Nieuwe pc aanschaffen

Pagina: 1
Acties:
  • 320 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gscholman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-01 09:15
Hoi,

Ik wil binnenkort een nieuwe pc aanschaffen. Hiermee moet ik kunnen gamen, photoshoppen (en flash, dreamweaver, later misschien nog 3dmax) internetten en downloaden. Ik had zelf de volgende configuratie in gedachten:

Intel Core 2 Duo (Conroe), E6400, Socket 775, Boxed 229,43
GigaByte GA-965P-DS3, Retail 143,12
Arctic Freezer 7 pro 16,71
Corsair TWIN2X1024A-6400, 1024 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x 512mb116,13
XFX GeForce 7900 GT, 256 MB, DDR2, PCI Express x16 279,77
Seagate Barracuda 7200.10, 250 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 84,74
NEC ND-4571, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM 36,41
Antec Sonata II, Zwart 112,79
Samsung 940BF, 19 inch, Zwart, zilver 273,33
Logitech Logitech UltraX Media Keyboard, Zilver, OEM 19,56

(prijzen komen van Azerty.nl)

Dan kom ik op iets meer dan 1300 euro uit. Is het systeem overkill? Ik wil er wel lang mee doorgaan, en heb gelezen dat het moederbord en proc goed zijn over te klokken (heb het nog nooit gedaan maar wil het graag proberen).

Als er hardware is dat voor minder geld hetzelfde of bijna hetzelfde presteerd is natuurlijk altijd mooi mee genomen.

Alle extra's zoals geluidskaart, tv kaart, 5.1 set enz. heb ik weg gelaten. Dit komt in een later stadium wel ik wil eerst een standaard goed systeem.

Ik heb het forum al nagepluisd vandaar ook mijn keuze voor de proc. en mobo. maar die posters gingen vaak voor een wat minder systeem (bv. op videokaart en geheugen).

Alvast bedankt en voor nu welterusten.....

[ Voor 21% gewijzigd door gscholman op 17-07-2006 11:43 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Is je enige vraag of het systeem overkill is? :?
Je wilt gamen en photoshoppen, dus je systeem is geen overkill.
Kijk ook eens naar benchmarks om te zien hoe bepaalde componenten presteren.

• gscholman
Niet alleen of het overkill is, maar ook op of aanmerkingen op bepaalde onderdelen. Het ene merk kan beter zijn dan het andere of misschien kan ik voor een bepaald onderdeel net beter een ander type kiezen. Vandaar dat ik graag wat feedback op mijn systeem wil.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Misschien is het het beste om dan even Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? door te lezen. Vervolgens kun je per component eens kijken in de Pricewatch voor wat er te koop is, vervolgens kun je zoeken naar benchmarks (bijvoorbeeld Tom's Hardware) en naar ervaringen, bijvoorbeeld op GoT.

Persoonlijk denk ik dat je een aardig evenwichtig systeempje hebt samengesteld. Het is misschien handig om even de prijzen erbij te zetten zodat we kunnen zien waar er nog ruimte zit.

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Nou euhm als dat 2x (bij geheugen) 4GB inhoudt, dan is dat overkill ja.

specs

• gscholman
J0J0 schreef op maandag 17 juli 2006 @ 01:46:
Nou euhm als dat 2x (bij geheugen) 4GB inhoudt, dan is dat overkill ja.
Haha nee dat is 2Gb. Prijzen heb ik toegevoegd.

