Kan HD's niet goed geconfigureerd krijgen

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:40
Ik heb vandaag een 2e hands schijf gekocht, voor wat meer opslagcapaciteit in mijn pc.

In 1e instantie heb ik de volgende configuratie:

IDE 1 :
Master : Maxtor DiamondMax plus 9 200 GB ATA/133
Slave: -/-

Nu wil ik daar (op de slave locatie) de volgende schijf bij plaatsen
Maxtor DiamondMax 10 250 GB PATA/133

Maar ik krijg het niet voor elkaar in de bios om beide schijven te vinden. Hoe ik de jumpers ook zet.
Bij de jumpers heb ik de volgende opties:
- DS (Master)
- CS Enabled
- CAP Limit
- DS Slave (no jumper)

Bij de 1e schijf zet ik em gewoon op DS Master en bij de 2e heb ik zowel CS enabled als DS Slave (no jumper) geprobeerd. Maar beide schijven worden niet gevonden. Op de IDE kabel komt de 1e schijf als 1e en de 2e schijf op het eind.

Wat gaat hier fout?

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Volgens mij moet altijd de Master schijf aan het einde

Verwijderd

Het lijkt mij hierbij dat de 2 hdd's niet met elkaar samenwerken.

Probeer de hdd's allebij eens op een aparte IDE kabel te zetten. Dus hdd 1 op de primary IDE aansluiting, en de 2 hdd op de secundaire IDE aansluiting.

Verwijderd

Cable select jumper hoeft dus niet.

het kan ook wat anders zijn. lees dit artikel :
PATA HDD & SATA HDD combineren

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2006 20:23 ]

• Snowwie
@cruisn
Als je een enkele Master schijf hebt moet ie op het eind, maar als je 2 schijven hebt moet ie halverwege, dat weet ik 100% zeker.

@JamesHondje
Op de secundary master zit een dvd-brander, dus zou ik em daar op de slave kunnen proberen.

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Destijds had ik ook 2 hdd's die niet met elkaar samenwerkte... Door ze allebij aan een aparte kabel te pluggen werkte het wel gewoon goed :)

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

Snowwie schreef op zondag 16 juli 2006 @ 20:12:
@cruisn
Als je een enkele Master schijf hebt moet ie op het eind, maar als je 2 schijven hebt moet ie halverwege, dat weet ik 100% zeker.

@JamesHondje
Op de secundary master zit een dvd-brander, dus zou ik em daar op de slave kunnen proberen.
toch ben ik dat niet met je eens. De master zit altijd aan het uiteinde, of je nou 1 of 2 schijven op de kabel hebt dat veranderd er niet door.

Verwijderd

StuiTeR schreef op zondag 16 juli 2006 @ 20:22:
[...]

toch ben ik dat niet met je eens. De master zit altijd aan het uiteinde, of je nou 1 of 2 schijven op de kabel hebt dat veranderd er niet door.
Mee eens, ik heb mijn 2 maxtor's allebij om CS staan, en de buitenste v/d kabel is master.. en de middelste slave.

• Snowwie
Dat is vaag, ik heb het altijd zo gedaan dat in de kast de primairy master helemaal onderin zit, en de primairy slave helemaal bovenin.

De 1e HD zit fysiek onder de 2e, als ik dan de 1e HD op het eind van de kabel leg ligt die kabel heel vreemd gekronkeld.

Maar zonet had ik even raak, met de nadruk op even want ik had de beide HD's er los uitliggen. De 1e had ik gewoon op DS master en de 2e op DS Slave (no jumper), de computer startte vervolgens prima op en de 2e HD werd ook onder Windows herkent. Zet ik vervolgens die HD's op hun plaats, schroeven vast, kabels op dezelfde manier, kast dicht, worden de HD's ineens niet meer herkend...
Ik snap er werkelijk niets van... :? :? :? :?

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Het is een longshot, maar heb je stroom op je kast misschien (stroom-lek) waardoor die schijf de weg kwijt raakt?

Toen het werkte, zag windows de schijf toen ook als een 250 GB ? Misschien dat je BIOS er geen ondersteuning voor heeft ...

• Snowwie
Het lukt gewoon niet, ik baal als een stekker, dit leverde vroeger ook nooit problemen op, even een hardeschijf toevoegen aan je systeem, hoe moeilijk kan dat nu zijn... 8)7 8)7

Ik ga em eens in mijn 2e pc proberen...

Mijn YouTube Channel

• Ray

Ray

toevallig een brakke ide kabel ? sommige oude kabels kan je trouwens ook verkeerd aan om erin prikken ! ik neem wel aan dat je een 80 pins gebruikt ??

