Toon posts:

Core duo of Turion X2 batterijduur

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al verschillende sites doorgespit maar kan niet vinden hoe groot het verschil nu is tussen deze twee. Alle topics gaan over de vorige turion of er wordt niet in vermeld hoe groot het verschil daadwerkelijk is. Ik weet dat de core duo zuiniger is, maar hoeveel?

Hoeveel lang kan je op een laptop met turion x2 of core duo werken.

Handig zou zijn als de mensen met 1 van deze processors hun tijden met bijbehorende specs vermelden.

Zou erg handig zijn

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2006 18:49 ]

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Hm, hier ben ik ook wel benieuwd naar. Ze zeggen in de winkel iig dat een dualcore zuiniger is als een singlecore, maar wat het verschil is tussen een AMD of Intel dualcore weet niemand...

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• dr.dunno
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
DarthPlastic schreef op zondag 16 juli 2006 @ 18:39:
Hm, hier ben ik ook wel benieuwd naar. Ze zeggen in de winkel iig dat een dualcore zuiniger is als een singlecore, maar wat het verschil is tussen een AMD of Intel dualcore weet niemand...
ik geloof er niks van dat een dual core zuiniger zou moeten zijn dan een single core; je hebt toch twee eenheden draaien, die weliswaar een deel van de infrastructuur delen, maar bij normaal kantoorwerk (waar je een laptop toch in het algemeen voor gebruikt zonder adapter aangesloten) staat er eentje continue duimen te draaien. :?

verder, als je die enorme koelblokken ziet van die dual core notebooks, moet je je afvragen of het überhaupt wel zoveel beter is dan die oude centrino's (los van hogere bussnelheid etc. natuurlijk) ; ze produceren in de energie-spaarstand namelijk óók behoorlijk wat warmte en ik zit momenteel achter een 2ghz centrino dothan die niet eens z'n ventilator zachtjes heeft draaien 90% van de tijd.

wat betreft AMD vs Intel; ik heb geen idee wat de nieuwe lijnen doen, maar bij de oude waren de centrino's zeker niet altijd zuiniger dan de AMD's, die voor het merendeel van het werk (hoe dan ook) een stuk sneller zijn, dus omgerekend naar performance per watt was je met de oude modellen in ieder geval beter af ; ik vraag me af hoe het met de nieuwe is idd. :)

[ Voor 16% gewijzigd door dr.dunno op 16-07-2006 18:47 ]

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
dr.dunno schreef op zondag 16 juli 2006 @ 18:46:
[...]

ik geloof er niks van dat een dual core zuiniger zou moeten zijn dan een single core; je hebt toch twee eenheden draaien, die weliswaar een deel van de infrastructuur delen, maar bij normaal kantoorwerk (waar je een laptop toch in het algemeen voor gebruikt zonder adapter aangesloten) staat er eentje continue duimen te draaien. :?
Vanwege de nieuwe productietechniek, ze hebben dan minder stroom nodig als hun voorganger > ook minder warmte.
Weet dit echter niet zeker, ik heb (nog) geen ervaring met multicore-spul :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-01 00:48
Het ligt niet alleen aan de processoren maar ook aan de fabriekant van de notebooks. De ene gebruikt een 6 cells die bijvoorbeeld 2 uur mee gaan, en een andere fabriekant gebruik een 8 cells die 3 uur bijvoorbeeld mee gaat.

Ik heb zelf een centrino en die gaat maar net 2 uur mee wat ik wel weining vind.
En in een andere notebook zit ook een centrino die 3 uur mee gaat. Dit is afhankelijk van de scherm grote, de videokaart ect.

[ Voor 33% gewijzigd door Robin4 op 16-07-2006 18:51 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-02 20:35

Theo

moederbord

Intel is zuiniger an Amd. Intel kan één core uitschakelen als hij niet gebruiikt wordt, Amd heeft deze functie niet ingebouwd.

Nu met WP, PV, EV en PC

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

dr.dunno schreef op zondag 16 juli 2006 @ 18:46:
[...]

verder, als je die enorme koelblokken ziet van die dual core notebooks, moet je je afvragen of het überhaupt wel zoveel beter is dan die oude centrino's (los van hogere bussnelheid etc. natuurlijk) ; ze produceren in de energie-spaarstand namelijk óók behoorlijk wat warmte en ik zit momenteel achter een 2ghz centrino dothan die niet eens z'n ventilator zachtjes heeft draaien 90% van de tijd.
Dat ligt puur aan welk merk/type laptop je hebt. De ventilator in mijn Core Duo laptop (Asus A6ja) gaat pas draaien als ik de 2 cores en de videokaart 100% stress. Anders draait de ventilator heel erg langzaam. Er is dan zelfs bijna geen airflow te voelen bij de outtake. En hij is dan ook heerlijk stil, onhoorbaar zelfs. Je hoort dan alleen nog de hardeschijf. ;)

Die grote koelblokken in laptops zijn trouwens alleen maar handiger. Of je zet een groot koelblok in je laptop met een fan die weinig toeren hoeft te draaien voor een heerlijke stilte, of je zet een miezerblokje erin met een 8000 RPM fannetje dat constant moet blazen, omdat het koelblok zo klein is.

Over het stroomgebruik: de langzame Turion X2's verbruiken net zoveel als de snelste Core Duo's (31 watt stressed). De snellere Turions verbruiken meer. Hoe het met de idlesituatie zit, weet ik niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Rhannie op 16-07-2006 22:05 ]

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Zeker de core duo. Ik heb zelf een Asus A6T met Turion X2 en haal net de 3 uur op batterij in energie zuinige standmet wat internet/muziek/MSN. Zoals gezegt, de core duo kan een core uitschakelenenook nog eens cache. Dus ga je voor acuuduur dan de core duo, in alle andere gevallen zou ik zeggen dat de prijs meespeelt, prestaties en of je 64-bit nodig vindt.
Pagina: 1