[ Voor 7% gewijzigd door gscholman op 17-07-2006 02:02 ]

Verwijderd

gscholman schreef op maandag 17 juli 2006 @ 01:33:
Hoi,

Ik wil binnenkort een nieuwe pc aanschaffen. Hiermee moet ik kunnen gamen, photoshoppen (en flash, dreamweaver, later misschien nog 3dmax) internetten en downloaden. Ik had zelf de volgende configuratie in gedachten:

Intel Core 2 Duo (Conroe), E6300, Socket 775, Boxed 192,02
Arctic Freezer 7 pro 16,71
Corsair TWIN2X2048-5400C4, 2048 MB, DDR2, PC5400, 675 MHz, 2 x 171,13
XFX GeForce 7900 GT, 256 MB, DDR2, PCI Express x16 279,77
Seagate Barracuda 7200.10, 250 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 84,74
NEC ND-4571, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM 36,41
Antec Sonata II, Zwart 112,79
Samsung 940BF, 19 inch, Zwart, zilver 273,33
Logitech Logitech UltraX Media Keyboard, Zilver, OEM 19,56

(prijzen komen van Azerty.nl)
Is géén Conroe, is een Allendale, Conroe heeft 4MB cache, Allendale maar 2, voor de rest wel hetzelfde dacht ik.
Waarom een 7900gt en niet een x1900gt of een x1800xt

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-02 12:12
Ik denk (ook waarom ik voor een 7900gt zou gaan) omdat de 7900gt sneller is dan de x1900gt, en ongeveer gelijk presteerd aan de x1800xt (soms slechter soms beter). Daarentegen is het stroomgebruik van de 7900gt vele malen lager dan de ati kaartjes

• gscholman
Daar had ik dus naar gekeken en deze is tevens een stuk goedkoper dan een ATI kaartje. En wat ik aan benchmarks heb gezien, maakt het niet zoveel verschil.
Een 6400 is dus wel een conroe, maar is het verschil alleen die 4 of 2mb? Als ik de 4300 overklok kan ik toch op dezelfde waardes (of hoger) komen?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-02 17:30
gscholman schreef op maandag 17 juli 2006 @ 11:13:
Daar had ik dus naar gekeken en deze is tevens een stuk goedkoper dan een ATI kaartje. En wat ik aan benchmarks heb gezien, maakt het niet zoveel verschil.
Een 6400 is dus wel een conroe, maar is het verschil alleen die 4 of 2mb? Als ik de 4300 overklok kan ik toch op dezelfde waardes (of hoger) komen?
je kan nooit 4 mb maken van je 2 mb ^_^ :+

• The 7th Guest
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-02 23:23
Verwijderd schreef op maandag 17 juli 2006 @ 09:52:
[...]

Is géén Conroe, is een Allendale, Conroe heeft 4MB cache, Allendale maar 2, voor de rest wel hetzelfde dacht ik.
Waarom een 7900gt en niet een x1900gt of een x1800xt
Daarom zou ik € 77,70 meer uitgeven voor een 'echte' Conroe. De rest van je systeem is behoorlijk top :P maar misschien wel overkill voor een Alllendale...

• Hampelman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De vraag rijst natuurlijk of die 450watter in je Antec Sonata II voldoende output heeft om deze configuratie te trekken.... Vooral als je er een 'zwaardere' processor inzet als een E6600.

• Dnc1n
  • Laatst online: 18-11-2025
The 7th Guest schreef op maandag 17 juli 2006 @ 11:22:
[...]

Daarom zou ik € 77,70 meer uitgeven voor een 'echte' Conroe. De rest van je systeem is behoorlijk top :P maar misschien wel overkill voor een Alllendale...
Hmm ik weet niet of je een dergelijk systeem overkill kan noemen als je wat bespaard op de cpu, niet iedereen wil graag een asrock met een verouderd chipset (zeg niet dat het slecht is).
Maar kiest gewoon voor het nieuwe chipset, die in princiepe sneller is, als een gek overklokt, ddr800 geheugen officieel ondersteund.
Wel gaat die prijs van de gigabyte ds4 behoorlijk zakken, is immers niet zo'n heel royaal p965 board, en staat in de duitse pricewatch momenteel al op 130 euro.
2gb hoeft ook geen overkill te zijn met een systeem icm. een 6300, nagelang jij veel applicaties openzet die geheugen verslinderen, is het wel aangenaam, of met vista in het vizier (vista heeft meer aan extra ram dan snellere cpu).

