Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EiP]Fancontroler regelkring

Pagina: 1
Acties:
  • 296 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
EiP fancontroller

Hey allemaal, ik ga het nieuwe concept EiP ook eens proberen. Ik hoop dat ik voldoende tijd ga vinden voor deze EiP, naast mijn 2de zit en mijn eindwerk (lenya).

het idee

Wat ga ik maken? Wel door een zoektocht naar een betere airflow in mijn pc ben ik aan het kijken geweest voor een fancontroller. Er zijn wel een aantal mooie controllers maar deze hadden net niet wat ik wou, of ze waren niet leverbaar bij mijn pc-boer.

Nu heb ik dit jaar ook een aantal lessen regeltechniek gehad, en tijdens de labo's hebben we een DC-motortje gestuurd. (Was zelfs mijn examenvraag)
Hierdoor kwam ik op het idee om zelf een controller te maken voor mijn fan's. Door middel van een regelkring.

Ik ben er wel nog niet volledig uit, wat voor iets het gaat worden. En hoe de uitwerking uiteindelijk gaat aangepakt worden.

Ik heb namelijk 2 opties:
-continu systeem/regelaar via een aantal opamps, maar dan gaat het aantal ic's redelijk groot worden.
-discrete regelaar in een µC, maar dan moet deze over voldoende ADC's beschikken.

*Ik heb een pic16f877a met 8 (10bit) ADC's en 2 apparte PWM modules dus dat zou voldoende moeten zijn.

Ik ga denk ik voor een volledig continu systeem met dus alleen opamp's
De fan's zelf ga ik aansturen met PWM door een NE555 die een zaagtand opwekt, en per fan een opamp die dan het eigenlijke pwm signaal maakt.

De schetsen created in eagle v4.16R1

schematic:

Afbeeldingslocatie: http://users.belgacom.net/kluyske/GOT/schematic_small.jpg

board:

Afbeeldingslocatie: http://users.belgacom.net/kluyske/GOT/board_small.jpg
Deze brd is niet meer up to date.

Dit is nog in opbouw, misschien nog wat herschikken en dergelijke, misschien dat het zo blijft, daar moet ik nog eens goed naar kijken. Alhoewel op het moment zijn er 3 draadbruggen. Wat mij helemaal niet slecht lijkt :)

De uitwerking

DE REGELKRING

Ik heb dus een regelkring gemaakt met een PI regelaar
meest eenvoudige weergave:
Afbeeldingslocatie: http://users.belgacom.net/kluyske/GOT/regelkring.jpg

De PI regelaar is simpel dat is gewoon een opamp met 2 weerstanden en een condensator. De waarden van deze moeten nog berekend worden, ik denk dat de weesstanden ergens om en bij de 1-100kOhm gaan worden en de condensator moet ik simpel berekenen door tau=RC in te vullen de R en een waarde van tau te kiezen.

Hier zit ik wat mee, aangezien de waarde van tau de tijdsconstante van het systeem moet opheffen. Zou ik de tijdsconstante tau van het systeem moeten weten.

Deze tijdsconstante is niet simpel na te gaan, men moet een stap (blokgolf) aan de ingang van het systeem leggen, en dan de uitgang in het oog houden. Aangezien we he hier hebben over het opwarmen en afkoelen van bepaalde onderdelen van mijn pc, is het duidelijk dat deze waarde afhankelijk is van de belasting van de pc. Ook zal deze waarde hoog uitkomen (door beredenering - om een pc-component van 50-20°C af te koelen zal niet ns of µs duren :) )
Aangezien ik ook geen oscilloscoop of iets dergelijks tot mijn beschikking heb, zal het wat gissen/proberen worden.

Ik denk dat een schatting van tau van een paar seconden tot een paar minuten wel redelijk in de buurt van de werkelijkheid zal komen.
Afbeeldingslocatie: http://users.belgacom.net/kluyske/GOT/PI_small.jpg
De IN+ van de opamp gaat naar de GND, dit is niet op deze figuur te zien.

