[Testcase] Wijngaard Wageningse Berg

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 08:47
Gisteren bij volle zon richting wijngaard Wageningse Berg gekuierd om te kijken of daar misschien nog wat leuke platen geschoten konden worden. Gelukkig was iemand vergeten het hek op slot te doen, dus ik kon overal lekker goed bij. De druiven waren nog erg groen, maar hier schijnt over een maandje verandering in te komen.

De fotos zijn gemaakt met een Canon 10D voorzien van een Sigma 17-70 objectief. Met dit weer had ik graag een polarizer gebruikt, maar die heb ik nog niet voor dit objectief (krengen zijn duur voor dit formaat, zelfs uit Hong Kong).

Qua nabewerking heb ik de RAW's eerst door ACR gehaald, alle autosettings uitgezet en met de hand de curves getuned. Hierbij vooral gelet op de 'spiegelingen' in de bladeren. Door een S-curve te gebruiken, komt er wat meer kleur in de fotos die deze reflecties bij het sharpenen aardig compenseert. Soms de verzadiging nog wat aangepast om het geheel te finetunen. Daarna alles geresized en er een sharpening overheen gedaan, gebaseerd op een tutorial van Fred Miranda (die nu niet meer online staat, omdat hij die action nu verkoopt :) ). Het ding werkt met find edges, levels, luminosity layers, USM en layer blending en levert altijd wel een clean resultaat op.

01:
Afbeeldingslocatie: http://fotos.abmaonline.nl/tweakers/testcase/wijngaard_wageningse_berg/01_CRW_2847.jpg
Misschien te veel lucht en te weinig grond voor de eerste rij planten? Is het onderscheid tussen de verschillende rijen voldoende?

02:
Afbeeldingslocatie: http://fotos.abmaonline.nl/tweakers/testcase/wijngaard_wageningse_berg/02_CRW_2858.jpg
Te groen, druiven te klein?

03:
Afbeeldingslocatie: http://fotos.abmaonline.nl/tweakers/testcase/wijngaard_wageningse_berg/03_CRW_2869.jpg
Krullende lijnen tegen de strak blauwe lucht vond ik zelf erg gaaf. Door diezelfde lucht worden de bladeren misschien wel wat ontgroend en misschien staat de paal wel erg rechts onderin. Witbalans vanuit de camera leek wat warm, heb deze daarom aangepast en vond dit natuurlijker overkomen.

04:
Afbeeldingslocatie: http://fotos.abmaonline.nl/tweakers/testcase/wijngaard_wageningse_berg/04_CRW_2864.jpg
Is het duidelijk wat dit is :P? Misschien nog ideeen voor de compositie? (portretstand maakt het erg standaard en onrustig)

05:
Afbeeldingslocatie: http://fotos.abmaonline.nl/tweakers/testcase/wijngaard_wageningse_berg/05_CRW_2875.jpg
De foto komt wat onrustig over. Volgens mij ligt dat eraan dat de voorste rij struiken de lucht/bomen-rand doorsnijdt en de scherpte diepte misschien wat te groot is (waardoor het onderscheid tussen de verschillende rijen minder wordt). Het eerste punt was lastig aan te passen, aangezien de planten hoger waren dan ikzelf. Het tweede punt had kunnen helpen, maar de scherptediepte is nu al erg groot bij F/8.0, dus vraag me af of die bij een groter diaframa voldoende af had genomen.

06:
Afbeeldingslocatie: http://fotos.abmaonline.nl/tweakers/testcase/wijngaard_wageningse_berg/06_CRW_2868.jpg
Vond zelf de wat heftige nabewerking de zonnige sfeer wel goed over laten brengen. Te extreem?

07:
Afbeeldingslocatie: http://fotos.abmaonline.nl/tweakers/testcase/wijngaard_wageningse_berg/07_CRW_2851.jpg
Te onrustige bokeh (geen idee wat die onrustige streep rechts is)?

08:
Afbeeldingslocatie: http://fotos.abmaonline.nl/tweakers/testcase/wijngaard_wageningse_berg/08_CRW_2877.jpg
Jammer genoeg de bovenste arm niet in de compositie kunnen meenemen, omdat hij te lang was...

09:
Afbeeldingslocatie: http://fotos.abmaonline.nl/tweakers/testcase/wijngaard_wageningse_berg/09_CRW_2883.jpg
Laatste foto, genomen door de camera boven mijn hoofd te houden en op goed geluk wat af te drukken. Van de vier fotos was dit de beste. Zelf vind ik het voorste afgesneden blad jammer, de onscherpte naar achteren toe ben ik nog niet over uit.

