[Mac OS 9&X] een nieuwe hd en een nieuwe installatie.

Pagina: 1
Acties:

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-02 14:56
halo.

ik heb voor mijn pc een nieuwe hd gekocht, met het plan om de oude in de mac te gaan zetten. (de mac heeft maar 6gb 8)7 ). nu komt het eerste probleem, ik ben niet erg goed met mac instellingen dus hoe krijg ik hem van ntfs naar een mac bestandssysteem. (op internet vond ik alleen hele moeilijke methodes.) ik had nog een os9 cd liggen(niet origineel). die ik wou gaan testen op de oude harde schijf maar met c inhouden boot hij er niet van. als opstart schijf kiezen zie ik wel even zoon mannetje die knippert met een vraagteken maar daar kan ik ook niks mee. op internet heb ik gelezen dat ik me daar geen zorgen over moet maken en dat het wel lukt als ik die harde schijf er leeg inzet. ook moet er osx op.

ik wordt van de informatie van internet alleen maar verwarder dus het lukt me echt niet meer dit is eigenlijk wat moet gebeuren.:

oude hd eruit,

die nieuwe ntfs hd erin en formateren naar een mac bestands systeem

os9 en osx instaleren.

het is een g3 blue & white, hij heeft een afwijking er zit een teac cd-rom in die er niet officieel in hoord.

sorry als het mischien wat moelijk is te lezen maar ik heb problemen met zinsbouw

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
> APL

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Je zal vanaf een andere volume moeten booten dan diegene die je wil herformatteren. Daarvoor heb je een OS9 of OS X cd/dvd voor nodig.
Als je niet kan opstarten van een OS9 of OS X cd/dvd, dan zal-ie wel illegaal zijn. Dan mag je het wmb zelf uitzoeken hoe je dát voor elkaar krijgt (makkelijkste oplossing: regel een legale versie).
Als je eenmaal in de OS9/OS X installatie zit, wijst alles zichzelf.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Speeddragon
illegaal is hij niet want het is een back-up van mijn oude os9 cd die ik al een tijd kwijt ben.

ik heb het nu ook met originele osx cd's geprobeerd en ik kan kiezen voor installeer osx (vanuit de oude harde schijf ) en dan herstart. maar hij boot gewoon weer lekker verder of ik nou c indruk of niet. of hebben jullie het over een andere c? 8)7

edit: het formateren is nu gelukt(met de oude harde schijf), ik heb 2 partities gemaakt allebei mac os uitgebreid journaled, eentje met de naam osx en een met de naam os9 allebei met besturingsbestanden voor os9. alleen booten vanaf cd lukt niet.(de oude schijf eruit gehaald) die originele osx cd's waren trouwens niet goed, te bekrast. ik heb van een vriend zijn back-ups geleend. nu vraag ik me af komt het door die pc cd-rom speler of moet ik echt originele cd's hebben?

edit: het os 9 instaleren is nu gelukt, met een andere cd drive. alleen als ik naar os 9.1 wil updaten zegt hij dat hij niet kan instaleren omdat het een u.s english versie moet zijn, maar dat is het ook. niet dat dat erg belangrijk is want het was vooral voor classic enzo. als ik de osx cd's erin stop kan ik ze niet selecteren als opstartschijf :( waarom weet ik niet hij zegt iets van: geen system folder en iets met wrong file system maar met c booten lukt ook niet

[ Voor 88% gewijzigd door dawuss op 17-07-2006 14:08 . Reden: post-collapse ]

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Kan OS9 wel met uitgebreid, journaled overweg? Als je FS niet compatibel is kom je er uiteraard niet.

Is er een allesoverstijgende reden waarom je nog met OS9 wilt stoeien? :?

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Speeddragon
os9 is al geinstalleerd ik moet alleen osx er nog naast zetten, en ja want ik heb classic nodig, alleen het probleem is je hoort hem wel proberen te booten van de osx cd's maar hij gaat niet verder hij gaat door met os9, en in os9 kan ik hem niet als opstartschijf instellen. dus ik vraag me af, ligt het aan de cd of aan de cd speler,,, dat zal toch niet want ik heb er os 9 ook mee kunnen booten toen de hele hd leeg was, ik zou kunnen proberen hem weer te formateren en dan met osx proberen erin te komen.

waar kan ik eigenlijk os 9.2.2 downloaden ik krijg op de apple site de 404 fout

[ Voor 128% gewijzigd door Speeddragon op 19-07-2006 12:01 ]

• Speeddragon
anyone O-)

