Toon posts:

[Debian] Internetsnelheid laag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Door een harddisk crash was ik genoodzaakt om mijn Debian server opnieuw op te zetten.
Debian heb ik via een netinstall-cd geinstalleerd. (Sarge, 2.4 kernel)

Ik heb er ook gelijk een ander modem aangehangen omdat de oude stuk lijkt te zijn.

Het nieuwe modem is een Thomson Speedtouch 510. Deze heeft ingebouwde nat/dhcp etc. Om te testen heb ik het modem samen met de debian server en een windows pc in een 10.0.0.0 netwerk gehangen. beide pc's krijgen netjes een ip-adres ed toegewezen. Het probleem is echter dat ik op de windows pc met 650kb/s kan downloaden, en op de debian pc misschien net 25kb/s haal.

Testen doe ik d.m.v het downloaden van een 100mb image van een xs4all server (ftp.xs4all.nl/pub/test/100mb.bin). Onder debian doe ik dit met 'wget ftp://ftp.xs4all.nl/pub/test/100mb.bin' en onder windows browse ik er gewoon naartoe in IE.

Al geprobeerd:
  • Netwerkkaart vervangen
  • Full duplex/half duplex gechecked
  • Kabels vervangen
  • SIP Spoofing ingeschakelt (http://www.jelmerbarhorst.com/mxstream.html)
  • Ipv6 module in Debian uitschakelen
  • Routetabel gechecked (moet de loopback interface ook een route hebben btw?)
Ik snap er niks van, werkelijk alles geprobeerd. Ik ben er vrijwel zeker van dat het aan Debian moet liggen en niet aan de instellingen van de verbinding/modem of aan de hardware.

Iemand enig idee?

Verwijderd

Heb je de Debian machine ook al eens aan een ander poortje gehangen van de modem/router?

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Als je dat bestand download en je start dan parallel iptraf op, zie je dan errors/packetloss oid?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 17 juli 2006 @ 13:06:
Heb je de Debian machine ook al eens aan een ander poortje gehangen van de modem/router?
Ja, zonder effect.
it0 schreef op maandag 17 juli 2006 @ 13:35:
Als je dat bestand download en je start dan parallel iptraf op, zie je dan errors/packetloss oid?
Ga ik vanavond proberen, ik laat het weten.

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Speedtest met wget kun je het beste doen door -O /dev/null toe te voegen of door eest in /dev/shm te gaan staan. Dan schrijf het bestand dat je download niet eerst naar je harde schijf. Wat problemen met disks en interrupts een beetje uitsluit.

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Verwijderd

Topicstarter
it0 schreef op maandag 17 juli 2006 @ 13:35:
Hoe zie ik dit? Hij geeft alleen inkomende packets/bytes en uitgaande..
Aike schreef op maandag 17 juli 2006 @ 14:37:
Speedtest met wget kun je het beste doen door -O /dev/null toe te voegen of door eest in /dev/shm te gaan staan. Dan schrijf het bestand dat je download niet eerst naar je harde schijf. Wat problemen met disks en interrupts een beetje uitsluit.
Okay, maar dat helpt ook niet :)

Iemand nog ideeen?

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

iptraf->detailed interface statistics -> eth0 (i presume) -> IP checksum errors

Verwijderd

Topicstarter
it0 schreef op maandag 17 juli 2006 @ 23:49:
iptraf->detailed interface statistics -> eth0 (i presume) -> IP checksum errors
Geen checksum-errors dacht ik. Kan het nu niet checken, ik heb debian op een andere pc geinstalleerd en daar werkt het prima. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met het geheugen. Is dat mogelijk? Vanavond even memtest draaien denk ik..

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Ik zou niet verwachten dat memory voor slechte performance zou zorgen, maar het is nooit verkeerd om memtest te laten draaien.