77,70 meer bedoel je zeker t.o.v. de E6400? :p
mjah ik vind het zelf ook nog een lastige keuze welke ik neem, wel wil ik een gigabyte ds4 (~150 euro) ivm. de matrix raid die ik wel kan gebruiken (in de toekomst, kan ik nog niet eens direct gebruiken).
Wel zit je met alle allendales / conroe's gewoon goed, en haal je met de E6300 ook al een fantastische cpu in huis. ik bedoel een cpu die bijna mee kan met de fx60, voor 190 euro, is natuurlijk altijd een goede deal, maar het kan natuurlijk altijd beter >:)

• gscholman
Ok, dan neem ik liever een 6400 (omwille van het budget) maar dan moet ik het ergens anders laten vallen. Dan ga ik denk ik voor 1gb geheugen (maar dan wel ipv 5400 - 6400). Ik zal de startpost aanpassen qua configuratie. Zou 450watt echt niet voldoende zijn? Vind het zelf al behoorlijk veel. Wel komt er later misschien nog een tv kaart en geluidskaart in, heb geen idee hoeveel stroom die verbruiken?

[ Voor 4% gewijzigd door gscholman op 17-07-2006 11:44 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

gscholman schreef op maandag 17 juli 2006 @ 11:42:
Ok, dan neem ik liever een 6400 (omwille van het budget) maar dan moet ik het ergens anders laten vallen. Dan ga ik denk ik voor 1gb geheugen. Ik zal de startpost aanpassen qua configuratie. Zou 450watt echt niet voldoende zijn? Vind het zelf al behoorlijk veel. Wel komt er later misschien nog een tv kaart en geluidskaart in, heb geen idee hoeveel stroom die verbruiken?
1GB en dan willen gamen / Photoshoppen en misschien 3DMax? 2GB is het minimum wat je in een dergelijk systeem wil anders ga je constant lopen swappen naar het langzaamste onderdeel van je PC.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Dnc1n
gscholman schreef op maandag 17 juli 2006 @ 11:42:
Ok, dan neem ik liever een 6400 (omwille van het budget) maar dan moet ik het ergens anders laten vallen. Dan ga ik denk ik voor 1gb geheugen (maar dan wel ipv 5400 - 6400). Ik zal de startpost aanpassen qua configuratie. Zou 450watt echt niet voldoende zijn? Vind het zelf al behoorlijk veel. Wel komt er later misschien nog een tv kaart en geluidskaart in, heb geen idee hoeveel stroom die verbruiken?
Heb je nog steeds geen Conroe he :p dat is pas de E6600, afijn om het alleen voor de naam te doen, is natuurlijk ook een beetje ver gezocht.

Wel klinkt 2,13ghz ineens een stuk fijner als 1,86ghz.
450watt is meer als genoeg, sommige weten wat te overdrijven in voedingen, wat wel belangrijk is dat het een beetje kwaliteit spul is, dus qtek, sweex en dat soort troep moet je gewoon niet naar kijken.

Voedingen hebben helemaal niet zo'n hoog wattage nodig als mensen denken, wil je een voeding van 500watt nodig hebben, moet je 2 hdd's > 2x 1900xtx (crossfire!) > Fx60 > dvd brander > vapochill phase cooler > hebben.

Jij hebt een normaal systeem, heb je aan 450 zelfs meer dan genoeg, verder een conroe is al erg energiezuinig.

Zelf draai ik een p4 2.8ghz (die zijn onzuiniger als een conroe) met 2 hdd's, 9800pro (heeft extra 12v voeding nodig van molex stekker, niet de zuinigste dus), met een chieftec 360watt ook probleemloos, eindelijk want ik heb wel tot 450 watt aan b-merk spul gekregen van de zaak waar ik de pc gekocht had, dat hield het nog geen maand uit.

