Nieuwe CD-speler vs DVD-speler

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-02 16:45

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Mijn cd-speler (Marantz CD-4000) deed het al enige tijd minder, maar speelt nu echt helemaal niets meer af.
Hij leest een cd nog wel in en heel soms geeft hij ook aan hoeveel nummers er op de schijf zitten, maar afspelen ho maar.

Ik kan nu natuurlijk een nieuwe speler gaan kopen, maar ik luister niet heel veel cd's eigenlijk. Een andere optie is om dat geld uit te geven aan een upgrade van mijn dvdspeler, zodat ik ook op dat gebied win.

Dus hierbij mijn vraag. Zouden jullie een tweedehands cdspeler aanschaffen (max van 100 euro), of dit geld uitgeven aan een dvd-speler, waarbij in het laatste geval iets meer uitgegeven kan worden?

En hoe zijn de dvd-spelers van tegenwoordig met copy-protected cd's trouwens? Werkt dat een beetje of kan ik dat wel vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-05 15:28
volgens mij spele de goedkopere dvd speler beter copy right dvd's cd's enz af en de duurdere mar dat is mijn ervaring
weet der eigk niet echt veel vanaf margoed.

als je een duurdere hebt is ie wel vaak van iets betere kwaliteit kwa afspelen enz beel geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:08

Wok

Dakloos...

Ik weet niet wat je budget is voor een nieuwe/andere DVD-speler, maar in mijn beleving doen DVD-spelers in de klasse tot pakweg €300 niet meer onder voor CD-spelers in diezelfde prijsklasse. Bovendien zijn DVD-spelers over het algemeen minder kieskeurig voor wat betreft de gebruikte media, wat whiplash1990 hierboven me ook al zegt..

Ik heb zelf een vrij simpele DVD-speler van Sony en een SuperAudio-CD speler uit de QS serie van Sony. De laatste kan dus bijvoorbeeld geen gekopieerde CD's afspelen... Daarvoor ben ik dus aangewezen op de DVD-speler. Inmiddels staat de CD-speler eigenlijk ook gewoon stof te happen, omdat ik alles op de DVD-speler afspeel.

Wel moet ik zeggen dat mijn CD-speler qua geluidskwaliteit toch significant beter is dan de DVD-speler, maar goed... De DVD-speler was nieuw hooguit €150-€200, terwijl de CD-speler destijds nieuw voor €500 over de toonbank ging... (dan heb ik het trouwens wel over minimaal vijf jaar geleden ;) ).

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Een van de weinige redenen die ik zie om een aparte cd-speler te hebben, is dat veel dvd-spelers slecht te bedienen zijn zonder het on-screen display. Nogal irritant natuurlijk als je je TV aan moet zetten om een cd op te zetten. Dit is denk ik wel iets om op te letten als je een dvd-speler uitzoekt.

Geluidskwaliteit is geen punt. Als de dvd-speler cd's slecht laat klinken, zal het ook niet veel soeps zijn voor wat de dvd's betreft... uiteindelijk is het allebei PCM-data die naar analoog omgezet wordt dus dat doet het apparaat voor beide slecht/goed.

Het enige verschil zit er dan nog in hoe goed het transport cd's en dvd's leest. Dat wordt reviews doorkijken... Hier zal je er vaak tegenaan lopen dat dvd-spelers moeite hebben met copy protected schijfjes inderdaad.

Een oplossing is om dat soort schijfjes op je pc over te zetten naar cdr (op de pc heb je meer keus in het kopen van drives, dan kan je er een uitzoeken die niet moeilijk doet) - maar bedenk dat dat eigenlijk illegaal is, aangezien je de beveiliging dan omzeilt. Mijn oplossing zou zijn om geen beveiligde cd's te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-05 13:01
John_Glenn schreef op maandag 17 juli 2006 @ 01:45:
Een van de weinige redenen die ik zie om een aparte cd-speler te hebben, is dat veel dvd-spelers slecht te bedienen zijn zonder het on-screen display. Nogal irritant natuurlijk als je je TV aan moet zetten om een cd op te zetten. Dit is denk ik wel iets om op te letten als je een dvd-speler uitzoekt.

Geluidskwaliteit is geen punt. Als de dvd-speler cd's slecht laat klinken, zal het ook niet veel soeps zijn voor wat de dvd's betreft... uiteindelijk is het allebei PCM-data die naar analoog omgezet wordt dus dat doet het apparaat voor beide slecht/goed.
..
Geluidskwaliteit is zeker wel een punt.