Een ander ding om te checken is of dat er erg veel interrupts zijn.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
cat /proc/interrupts
           CPU0
  0:  396436629          XT-PIC  timer
  2:          0          XT-PIC  cascade
  5:          0          XT-PIC  uhci_hcd:usb1, uhci_hcd:usb2, EMU10K1
  7:          1          XT-PIC  acpi
  8:          4          XT-PIC  rtc
 10:    1579782          XT-PIC  bttv0, bt878, eth0
 11:     962144          XT-PIC  aic7xxx
 14:    1218499          XT-PIC  ide0
NMI:          0
LOC:          0
ERR:          0
MIS:          0

Misschien dat als je saidar draait nog aparte dingen ziet (verwacht het niet, maar misschien dat het inzicht verschaft tot het probleem)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 15:14

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op maandag 17 juli 2006 @ 12:04:
Hallo,
Door een harddisk crash was ik genoodzaakt om mijn Debian server opnieuw op te zetten.
Debian heb ik via een netinstall-cd geinstalleerd. (Sarge, 2.4 kernel)

Ik heb er ook gelijk een ander modem aangehangen omdat de oude stuk lijkt te zijn.
Je modem was stuk, en je hebt hem vervangen en tegelijkertijd je Debian bak geherinstalled, of wat precies? Werkt het oude modem nog wel min of meer, of helemaal niet? In het eerste geval, haal je dan weer normale snelheden als je het nieuwe modem weer vervangt door het oude modem?

Test ook eens of je wel fatsoenlijke snelheden haalt tussen je Debian en je Windows bak op hetzelfde netwerk, en kijk eens of er bij ifconfigs output veel errors staan bij RX en/of TX packets.

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2006 14:50 . Reden: hoe berichten verwijderen? ]

Verwijderd

Topicstarter
deadinspace schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 14:27:
[...]

Je modem was stuk, en je hebt hem vervangen en tegelijkertijd je Debian bak geherinstalled, of wat precies? Werkt het oude modem nog wel min of meer, of helemaal niet? In het eerste geval, haal je dan weer normale snelheden als je het nieuwe modem weer vervangt door het oude modem?

Test ook eens of je wel fatsoenlijke snelheden haalt tussen je Debian en je Windows bak op hetzelfde netwerk, en kijk eens of er bij ifconfigs output veel errors staan bij RX en/of TX packets.
Ik heb mijn oude modem gister weer aan de praat gekregen (toch niet kapot) maar daarmee kreeg ik hetzelfde probleem. Aan het modem ligt het dus niet. Nu heb ik dit modem aan mijn andere (tijdelijke) debian server gehangen en dan werkt het als een trein.

Ik zal debian ook weer op de oude (problemen) bak gooien (als ik een harddisk kan vinden), en vervolgens jullie suggesties proberen. Bedankt hiervoor, ik laat het weten.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2006 14:50 ]

Verwijderd

Heb je niet toevallig ingesteld op een rijtje slome DNS-servers? Had zelf ook traag internet toen ik de pc elders had geinstalleerd. IP-adres van de router toevoegen als DNS-server en ik had ineens supersnel internet.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2006 16:56 ]

• NoBody
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 16:56:
Heb je niet toevallig ingesteld op een rijtje slome DNS-servers? Had zelf ook traag internet toen ik de pc elders had geinstalleerd. IP-adres van de router toevoegen als DNS-server en ik had ineens supersnel internet.
Een trage DNS-server zal op je downloadsnelheid geen effect hebben, alleen het omzetten van hosts duurt wat langer.. In de praktijk betekent dat meestal dat als je een adres invult, het ff duurt (omdat hij de DNS eerst moet lookuppen) en dan knalt de betreffende site vervolgens in 1x tevoorschijn ;)

Hoi

Verwijderd

Topicstarter
Nou, memtest leverde niks op. Vanavond echt maar eens een harddisk zoeken en debian erop zetten zodat ik weer wat kan proberen.

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

waarom draai je nog niet 2.6 ? het zou natuurlijk kunnen dat de nic-driver in 2.6.8 (meest recente kernel in stable) beter is dan die in 2.4...
en onder windows browse ik er gewoon naartoe in IE
jah, ok :? gebruik eens een echte ftp client want we weten allemaal dat de snelheid waarmee IE dan op de proppen komt totaaaaaal niet te gebruiken is als maatstaaf of whatever :)

verder: even snel een webserver op beide bakken gooien en daar een iso van formaat op gooien omzo de lokale netwerk snelheid te testen.

