Toon posts:

nieuwe laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik binnenkort een laptop voor school nodig heb ben ik al wat aan het rondkijken
En ik wil er het liefst dit mee kunnen of in hebben zitten:
• Intel proccesor (liefst dual core)
• Max. €1300,- (ik heb het wat weten te verhogen)
• Redelijk games kunnen spelen bv. Sim city 4, city life en c&c generals en misschien nog wat nieuwere games (hoeft grafisch niet fantastisch te zijn als het maar niet vastloopt)
• beetje toekomst bestand, dat ik niet over een jaar een achterhaalde laptop heb
• Max. schermgroote 15,4 inch
ik heb al wat rond gekeken en ben ik op dit uitgekomen:

HP
Pavilion dv5190EA

* Merk processor : Intel
* Type processor : Core Duo T2400
* Kloksnelheid : 1,83 GHz
* Cachegeheugen : 2048 KB
* Bustechnologie : 667 MHz
* Intern geheugen : 1024 MB
* Harde schijf : 100 GB
* CD/DVD (RW) : double layer DVD
* Diskettestation : nee
* Grafische kaart : nNidia GeForce Go 7400 turbocache
* Grafisch geheugen : 256 MB
* Shared videogeheugen : ja

prijs € 1299,- bij it's (is daar het goedkoopst)

Dell inspiron 6400

core duo T2250
1,73 GHz
1024 MB (2 x 512)
100 GB (5400 rpm)
ATI x 1400 256 mb

€ 1140,65 bij dell

en ik hoor ook van mensen dat de Asus A6t een goede keus is maar hier zit dan een amd processor in maar wel een Nvidia 7600 volgens mij.

Waarom ik dit alles heb gekozen:
Scherm 15,4 inch omdat hij af en toe mee naar school moet dus draagbaar moet zijn.
Proccesor: Intel omdat ik daar goede ervaringen mee heb en dual core jah waarom? Ik weet het eigenlijk niet precies. Mischien nog adviezen?
Geheugen: liefst 1024 mb lekker snel.
Harde schijf: 60 GB is genoeg meer is meegenomen.
Grafische kaart daar weet ik geen fluit vanaf.

Nou zit ik tussen deze twee laptops te twijfelen, en ik wil graag weten of deze grafische kaarten goed genoeg zijn om mee te kunnnen gamen.

alvast bedankt

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-02 20:35

Theo

moederbord

voor gamen heb je echt een kaart met eigen geheugen nodig. De 7400 heeft dit niet ondanks dat er 256 MB bij staat. Bijna al het videogeheugen snoept hij van het gewone hgeheugen, waardoor niet alleen het beschikbare geheugen wordt verminderd, maar ook de vrije bandbreedte.

Als je dus ook wilt gamen valt de HP af en kom je dus bij de Dell terecht.
Ik kan eigelijk niet voorstellen dat dit de enige notebook is die aan je eisen voldoet. Kijk eens op grotere internetwinkels rond of op sites van verschillende fabrikanten. Merken als asus, acer, Msi, toshiba, Ibm, Jewel e.v.a. maken ook notebooks.....

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Vergeet die 89 euro verzendkosten niet die je bij Dell moet betalen. 8)7 Toch een smak geld!
Ik zou overigens voor de HP gaan, maar dat komt omdat ik al een hele tijd goede ervaring heb met HP laptops. Ik wil daarbij overigens Dell niet afkatten hoor.

Verwijderd

kijk eens naar een asus a8ja iets boven de 1300, maar wel een x1600 en core duo

Verwijderd

Ik had dat probleem ook, en heb gekozen voor de IBM/Lenovo R60, sobieso koop ik altijd IBM, niet stuk te krijgen en je krijgt waar voor je geld, ben er elke dag 200% tevreden van!!

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-02 20:55
Als je de laptop van plan bent om mee naar school te nemen, dan zou ik ook eigenlijk niets anders durven aan te raden dan IBM.
Ik gebruik mijn laptop dagelijks voor school en heb tot nu toe elke anderhalf jaar een nieuwe moeten kopen. Ik ga zeker niet ruig om met mijn laptop oid, integendeel. Maar ik ervaarde gewoon kleine rare problemen.
Laptop laad ineens niet meer op, behalve als hij uitstaat nee, lag niet aan de accu/lader
Geluidskaart doet het niet meer (kan apparaat niet starten?)
Laptop geeft neit meer dan een knipperend streepie weer wanneer ik mijn laptop aanzet, laptop soms 4-5x aan/uit-zetten lost het probleem meestal op.
Dit was met een aantal Dell laptops. Begrijp me niet verkeerd, ik ben verre van Anti Dell!!