De sommator is ook geen probleem, bijna identiek aan de PI, alleen met 3 weerstanden.
Afbeeldingslocatie: http://users.belgacom.net/kluyske/GOT/sommator_small.jpg
Spreekt voor zich denk ik.
Alleen even dit: De sommator telt 2 spanningen op (+ een versterking, waarschijnlijk gaat dit 1 worden.), maar zoals te zien in de regelkring moet de terugkoppeling van de set waarde afgetrokken worden. Door dit feit moeten we regening houden met een negatieve uitkomst van de temp uitlezing, wat bekomen wordt door de inverterende werking van de opamp's.
Ook weer een redelijke weestandswaarde kiezen, ook om de stroom niet te hoog te laten worden.

De ingang en de uitgang van het systeem zouden een gelijk niveau moeten hebben, daarom nog een versterker om de uitgang van de temp-sensor te regelen.
Afbeeldingslocatie: http://users.belgacom.net/kluyske/GOT/Tversterker_small.jpg
Spreekt ook weer voor zich, geen uitleg nodig denk ik zo. :) Alleen weer dat de IN+ naar de GND gaat, maar dat was al duidelijk denk ik.

Dat was de uitleg van de regelkring nu het systeem:

HET SYSTEEM

Wat moet er worden geregeld? De airflow.
Hoe doen we dit? Aan de hand van de temeratuur.

Mijn zoektocht naar een betere airflow kwam door mijn laatste schijven. Ik heb namelijk niet zo heel lang geleden een paar maxtor 300GB's gekocht, deze draaien nu in mijn systeem in raid als opslag van documenten en sinds heel kort ook als windows schijf.

Harde schijven mogen niet zoveel van temperatuur hebben. 50-55°C soms misschien wat meer, maar veel hoger wordt niet aangeraden door de fabrikant. Aangezien ik al een tijdje een WD 80GB erin heb zitten die nogal eens met de grens van de maximum temperatuur durft flirten, en mijn maxtor's gevoelsmatig (door de raid kan ik geen temperatuur zien, of er zitten gewoon geen sensoren in) duidelijk een hogere temperatuur hebben, ze zijn soms net nog aanraakbaar moet hier iets mee gebeuren. Een beter airflow leek me het beste.

Ik ga dus mijn fan's regelen aan de hand van mijn temperatuur van mijn HDD's. De fan's (4 stuks ga ik plaatsen) mogen van 0-12V geregeld worden.Lijkt simpel, aangezien dit de spanningen zijn die uit mijn regelkring komen. Ja nee, uit de regelkring komt inderdaad maar van 0-11V door de verzadiging van de opamp komt de uitgangsspanning ongeveer 1V onder de voedingsspanning te liggen.
Ok zou niet zo erg zijn, van 0-11V regelbaar is mooi.

MIS :)

Dat zou inderdaad heel mooi zijn, maar ik wil het zo niet :) ik wil de fan's PWM sturen. Aangezien dit een veel betere sturing is en de fan dan ook lagere toerentallen aankan met toch een redelijk koppel. Dus moet er een PWM module tussen de regelkring en de fan, een module die zijn PWM aanpast naar de spanning van de regelkring.

Mijn eerste gedacht ging naar een NE555 Precision Timer. Even een kijk in de datasheet leerde me dat dit perfect mogelijk is en er zelfs een vb in de datasheet staat. Maar dan heb ik minstens 2 NE555's nodig, en heb ik dan wat problemen als ik meerdere fan's wil sturen en per fan ook nog een kleine regeling wil maken.

Dus op zoek naar iets anders. In het topic PWM sturing met een NE555, kwamen een paar mooie oplossingen naar boven. Ik ga het doen zoals madwizard en exter in het topic.
Ik heb de daar gemaakte berekeningen voor de PWM sturing gewoon overgenomen. Wel is het schema een beetje aangepast, ik wil namelijk de PWM regelen met een spanning ipv met een pot-meter zoals in het topic staat.

- PWM sturing:

De NE555 om de zaagtand op te wekken:
Afbeeldingslocatie: http://users.belgacom.net/kluyske/GOT/Zaagtand_555_small.jpg
Met deze componenten wordt er een PWM met basis signaal van ongeveer 22kHz ontwikkeld, net buite het menselijk gehoor dus.

De opamp's om van de zaagtand een PWM signaal te maken:
Afbeeldingslocatie: http://users.belgacom.net/kluyske/GOT/Opamp_PWM_small.jpg
Dit maal 4.

