Mogelijke oorzaken lage 3.3v lijn

Pagina: 1
Acties:

• Deddiekoel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2025

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Ik heb de laatste tijd last van vastlopers en dacht eerst dat mijn PC te warm werd. Ik heb er toen ASUS probe opgezet en die wist me direct te vertellen dat mijn 3.3v lijn te zwak was. Hij zit nu meestal op 2.944v.

Ik heb wat rond gekeken op GoT en daar lijkt een kappo voeding als hoofdoorzaak te worden aangedragen. Maar voordat ik direct een nieuwe voeding ga kopen wil ik dan wel graag even weten of er niet andere oorzaken kunnen zijn...

Verlanglijstje: Switch 2, PS5 Pro Most wanted: Switch 2

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:32
Teveel te zware dingen aangesloten op een lichte voeding misschien?

The devil is in the details.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het kan ook zijn dat Asus Probe het niet goed uitleest (prog wil er nog wel eens naastzitten). Wil je zeker weten wat de waardes zijn zou ik er een multimeter aanhangen om te zien wat je 3.3V echt levert.

Wat voor voeding is het eigenlijk?

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Het is een 430W voeding van een paar jaar oud. Weet even niet meer welk merk het is. Heb hem destijds (2003 of zo) bij Eynstein besteld.

Heb trouwens de waarden ook in mijn BIOS gechecked en die gaf hetzelfde.

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 11:00

TetsuoShima

low energy output

Als het bios het ook zegt, zit de kans er wel in dat het klopt. Normaal gezien wordt de 3.3v-lijn niet zo zwaar gebruikt. Je ziet dus ook niet vaak dat die zo laag staat. Hij zit in elk geval buiten de officiele atx richtlijnen.

Andere voeding nodig zou ik denken... :)

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Ok, ik heb er nu een andere voeding in zitten, een Spire Rocketeer II (430W). maar bij het opstarten lijkt mijn MoBo niets te doen. Voeding start wel en al mijn apparaten (HDD, DVD etc, inc kaarten) starten wel maar ik krijg niets op mijn scherm en ook geeft hij geen piepjes. Ik heb er een ASUS A7V8X bord inzitten.

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

Start eens op met minimale config. Dus alleen CPU, geheugen en videokaart aangesloten (ook toetsenbord enzo ;) ). Al de rest los. Krijg je dal wel beeld? Kan je in het bios bijvoorbeeld?

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Heb ik al geprobeerd. Er komt niet eens een POST melding, geen piepjes derhalve.
Kan het zijn dat na het vervangen van een voeding de CMOS moet worden gereset?

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

Normaal niet, tenminste ik heb het nog nooit gedaan. Je kan het natuurlijk wel eens proberen, je weet maar nooit.

Ook kan je proberen nog eens met je oude voeding te booten. Misschien is deze nieuwe ook niet helemaal in orde.

Verder kan je proberen te booten zonder geheugen, geeft hij dan wel piepjes?

Het zou kunnen dat er nog iets anders beschadigd is ook. Dus het lijkt me best dat je alles een voor een test. Niet de snelste methode, maar uiteindelijk vind je het wel.

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Hmmm, ok

Oude voeding ook er weer op gehad en die gaf hetzelfde probleem.
Dan maar alles er uit halen en 1 voor 1 dingen proberen...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je het ATX12V stekkertje wel ingeplugd?

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Welke stekker is dat?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BalusC schreef op maandag 17 juli 2006 @ 20:09:
Heb je het ATX12V stekkertje wel ingeplugd?
Op een A7V8X? Dat bord trekt de VCore nog uit de 5V lijn en heeft dus geen losse ATX12V connector :o

Oslik blyat! Oslik!

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Wat kan het dan zijn?
De LED op mijn MoBo brandt gewoon, maar ik krijg verder totaal geen reactie. Enige interessante is dat toen ik de CPU opnieuw had geplaatst en de kast zonder koeler opstartte. Toen ging de voeding aan om zelf na een paar seconden weer te stoppen...

Is er een betrouwbare manier om na te gaan of je MoBo ter ziele is?

[ Voor 12% gewijzigd door Deddiekoel op 18-07-2006 00:09 ]

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-05 16:16
De enige manier die ik ken om je moederbord te testen is alle onderdelen die mogelijk kapot zijn testen in een andere pc met ander mobo dus. Als dat het gewoon doet is het je mobo.

Ik zou ook nog even bekijken of je niet per ongeluk een pinnetje ergens scheefgedrukt hebt, bijv ps2 toetsenbord. Dat kan dat soort problemen ook geven namelijk.

[ Voor 32% gewijzigd door Ernie op 18-07-2006 07:37 ]

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Ik vreed dan toch dat mijn MoBo exit is. Als ik bijvoorbeeld hem zou starten zonder geheugen of videokaarten dan moet ik toch geluid horen? Misschien is mijn PC speaker wel kapot ;-)

• 456
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

456

Onze excuses voor het ongemak

Kan het niet zijn dat je voeding zijn 'ok stroom' niet doorgeeft aan moederbord. Het moederbord onderneemt niets voordat de voeding er zeker van is dat alles klopt (voltages, kortsluitingen etc). Lijkt er op dat dat niet gebeurt.

Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deddiekoel schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 11:25:
Ik vreed dan toch dat mijn MoBo exit is. Als ik bijvoorbeeld hem zou starten zonder geheugen of videokaarten dan moet ik toch geluid horen? Misschien is mijn PC speaker wel kapot ;-)
Dat zijn oude wijvenverhalen. Als de voltages fors afwijken (bijv door kortsluiting) kan het zijn dat er helemaal niets gebeurt, ook al is je mobo OK.

Kijk eens naar de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Met name het stuk over het testen van mobo+CPU *buiten* de kast op een niet-geleidend ondergrond om kortsluitingen uit te sluiten. Overigens zou je de eerste niet zijn die per ongeluk bij prutsen in kast bij vervangen voeding je CPU core gecrunched zou hebben. Controleer dat ook :o

Oslik blyat! Oslik!

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01-2025
Deddiekoel schreef op maandag 17 juli 2006 @ 23:32:
Wat kan het dan zijn?
De LED op mijn MoBo brandt gewoon, maar ik krijg verder totaal geen reactie. Enige interessante is dat toen ik de CPU opnieuw had geplaatst en de kast zonder koeler opstartte. Toen ging de voeding aan om zelf na een paar seconden weer te stoppen...

Is er een betrouwbare manier om na te gaan of je MoBo ter ziele is?
zonder koeler...aaccchhhhhhh@@@@dan is je cpu RIP

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Heb gisteren met een andere PC idd nu alles om zeep geholpen. CPU was eerst nog goed maar na te onzorgvuldig te zijn geweest heb ik nu mijn CPU getoast...
Wordt dus een nieuw systeempje. Heb wel nu 2Gb DDR in de aanbieding.
Wat vinden jullie, een AMD AM2 bordje kopen of een Intel bordje voor Conroe (wat is daar het socket van en de commerciele naam)?
Hoop wel dat bij huidige systemen de koelers wat makkelijker zijn te plaatsen. Ik mis slot 1 op deze manier wel.

[ Voor 16% gewijzigd door Deddiekoel op 19-07-2006 11:16 ]

Pagina: 1