Toon posts:

486 - voeding - mobo troubles

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hello,

ik heb een vraagje. Ik was laatst bij een vriend bezig om zijn soundblaster en geheugen over te zetten naar zijn andere 486. We heb toen ook een snellere CPU op het moederbord gezet (486 DX-4 100) maar met die CPU werkte het systeem niet (terwijl het volgens het mobo wel kon). Dus die oude DX-2 66 weer erin, pc'tje dicht en stroom erop. Kaboem ... dat was dus de voeding :-) ... raampje open vanwege de brandlucht... nieuwe voeding erin ... werkt ok, totdat je hem op het mobo aansluit, dan gebeurt er niets meer.

Nou vraag ik me af wat er mis is... is de voeding niet sterk genoeg (kan ik me niet voorstellen). Is het mobo kappot? Lijkt me ook vreemd, omdat toen de voeding plof zei het mobo niet aangesloten was.

Dus wat is er mis? Iemand een idee?

Het is misschien een beetje rommelig verhaal (understatement) maar ik hoop dat het een beetje overkomt :)

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:47
dus je zette de oude proc er weer in, maakte toen de doos dicht en hij zei boem, maar het mobo was niet aangesloten? waarom maakte je dan de doos dicht?
anyway, als de mobo misschien toch was aangesloten ten tijde van de ontploffing, zou hij wel eens kaduuk kunnen zijn.
zo niet, je kunt de voeding natuurlijk testen met een multimeter. het lijkt me sterk dat het aan het mobo ligt, als hij niet was aangesloten.

Verwijderd

Topicstarter
nou ik deed de kast dus weer erop in de veronderstelling dat ik het mobo had aangesloten. Maar dat was ik vergeten. Beetje gestressed door die kast... om bij het mobo te komen moest je zo'n beetje elk schroefje weer losdraaien waarna de hele kast in elkaar dondert... maar goed ...

het gekke is dus dat als ik de cd-rom, koeler en harddisk enzo aansluit op de voeding dan werkt het prima. Maar als ik de twee mobo-stekkers erop plug dan doet ie niets meer...

De enige verbinding tussen de kast en het mobo was misschien een IO kabel. Die zat op een io-kaart en die zat op het mobo. Maar het lijkt me heel erg sterk dat dat de veroorzaker was.

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 13:00

Diamon

The Weird One

Komt mij bekend voor.
AT voedings hebben 2 Stekkers.
Beide zwarte draden moeten naast elkaar, dus in het midden.
Doe je dit niet kan het dus BOEM zijn. >:) >:)

Mzzl Diamon

Ps. is niet alleen van die andere voeding de zekering er uit.

And The Only One

Verwijderd

Heb je dit keer wel de voeding op het mobo aangesloten? ;)

Verwijderd

Topicstarter
ja deze keer wel :-) ... gezeur met dat ding :-)

maar goed ... is er een manier of je mobo nog goed functioneerd? zonder dat je de voeding aansluit bedoel ik ...

Verwijderd

AT voedings hebben 2 Stekkers.
Beide zwarte draden moeten naast elkaar, dus in het midden.
Doe je dit niet kan het dus BOEM zijn
Dit heb ik dus ook een keer gehad...BOEM, steekvlam uit de voeding....mobo gelukkig nog heel.

Maar ik heb ook een keer een mobo gezien waar de stekkers dus juist net andersom er op moesten, zwart aan de buitenkant dus....lekker verneukeratief is dat.

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 13:00

Diamon

The Weird One

is er een manier of je mobo nog goed functioneerd? zonder dat je de voeding aansluit bedoel ik ...
Kun je een auto testen heb het rijden daarvan, zonder benzine er in het gooien.
Nee, dus een MoBo heeft de stekkers nodig.
Maar ik heb ook een keer een mobo gezien waar de stekkers dus juist net andersom er op moesten, zwart aan de buitenkant dus....lekker verneukeratief is dat.
Dat heb jij wel helemaal goed, was het toevallig een "Merk pc" dus dat alles door 1 fabrikant was/is gemaakt, samengesteld.

Mzzl Diamon

And The Only One

• MNM(tm)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09-2025
't kan nog veel gekker: twee standaard AT-voedingsstekkers, maar dan ACHTER ELKAAR op 't mobo.

...With a touch of magic¿

Pagina: 1