Alvast bedankt voor jullie opmerkingen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Boktor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08-2024
01. Zoals je zelf zo vaak terecht opmerkt, mis ik hier een beetje het onderwerp. Mijn aandacht wordt (door de kleur en de lijn van de palen) naar de rode besjes op één van de vier powerpoints getrokken, maar daar zijn ze eigenlijk te klein om van enige betekenis te zijn in de foto.

02. Niet te klein ;), maar druiven zouden misschien iets meer de aandacht kunnen krijgen door extra contrast en dodgen en burnen eromheen? Ik vind de lijn stuiken ernaast leuk en die voegt echt wat toe aan de foto, dus zal dichter op de besjes zitten niet lukken?

03. Leuk, mijn favoriet; leuke herhalende krommes.

04. De bokeh aan de rechterkant is iets donkerder, waardoor je iets meer contrast krijgt. Ik zou de tak dus iets meer naar links gezet hebben, al was het maar zodat de tak niet in het midden staat. Een beetje meer zoals dit dus ;)

05. Ik denk dat je constatering over het doorsnijden van de bomen juist is, maar ook de voorgrond is erg onrustig. Hoe zou de foto eruit gezien hebben als je niet hoger, maar juist lager was gaan staan, waardoor de rij bomen op de achtergrond weg zou vallen? En in alle plantjes op de voorgrond zit al een soort lijn die je meevoert naar achteren. Misschien kun je ook dit versterken met het betere dodge en burnwerk?

06. Een Kheldar die vraagt of een bewerking te extreem is? >:) Ik zie niet precies wat je gedaan hebt, maar ik zou me zo voor kunnen stellen dat je je bewerkingen als een mask om de plantjes heen hebt gedaan en daarbij de mask niet tussen de plantjes hebt geplaatst. Daardoor is het contrast tussen de plantjes misschien niet zo hoog, waardoor ik mijn aandacht daar niet echt vast kan houden. Misschien kunnen de paarse bloemetjes zelf ook wel wat extra saturation gebruiken om qua aandacht te kunnen concurreren met de achtergrond.

07. Aardig. Misschien is de bokeh op de achtergrond een klein grastakje? Persoonlijk vind ik de achtergrond te fel ten opzichte van de plant zelf, die bijna wegvalt in al het zonnige geweld. Misschien kun je iets meer contrast, maar vooral scherpte, toevoegen in de plant en de achtergrond wat donkerder maken?

08. Mooi. Het kan mij totaal niet storen dat je het takje hebt afgesneden, op deze manier is de compositie veel boeiender en dat is toch het belangrijkste hè ;)

09. Misschien had je hier het diafragma een flink stuk kleiner kunnen maken, zodat ook de achtergrond scherp is? Nu gaat mijn aandacht naar het gebied met het hoogste contrast, wat tussen de bomen en de gelige struiken is. Daar blijf ik echter niet graag hangen, omdat het daar onscherp is. Daarnaast zou je kunnen overwegen om de blaadjes op de voorgrond wat extra te benadrukken en de hoeken misschien wat donkerder te maken. Dit alles om de kijker wat langer in de foto te houden.

