Hoi,
Mijn situatie in het kort:
ik heb 1 tabel 'fberichten' waar al mijn forumberichten in staan, met deze velden: 'tid', dat verwijst naar het bijbehorende topic en 'content' met de inhoud van het bericht. Verder natuurlijk nog irrelevante velden zoals uniek id, datum, poster, etc.
Nu wil ik een query die een lijstje maakt met van elk topic het eerste bericht.
De volgende query's lopen allemaal mis:
Wie kan mij helpen, met of zonder DISTINCT, als dit vervelende probleem maar opgelost wordt.
Alvast bedankt.
Mijn situatie in het kort:
ik heb 1 tabel 'fberichten' waar al mijn forumberichten in staan, met deze velden: 'tid', dat verwijst naar het bijbehorende topic en 'content' met de inhoud van het bericht. Verder natuurlijk nog irrelevante velden zoals uniek id, datum, poster, etc.
Nu wil ik een query die een lijstje maakt met van elk topic het eerste bericht.
De volgende query's lopen allemaal mis:
code:
Hij weergeeft weliswaar van elk topic 1 bericht, maar niet het eerste. Het lijkt haast willekeurig.1
| SELECT * FROM fberichten GROUP BY tid DESC ORDER BY tid DESC |
code:
Hij weergeeft netjes alle unieke topics, maar de content is niet opgevraagd en is er dus ook niet uit te halen.1
| SELECT DISTINCT(tid) FROM fberichten |
code:
Nu vraag ik de content wel mee, maar werkt de distinct helemaal niet meer. Er zitten dubbele topics etc tussen.1
| SELECT DISTINCT(tid), content FROM fberichten |
Wie kan mij helpen, met of zonder DISTINCT, als dit vervelende probleem maar opgelost wordt.
Alvast bedankt.