Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:42

Zewatanejo

Fine Thanks!

Topicstarter
Mijn vader doet op zijn melkveebedrijf aan weidevogelbeheer.
Dat wil zeggen dat hij nesten opspoort en markeert. Op deze manier kunnen nesten gespaard worden bij bewerkingen van het land en beweiding van de koeien. Er zijn verschillende nesten op een oppervlakte van ongeveer 40 hectare. Wanneer het gras groeit om vervolgens gemaaid te worden zijn de nesten op het oog vaak moeilijk terug te vinden en moeten ze gemarkeerd worden met een stokje. De pest is dat kinderen uit het aangelegen dorp dan vaak de nesten ook kunnen vinden met alle gevolgen van dien (plundering, weghalen van de markering, vernieling van de nesten e.d.)

Mijn vader wil nu graag met zijn PDA (ipaq 6510) de GPS locaties opslaan, zodat hij op deze manier de locaties kan markeren en terugvinden.

Ik ben dus opzoek gegaan naar informatie over een stukje software waarmee dat mogelijk is. Het mooiste is dat je dat kun doen op basis van een kaartje, waarop het locatie aangegeven wordt, zodat de nesten gemakkelijk terug te vinden zijn.

Tot nu toe heb ik gevonden:

"GPStrackmaker" of "Oziexplorer", waarmee je zelf kaart kun toevoegen en kunt gebruiken. Hoe het werkt ben ik nog niet helaal achter, maar dat komt wel.
Kaartjes kan ik zelf maken met ARCview.

Ik vraag me alleen wel af of sit op een oppervlakte van 40 hecatere bruikbaar is. Misschien zijn er ook nog andere suggesties van jullie kant?

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• Zewatanejo

Zewatanejo

Fine Thanks!

Topicstarter
kick??

• Surehand
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-11 12:49
Wellicht kun je iets met ArcPad doen? Bij esri.com kun je een evaluatie versie downloaden, alsmede informatie vinden.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
offtopic:
Goed van je pa d:)b

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• bokkie11
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11 17:15
tomtom kan ook poi herkennen. als je de coordinaten in een poi zet en tomtom laat waarschuwen als er 100m vanaf is ofzo..

M3 SR+ deep bleuMidnight grey/ Black /areo Bestel 19/8 restrictie 1/11 vin 11-12 aflevering 14-12

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik vraag me af of GPS hiervoor nauwkeurig genoeg is. Met een afwijking van een paar meter is een nestje alweer een stuk moeilijker te vinden.

Verwijderd

Meestal zijn de nesten ook nog voorzien van een stok.
Oziexplorer CE werkt prima, ik voer er vleermuiswaarnemingen mee in, de afwijking van het GPS van rond de 10meter is prima mee te leven in mijn geval. Het programma slaat wel reglmatig vast, gelukkig kan het tijdens het wandelen loggen, zodat het naderhand weer terug te halen is.

• Zewatanejo

Zewatanejo

Fine Thanks!

Topicstarter
Surehand schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 13:31:
Wellicht kun je iets met ArcPad doen? Bij esri.com kun je een evaluatie versie downloaden, alsmede informatie vinden.
Hee goeie tip. Zelf ben ik een veelvuldig gebruiker van ArcView. Ik zal eens kijken of het werkt. Ik denk overigens dat aanschaf alleen behoorlijk duur is voor het bescheiden doel dat het dient.
tomtom kan ook poi herkennen. als je de coordinaten in een poi zet en tomtom laat waarschuwen als er 100m vanaf is ofzo
Wat is poi? Dar waarschuwen spreekt me wel aan (handig in de trekker bv)
Kun je daar mee uitleg over geven? (tom tom heeft hij al)
Ik vraag me af of GPS hiervoor nauwkeurig genoeg is. Met een afwijking van een paar meter is een nestje alweer een stuk moeilijker te vinden.
Op zich gaat om niet zo vreselijk veel nesten. Als je in de buurt bent weet je het meestal wel te vinden. Vaak staat er idd nog wel een kooitje omheen dat ook redelijk zichtbaar is.
Meestal zijn de nesten ook nog voorzien van een stok.
Oziexplorer CE werkt prima, ik voer er vleermuiswaarnemingen mee in, de afwijking van het GPS van rond de 10meter is prima mee te leven in mijn geval. Het programma slaat wel reglmatig vast, gelukkig kan het tijdens het wandelen loggen, zodat het naderhand weer terug te halen is.
Hmm vastlopers zie ik niet zo zitten. Mijn pa zal er mee moeten werken. Als het vastloopt gaat ie klagen en belt hij mij... ;(

Bedankt voor jullie reacties..

[ Voor 3% gewijzigd door Zewatanejo op 20-07-2006 10:08 ]

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-11 18:01
POI is een plaats die je markeerd onder een groep (bv bushalte, dokter, ziekenhuis, caffe, enz...). Je zou dan een nieuwe groep kunnen maken, bv nestje. dit kan je dan op de kaart van tomtom zetten en als je in de buurt komt geeft hij een waarschuwing (checkPOInt is een gratis POI-warner voor tomtom).
Alleen denk ik dat tomtom niet zo geschikt is voor akkers ed, het is meer bedoeld voor straten. Je moet eens kijken als voor het programma wat jij gebruikt er geen POI-warner bestaat.

[ Voor 7% gewijzigd door chundo op 20-07-2006 22:47 ]

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-11 23:45
In elke handheld-gps (voor de watersport etc.) kan je way-points instellen. Als je een progje voor de PDA weet te vinden dat werkt als een handheld ben je dus klaar.

TomTom en aanverwante programma's gaan er voor het gemak van uit dat je je op een weg bevind. Als je te ver van een weg af bent gaan ze meestal miepen.

• majornono
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-03-2023
offtopic:
[quote]chundo schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 17:35:
checkPOInt is een gratis POI-warner voor tomtom
[/quote]

POI = Point Of Interest (= interessante lokatie)

Problem Exists Between Chair And Keyboard

• Zewatanejo

Zewatanejo

Fine Thanks!

Topicstarter
Ok das duidelijk allemaal. :*)
Ik ga eens aan de slag met wat suggesties en laat nog wel even weten wat de uitkomst is geworden.

Pagina: 1