Dan de aansluiting naar de fan's, ik heb de opamp op een BUZ11 aangesloten en nog een vrijloopdiode MBR1645 over elke fan. Dan heb ik ook nog bij de voeding van elke fan een ontstoor condensator geplaatst, misschien wat overkill, maar kwaad kan het niet, en Zo duur maakt het het schema ook niet. Dus als iemand het wil namaken, kan waaschijnlijk 1C ook wel op de Fan's. Zeker opdat er ook al een ontstoor condensator aan de ingang van de voeding komt.
Afbeeldingslocatie: http://users.belgacom.net/kluyske/GOT/Fans_small.jpg
Ook weer maal 4

Zo, dat is de PWM. Nog een klein detail, op het volledige schema staat nog 1 extra component. Dat is een klein "jumpertje" wat zou kunnen dienen indien er 1-2 fan's bij moeten komen. Dus gewoon een uitbreidingsmogelijkheid. Natuurlijk niet tot het oneindige omdat de regelkring ook niet kan blijven stroom leveren. Maar als voor de juiste waarden van weerstand voor de drempelspanning wordt gekozen kunnen er wel nog wat bij.

- Temperatuur uitlezing

Temperatuur uitlezing, ook een plezant onderwerp. Via een NTC/PTC? Of een LM34/35? Ik heb gekozen voor de LM34/35, welke weet ik nog niet, daar wordt aan gewerkt.

Door deze keuze is er een extra moeilijkheid ontstaan.
namelijk, een LM34 geeft een lage spanning bij een lage temperatuur en een hoge spanning bij een hoger temperatuur.
Aangezien dat de uitgang van het systeem de ingang moet volgen, moet bij lage spanning in => trage fan snelheid => hoge temp => lage spanning uit.
De LM34/35 moet dus omgekeerd. Dit heb ik opgelost door het volgende schema:
Afbeeldingslocatie: http://users.belgacom.net/kluyske/GOT/tempSensor_small.jpg
uitleg: Bij een lage temperatuur geeft de LM een lage spanning af, kleine Ibasis waardoor een een kleine Iemittor-collector gaat vloeien. De weerstand gaat via de wet van Ohm een kleine spanning hebben waardoor dus de 12V zo goed als volledig over de transistor komt te staan.
Bij een hogere temperatuur ligt de Uuit hoger, waardoor er een grotere Ib vloeit. Dit geeft ook weer een grotere Iemittor-collector, waardoor de spanning over de weerstand hoger ligt en de uitgangsspanning lager.
We hebben wat we wilden. Nu alleen nog de versterking bepalen aan de hand van wat temperaturen we willen bij welke set waarde.

- De set waarde

Dit lijkt op de temp uitlezing, met dit verschil dat het dat niet is :P
Afbeeldingslocatie: http://users.belgacom.net/kluyske/GOT/set_small.jpg

Zo dat is zowat de uitleg van het volledige schema, nog wat extra commentaar is hieronder te vinden.

ToDo's

Ik moet de weerstands waarden nog berekenen, er moet nog een gekeken worden hoe ik juist de 0-12V van de regelkring best kan omzetten naar de 4-8V nodig voor de PWM-sturing.
De meeste weerstandswaarden zijn nu bijgevoegd, de 0-11 (door de verzadiging van de opamp bij voedingspanning) ga ik naar 0-8V omzetten, die 4V weet ik nog niet of ik dat ga instellen.

De instelling van de temperatuur meting moet bepaald worden. (hoeveel volt overeenkomt met welke temperatuur.)

