Toon posts:

Winnt4 routing/ip forwarding?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen,
Ik heb een probleempje en wel het volgende:
Ik heb internet via de kabel en dit "deel" ik met een andere pc in dit huis.
Dit werkte allemaal goed (wink2k als server en als client een win98se pctje)

De win2k pc staat op m'n kamer en die moet dus aan blijven als er op de andere pc geinternet wil worden -duh- :) Alleen zo'n straaljager 's nachts is nogal irritant.
Dus dit was/is m'n plan.

Een oude bak (p90 48mb) met nt4 erop (Linux ken en kan ik totaal nog niet en ik wil het een beetje snel voormekaar hebben)
In deze bak 2 nic's naar de clients, en dan internetten via m'n seriele kabelmodem :( :( Heerlijk dat Igr :r . Hij moet 's nachts gaan downen want dan komt het een beetje vooruit.

Ik heb alles geinstalleerd, en de nt4 bak ziet het alle pc's. Maar nu wil ik dat de clients elkaar ook zien!
Maar hoe doe ik dat met winnt4 workstation.
Ik heb in het Tab-blad tcp/ip Ip-forwarding aanstaan. Er wordt iets gezegd over de service RIP (hmm alleen de naam al :( ) die geinstalleerd moet worden. Hij kan echter niet gevonden worden op de cd (officieel).

Een hub is geen optie eigenlijk. Geen geld voor een redelijke 100mbs hub en helemaal niet voor een switch). En het moet gewoon kunnen werken lijkt mij? :? :?

Verder info:

client1----------ntbak---------------client2
192.168.0.2------192.168.0.1
|||||||||||||||||192.168.1.1------192.168.1.2

| = zie als een gewone spatie :)
client 1 & 2 allebij rt 100mbs
ntbak 1 3com etherlink 10mbs en ook een rt 100mbs.

Heeft iemand een idee hoe ik de clients elkaar kan laten zien?
Alvast bedankt! 0+

Grtz Karrde.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Ga niet lopen modderen met RIP. Dit Router Information Protocol is alleen nodig als je routes naar andere systemen buiten je lokale netwerken wil vinden zonder dat je die handmatig wil gaan inkloppen, dan gaan verschillende routers elkaar vertellen welke netwerken ze kennen. Voor jouw setup niet bruikbaar.

Ik denk dat je NT-systeem goed is geconfigureerd, er vanuit gaande dat je als netmask 255.255.255.0 hebt staan.

Je moet echter wel op je clients vertellen dat het NT4-systeem de router is naar het andere netwerk. Nu is mij niet helemaal duidelijk waar nu je kabelmodem aan hangt, maar ik neem aan dat dat dus ook die NT4-bak is, in welk geval je op de beide clients aangeeft dat de NT4-bak je default-router of default-gateway is, hoe ze het ook al weer noemen. Anders zul je expliciet een route moeten definieren met DOS-level commando's :
route add <andere client> <nt4-systeem>

Ik heb een NT4-tje ingericht om vanaf mijn Ethernet-segmenten te routeren naar fibre-channel, fddi, atm enz., en dat werkt probleemloos.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
[mvdejong]Hartstikke bedankt voor je reactie.

Rip moet ik dus niet gebruiken :)
Ik op de 2 clients als gateway het ip adres van de netwerkkaart(en) in de nt4server pc waar mee zij verbonden zijn.
dus client 1 : gateway: 192.168.0.1
dus client 2 : gateway: 192.168.1.1

Maar toch kunnen de clients elkaar niet zien. :?
De nt4server allebij wel.

Het kabelinternet gaat inderdaad lopen via de nt4server. Maar deze is nu nog aangesloten op client2 (deze pc). Ik wil eerst het interne netwerk op orde hebben, voordat ik internet via winroute ga delen.

Misschien is het met het Dos-commando "route" op te lossen.
Op client 2 ingetikt:
route add <client1> <nt4-systeem>
route add 192.168.0.1 192.168.1.1 :?

Of doe ik toch wat verkeert, of is er een andere oplossing?

Grtz.
Karrde

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-08 18:08

dijkmane

biertje ?

volgens mij doe je inderdaad iets verkeerd, aan welke nic hangt dan je kabelmodem ??
kunnen die nic's ook op 10Mb/s, dan haal je gewoon een 10Mb hubje. met 2 pc's en een beetje internet en wat files kopieeren merk je die snelheid toch niet. dan wordt het zo als je met winroute gaat werken.

nic1 -> kabelmodem gebruik DHCP

nic2 -> vast ip 192.168.1.1 -> hub

client1 ip 192.168.1.2 gateway 192.168.1.1
client2 ip 192.168.1.3 gateway 192.168.1.1

dus als de clients communiceren gaan ze eerst via 192.168.1.1 kijken en daar zit winroute achter die pakketje wel of niet doorstuurt.

bij winroute zit helpfile waar dit alles mooi in uitgelegd staat

specs : wil je niet weten

Verwijderd

Waarom gebruik je 192.168.1.x en 192.168.0.x in zo'n klein netwerk?
Ik zou de twee nic's in de NT4 bak 192.168.0.1 en 192.168.0.2 geven, clients daarop volgend 192.168.0.3, etc..Uiteraard met subnetmask 255.255.255.0

Om het volgens jouw planning te doen moet je volgens mij subnetmask 255.255.254.0 instellen.

Veel suc6! :)

Verwijderd

Topicstarter
[Dijkmane] Ook jij hartstikke bedankt voor je reactie!

