Toon posts:

Ineens geheugen problemen op A7N8X-X

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

ik heb even een snelle vraag, word er echt helemaal gek van.

eerst even mijn specificaties:
A7N8X-X
2 x 512mb ddr400 cl2.5 Twinmos (meer als een jaar oud)
1 x 1024 mb ddr400 cl2.5 Twinmos (ongeveer een half jaar oud)
AMD 3200+

ik heb nu al een tijdje problemen met geheugen op dit moederbord, eerst dacht ik dat 1 stukje gewoon niet meer deugde. ik moest alleen nog even uitzoeken welke dat precies was.

vandaag kreeg ik pas echt veel problemen (programma's die ineens afsluiten etc..)

dus ik ging stuk voor stuk mijn geheugen testen.

het eerste stukje haalde 31 passes zonder errors. (1 512 mb)
daarna het andere 512 stukje. deze gaf wel errors, allemaal dezelfde.
toen probeerde ik dit stukje geheugen in een andere bank, zelfde probleem.

vervolgens mijn 1gb stukje erin gedaan. deze gaf op dat moment ook geen errors.
dus ik had het goede 512 stuk met het 1gb stukje erin gezet en windows opgestart.

de eerste 5 min ging het nog goed totdat alles zichzelf weer herhaalde.

dus ik terug naar memtest en die 2 stukjes testen, ineens kregen die precies dezelfde errors als het andere stukje 512mb geheugen.

ik snap echt niet hoe dit zomaar ineens kan?
na even zoeken op google kwam ik iets tegen over dat de A7N8X serie moeilijk doet met Twinmos geheugen. weet iemand hier misschien meer van? en is het met een BIOS update op te lossen?

alvast bedankt.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 11:14

Croga

The Unreasonable Man

Alle nForce2 borden doen moeilijk met bepaalde typen Twinmos geheugen. Meer specifiek: Met alle merken geheugen die M-tec chips gebruiken. Dit is niet op te lossen met een BIOS update.

Het is dan alleen wel raar dat die problemen pas na zoveel tijd tevoorschijn komen. Over het algemeen zijn die problemen aanwezig vanaf het moment dat je dat geheugen in zo'n bord prikt en gaan ze pas over op het moment dat je ze er weer uit haalt :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk eens naar de instellingen voor de bios. Staan deze op SPD, zoja, ga ze een handmatig instellen. De SPD hoeft namelijk niet altijd te kloppen en kan problemen geven. Dus kijk even naar de specs van de chips op de dimms (en pak instellingen die beide dimms aankunnen).

@Croga,

heb je misschien een bron voor dit verhaal. Ik heb hier namelijk een aantal NF2 based systemen met Twinmos geheugen met M-tec chips erop maar die systemen draaien stuk voor stuk prima stabiel en geven werkelijk nooit problemen met geheugen. Ik heb een aantal jaren terug voor een kennis ook een NF2 bak gebouwd met daarin Twinmos/M-tec geheugen en dat ding draait al jaren stabiel.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 11:14

Croga

The Unreasonable Man

Terw_Dan schreef op maandag 17 juli 2006 @ 08:20:
@Croga,

heb je misschien een bron voor dit verhaal. Ik heb hier namelijk een aantal NF2 based systemen met Twinmos geheugen met M-tec chips erop maar die systemen draaien stuk voor stuk prima stabiel en geven werkelijk nooit problemen met geheugen. Ik heb een aantal jaren terug voor een kennis ook een NF2 bak gebouwd met daarin Twinmos/M-tec geheugen en dat ding draait al jaren stabiel.
Ik heb een tijd lang met een A7N8X-E Deluxe en een A7N8X-X gewerkt. Toen ik problemen kreeg met twinmos geheugen zowel hier als op andere fora gezocht en veelal werd de conclusie getrokken dat de Twinmos reepjes met M-tec of Twinmos (relabeled M-tec) chips een probleem gaven. Vaak werd CL2.5 niet gehaald of 200Mhz niet gehaald ondanks dat dat wel in de specs stond. Soms was dit op te lossen door timings aan te passen soms draaide het zelfs niet op 133Mhz CL3. Maar als het bij jou al jaren stabiel draait moet ik wellicht mijn originele verhaal enigszinds nuanceren.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Croga schreef op maandag 17 juli 2006 @ 09:34:
[...]

Ik heb een tijd lang met een A7N8X-E Deluxe en een A7N8X-X gewerkt. Toen ik problemen kreeg met twinmos geheugen zowel hier als op andere fora gezocht en veelal werd de conclusie getrokken dat de Twinmos reepjes met M-tec of Twinmos (relabeled M-tec) chips een probleem gaven. Vaak werd CL2.5 niet gehaald of 200Mhz niet gehaald ondanks dat dat wel in de specs stond. Soms was dit op te lossen door timings aan te passen soms draaide het zelfs niet op 133Mhz CL3. Maar als het bij jou al jaren stabiel draait moet ik wellicht mijn originele verhaal enigszinds nuanceren.
Ik moet wel zeggen dat ik zelf weinig gewerkt heb met Asus bordjes (heb heel even een A7N8X-E Deluxe gehad). De rest is Gigabyte en Abit geweest. Nu heb ik zelf niet zo'n heel hoge pet op van Asus en zeker niet als het gaat om geheugen (als ik zie wat voor compatibility issues die dingen hebben met geheugen :X).

Als je dit hebt gehad met Asus bordjes kan het gewoon komen dat die dingen nogal kieskeurig blijken te zijn. Die Gigabytes waar ik mee gewerkt heb vreten werkelijk alles als het maar op geheugen lijkt.

Ik denk dus eerder dat je jouw probleem beter kunt omschrijven als Twinmos - Asus incompatibility dan als Twinmos - NF2 incompatibility.
Desalniettemin is het zo dat dit voor de TS wel relevant is, gezien hij toch met een Asus werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eens kijken of ik in me bios wat kan aanpassen.

en ik denk dat ik alsnog deze bios maar probeer:

1009
A7N8X-X BIOS 1009 for A7N8X-X only
Improve certain memory modules' stability.

ik laat het wel weten of het is gelukt.
Pagina: 1