Het schema van het printje (het .brd bestand) moet nog bekeken worden. De pot-meters misschien vervangen, de banen en de layout nazien en de design-rules vastleggen. Ik denk trouwens dat ik ga laten etsen, volgens bepaalde bronnen kan je bij Eka electronica een plaat laten etsen voor 0.08 Euro/cm2, zonder extra kosten. Dat zou voor mij op een kleine 5 Euro komen. Aangezien dat ik nog geen eigen gerief heb voor te etsen (de producten waren vervallen, zijn nog van pa geweest :) ) en ook nog geen leeg printje heb, denk ik dat dit voordeliger gaat uitkomen.
Ook aangezien eka in hasselt ligt en ik in houthalen woon (ongeveer 15km) lijkt me dat het beste. :)

Ook moeten de externe aansluitingen nog gemaakt worden in eagle, ik heb nu een schema gevonden voor de voedings molex, nu nog de fan header vinden en we zijn vertrokken. :)

Updates

- Er is een ToDo lijst bijgekomen :P
- Het schematic is wat aangepast, wat verschoven en een deel weerstandswaarden er bijgezet. De pot-meters heb ik vervangen door vaste weerstanden, dan heb ik wat meer plaats op mijn board, en aangezien die toch nooit aangepst moeten worden.

commentaar

De externe aansluitingen heb ik nu uit gemakzucht allemaal uit de "jumpers" bibliotheek van eagle gehaald, daar moet ik nog eens kijken hoe dat gaat worden met de afmetingen van de connector's.
Misschien weet ook iemand de naam van de spanning's molexconnector in een pc of de afmetingen/bibliotheken van eagle. Aangezien ik voorlopig de 12V van de pc wil gebruiken als voeding. Ik ben wel aan het denken van een apparte voeding te maken, maar die zou op een appart printje komen.
Ook ergens een linkje voor de fanheaders zou welkom zijn. Indien iemand die heeft in eagle of weet waar ik die kan vinden zou het heel mooi zijn als die persoon die eens wil doormailen of zo. Maar met alleen de afmetingen en de pin plaatsing zou ik ook al tevreden zijn, dan maak ik die wel in mijn eigen bibliotheek in eagle.

Even iets over het board.
Aangezien ik nog niet weet hoe ik het printje ga maken, etsen/laten etsen/laten frezen weet ik niet wat de dikte van de banen ed moet zijn en hoever deze van elkaar moeten liggen.

Ook voor het bevestigen en plaatsen van het printje in mijn pc moet ik nog eens nadenken. Ik was aan het denken aan een reserve 5,25" afdekplaat.

De waarden voor de weerstanden staan nog niet vast, der staan wel een paar waarden op hier en daar, maar die kunnen evengoed onmiddelijk veranderen, die zijn allemaal nog niet berekend.
Alleen dus die voor de zaagtand, eventueel ga ik nog wat hoger tot 30kHz of zo, maar anders zijn die wel al goed.

Met dank aan madwizard (voor het idee van de PWM), ParaDot en disco stu (voor de berekeningen van de PWM) en ook exter (voor een uiteindelijk schema van de PWM module) in Howto: PWM met een ne555 :P

[ Voor 18% gewijzigd door kluyze op 30-08-2006 12:59 ]

• kluyze
  • Niet online
Update's

Update I

Kosten

Deze ruimte is voorzien voor de prijzen die ik (in belgïe) betaald heb.

Bij sample's neem ik gewoon de prijs van farnell als indicatie.

Aangezien ik hier ook de weerstanden heb liggen, (een kleine 1000 tal)
ga ik hier een schatting doen wat het per stuk zou kosten.

[ Voor 163% gewijzigd door kluyze op 09-08-2006 23:35 ]

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

leuk idee. zou alleen de potmeters op de print vervangen door meerslagen trimmers, die zijn een stuk kleiner namelijk. stelt ook leuker af trouwens, mocht dat nodig zijn

voor frezen kan ik je wel de designrules geven trouwens

wat ik meestal doe als ik het niet kan vinden is gewoon zelf tekenen. voor die molex kan je gewoon iets nemen met 5mm pitch, con-wago500 ofzo

[ Voor 8% gewijzigd door virus.elektro op 16-07-2006 20:49 ]

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• kluyze
  • Niet online
Ja die pot-meters, tja vond ik ook wat groot uitvallen. Maar ik heb laatst een printje voor school moeten maken (ook gefreesd trouwens) en daar stond ook 1tje op. En dat valt wel mee kwa grootte. Het is de rest dat best redelijk klein is. Het printje meet volgens mij nu iets van een 80x80mm.

En ook de .brd moet ik nog wat aanpassen zoals gezegd, dat komt waarschijnlijk wel allemaal goed, eens ik juist weet welke componenten (en dus de grootte van die componenten) ik ga gebruiken.