Klasgenoten/Collega's werken met IBM's en die doen er inmiddels al dik 3,5 jaar mee. Tuurlijk ze zijn iets duurder en hebben mindere spex ten opzichte van andere laptops in dezelfde prijsklasse. Maar kwaliteit en duurzaamheid wegen daar sterk tegen op

Verwijderd

Topicstarter
bedankt ik denk dat ik maar eens naar die asus en ibm ga kijken, maar kunnen jullie zeggen of ik met bv. die HP sim city 4, c&c generals en city life kan spelen?

en ik heb nog naar die asus A8ja gekeken maar die heeft ook gedeeld videogeheugen want op de asus site staat ATI Mobility™ Radeon™ X1600 512MB met HyperMemory wat toch betekend dat het gedeeld is?

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2006 20:25 ]

Verwijderd

Volgens mij had de ATi X1600, 256 MB vast geheugen en 256 shared geheugen.

• Theo

Theo

moederbord

hypermemory is net als turbocash waardeloos. Er is een duur woord aan gegeven, pure marketing dus. Het komt er op neer dat je zeer weinig "echt" videgeheugen heb (1/10 van wat men zegt), en dat de rest van het gewone geheugen wordt gesnoept. Dit kost niet alleen veel ruimte in he geheugen, maar ook vel bandbreedte.

[ Voor 5% gewijzigd door Theo op 16-07-2006 21:51 ]

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Topicstarter
hebben jullie dan een tip voor mij welke pc wel dedicated geheugen heeft en snel genoeg is maar toch binnen mijn budget ligt (zo'n € 1300,-)

• Theo

Theo

moederbord

De X700 is volgens mij niet erg duur en je kunt er best mee gamen

Nu met WP, PV, EV en PC

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 16 juli 2006 @ 22:29:
hebben jullie dan een tip voor mij welke pc wel dedicated geheugen heeft en snel genoeg is maar toch binnen mijn budget ligt (zo'n € 1300,-)
Kijk ook eens naar de Asus A6T, daar heb ik veel over gelezen en ik heb een beetje dezelfde eisen als jij hebt en deze komt er behoorlijk goed uit. Is ook 'maar' 1200euro ongeveer dus voor die 100euro kan je bijvoorbeeld nog een leuk extra reepje geheugen kopen ;)

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

theodouma schreef op zondag 16 juli 2006 @ 21:49:
hypermemory is net als turbocash waardeloos. Er is een duur woord aan gegeven, pure marketing dus. Het komt er op neer dat je zeer weinig "echt" videgeheugen heb (1/10 van wat men zegt), en dat de rest van het gewone geheugen wordt gesnoept. Dit kost niet alleen veel ruimte in he geheugen, maar ook vel bandbreedte.
Het is wel marketing, maar zo overdreven als jij het stelt is het ook weer niet :)
De grafische kaarten zoals de GeForce 7300/7400 Go met Turbocache of de ATI Mobillity Radeon X1300/X1400 met Hypermemory hebben wel minimaal 64, maar vaker 128 of zelfs 256 MB dedicated geheugen. De rest is gedeeld, dat klopt, maar wordt alleen gebruikt als het nodig is, bij grafisch intensieve 3d-taken. Ik heb m'n X1400 (128MB dedicated + tot 384MB shared) bijvoorbeeld nauwelijks werkgeheugen zien aanspreken, behalve onder 3DMark of bij games, maar daar is het dan ook nuttig. De games die je met dergelijke kaarten speelt, gebruiken toch niet al het werkgeheugen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik heb wel een test gezien bij ome Tom waarbij de eerste TC kaarten (de 6200) werden getest met als conclusie: TC is 1/2 van de normale performance als de kaart dat geheugen dedicated had dus heeft zeer veel invloed op games. J ain windows volstaat iedere kaartje maar voor gamn zal ik het niet overwegen.

Ik heb zelf de A6T en heb een review geschreven erover dus die zou je nog even kunnen lezen, zoek A6T in de productsurvey. Zeker een aanrader en Asus geeft 2 jaar standaard garantie en met als voordeel wat sOid al zei, je kunt makkelijk ram bijplakken aangezien er 1 dimm in zit.