[ Voor 16% gewijzigd door nzyme op 19-07-2006 16:32 ]

| Hardcore - Terror |

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
onder windows kun je DU-meter of een equivalent gebruiken om je snelheid aardig precies te testen.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Verwijderd

Topicstarter
nzyme schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 16:31:
waarom draai je nog niet 2.6 ? het zou natuurlijk kunnen dat de nic-driver in 2.6.8 (meest recente kernel in stable) beter is dan die in 2.4...

[...]

jah, ok :? gebruik eens een echte ftp client want we weten allemaal dat de snelheid waarmee IE dan op de proppen komt totaaaaaal niet te gebruiken is als maatstaaf of whatever :)

verder: even snel een webserver op beide bakken gooien en daar een iso van formaat op gooien omzo de lokale netwerk snelheid te testen.
Ik heb verschillende kaarten gebruikt (die verschillende drivers gebruiken) en die geven hetzelfde probleem. Wanneer ik echter 1 van deze netwerkkaarten in mijn huidige (tijdelijke) server duw dan werkt het als een trein. Op deze server heb ik exact dezelfde installatie (2.4) gedaan als op de brakke computer. Ik heb dus reden om aan te namen dat het niet aan de kernel/drivers ligt.

In windows heeft IE een goede snelheid download (620kb/s constant) en speedtest (www.speedtest.nl) geeft hetzelfde resultaat. Ik heb dus voldoende reden om aan te nemen dat het gewoon de goede snelheid is.

Ik zal op die brakke bak idd een webserver installeren, op die nieuwe draait dit al. Goed idee, ik zat al te denken aan samba en dan kopieren maar apache is makkelijker.

Nja jullie horen het wel :)

Verwijderd

Heb je al geprobeerd om op je lokale netwerk iets te kopieren van een machine naar je debian machine, dan weet in ieder geval of je het in je modem moet zoeken of niet.

Hij is heeeeel erg flauw, maar ik moet 'm er toch uitgooien:
Je kan ook gewoon je internet verbinding downgraden.

Verwijderd

Topicstarter
Nou het is opgelost hoor. Het bleek aan de voeding te liggen. :/ Ik heb een tijd geleden mij ATX-voeding die er in zat vervangen door een AT-voeding (ik had een atx voeding ergens voor nodig, en op het moederbord kunnen AT & ATX voedingen worden aangesloten). Daarna heb ik vaker last gehad van een trage internetverbinding, maar gaf dit te wijten aan het wat oudere modem of de provider.
Zonet bedacht ik me dat het trager is geworden na vervanging van de voeding, en nu dus echt heel traag is.
Zonet heb ik debian geinstalleerd terwijl er een andere ATX-voeding inzat. Alles hetzelfde geinstalleerd, en gelijk volle snelheid. Nja ik geloofde natuurlijk niet dat het aan de voeding lag dus ik de oude voeding weer terug > weer sloom :? En de nieuwe weer > snel.

Dit is wel het laatste waar je aan zou denken maar het is toch echt zo!

Misschien dat een bepaald voltage niet goed geleverd wordt waardoor de netwerkkaart het moelijk krijgt met omzetten naar signalen die over de UTP-kabel moeten. Of er is iets mis met de AT-connector op het moederbord.

Ik weet het niet, maar het werkt nu iig :*)
Bedankt voor alle hulp!

• deadinspace
  • Laatst online: 03-02 15:14

deadinspace

The what goes where now?

Wuh, da's wel heel sterk :D

Als je wil, kun je alsnog eens kijken naar de errors, dropped, overrun, frame en carrier velden van ifconfig (zoals ik in mijn vorige post ook al voorstelde ;) ), en dan zowel met de oude en de nieuwe voeding. Als de netwerkkaart door een slechte voeding moeite heeft packets te versturen of ontvangen, dan zou dat hierin wel eens zichtbaar kunnen zijn.

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

damn, das een raar verhaal :p het lijkt me duidelijk dat het de voeding is, maar mss zou je eens in het electro forum hier kunnen vragen hoe dat effect kan hebben :)

en idd, nogmaals, kijk eens naar errors in ifconfig ;)

| Hardcore - Terror |

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik zal idd eens in ifconfig kijken met beide voedingen, ben toch ook wel benieuwd. :p Ik laat het vanavond wel weten.
Pagina: 1