Als je het digitaal aansluit op je versterker niet (je versterker doet dan de DA omzetting), maar als je t analoog (tulp) invoert maakt het wel degelijk werelden van verschil.
Er zit veel verschil in kwaliteit van de DA convertors in CD spelers.

Om die reden heb ik, toen mijn CDspeler dood ging, mn elcheapo DVDspeler de deur uitgegooid. Die klonk enorm beroerd met CDs spelen. Ik heb toen een goede 2ehands Onkyo DVD gekocht. Kostte meer dan een nieuwe elcheapo, maar de kwaliteit merkte je, zeerzeker bij stereomuziek, enorm. Beeld was meteen ook iets beter, maar goed, daar is mn tv meer de beperking bij.

Goedkope dvdspelers
+ Goedkoop
+ Via digitaal (coax of optisch) aangesloten: amper verschil in geluid te merken
+ Vreten vrijwel alles, fuck de officiele standaarden, gewoon spelen.
- Gammele constructie vaak (loopwerk e.d.)
- Kloteafstandsbedieningen (zoals hierboven al gezegd)
- "Brak" geluid op de analoge outputs

Midden tot topklasse DVDspelers
+ Goede beeld en geluidskwaliteit, ook op analoge uitgangen
+ Degelijke AB
+ Duurdere modellen voorzien van DVI of HDMI, incl fatsoenlijke scalers
- Kieskeuriger kwa media
- Duurder (duh)

Je kan natuurlijk ook 2ehands een CDspeler kopen, genoeg mensen die hun CDspeler verwisselen voor een dvdspeler/recorder. (Terwijl de "oude" cdspeler veel beter is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

DJSmiley schreef op maandag 17 juli 2006 @ 02:02:
Geluidskwaliteit is zeker wel een punt.
Mee eens, maar jij zegt het in een heel andere context dan ik...

Ik had het erover waarom je een aparte cdspeler zou kopen. Nou, dus niet omdat het beter klinkt, want op een goede dvdspeler klinkt een cd net zo goed. Geluidskwaliteit is geen reden om de dvdspeler links te laten liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Ik kan het niet met John_Glenn dat tussen een DVD- en CD-speler weinig verschil zit qua klank en alleen qua bedieningsgemak. Natuurlijk moet een DVD-speler ook het geluid omzetten, en zal dit ook degelijk moeten doen. Echter is dit bij een CD-speler het ENIGE dat er moet gebeuren in het apparaat (heel bot gezegd), terwijl in een DVD-speler er van alles meer moet gebeuren. Dan kun je mij niet wijsmaken dat dezelfde prestatie gehaald wordt.

Niet-beveiligde cd's kopen is geen optie voor mij. Ik laat een cd hier niet om liggen, ik koop ze omdat ik de muziek goed vind.

Ik speel vandaag even een aantal cd's via mijn cheapo Medion dvdspeler en hij skipt op de copyprotected versies helaas :/
De rest klinkt best goed, maar mist een stukje beleving tegenover mijn cdspeler. Het klinkt allemaal wat vlakker.

[ Voor 18% gewijzigd door Blamm op 17-07-2006 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Tsja, mensen willen graag geloven dat het altijd beter kan als je er meer geld in stopt. Maar een goede DAC en analoge uitgangstrap zijn gewoon niet zo duur meer.

Voor meer geld wordt vast wel "een betere prestatie gehaald" - maar dat gaat dan vaak om nog preciezere clockchips, en voedingen die nog minder met ruis strooien, dat soort dingen. Terwijl de prestaties van standaardcomponenten (en dan bedoel ik wel iets degelijks, dus geen el cheapo Medion waar jij nu pech mee hebt) al dusdanig zijn dat je verbeteringen niet gauw zal horen.