Advies koop een A-merk, koop rond de 400watt en je zit altijd goed met jou systeem.

edit:
http://www.extreme.outervision.com/psucalculator.jsp
hier een calculator, en wat schetst mijn verbazing, een E6400 is wel een conroe volgens de calculator! (foutje calculator?)

iig de e6400 pakt ie niet helemaal lekker in die configurator want of je er nou 2,3 of 4 van die in je pc stopt er veranderd nix.
dus dan moet je de e6600 maar als referentie nemen (als singleprocessor), zie je dat je met jou systeem makkelijk met een lichte psu kan trekken.

[ Voor 21% gewijzigd door Dnc1n op 17-07-2006 12:18 ]

• gscholman
MAX3400 schreef op maandag 17 juli 2006 @ 11:44:
[...]

1GB en dan willen gamen / Photoshoppen en misschien 3DMax? 2GB is het minimum wat je in een dergelijk systeem wil anders ga je constant lopen swappen naar het langzaamste onderdeel van je PC.
Mmm, heb je ook wel weer gelijk aan, dan hou ik denk ik liever het 2gb geheugen en hou ik de optie open om later een snellere proc te nemen (bv. een 6600). Dat is dan misschien nog verstandiger.
Dnc1n schreef op maandag 17 juli 2006 @ 12:06:
[...]

Heb je nog steeds geen Conroe he :p dat is pas de E6600, afijn om het alleen voor de naam te doen, is natuurlijk ook een beetje ver gezocht.

Wel klinkt 2,13ghz ineens een stuk fijner als 1,86ghz.
450watt is meer als genoeg, sommige weten wat te overdrijven in voedingen, wat wel belangrijk is dat het een beetje kwaliteit spul is, dus qtek, sweex en dat soort troep moet je gewoon niet naar kijken.

Voedingen hebben helemaal niet zo'n hoog wattage nodig als mensen denken, wil je een voeding van 500watt nodig hebben, moet je 2 hdd's > 2x 1900xtx (crossfire!) > Fx60 > dvd brander > vapochill phase cooler > hebben.

Jij hebt een normaal systeem, heb je aan 450 zelfs meer dan genoeg, verder een conroe is al erg energiezuinig.

Zelf draai ik een p4 2.8ghz (die zijn onzuiniger als een conroe) met 2 hdd's, 9800pro (heeft extra 12v voeding nodig van molex stekker, niet de zuinigste dus), met een chieftec 360watt ook probleemloos, eindelijk want ik heb wel tot 450 watt aan b-merk spul gekregen van de zaak waar ik de pc gekocht had, dat hield het nog geen maand uit.

Advies koop een A-merk, koop rond de 400watt en je zit altijd goed met jou systeem.
Ik heb zelf vroeger de Sonata 1 gehad en daar zit een voeding in van Antec die zijn toch goed? Of is het verstandiger om een losse voeding te kopen?

Trouwens ik vind het gigabyte moederbord niet in de pricewatch terug. Is deze nog niet op de markt of heeft hij een andere benaming?

[ Voor 5% gewijzigd door gscholman op 17-07-2006 12:18 ]

• Dnc1n
gscholman schreef op maandag 17 juli 2006 @ 12:17:
[...]

Mmm, heb je ook wel weer gelijk aan, dan hou ik denk ik liever het 2gb geheugen en hou ik de optie open om later een snellere proc te nemen (bv. een 6600). Dat is dan misschien nog verstandiger.

[...]

Ik heb zelf vroeger de Sonata 1 gehad en daar zit een voeding in van Antec die zijn toch goed? Of is het verstandiger om een losse voeding te kopen?