De opstelling die ik noemde ben ik gaan proberen omdat ik eigenlijk geen Hub wilde kopen. Aangezien ik toch redelijk wat data overpomp wil ik graag m'n 100Mb/s houden, en 100Mb/s hub's zijn toch nog redelijk duur en ik heb alleen maar cross-over kabels :( |:(

Ik ben gezegend met een heerlijk seriele kabel modem (zoals casema). Dus m'n kabel gebruikt geen nic, ik moet winroute gaan configureren om internet te delen via dial-up netwerk.
Ik ben echter nog niet aan het winroute "gedeelte" begonnen. Ik wil eigenlijk eerst zorgen dat de clients elkaar kunnen zien, daarna ga ik het internet gedeelte doen.
Maar hoe krijg ik toch in hemelsnaam voor m'kaar dat ze elkaar zien. Via die nt bak.
Dat moet toch kunnen, of ben ik toch verplicht om een hub + kabels te kopen?

Grtz.
Karrde

Verwijderd

Topicstarter
[DaffyD] Bedankt!

Ik ben jouw opstelling nu aan het proberen.

Heerlijk al dat rebooten hé :)
grtz.
Karrde

/Edit

Ik heb jammer genoeg nog hetzelfde probleem
De clients zien elkaar niet :? :?

/Edit

Iemand anders nog een prachtige ingeving?

grtz. Karrde

• mvdejong
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Op zondag 28 januari 2001 23:23 schreef DaffyD het volgende:
Waarom gebruik je 192.168.1.x en 192.168.0.x in zo'n klein netwerk?
Ik zou de twee nic's in de NT4 bak 192.168.0.1 en 192.168.0.2 geven, clients daarop volgend 192.168.0.3, etc..Uiteraard met subnetmask 255.255.255.0

Om het volgens jouw planning te doen moet je volgens mij subnetmask 255.255.254.0 instellen.

Veel suc6! :)
Sorry, Daffy, dit gaat zeker niet werken omdat dan volgende de netmasks de clients op hetzelfde netwerk zitten, en dus geen routering plaatsvindt, terwijl je moet routeren om op de NT4-bak van de ene naar de andere netwerk-kaart te komen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Even terzijde

Je kunt bij microsoft RRAS voor NT 4 downloaden. Maakt het een stuk makkelijker om te routeren

Wim
--

http://www.win2kwereld.nl

Verwijderd

Topicstarter
[Wverveen] Bedankt!, Ik ga RRAS downloaden en uitproberen, samen met sp6a (die verneukte vorige keer m'n workstation4.0 maar second try kan nooit kwaad hoop ik :) )

Bedankt voor jullie hulp en waarschijnlijk horen jullie nog wel van me :)

Grtz
Karrde

Verwijderd

[mvdjong]
Je hebt gelijk...stom van me |:( , dacht dat ie z'n ene nic voor kabelmodem gebruiken ipv routing..

Ik zal toch eens moeten gaan denken aan een bril misschien?! :+

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-08 20:11

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Op zondag 28 januari 2001 23:34 schreef KaRRde het volgende:
[DaffyD] Bedankt!

Ik ben jouw opstelling nu aan het proberen.

Heerlijk al dat rebooten hé :)
grtz.
Karrde
Gelukkig is dat onder W2K minder geowrden.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• cyclone
  • Laatst online: 07:27

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Heel simpel probleem dat je clients elkaar niet willen zien, zelfde probleem heb ik gehad maar dan met linux doos die 2 nic's had ( had toen ook nog geen hub ) alles werkte alleen het windows netwerkomgeving werkte niet.

Oplossing was een WINS server draaien op de router ( onder linux werd dat dus samba draaien als een wins server ) Alleen weet ik niet of je een NT 4.0 workstation als winsserver kan laten werken.
Oplossing anders lijkt me op alle werkstations de lmhost file aanpassen met de namen + IP erin van al je hosts op je netwerk
En DNS for windows Resolution + LMhosts Lookup inschakelen

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben weer terug na een klein afwezigheid, heerlijk "de griep" :)

bedankt voor al jullie reacties en mogelijk oplossingen, maar ik ben er mee opgehouden.

Waarom?

Omdat ik op de server pc maar 1 seriele poort heeft, die nu de muis gebruikt. Daarop moest mijn kabelmodem komen.
Muis had ik toch niet nodig, want ik bestuurde de pc via VNC. ( http://www.uk.research.att.com/vnc/ )
Maar ik kan de muisdriver niet uit winnt4server weghalen, en daardoor kan ik de modem niet op Com1 installeren :( en dus niet internetten :(, en dan heb je weinig aan je servertje :) .

Maar m'n provider heeft beloofd dat er binnenkort een sneller verbinding aankomt; Demos-38, die wel via een netwerkkaart werkt,
dan wordt het weer interessant om dit servertje er tussen te zetten.

Ik ben nu terug naar de oude situatie:
client2 ---> client1->>>> internet

Dit delen met win2k werkt allemaal makkelijk en goed.

Het enige nadeel hiervan is dat client2 's nachts niet kan internetten, aangezien client1 dan uitstaan. (Ik kan niet slapen met een straaljager naast me :( ), en een ander nadeel is dat ik 's nachts niet kan downen :)

[CyCLoNe] Hartstikke bedankt voor jouw reactie en mogelijke oplossing, ik kan volgens mij met winnt4server idd een WINS server draaien. Ik ga dat ook nog zeker proberen!

Grtz
Karrde
Pagina: 1