Ik durf te stellen dat je voor rond de 150 euri een dvdspeler kan hebben met stereo hifi prestaties die weinig te wensen over laten. "Audiofielen" horen het niet graag, maar het enige dat echt verbetert als je meer uitgeeft, is het videogedeelte.

edit: * John_Glenn scoort 1200e post... en voor iemand de inkopper maakt dat dat met "dit soort onzin" niet zo moeilijk is, maak ik die grap alvast zelf :P

[ Voor 11% gewijzigd door John_Glenn op 17-07-2006 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Tegen jullie adviezen in toch een cdspeler gekocht, met als voornaamste reden het kunnen afspelen van copy-protected materiaal. Oja, en het was een koopje ;)

Afbeeldingslocatie: http://img226.imageshack.us/img226/2984/dsc00056kq9.th.jpg

Er staat hier nu een mooie Harman/Kardon HD710 te spelen dus. Bedankt voor de discussie in ieder geval :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:58

Exirion

Gadgetfetisjist

John_Glenn schreef op maandag 17 juli 2006 @ 14:16:
Ik durf te stellen dat je voor rond de 150 euri een dvdspeler kan hebben met stereo hifi prestaties die weinig te wensen over laten. "Audiofielen" horen het niet graag, maar het enige dat echt verbetert als je meer uitgeeft, is het videogedeelte.
Audiofielen horen dat niet graag omdat het echt crap is wat je zegt. Sorry hoor, maar ga eens beter luisteren dan een CD'tje opzetten en 'oh, klinkt lekker toch?' zeggen. Een DVD-speler van 150 euro kan onmogelijk erg goed klinken, want het moet uit de lengte of uit de breedte komen. Meer kun je voor die prijs niet verwachten.

Wel hangt het natuurlijk van de rest van je setup af: als de versterker en speakers te bottleneck vormen dan zal het kopen van een duurdere DVD-speler minder duidelijk verschil maken. Het gaat echter te ver om dat als algemeen geldend feit te beschouwen. Op een goeie set valt een goedkope speler echt door de mand.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Exirion schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 16:01:
Audiofielen horen dat niet graag omdat het echt crap is wat je zegt. Sorry hoor, maar ga eens beter luisteren dan een CD'tje opzetten en 'oh, klinkt lekker toch?' zeggen.
Hoe moet ik dan "beter luisteren" dan door een CD op te zetten?
Een DVD-speler van 150 euro kan onmogelijk erg goed klinken, want het moet uit de lengte of uit de breedte komen. Meer kun je voor die prijs niet verwachten.
In feite zeg je hiermee: "150 euro is niet veel geld DUS kan het niet erg goed zijn". :)
Mijn stelling is dus het tegenovergestelde... "150 euro is een berg geld voor een paar ICs en een goede voeding, dus in principe moet je heel aardig spul krijgen"...

Ik zeg niet dat er geen verschil is tussen een ding van 150 euro en de wat duurdere apparatuur (een CD-speler met buizen in de uitgang zal bijv heel anders klinken :)). Maar anders is niet beter.

Een leuke link in dit verband: http://www.matrixhifi.com/contenedor_ppec_eng.htm
Die lui hebben "blind" geluisterd naar een el-cheapo set en een heel chique set, via dezelfde speakers. Het ging er niet om of je verschil kon horen (dat vast wel), maar je moest kiezen welke set je het best vond klinken. Resultaat: van de 38 (naar eigen zeggen) geoefende luisteraars kozen 14 het ene en 10 het andere, terwijl de overige 14 aangaven het om het even te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:58

Exirion

Gadgetfetisjist

John_Glenn schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 21:50:
In feite zeg je hiermee: "150 euro is niet veel geld DUS kan het niet erg goed zijn". :)
Mijn stelling is dus het tegenovergestelde... "150 euro is een berg geld voor een paar ICs en een goede voeding, dus in principe moet je heel aardig spul krijgen"...
Ja, 10 duizend euro is ook een heleboel geld voor een berg staal en plastic, en toch is dat de prijs die je minimaal betaalt voor een auto. Dit soort redeneringen slaan natuurlijk nergens op :z
Ik zeg niet dat er geen verschil is tussen een ding van 150 euro en de wat duurdere apparatuur (een CD-speler met buizen in de uitgang zal bijv heel anders klinken :)). Maar anders is niet beter.
Ook al zo'n dooddoener. Twee dure spelers kunnen verschillend klinken en toch allebei goed klinken. Zet er echter een mindere speler naast en het klinkt gewoon anders EN slechter.
Een leuke link in dit verband: http://www.matrixhifi.com/contenedor_ppec_eng.htm
Die lui hebben "blind" geluisterd naar een el-cheapo set en een heel chique set, via dezelfde speakers. Het ging er niet om of je verschil kon horen (dat vast wel), maar je moest kiezen welke set je het best vond klinken. Resultaat: van de 38 (naar eigen zeggen) geoefende luisteraars kozen 14 het ene en 10 het andere, terwijl de overige 14 aangaven het om het even te vinden...
Jaja, leuk die testjes. Ik ken ook van die testjes die uitwijzen dat mensen het verschil niet kunnen horen tussen MP3 en CD. Crap :)