Al met al een leuke testcase en we moeten binnenkort maar weer eens afspreken om onze camera's te testen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 08:47
Dr.Boktor schreef op maandag 17 juli 2006 @ 13:18:
01. Zoals je zelf zo vaak terecht opmerkt, mis ik hier een beetje het onderwerp. Mijn aandacht wordt (door de kleur en de lijn van de palen) naar de rode besjes op een van de vier powerpoints getrokken, maar daar zijn ze eigenlijk te klein om van enige betekenis te zijn in de foto.
Valt me mee dat je ze uberhaupt gezien hebt :). Het waren eigenlijk rozenstruiken, maar de eerste paar waren niet erg overtuigend. Het onderwerp was eigenlijk de rij met planten, maar dat komt dus misschien niet helemaal over.
02. Niet te klein ;), maar druiven zouden misschien iets meer de aandacht kunnen krijgen door extra contrast en dodgen en burnen eromheen? Ik vind de lijn stuiken ernaast leuk en die voegt echt wat toe aan de foto, dus zal dichter op de besjes zitten niet lukken?
Dichterbij werd idd lastig, heb er wel een in portrait, maar dan valt de rechter rij bijna weg. Misschien dat wat dodgen en burnen idd helpt. Vind het bewerken van RAWs in photoshop tot nu toe wat jammer, omdat je daarmee de niet destructieve bewerkingen achter je laat, maar het is niet anders :P.
03. Leuk, mijn favoriet; leuke herhalende krommes.
Helemaal mee eens O-).
04. De bokeh aan de rechterkant is iets donkerder, waardoor je iets meer contrast krijgt. Ik zou de tak dus iets meer naar links gezet hebben, al was het maar zodat de tak niet in het midden staat. Een beetje meer zoals dit dus ;)
Ik snap het, dus toch meer op de bokeh letten tijdens het composeren.
05. Ik denk dat je constatering over het doorsnijden van de bomen juist is, maar ook de voorgrond is erg onrustig. Hoe zou de foto eruit gezien hebben als je niet hoger, maar juist lager was gaan staan, waardoor de rij bomen op de achtergrond weg zou vallen? En in alle plantjes op de voorgrond zit al een soort lijn die je meevoert naar achteren. Misschien kun je ook dit versterken met het betere dodge en burnwerk?
Bij een lager standpunt was je meer uitgekomen bij zoiets als foto 01, dus het zou goed kunnen dat dat ook gescheeld had. Zal eens kijken of dodge en burn hier soelaas kunnen bieden.
06. Een Kheldar die vraagt of een bewerking te extreem is? >:) Ik zie niet precies wat je gedaan hebt, maar ik zou me zo voor kunnen stellen dat je je bewerkingen als een mask om de plantjes heen hebt gedaan en daarbij de mask niet tussen de plantjes hebt geplaatst. Daardoor is het contrast tussen de plantjes misschien niet zo hoog, waardoor ik mijn aandacht daar niet echt vast kan houden. Misschien kunnen de paarse bloemetjes zelf ook wel wat extra saturation gebruiken om qua aandacht te kunnen concurreren met de achtergrond.
Dit is alleen ACR, dus geen masks, alleen een fijne S-curve (het stuk tussen de plantjes lijkt, denk ik, zo licht door de zon op de stammetjes en de achterste bloempjes?). Wat minder verzadiging in de achtergrond en wat meer in de bloemetjes zou idd wel eens een flink stuk kunnen schelen (en als er dan toch een mask overheen zit, kan de helderheid ook wel wat omlaag).
07. Aardig. Misschien is de bokeh op de achtergrond een klein grastakje? Persoonlijk vind ik de achtergrond te fel ten opzichte van de plant zelf, die bijna wegvalt in al het zonnige geweld. Misschien kun je iets meer contrast, maar vooral scherpte, toevoegen in de plant en de achtergrond wat donkerder maken?
Lijkt me een goeie.
08. Mooi. Het kan mij totaal niet storen dat je het takje hebt afgesneden, op deze manier is de compositie veel boeiender en dat is toch het belangrijkste he ;)
Prima :P.
09. Misschien had je hier het diafragma een flink stuk kleiner kunnen maken, zodat ook de achtergrond scherp is? Nu gaat mijn aandacht naar het gebied met het hoogste contrast, wat tussen de bomen en de gelige struiken is. Daar blijf ik echter niet graag hangen, omdat het daar onscherp is. Daarnaast zou je kunnen overwegen om de blaadjes op de voorgrond wat extra te benadrukken en de hoeken misschien wat donkerder te maken. Dit alles om de kijker wat langer in de foto te houden.
Het probleem was niet zo zeer het diafragma, maar meer het focuspunt. Het lijkt erop dat de camera echt bijna op de voorste tak gefocused heeft (kon niks zien omdat het ding dus ver boven mijn hoofd hing :P). Bij deze ligt de focus ook al een stuk verder naar achter, misschien is deze (na wat croppen zodat de horizon niet meer saai in het midden zit) sowieso wel beter :).
Al met al een leuke testcase en we moeten binnenkort maar weer eens afspreken om onze camera's te testen ;)
Gelukkig :). Heb vandaag ook mijn Domke F-6 bag gekregen, dus kan eindelijk mijn spul ook fatsoenlijk meenemen, misschien binnenkort ook nog even iets over in het tassentopic droppen.

Iig bedankt voor je commentaar, misschien heeft er, na dit hele relaas, nog iemand wat tips en/of opmerking? Ik hoor ze graag :).