Trouwens ik vind het gigabyte moederbord niet in de pricewatch terug. Is deze nog niet op de markt of heeft hij een andere benaming?
De ds4 staat nog niet in de nederlandse pricewatch, net zoals de ds3 er nog maar net instaat, en best wel overprised is.
ds4: http://www.heise.de/preisvergleich/a203496.html
ds3: http://www.heise.de/preisvergleich/a206579.html

Die antec voeding gaat wellicht wel werken als je er maar een 24 pins voedingsaansluiting hebt zitten, dat is wel nodig voor p965.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-02 21:36

Tomatoman

Fulltime prutser

gscholman schreef op maandag 17 juli 2006 @ 01:33:
Dan kom ik op iets meer dan 1300 euro uit. Is het systeem overkill? Ik wil er wel lang mee doorgaan, en heb gelezen dat het moederbord en proc goed zijn over te klokken (heb het nog nooit gedaan maar wil het graag proberen).

Als er hardware is dat voor minder geld hetzelfde of bijna hetzelfde presteerd is natuurlijk altijd mooi mee genomen.
Overklokken
Houd in je achterhoofd dat performanceverschillen van minder dan 10% in de praktijk niet waarneembaar zijn. Je kunt dus wel bijvoorbeeld een wat snellere processor nemen, maar als de totale pc daar niet minstens 10% sneller van wordt, merk je geen verschil. Het is met benchmarks natuurlijk wel meetbaar, maar gevoelsmatig dus niet.

Daarom kun je bij de kosten het beste goed nadenken over waar je wat wilt besparen. Een processor overklokken klinkt leuk, maar als de processor 10% sneller loopt is je totale systeem minder dan 10% sneller geworden (want de meeste onderdelen blijven gewoon net zo snel als wanneer je niet zou overklokken). Je krijgt er echter meteen wat extra problemen bij: niet alle pc-onderdelen vinden overklokken leuk, je hebt meer koeling nodig, maar bovenal kom je waarschijnlijk uit bij veel duurder geheugen. Overklokken is daarom voor de prestaties van je systeem pas interessant als je het flink doet, een klein beetje overklokken is gewoon geen merkbaar snellere computer op. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het een leuke hobby kan zijn! :)

Wil je besparen? Kies dan voor een standaard geheugen van een gerenommeerd merk, dus niet dat dure spul dat op hogere klokfrequenties kan draaien. Dat levert een meetbaar prestatieverlies op van hooguit 3% (dus in de praktijk niet merkbaar). Je kunt best wat proberen met overklokken, maar het is op dit moment (lees: met jouw achtergrondkennis) zonde van het geld om daar veel in te investeren. Je kunt dat geld beter in andere goodies steken. :)

Voeding
Dan nog even over de voeding: een goed bemeten voeding werkt in het gebied waar zijn rendement het hoogst is. Anders gezegd: hij heeft weinig verlies in de vorm van warmte. Een overbemeten voeding wordt altijd lager belast, waardoor hij werkt in een gebied dat inefficiënter is. Dat is gewoon een eigenschap van iedere pc-voeding.

Wat betekent dit? Als je een 360 Watt voeding hebt en je systeem staat niets te doen, heeft je systeem misschien 100 Watt nodig. Je voeding heeft bij die belasting een rendement van, laten we zeggen, 60%. Dat betekent dat je voeding 154 Watt uit het net trekt (100/60%), dat 54 Watt in warmte wordt omgezet en 100 Watt door de componenten in de pc wordt opgeslokt.

Nu een 450 Watt voeding van hetzelfde merk en dezelfde kwaliteit. Je systeem staat weer niets te doen: 100 Watt wil hij hebben. De voeding wordt nu dusdanig licht belast dat hij niet zo efficiënt werkt: 50% rendement. Deze voeding heeft nu een opgenomen vermogen van 200 Watt (200/50%). Je computer verbruikt dus 46 Watt meer ten opzichte van de 360 Watt voeding! Intuïtief zou je misschien denken dat het precies andersom is, maar het is toch echt zo. Die 46 Watt kosten je op jaarbasis een paar tientjes op je energierekening.