En over het onderwerp dat we hier bespreken: ik heb zelf een DVD/SACD-speler met een adviesprijs van rond de 400 euro staan. Ik was in positieve zin zeer verrast hoe goed die klinkt, maar als ik 'm naast m'n CD-speler van 700 euro zet hoor ik toch genoeg verschil om 'm er blind uit te pikken.

Maar goed, eindeloze discussie dit. Ik hoop alleen dat je je 150-euro stelling nog even wil herzien.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Je luistert niet door een CD op te zetten en wachten tot er wat herrie uit de luidsprekers komt.
Het gaat erom hoe het geluid klinkt. Of er detail in zit, of het vervormd klinkt, of het vlak klinkt, etc.
Dat jij het niet hoort of dat je het niet interessant vind om het te kunnen horen, is prima, maar zeg dan niet dat het een feit is.
De goedkopere DVD / CD spelers zijn bezuinigd qua loopwerk en vooral qua DAC. Dat maakt gewoon het verschil in geluid.

Wat "beter" is daar kan je moeilijk over discussieren omdat geluid smaakafhankelijk is.
Als jij liever luistert naar een CD speler die klinkt als een natte dweil, moet je dat zelf weten. Maar ga dan niet beweren dat geluidskwaliteit geen punt is.

Verder weet ik dat er mensen zijn die met hun portemonnee luisteren en het daadwerkelijke verschil niet eens kunnen horen. Dat wil niet zeggen dat iedereen daar last van heeft en dat je dus mensen met een goed gehoor een cheapo CD speler moet aanbevelen omdat het qua geluid toch niet boeit.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

Vergeet niet dat ieders gehoor induvidueel is, zo ook zijn eisen en budget. Daarmee wil ik zeggen dat een ieder op zijn manier tevreden is. Elke uitspraak is nutteloos, het gaat meer om het respecteren wat een ieder uigeeft aan zijn materiaal. Ik ken mensen die vinden speakertjes van €100,00 prachtig klinken, zo ook mensen die speakers van €10.000,00 dat doen. Gewoon in elkaars waarden laten en genieten van je spullen.

Maar ik maak het meer mee. Van de week wilde ik een set Tannoy system215DTM II aanschaffen. Helaas is de serie eruit gegaan. Bij navraag bij Tannoy Schotland hoorde ik dat er nog een paar sets op de planken staan, echter, de importeur in Nederland wilde ze niet bestellen omdat hij deze speakers "crap" vind en adviseerde me de nieuwste van Tannoy aan, de Glenair's. Zo zie je maar, het kan soms raar verlopen, klant is niet altijd koning ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Exirion schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 21:57:
Ja, 10 duizend euro is ook een heleboel geld voor een berg staal en plastic, en toch is dat de prijs die je minimaal betaalt voor een auto. Dit soort redeneringen slaan natuurlijk nergens op :z
Je begrijpt dus mijn punt :) Ik wilde net zo'n zinvolle redenering neerzetten als jij deed. Beide snijden geen hout; "150 euro is veel", "150 euro is weinig", om het even....
Ook al zo'n dooddoener. Twee dure spelers kunnen verschillend klinken en toch allebei goed klinken. Zet er echter een mindere speler naast en het klinkt gewoon anders EN slechter.
Tsja, wat jij hoort kan ik niet bestrijden. En vice versa...
Jaja, leuk die testjes. Ik ken ook van die testjes die uitwijzen dat mensen het verschil niet kunnen horen tussen MP3 en CD. Crap :)
Lees nog eens wat ik schreef: die mensen hoorden vast wel verschil in die test. Maar over 38 man genomen was er geen uitgesproken voorkeur te meten. Dat betekent niet dat er geen mensen waren die de Wadia CD-speler boven de Sony DVD-speler verkozen: die waren er wel. Maar ongeveer net zoveel maakten de tegenovergestelde keus.
Ik hoop alleen dat je je 150-euro stelling nog even wil herzien.
Deze?
Ik durf te stellen dat je voor rond de 150 euri een dvdspeler kan hebben met stereo hifi prestaties die weinig te wensen over laten.
Lijkt me vrij genuanceerd, dus... nee :)
dreeke schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 22:00:
Dat jij het niet hoort of dat je het niet interessant vind om het te kunnen horen, is prima, maar zeg dan niet dat het een feit is.
De goedkopere DVD / CD spelers zijn bezuinigd qua loopwerk en vooral qua DAC. Dat maakt gewoon het verschil in geluid.
Zeg dan tenminste nog hoe het echt zit. DACs die voldoende specs hebben om de limiet van CD-audio aan te tikken kosten namelijk maar een paar euri. Wat echt minder is in goedkopere apparaten is de stabiliteit van de voeding, en de karakteristiek van de analoge uitgangstrappen. Of dat verschil in geluid maakt... tsja, zie boven...
Maar ga dan niet beweren dat geluidskwaliteit geen punt is.
Nu trek je dat uit zijn verband. Dat had ik eerder ook al uitgelegd:
John_Glenn in "Nieuwe CD-speler vs DVD-speler"
Dat wil niet zeggen dat iedereen daar last van heeft en dat je dus mensen met een goed gehoor een cheapo CD speler moet aanbevelen omdat het qua geluid toch niet boeit.
Dat zeg ik ook niet... Nu doe je net alsof je elke willekeurige kijkshop speler zou kunnen pakken, zonder even te luisteren, en dan zeker weten dat het goed is. Nee dus. En ook niet elke willekeurige speler van 150 euro die je pakt is goed. Maar ik zeg dus dat het mogelijk is om voor dat geld wel gewoon iets goeds te bouwen. Heb een Philips ding gehoord voor dat geld, en de geluidskwaliteit daarvan liet echt weinig te wensen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-03 17:06

