'demonstratie' audio clip?

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sourcey
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-02 19:18
Ik vroeg me af of er misschien tweakers zijn die me kunnen helpen bij het vinden van een soort van demonstratie audio clip, een stukje muziek om verschillende audioapparatuur goed met elkaar te kunnen vergelijken of om te demonstreren wat de kwaliteit van de apparatuur is. Ik heb veel gezocht op websites van verschillende producenten van dit soort hardware maar mijn zoektocht heeft tot nu toe niets opgeleverd.
Wat gebruikt de tweaker om aan anderen te laten horen hoe goed de kwaliteit van zijn apparatuur is en om apparatuur snel met elkaar te vergelijken?

Verwijderd

Gewoon audio cd's zoals Roger Waters - Amused to Death, Gladiator OST etc.

• DriveSand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-11-2024

DriveSand

Transform and roll out!

Als je je apparatuur wilt showen aan je maten hoef je toch niks bijzonders te kopen? Als jij een lievelingsnummer/cd hebt wat/die je goed kent en waar een beetje gebruik gemaakt wordt van meer instrumenten dan een overstuurde basscomputer (sorry kaalkopjes) dan kun je met dat/die ene nummer/cd je installatie zonder problemen laten horen aan anderen*.

Dit werkt ook bij vergelijken van apparatuur: als jij een nummer door en door kent hoor je vanzelf verschillen tussen componenten. Draai dus de muziek die je zelf fijn vindt, en niet de muziek die door "experts" bewierookt wordt omdat ze zo "ruimtelijk" of "helder" etc. is, als je er geen zak aan vindt heb je er nog niks aan. Je zult vast wel speciale cd's kunnen kopen op het internet maar dat vind ik zonde van de centen. Je kunt ook zelf een cd maken met allerhande muziek erop, sommige apparatuur geeft de ene muzieksoort beter weer dan de andere. Helaas heb ik nog nooit een speaker gehoord die Nederlandstalige muziek fatsoenlijk kan weergeven, maar dat heeft misschien andere oorzaken. *nudge nudge*

Om zelf maar even de expert uit te hangen, ik laat mensen graag een Dire Straits cd horen. En voor een film ofzo doet Pirates of the Caribbean het altijd wel goed.

* Tip: Zoek een cd die je mooi vindt, één mooi nummer op repeat is na vijf keer ook niet leuk meer ;).

• W3lta
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 21:31

W3lta

So i'm a nerd. who cares?

Ik ken bijvoorbeeld een geluidsman die altijd de cd van Blue Blot - Bridge to your heart gebruikt om installaties te testen en te vergelijken. Als reden geeft hij: het is een cd die opgenomen is zoals de muziek klinkt.
Waar hij mee wil zeggen is dat er zo weinig mogelijk aparatuur aan te pas is gekomen (compressors, limiters, computers) om de muziek op te nemen, hetgeen het gevolg heeft dat de muziek zuiver is. Dat gaf hij ook mee als tip om op zoek te gaan voor zo'n nummers.

Wat inderdaad ook belangerijk is dat je de nummers door en door kent, alleen dan kan je op details beginnen letten.

Kan een mens ooit teveel computers hebben?

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16
Iets wat ik vaak doe is zelf even een cd branden, met nummers die ik zelf mooi vind klinken.
Ik gebruik daarvoor WAV files die ik direct van de orginele cd haal.
Voordeel is dat je de muziek al kent, en al weet hoe deze klinkt.
offtopic:
Ik weet dat audiofielen gruwen van zelf gefikte cd's, maar het gaat om een eerste indruk van de geteste set/speaker. Na de eerste test kun je de sets/speakers die je het beste vond gaan herbeoordelen met echte (kwaliteits) cd's.

Welke klank het mooiste is, is iets persoonlijks, met het beoordelen van nieuwe sets/speakers moet je IMHO bekende muziek gebruiken, zodat de (onbekende) muziek niet afleidt van de klank van de sets/speakers die je beluisterd.

Pas bij de tweede test ga ik meestal ook meerdere soorten muziek op de uitgekozen sets/speakers beluisteren.

Ik heb hier nog een CD liggen die ik gebruikte om mijn laatste aankoop (Logitech Z2300) mee te testen.
Nummers:

Eva Cassidy - Oh, had I a golden thread
CPR - Rusty & blue
Beth Orton - Central reservation
David Sylvian - Forbidden colours
Dire Straits - Love over gold
Jack Johnson - Staple it together
Jewel - Hands
Lenny Kravitz - If You Can't Say No
Loreena McKennit - Marrakesh Night Market
Stevie Ray Vaughan - Tin pan alley

Lekker gevarieerd, zodat je een goede eerste indruk krijgt.

[ Voor 31% gewijzigd door Richub op 17-07-2006 17:33 ]

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:54
Zelf heb ik het nummer: Facing West van Pat Metheny gebruikt.
Dit nummer heeft bassen en veel hoge tonen.
Pagina: 1