Een te grote voeding verbruikt dus meer stroom. Het advies is daarom simpel: kies een niet te grote voeding. 400 Watt is zeker genoeg, alles wat groter is kost je alleen maar meer geld.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik zie trouwens dat je een belangrijke kostenpost vergeet: de software. Als je Adobe Photoshop legaal koopt, ben je zo'n 1000 euro kwijt. Illegaal kost het natuurlijk minder. :)

Bij een nieuwe pc kun je een OEM-versie van Windows kopen, dat kost niet veel meer dan 100 euro. Het is in ieder geval een heel stuk goedkoper dan een retail-versie en je hebt een legaal systeem.

• gscholman
Dnc1n schreef op maandag 17 juli 2006 @ 12:21:
[...]

De ds4 staat nog niet in de nederlandse pricewatch, net zoals de ds3 er nog maar net instaat, en best wel overprised is.
ds4: http://www.heise.de/preisvergleich/a203496.html
ds3: http://www.heise.de/preisvergleich/a206579.html

Die antec voeding gaat wellicht wel werken als je er maar een 24 pins voedingsaansluiting hebt zitten, dat is wel nodig voor p965.
Ik zag de DS3 op azerty.nl voor 140 euro. Dus daar ga ik maar een beetje vanuit, zat eerst aan de P5W DH deluxe te denken maar dit scheelt toch al snel zo'n 70 euro.
Ok een heel lang stuk :P maar zeker nuttige informatie! Bedankt hiervoor (uiteraard alle andere posters ook dank), bedoel je dat ik bv beter een goedkoper merk kan kiezen of lagere klok frequenties (bv. 4300).

Als het zoveel scheelt neem ik liever een 400 watt voeding met een behuizing die zonder voeding wordt geleverd. Kom ik qua prijs misschien wat hoger uit maar op de langere tijd (volgens jou berekening) dus goedkoper.

• gscholman
tomatoman schreef op maandag 17 juli 2006 @ 12:36:
Ik zie trouwens dat je een belangrijke kostenpost vergeet: de software. Als je Adobe Photoshop legaal koopt, ben je zo'n 1000 euro kwijt. Illegaal kost het natuurlijk minder. :)

Bij een nieuwe pc kun je een OEM-versie van Windows kopen, dat kost niet veel meer dan 100 euro. Het is in ieder geval een heel stuk goedkoper dan een retail-versie en je hebt een legaal systeem.
Ik ben op dit moment nog student aan de HU dus ik kan voor een studenten prijsje aan legale software komen, tevens heb ik nog een windows xp versie (legaal) liggen dus vandaar dat ik die niet heb meegerekend...

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

gscholman schreef op maandag 17 juli 2006 @ 12:36:
Ok een heel lang stuk :P maar zeker nuttige informatie! Bedankt hiervoor (uiteraard alle andere posters ook dank), bedoel je dat ik bv beter een goedkoper merk kan kiezen of lagere klok frequenties (bv. 4300).
De ervaringen van veel mensen hier op t.net leren dat vage merken geheugen vaker problemen opleveren dan A-merken. Je kunt de no-name modules daarom maar beter mijden. Bij de gerenommeerde merken zit er niet veel verschil tussen. Of je nou Samsung, Infineon, Corsair, Kingston of een ander A-merk kiest: het is allemaal goed. Ik zou gewoon voor PC2-5300 gaan, aangezien dat niet zo veel duurder is dan PC2-4200. Alles sneller dan PC2-5300 is daarentegen een heel stuk duurder en levert nauwelijks voordelen op.
Als het zoveel scheelt neem ik liever een 400 watt voeding met een behuizing die zonder voeding wordt geleverd. Kom ik qua prijs misschien wat hoger uit maar op de langere tijd (volgens jou berekening) dus goedkoper.
Dat is inderdaad het overwegen waard, tenzij de elektriciteit in de huur van je studentenkamer is inbegrepen :P. Hier vind je meer informatie: Thuisserver draaiende tweakers en de stroomkosten.