Verwijderd

StuiTeR schreef op zondag 16 juli 2006 @ 21:35:
toevallig een brakke ide kabel ? sommige oude kabels kan je trouwens ook verkeerd aan om erin prikken ! ik neem wel aan dat je een 80 pins gebruikt ??
Draaien ze bijde, of je hem nou in het midden of aan het eind plaats maakt geen zak uit.
Druk de kabel zo ver mogelijk in de disk, of als je cd rom aan de andere ide poort hebt wissel deze even om op het mobo.

Staat er helemaal niets in de bios. Heb ik ook gehad klik gewoon op auto.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2006 21:47 ]

• Ray

Ray

met verkeerd aan om bedoel ik dat je de plus kant omwisselt. Dit had een kennis laats weer eens. Als het goed is heeft de ide kabel een rode ader aan de buitenkant. Deze moet aan de kant komen waar ook je voedingsmolex zit

• Snowwie
Eindelijk is het goed, de positie van de HD's op de kabel moest schijnbaar toch andersom. Dit is vreemd, want "vroeger" had je altijd de primary op 1e stekker van de kabel en de slave op 2e stekker. Nu werken beide HD's perfect, maar ze zitten net andersom aangesloten. Overigens staat dit ook op die ATA kabel vermeldt, dat de slave in het midden moet.

In elk geval is dit weer voor elkaar, en heb ik 250 GB extra erbij, wat me zeer goed uitkomt aangezien ik graag met videobewerking bezig ben. :)

Mijn YouTube Channel

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat "vroeger" zal vast een gevalletje stom toeval zijn geweest. In de FAQ staat nochtans duidelijk dat de master aan het einde van de kabel moet: Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?

• Snowwie
BalusC schreef op zondag 16 juli 2006 @ 23:07:
Dat "vroeger" zal vast een gevalletje stom toeval zijn geweest. In de FAQ staat nochtans duidelijk dat de master aan het einde van de kabel moet: Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?
Met slechts 1 HD zit ie wel op het eind, maar met twee? Is bij mij nooit zo geweest..

Mijn YouTube Channel

• Ray

Ray

tja ze luisteren ook nooit naar mij :) maar het klopte wel hehe

• Snowwie
Oke ik schop dit topic omdat ik tegen hetzelfde probleem aan loop. De 250 GB HD heb ik aanvankelijk in mijn 2e pc gehad, en nu wou ik em dus overzetten naar mijn 1e pc. Ik heb de configuratie exact hetzelfde gelaten. Zie hieronder een dwarsdoorsnede van mijn pc:

Afbeeldingslocatie: http://www.magical.nl/got/systeem.png
Nu kan het zijn doordat het moederbord in de 2e pc jonger is, de wat oudere moederbord in de 1e pc (die is ongeveer 2 tot 2,5 jaar oud), misschien niet meer up-to-date is. Probleem alleen is, ik heb 0,0 ervaring met het updaten van biossen. Overigens moet ik dan eerst eens goed kijken wat voor type moederbord ik ook alweer heb.

Als er aan bovenstaande iets niet klopt hoor ik het graag.

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Sommige HDD's hebben ook de jumpersetting Master with slave present, of precies andersom. Dit zou wel op de sticker op de HDD vermeld moeten staan. Verder ziet het er correct uit.

• Ray

Ray

toch zou ik hier HD 2 als slave op IDE 2 zetten samen met de brander. Wellicht even wat lastiger met inbouwen maar als het loopt heb je flink wat snelheids winst als je tussen de hd's gaat kopieren. Dit merk je bijvoorbeeld als je gaat unrarren van hd1 naar hd2. De winst zit hem in het feit dat ze beide dan de controller volledig aan kunnen spreken. In jou opzet zitten ze op 1 kabel op 1 controller en moeten ze altijd op elkaar wachten

• Snowwie
Dat heb ik uiteindelijk ook gedaan, alhoewel ik die 250 gb Maxtor met geen mogelijkheid aan de loop kreeg in mijn 1e pc. Nu heb ik er een nieuwe 250 gb WD schijf bijgezet, als zijnde secundary slave op de dvd-brander, en dat werkt perfect. :)

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Loopt die HDD nu niet met dezelfde snelheid als je brander, dus 33 Mb/s??

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Zie op deze pagina de JUMPER instellingen.

Op de Primaire disk moet dit de meest linkse boven zijn en en op de secondaire disk de middelste van de bovenste rij.
Afbeeldingslocatie: http://www.maxtor.com/_files/maxtor/en_us/images/general/documentation/jumper_settings/style_a2.gif

In de bios natuurlijk wel aangeven dat primary en slave alletwee op AUTO staan. Positie op de kabel maakt in principe niet uit, maar beste is master aan het einde (vanwege termination op de bus).

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 02:37:
Loopt die HDD nu niet met dezelfde snelheid als je brander, dus 33 Mb/s??
volgens mij is dat al enige generaties moederborden geen probleem meer. Maar je kan het makkelijk terugvinden bij apparaatbeheer / ide controllers en kijken op welke udma hij draait
Pagina: 1