Gamo

Research Before You Buy

Nja, vaak is het gewoon zo dat goedkope merken hun winst halen uit goedkope onderdelen gebruiken... lijkt me? En ik wil best geloven dat ze zelfs besparen op de, volgens jou, al goed kope DACs en dergelijke.

Als dit niet het geval was, dan hadden we dat vast wel gehoord. B.V. de NEC DVD branders (voor in computers) zijn uitzonderlijk goed terwijl ze bijna niks kosten, terwijl Plextor vanwege de prijs heer en meester zou moeten zijn. Gelukkig koopt iedereen een NEC, dus ik denk dat wanneer er duidelijk een verschil is, dat wel wordt opgemerkt. Aangezien iederieen zegt dat een b.v. Harman/Kardon van 1500 euro bèter klinkt dan een C-Logic DVD speler van 70 euro, zal dat ook wel zo zijn. Iig er aanneembaar/aannemelijk :)

[ Voor 3% gewijzigd door Gamo op 26-07-2006 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Gamo schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 22:51:
Als dit niet het geval was, dan hadden we dat vast wel gehoord. B.V. de NEC DVD branders (voor in computers) zijn uitzonderlijk goed terwijl ze bijna niks kosten, terwijl Plextor vanwege de prijs heer en meester zou moeten zijn. Gelukkig koopt iedereen een NEC, dus ik denk dat wanneer er duidelijk een verschil is, dat wel wordt opgemerkt. Aangezien iederieen zegt dat een b.v. Harman/Kardon van 1500 euro bèter klinkt dan een C-Logic DVD speler van 70 euro, zal dat ook wel zo zijn. Iig er aanneembaar/aannemelijk :)
Interessante parallel! Het verschil is denk ik dat iedereen het er redelijk over eens is wat een goede DVD brander goed maakt, en dan gaat het om makkelijk objectiveerbare zaken. Zie het soort dingen dat ze bij cdrinfo en cdfreaks doen... verschillende typen disks lezen, verschillende typen branden, en daarna de error rate, pit/land jitter en zulks bepalen. Een brander met een lage error rate etc is gewoon een goede brander... en bijna niemand die dat zal bestrijden.

Doe je ongeveer hetzelfde voor CD-audio spelers dan breekt de hel los :) Voor elke vent die beweert dat je de kwaliteit gewoon kan meten in vervorming, ruis etc zijn er tien die roepen dat de meting verkeerd gedaan wordt, en nog honderd die roepen dat je het verschil gewoon duidelijk hoort, dus dat ie op moet zouten met zijn metingen... Helaas is het dus niet automatisch aanneembaar/aannemelijk...
Pagina: 1