• The 7th Guest
  • Laatst online: 02-02 23:23
Dnc1n schreef op maandag 17 juli 2006 @ 11:39:
[...]
77,70 meer bedoel je zeker t.o.v. de E6400? :p
Die € 77,70 meer is inderdaad t.o.v. de E6400. Lezen is ook een kunst |:(
En dan is € 109,98 toch wel een flink bedrag. € 32,28 voor een E6400 t.o.v. de E6300 is natuurlijk wel goed te doen, en heb je gwoon de snelste Allendale. Al dacht ik wel dat de Conroe beter te overkloken is :?
gscholman schreef op maandag 17 juli 2006 @ 12:43:
[...]

Ik ben op dit moment nog student aan de HU dus ik kan voor een studenten prijsje aan legale software komen, tevens heb ik nog een windows xp versie (legaal) liggen dus vandaar dat ik die niet heb meegerekend.
Hmm, ik hoop dat je 'm dan nog niet geactiveerd hebt. Natuurlijk wel zonde dat er in jan 2007 (als alles goed gaat }) Windows Vista uitkomt, maar ja, om nou nog een half jaar met een nieuwe pc te wachten...

• Dnc1n
The 7th Guest schreef op maandag 17 juli 2006 @ 16:02:
[...]

Die € 77,70 meer is inderdaad t.o.v. de E6400. Lezen is ook een kunst |:(
Lezen is ook een kunst, waar heb jij in jou post neergezet dan dat het om een E6400 betreft?
de Topicstarter was op het moment van jou post nog van plan een E6300 te nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Dnc1n op 17-07-2006 16:56 ]

• gscholman
Nogmaals bedankt, met alle tips hier mee genomen kom ik uit op het volgende systeem:

Intel Core 2 Duo, E6400, Socket 775, Boxed € 219,80
Arctic Freezer 7 pro € 16,50
1GB x 2 (2GB) PC5300 DDR2 CL5 (Kingston KVR667D2N5K2/2G) € 149,78
XFX GeForce 7900 GT, 256 MB, DDR2, PCI Express x16 € 259,-
Seagate Barracuda 7200.10, 250 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 € 77,16
NEC ND-4571, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 34,39
Antec NSK6500 (ATX, 430W, Zilver/Zwart) € 99,- (scheelt maar 20 watt tenopzichte van de sonata maar deze is wel goedkoper)
Samsung 940BF, 19 inch, Zwart, zilver € 265,-
Logitech Logitech UltraX Media Keyboard, Zilver, OEM € 17,91

Dan kom ik in totaal op net iets minder dan 1300 euro uit. Wat eigenlijk wel zo'n beetje de limiet van mijn budget is. Wat ik dan wel jammer vind dat ik nog geen geluidskaart, tv kaart en speakers er bij heb, maar dat zij zo, ik wil qua prestaties ook niet veel inleveren. Ik denk dat ik zo een redelijk evenwichtig systeem heb waar ik de komende tijd goed mee vooruit kan.

[ Voor 5% gewijzigd door gscholman op 17-07-2006 18:35 ]

• Dnc1n
Zeker dat gigabyte board is een top plankje, ik vind hem mooier als bijvoorbeeld de asus p5b.
Omdat je nog eventueel sata raid kan gaan draaien, en hij volgends de forums prima kan overklokken.
Verder denk ik dat ze het heel erg lang gaan uithouden, er zijn namelijk alleen maar solid condensatoren te vinden op dit board, ipv. elco's, dit verminderd de kans op springen bij oververhitting.
Ziet er ook optisch beter uit met de blauwe kleur en het goud :p

7200.10 serie is ook super, t/m 320gb allemaal 1x een platter met de sectoren rechtop, doordat er maar 1 platter inzit, zijn ze zeer snel, of het nou 8mb cache of 16mb cache is.

prima systeem zo.

• gscholman
Ok, mooi systeem samengesteld maar dan lees je plots dit bericht......

