Toon posts:

[clarkconnect 3.2 home] Thuis configuratie met adsl

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
ik heb me eindelijk gewaagd aan linux en het is gelukt. Ik heb heb clarkconnect geconfigureerd als gateway/firewall voor mijn thuis netwerkje bestaand uit:
- adsl speedtouch 510 ethernet van Planet.nl
- Pentium 2 server met Clarkconnect en 190 MB Ram, 3GB HD, 2 nics (intern,extern)
- 3 clients met XP sp2

Als eerst de dhcp op de speedtouch uitgeschakeld.

De externe nic die naar de modem gaat heb ik geconfigureerd met de optie ethernet met de volgende instellingen:
ip: 10.0.0.1
subnet: 255.255.255.0
Gateway:10.0.0.138 (ip van de speedtouch)

De interne nic die naar de lan-switch gaat heb ik geconfigureerd met de volgende opties:
ip:192.168.1.1
subnet:255.255.255.0

dns1 =192.168.1.1 (server)
dns2 =195.121.1.34 (dns van provider)
--------------------------------------------------------------------------------
Daarna heb ik dhcp geconfigureerd op de interne nic met range 192.168.1.100 tot 254 (default).
Alles werkt en de clients heben allemaal internet.

Ik besef dat ik tijdens de configuratie van de externe nic (nic naar de modem) de optie had tussen ethernet,DSL-standard,DSL-PPPOE,Wireless,virtual.
Ik heb gekozen voor de eerst optie 'ethernet', maar ik vraag me af of ik niet een van de dsl opties had kunnen kiezen, zoja welke van de twee 'dsl-standard', 'dsl-pppoe'?
En kan iemand me vertellen wat de verschillen tussen de opties zijn en welke het beste is i.c.m. mijn adsl/netwerk.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Ik denk dat deze wel een hele duidelijke beschrijving heeft van PPPoE: http://www.webopedia.com/TERM/P/PPPoE.html

Hier nog wat: http://en.wikipedia.org/wiki/PPPoE

Denk gewoon dat je PPPoE moet kiezen :)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:00
Ik heb alleen nu het idee dat je clarkconnect box doelloos werk doet: je hangt een switch achter de speedtouch zoals je die nu geconfigureerd hebt en je hebt ook op elke PC internet. Wil je echt clarkconnect als router gebruiken, zou ik zoeken naar de zgn "sipspoof" methode om je ADSL modem het NAT-werk te besparen (die speedtouch dingen zijn enorm brak als het om NAT gaat, met sipspoof heb je daar geen last van omdat ie dan alleen maar voor je inbelt bij KPN en vervolgens je clarkconnect router rechtstreeks je externe IP geeft.

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op zondag 16 juli 2006 @ 21:00:
Ik heb alleen nu het idee dat je clarkconnect box doelloos werk doet: je hangt een switch achter de speedtouch zoals je die nu geconfigureerd hebt en je hebt ook op elke PC internet. Wil je echt clarkconnect als router gebruiken, zou ik zoeken naar de zgn "sipspoof" methode om je ADSL modem het NAT-werk te besparen (die speedtouch dingen zijn enorm brak als het om NAT gaat, met sipspoof heb je daar geen last van omdat ie dan alleen maar voor je inbelt bij KPN en vervolgens je clarkconnect router rechtstreeks je externe IP geeft.
@JGC, bedankt. Hier heb ik wat aan. Ik zal verder zoeken op het sipspoof methode

andere tips/suggesties zijn altijd welkom. alvast bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 16 juli 2006 @ 21:18:
[...]

@JGC, bedankt. Hier heb ik wat aan. Ik zal verder zoeken op het sipspoof methode

andere tips/suggesties zijn altijd welkom. alvast bedankt.
Ik heb gezocht naar sip spoofing, maar daarvoor zou ik mijn modem moeten modden en dat doe ik liefer niet. Zijn er andere opties/methodes zodat er niet 2x genat hoeft te worden?

Verwijderd

Wat wil je eigenlijk allemaal 'doen' met die server ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 22:26:
Wat wil je eigenlijk allemaal 'doen' met die server ?
gateway/firewall,dhcp en fileserver
Pagina: 1