Voor het frezen weet ik trouwens ook de design rules, het is dat ik nog niet weet of ik het zo of anders ga maken, aangezien ik ook nu onder 1 ic 4 banen heb liggen :X

[ Voor 17% gewijzigd door kluyze op 17-07-2006 13:31 ]

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 10:47
Voor de PCB zou ik gebruik maken van een groundplane (een groot koper vlak) omdat dit storingen verminderd en daarbij ook nog etsmiddel spaart. Verder zie ik dat je de banen heel dicht op elkaar hebt, ook al heb je de ruimte! gebruik die dan ook dat scheelt heel erg met het maken van de print :) wat niet dicht tegen elkaar hoeft.. niet doen!

• kluyze
  • Niet online
Een groundvlak ga ik inderdaad nog maken, maar ik heb het hier weggelaten omdat het soms nogal raar doet in eagle, en het niet zo gemakkelijk is om dan nog veranderingen aan te brengen.

Het feit dat veel banen zo dicht bijeen liggen is om dan het gnd-vlak zo groot mogelijk wordt, ook omdat als er dan door frezen een printje gemaakt wordt, de oppervlakte tussen de banen ofwel volledig weg gedaan moet worden, wat redelijk wat tijd in beslag neemt. Ofwel dat er zwevende vlakken tussen de banen ontstaan, wat volgens mij ook kan storen op de schakeling, het is wel maar een 22kHz maar toch.

Tja het board-schema is verre van af, ik heb nu geprobeerd van delen die bij elkaar horen, bij elkaar te zetten. Het leek me duidelijker om er iets van een schema in te houden.
Ook is het merendeel van de banen nu getrokken door de autofunctie in eagle.

• MeMoRy
  • Laatst online: 17-07 12:50
Ik zou lekker gaan experimenteren met eagle... is dit je eerst projectje met eagle? Lijkt er wel op.

Je kan heel veel van de banen aanpassen, dikte, soort pads en hoeken enzo... Het is handig in je design de voedingsbanen lekker dik rond te laten lopen... bijv die GND loopt verschrikkelijk!!! Loopt niet eens door! gaat er in de TL074P uit van een interne doorverbinding...

Je plaatsing mag ook wat beter: hou banen recht... het doel is eignelijk overal je banen zo dik mogelijk en zo ver mogelijk van elkaar te houden... dun en er kan weinig stroom overheen, dicht bij elkaar en het is moeilijk met belichten of frezen enzo.

HOHO... wat zie ik nu?? Je hebt bij de molex de 5V met de 12V verbonden! Da's niet goe...

edit: ah... banen getrokken door eagle... doe het handmatig, dan wordt het mooier... verder heb je vast geen properties aan de banen toegekend, dus zal hij ze overal klein maken en te dicht bij elkaar leggen...

[ Voor 23% gewijzigd door MeMoRy op 17-07-2006 21:15 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• kluyze
  • Niet online
Hmm inderdaad, ik zie het ook, was niet mijn schuld :s, ik had de 5V en de 12V voeding uit een bibliotheek van school gehaald, wist ik niet dat ze de zelfde namen hadden, beide noemden VCC. Ik heb nu de 5V maar verwijderd uit mijn schema, heb ik toch nergens gebruikt. Dat zou het moeten oplossen.

* kluyze trekt een beschamend gezicht :X

Het is niet mijn eerste keer met eagle, alleen heb ik de vorige keer wat meer met pen en papier gewerkt en daarna het schema in eagle gemaakt. Nu leek me dat wat veel werk omdat er wat meer componenten zijn. Kan ik nu misschien ook beter eens gaan doen. Papier vind ik toch altijd net iets fijner werken dan een tft-scherm.

Edit:
Wat zou jij dan nemen als baandikte? Ik had het op 20mil gezet. Leek me dik zat, ook voor bv tussen de ic-voetjes door te gaan.

-- De link is weg, als je hem gemist hebt, geef je maar een gil, of niet :)

[ Voor 54% gewijzigd door kluyze op 17-07-2006 23:57 ]

• Thijsch
Als je de file in *brd bestand hebt wil ik wel even proberen wat ik ervan kan maken :) En de *sch is ook handig :)

[ Voor 14% gewijzigd door Thijsch op 17-07-2006 22:25 ]

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:22
waarmee heb je dat board gemaakt in je TS? Dat zwarte plaatje?