• gscholman
Voor alle mensen die geïntresseerd zijn:

Ik heb zeer veel reviews gelezen en dit forum in de gaten gehouden (zijn ondertussen zeer veel topics over mensen die een nieuwe pc willen samenstellen en veel vragen hebben) en zo nog meer gesleuteld aan mijn systeem. Uiteindelijk ben ik tot het volgende systeem gekomen:

Intel Core 2 Duo E6400 (S775, 2,13GHz, 1066MHz FSB, 2MB Boxed)
Geen Conroe maar toch goed genoeg voor mijn eisen.
Asus P5LD2 Deluxe
Goede reviews over gelezen en dat voor een redelijke prijs.
Corsair TWIN2X2048-5400C4 2048 MB, PC5400, 675 MHz, 4
5400 is snel genoeg voor mij (ga niet overclocken, of miss. een klein beetje) maar wel 2gb omwille van het gamen en photoshoppen.
Creative T3030
Heb nu ook geen speakers (alleen 2 hoofdtelefoons) maar om toch wat geluid te hebben (voor de tv) lijkt een 2.1 setje mij meer dan genoeg (maak gebruik van het onboard geluid).
Hauppauge WinTV PVR 150MCE (OEM)
Zo kan mijn oude tv weg.
NEC ND-4571 16x (Dual-layer, Labelflash, Zwart)
Spreekt voorzich.
Zalman CNPS8000 (Socket 754/775/939/940)
Ik ben bang dat de Arctic niet gaat passen, deze is niet zo hoog dus moet zeker goed genoeg zijn.
SilverStone Behuizing LC17 Zwart, Geen Voeding, 4 X 80mm
Erg mooie behuizing van helemaal alluminium, na het zien van de prijs was ik helemaal om (90 euro), zo heb ik een mooi stylish geheel)
Tagan Voeding TG430-U15 430 Watt , Zwart, Met S-ATA Aansluiting, 24-pins
Veel reviews gelezen en kwam goed uit de verf, hij is ook nog is modulair en dat komt mooi uit (kast is niet al te groot) voor kabelmanagement.
Asus VGA GeForce EN7600GT/2DHT 256 MB
Ik ben geen veel eisende gamer, op dit moment speel ik alleen WOW, ik speel wel is andere spellen maar zo veel waarde hang ik niet aan graphics dat ik hier mijn budget voor wil opblazen.
Maxtor DiamondMax 10 RoHS Compliant 250 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA II/300
Snelle goedkope schijf, wou eerst een seagate barracuda 7200.10 200gb maar die is niet overal leverbaar vandaar deze variant (in de toekomst gaat er een behuizing omheen)
Samsung 930BF
De 940BW is een widescreen nooit bij nagedacht natuurlijk, daarom maar de altijd goed uit de test komdende 930BF.
Logitech Logitech UltraX Media Keyboard, Zilver, OEM
Mooi simpel plankje.

Dat was het dan, uiteindelijk wel stiekem over mijn budget gegaan :P maar wacht toch nog tot na de bouwvak vakantie (anders met je toch wachten op je bestelling) misschien is de prijs dan nog wel gedaald.
Het systeem is zo samengesteld dat het goed in 2 werelden is (HTPC en game-pc) wat precies is wat ik zoek. Mochten mensen opmerkingen over vragen hebben ga gerust je gang...

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zou persoonlijk toch die Maxtor niet nemen. Reden: Betrouwbaarheid laat laatste tijd te wensen over, potentie voor problemen met bepaalde IDE-controllers, niet de stilste, niet de koelste.

Voor data opslag zou ik momenteel Seagate kiezen (wegens 5 jaar garantie, geeft mij vertrouwen) en allround weet ik het nog niet zo. Naar mijn ervaring is Seagate niet zo snel als OS schijf. (hoge seeks) Ik denk dat ik momenteel voor Samsung zou gaan.

Verwijderd

Inderdaad heb ook zelf slechte ervaringen met Maxtor.

Momenteel heb ik zelf een Maxtor schijfje in mijn PC hangen, maar deze genereerd enorm veel warmte. Zelf heb ik goeie ervaringen met Western Digital :)
Pagina: 1