@arnoman: Zonde! Ik weet niet wanneer je laatste laptop is gecrashed maar als die nog binnen de 2 jaar na aankoop zit heb je garantie! Dit is de EU wet, allee laptops etc hebben 2 jaar garantie. Dus je kunt hem na 1.5 jaar gewoon terug brengen naar de winkel waar je hem hebt gekocht (dus niet naar bv Acer zelf). Deze moet je wettelijk garantie geven en zullen dat wel doen. Ook anders kan het aardig schelen, na 3 jaar is hij bijvoorbeeld 1 jaar na de garantie termijn. Een laptop moet zo'n 5 jaar meegaan. Dit zou betekenen dat je 3/5 van de reparatie kosten moet betalen, de rest zal ook weer door deverkoper moeten worden betaald, toch een stuk goedkoper dan een nieuwe laptop.

Verwijderd

Ik zit met hetzelfde dillema als Bakkerj. Ik ben ook opzoek naar een nieuwe laptop. Ik ben naar een tijdje zoeken ook achter de HP Pavilion dv5190EA gekomen. Het enige wat ik wil weten of dit systeem zal voldoen aan mijn eisen.

• Lange accuduur
• Goede grafische kwaliteit. Ik gebruik programma's als autocad in combinatie met office programma's. En vooral voor de nieuwste versie van autocad 2006 wil ik een goed systeem dat snel werkt en wat grafisch goed meegaat.
• een laptop die de aankomende nieuwe windows en office versies aankan.
• ik gebruik mijn huidige laptop intensief met vooral office programma's, msn, autocad.

graag lees ik jullie reactie.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Dat derde punt kun je vergeten.
Je kan nu nog wel een laptop kopen waar Vista, waarschijnlijk, prima op zal draaien, maar aangezien MS zijn besturingssystemen de laatste tijd steeds zwaarder maakt, kun je versies (meervoud dus) vergeten.
Maar tegen die tijd is de laptop toch wel op...
Wat GremliN-Online zegt over de garantie, is in principe hoe het in theorie is.
Er is echter nog steeds veel gezeur over het 1 dan wel 2 jaar garantie geven. Momenteel is het, naar mijn weten, nog geen wet die geldig is Nederland. Wel kun je je over het algemeen beroepen op de, te verwachten levensduur.
Na 3 jaar is dat echter bij een laptop ook op, aangezien die na 3 jaar volledig is afgeschreven (belastingtechnisch, verzekeringstechnisch enz...)
Ik ben absoluut geen jurist ofzo, maar momenteel is deze regelgeving in Nederland nogal moeilijk.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Nee het is een algemene Wet in de hele EU die al sinds 2003 van kracht is dacht ik. Heb er laatst ook om gezocht en hij is al gewoon geldig in Nederland. Natuurlijk zullen de winkels van alles lullen zoals dat je die garantie dan wel had moeten kopen, dat hij niet van toapssing is in NL of niet op de laptop. Gewoon goed nazoeken en als hij niet ouder is dan 2 jaar MOETEN ze het doen. Desnoods stap je naar de rechter want in dat geval krijg je gelijk*

*) Mits de laptop is gekocht op de dag dat de wet is in gegaan of erna.

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:33
Ik moet zeggen dat de HP notebooks (vooral de business line), erg degelijke apparaten zijn qua behuizing. Als ik naar Acer e.d. kijk zie ik toch wel de verschillen in de degelijkheid van deze apparaten.

Verwijderd

Oke iig bedankt voor de huidige reacties. Maar de HP Pavilion dv5910EA is kwalitatief goed genoeg om de aankomende drie jaar goed te draaien met programma's zoals Autocad 2006, Office 2007, en vWindows vista.

En kunnen jullie wat zeggen over de accuduur? Kan je ergens een representatieve waarde vinden over hoe lang de accu meegaat onder zware belasting? Of is het verstandig om bij aankoop meteen een tweede accu aan te schaffen?

Ik ben de laatste tijd bezig om me steeds meer te verdiepen op het gebied van laptops en programma's als autocad. Dus ik stel jullie mening zeer op prijs.

Alvast vriendelijk bedankt

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Een accuduur van meer dan 1 1/2 uur met zware belasting is niet veel voorkomend. Dus als je verwacht dat je veel zonder netstroom zit is het wellicht handig om meteen een extra accu erbij te kopen ja.
Pagina: 1