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dat ziet eruit als Eagle. Met eagle is ook het schema gemaakt.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:22
had ik het toch goed ;) handig progje lijkt me

• kluyze
  • Niet online
mcandor schreef op maandag 17 juli 2006 @ 22:57:
waarmee heb je dat board gemaakt in je TS? Dat zwarte plaatje?
Is inderdaad eagle, kost 17,15Euro (sorry, telenet humor) Het is gratis hier af te halen, alleen kun je dan maar 2 lagen en een beperkte oppervlakte maken.

• MeMoRy
vergeet de onkoppelcondensatoren niet... het is altijd wel aardig 100nF condensator over de Vdd en GND van elk IC tje te hangen...

• kluyze
  • Niet online
Ik was aan het denken aan die voetjes daarvoor te gebruiken. Zo van die ic-voetjes met een klein condensatortje in, ik weet niet of zoiets goed is, maar zo erg kan het toch niet zijn.
Dan heb ik ook bij elke fan een ontstoor capaciteit van 100n op de voeding zitten en aan de molex connector zelf eentje van 100µ. Zal wel ruimschoots voldoende zijn.
Ook heb ik gehoord over de 7555 ipv de 555 die minder zou storen op het net.

Eventueel kan ik zelf een condensatortje dat niet te groot is in het voetje solderen :p

[ Voor 10% gewijzigd door kluyze op 18-07-2006 01:01 ]

• MeMoRy
mja, het kan je later kopzorgen schelen

• Thijsch
kluyze schreef op maandag 17 juli 2006 @ 21:30:

-- De link is weg, als je hem gemist hebt, geef je maar een gil, of niet :)
gil! gemist dus ;) Maar je kan dat bestand toch gewoon online laten staan? :) Lijkt me niet zo uitmaken of anderen het downloaden of niet..

• kluyze
  • Niet online
Mja misschien niet, ...

Ok dan hier is de link opnieuw :) => klik Ge moet dat niet doen, hè. Als ge da zelf wilt moogt ge da van mij proberen. Maar waarschijnlijk gaat er nog heel wat aangepst worden, nog wat weerstanden bij, de pot-meters die anders worden, misschien nog wat C's bij. De pad's/boringen die misschien aangepast worden. Gij moet dat weten.

edit:
Dat anderen het afhalen, is niet zo erg, alleen is het nog verre van klaar. En dus kan ik beter misschien als het schema een keertje af is, het online zetten. Maar ik zal het hier laten staan voorlopig.

[ Voor 79% gewijzigd door kluyze op 18-07-2006 19:52 ]

• kluyze
  • Niet online
UPDATE (klein)

Zo in de TS staat een kleine update, ik heb namelijk de meeste weerstanden berekend.
Alleen zit ik nog ergens mee, die 4-8V.
Misschien dat iemand mij kan helpen om bij die 4V te komen.
Dit is mijn redenering:
Als ik op die laatste opamp (de PI regelaar) aan de negatieve voeding 4V hang, dan kan ik maar van 4-11V uitgeven aan de uitgang (11V omwille van de verzadiging, waardoor de uitgang max Vdd - 1V kan uitsturen.)
Klopt dit? Als ik dan bv 4V aan mijn opamp voor PWM wil moet ik 5.5V uit mijn PI sturen (omwille van de weerstanden 56k en 150k die de spanningsdeler van de PWM zijn.)
Dus
aan de PWM zit een spanningsdeler van 56k en 150k (op 8V uit mijn 11V te krijgen)
Als ik dan tel:
4V = Vdd / (56k+150k) * 150k Dan kom ik voor Vdd 5.5V uit (5.49333V)
Dus moet mijn PI 5.5V-11V uitgeven om achter de spanningsdeler 4V te bekomen.
Als ik dan deze 5.5V op de Vmin van mijn opamp aansluit, krijg ik dan uit mijn opamp 5.5V-1V gestuurd?
Dan moet ik wel een extra ic nemen voor mijn laatste opamp.

