.1 voor bijv DTS en dan is het dus gewoon echt 7.1 hoor
Ja nu je het zegt. Hij heeft gelijk.

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

Topicstarter
De duurdere modellen van pioneer hebben dus wel analoge ingangen voor front l/r, back l/r, sur. back l/r, center en sub
Het gaat er ook niet om dat spellen het niet ondersteunen, dit doen ze zeer zeker wel, maar ze werken niet met ac3 en dus word het 7.1 signaal niet goed doorgestuurd via de optische toslink.

[ Voor 3% gewijzigd door justifire op 17-07-2006 18:33 ]

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:08

Jag

justifire schreef op maandag 17 juli 2006 @ 18:32:
De duurdere modellen van pioneer hebben dus wel analoge ingangen voor front l/r, back l/r, sur. back l/r, center en sub
Het gaat er ook niet om dat spellen het niet ondersteunen, dit doen ze zeer zeker wel, maar ze werken niet met ac3 en dus word het 7.1 signaal niet goed doorgestuurd via de optische toslink.
Via SPDIF kan je een stereo pcm, dts of ac3 signaal versturen. Met spellen surround kan dus alleen maar als de spellen ac3 ondersteuen (voor zover ik weet zeldzaam) of via analoge verbindingen.

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-02 09:47

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

Jag schreef op maandag 17 juli 2006 @ 20:18:
[...]

Met spellen surround kan dus alleen maar als de spellen ac3 ondersteuen (voor zover ik weet zeldzaam) of via analoge verbindingen.
Of je moet een geluidskaart hebben die dolby digital kan encoden :)

Specs | Audioscrobbler

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

Topicstarter
Ziet er naar uit dat ik de receiver maar moet omruilen voor een model die wel de analoge 7.1 ingangen heeft.
Krijg op movie mode inderdaad geluid uit alle 7 de boxen maar dit heeft werkelijk niks met 7.1 surround te maken, meer een mix van linker en rechterkanaal.

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-02 07:46
justifire schreef op maandag 17 juli 2006 @ 21:23:
Ziet er naar uit dat ik de receiver maar moet omruilen voor een model die wel de analoge 7.1 ingangen heeft.
Krijg op movie mode inderdaad geluid uit alle 7 de boxen maar dit heeft werkelijk niks met 7.1 surround te maken, meer een mix van linker en rechterkanaal.
Kijk eens naar marantz / denon zou ik zeggen.

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:31
Sappie schreef op maandag 17 juli 2006 @ 20:33:
[...]

Of je moet een geluidskaart hebben die dolby digital kan encoden :)
dat soort mooie zooi maken ze tegenwoordig niet zomaar... de mooie tijden van nforce2 en soundstorm :)

misschien dat je een geluidskaartje kan kopen die dat wel ondersteunt weet zeker dat er wel kaartjes zullen zijn die alle geluid kunnen encoden naar ac3 of dd om zo naar je receiver te sturen. ik denk dat dat een betere oplossing is voor jou

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

justifire schreef op maandag 17 juli 2006 @ 21:23:
Ik zou liever een dolby digital live kaart kopen (link staat al genoemd) die alle signalen upmixt naar een dolby digital 5.1 formaat. Dan kan je receiver daar wel 7.1 van maken met wel goede richtingsinformatie in het geluidsbeeld. Een kleinere overstap. Ik zou me niet compleet blindstaren op dat 7.1 formaat als je tevreden bent met je versterker.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Rainesh
  • Laatst online: 16:01
dangerpaki schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 00:53:
[...]

dat soort mooie zooi maken ze tegenwoordig niet zomaar... de mooie tijden van nforce2 en soundstorm :)

misschien dat je een geluidskaartje kan kopen die dat wel ondersteunt weet zeker dat er wel kaartjes zullen zijn die alle geluid kunnen encoden naar ac3 of dd om zo naar je receiver te sturen. ik denk dat dat een betere oplossing is voor jou
Je hebt een handvol kaartjes die dit wel allemaal doen, goedkoopste is de Terratec 7.1 PCI die een Dolby Digital Live chip heeft.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• Wim Leers
  • Laatst online: 01:38
wimpie007 schreef op maandag 17 juli 2006 @ 17:28:
[...]

Mja dat is waar, stomweg vergeten. Maar die receivers zijn wel ERG zeldzaam. En geluidskaarten voor pc die dit ondersteunen al helemaal...
Maar je hebt gelijk :)

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

Topicstarter
Maar met spellen zoals half life 2, waar je dus ingame 7 speaker-setup kan kiezen, stuurt zo'n geluidskaart nog steeds 5.1 geluid over de toslink toch?
In hoeverre geven de surround-back speakers dan nog goed geluid door ipv een mix van front/back ?
Begin nu weer een beetje te twijfelen, en waarom kosten receivers met 7.1 ingangen dan zo onwijs veel meer?

Pagina: 1