Maar aan de andere kant kan ik misschien beter mijn opamp 0-11V laten uitsturen en van 0-4V staat dan de fan stil.
Als ik hiervoor de juiste temperatuur (vb 4V = 20° wat waarschijnlijk nooit gaat voorkomen.) kies, maakt dit niets uit.

Wat ik dus in gedachten had was 4V = 20° en 11V = 60° (70°)

Edit:
Heeft er trouwens iemand een gedacht voor een stereo-pot van om en bij de 2-6M?
Als ik namelijk een tau wat regelbaar wil maken dan kan ik best een C van 100µ kiezen en dan daarbij een R. Als ik R = 10k dan kom ik op een tau van 1s uit, als ik dan een pot daarbij in serie zet dan kan ik de tau regelen van 1s - 200s (bij 2M) - 10min (bij 6M)
Maar als ik alleen de R bij de C regel ga ik die opamp ook late versterken, dus zou ik een stereo-pot willen gebruiken.
Ik hoop dat dit wat duidelijk is :Y)

[ Voor 17% gewijzigd door kluyze op 19-07-2006 19:32 ]

• kluyze
  • Niet online
Update I

Eindelijk een update :s Maar ik heb het druk gehad met mijn eindwerk en mijn 2de zit. Volle bak chemie XML XSL ed. aan het leren.

Maar ik heb wat componenten gehaald,

IC's
1 x LM324
1 x LM339
2 x 14p IC-voetje
1 x 8p IC-voetje
C's
1 x 100µ (elco)
1 x 100µ
4 x 100n
1 x 10n (elco)
1 x 2n2 (elco)
3 x 100n (ontstoor)
transistor
4 x BC139
1 x BC547
diode
4 x 1N4007
R's
1 x 30k
1 x 3k9
Pot-meter
1 x stereo 2M - 6M
1 x pot 470 - 1k
sensor
1 x LM35CZ
totale prijs van alle componenten reken ik nog wel eens uit.

Deze kwamen voor 23,49€ Valt nog goed mee als je bedenkt dat de LM35 alleen al 8,8€ kwam. Ik heb ook onmiddelijk 4 zalman 80mm'ers gehaald voor 5€/stuk. Was wel wat duur en niet helemaal mijn goesting. Ik wou eigenlijk coolermaster's SAF-B83-E1 die ik kon krijgen voor 3€, ook de Zalmans kwamen daar maar 3€. Maar dan moesten die besteld worden en duurde dat een extra week.

En de rest van de weerstanden had ik hier liggen, alleen die 2 waarde niet.

En onmiddelijk er maar bij zeggen dat door mijn eigens domme fout ik beide IC's al heb verkl**t :X :( En ik heb een IC verkeerd gekregen, De 100µF heeft die een elko meegegeven. En omdat er theoretisch misschien de stroom ooit kan omdraaien, ga ik geen risico nemen en die toch vervangen door een niet elko.

Nu moet ik eind deze week, begin volgende week toch nog eens terug omdat ik er een velleman kit besteld heb, dus onmiddelijk die ook vervangen.

Ik heb ook wat aanpassingen in het schema gemaakt, De Buz11 is vervangen door een BD139 en de MBR1645 door een 1N4007. Welke zwaar genoeg zijn, maar vèèl goedkoper. En der is nu een voorschakel weerstand aan de BD139 van 510Ω

Zo dat is het voorlopig. Ik probeer zo rap mogelijk foto's of zo te maken van mijn eerste opstelling.

• kluyze
  • Niet online
Effen een klein schopje. Om de mensen die nog zouden volgen (Al vrees ik hun aantal :? ) te laten weten dat het niet dood is.

Ik zit momenteel nog tot woensdag 6-september in de herexamen. Maar ik heb al een vervanging gezorgt voor de 2 ic's die ik volgens mij verkl***t heb. Voor de rest ga ik toch een elco in mijn integrator gebruiken. Ik zal er maar een diode (1N4007) mee in serie moeten plaatsen denk ik.

Voor de rest ga ik nog wat weerstands waarden aanpassen, de tau ga ik bv van 30-130s laten varieren ipv 1-101 zoals die nu is en de waarden voor de PWM sturing moeten wat aangepast worden.
En dan zou het in principe moeten werken.

I'll keep u posted
Pagina: 1