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:58
SPEEDDRAGON schreef op zondag 16 juli 2006 @ 17:43:edit: het os 9 instaleren is nu gelukt, met een andere cd drive. alleen als ik naar os 9.1 wil updaten zegt hij dat hij niet kan instaleren omdat het een u.s english versie moet zijn, maar dat is het ook. niet dat dat erg belangrijk is want het was vooral voor classic enzo. als ik de osx cd's erin stop kan ik ze niet selecteren als opstartschijf :( waarom weet ik niet hij zegt iets van: geen system folder en iets met wrong file system maar met c booten lukt ook niet
De updates van os 9 kun je als het goed is nog gewoon downloaden van de Apple site, daar al eens rondgekeken? Kun je ook niet booten vanaf de x cd-roms met de c ingedrukt?

Waarom wil je trouwens os 9 apart installeren, kun je de programma's niet gewoon in classic mode starten onder x?

[ Voor 8% gewijzigd door leon1e op 19-07-2006 18:05 ]

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 17:20
Gewoon alle partitie's er af gooien, oude hd er uit en os x cd er in. Je mac zal dan vanzelf van de cd booten omdat er op je hd niets staat. Vanuit de OS X setup kun je de disk tool opstarten.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
leon1e schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 18:04:
Waarom wil je trouwens os 9 apart installeren, kun je de programma's niet gewoon in classic mode starten onder x?
Om Classic mode te kunnen gebruiken heb je dus wel een geïnstalleerd MacOS 9.2 nodig. En de netste methode om de 2 systemen naast elkaar te gebruiken is met een kleine partitie of een losse HD voor OS9. Dan heb je niet van die 'slordige' OS9 bestanden en mappen in je Darwin root.
SPEEDDRAGON schreef op maandag 17 juli 2006 @ 13:08:
os9 is al geinstalleerd ik moet alleen osx er nog naast zetten, en ja want ik heb classic nodig, alleen het probleem is je hoort hem wel proberen te booten van de osx cd's maar hij gaat niet verder hij gaat door met os9, en in os9 kan ik hem niet als opstartschijf instellen. dus ik vraag me af, ligt het aan de cd of aan de cd speler,,, dat zal toch niet want ik heb er os 9 ook mee kunnen booten toen de hele hd leeg was, ik zou kunnen proberen hem weer te formateren en dan met osx proberen erin te komen.

waar kan ik eigenlijk os 9.2.2 downloaden ik krijg op de apple site de 404 fout
OS 9.2.2 kun je (nog) niet legaal downloaden. De hoogste download versie die Apple momenteel gratis beschikbaar heeft is 7-nogwat, als service voor de achterban die de klassieke Appletjes aan de praat houdt.

Die non-native TEAC cd-speler kan inderdaad goed een probleem zijn bij het opstarten.
Probeer ook eens andere boot optietoetsen: mackeys @ davespicks.com.

En waarom doe je beide HD's niet in de systeemkast? Dan houd je altijd nog een mogelijkheid om op te starten, ook als één van de HD's in de prak loopt. Je hebt daarvoor wel IDE-kabel nodig met 2 aansluitingen, maar die heb je misschien wel over van een PC, en je kunt er goedkoop aankomen. Oja, en de onboard IDE-interface van de eerste serie B/W G3-tjes ('Yosemite') is een beetje een probleemgeval. Schijven groter dan 128GB kan ie niet aan, en er zijn problemen gemeld waar er 2 HD's aan de 33Mhz poort hingen.

Linkje:
lowendmac.com/ppc/g3c.shtml
When buying a blue & white G3, insist on getting a Revision 2 system. The best way to make sure you're getting a Rev. 2 motherboard is the "402" marking on the CMD646 IDE controller chip. See Accelerate Your Mac! for more details on differences between these motherboard revisions.

Although this model doesn't support drives larger than 128 GB on its main 33 MHz drive bus, the 66 MHz bus used for the optical drive supports multi-word DMA 2 and can support larger hard drive.
Op de bovenstaande website vind je ook heel veel technische informatie. Zie ook de G3 pagina van Chipmunk.

Nog een laatste tip: Als je even de websites afstruint van de Nederlandse Apple-dealers kun je voor een prikkie uit overjarige voorraad MacOSX pakketten kopen. Bij MacOSX 10.1 is een goede opstart CD voor MacOS9.2 bijgeleverd. Het voordeel van een CD uit zo'n doos is dat ie voor alle Apples gechikt is gemaakt, en dus niet gaat zeuren dat ie bij een ander model Mac hoort. Bij 10.2 en 10.3 moet je Classic vanuit X installeren. Info van Apple: Mac OS X 10.2, 10.3: How to perform Mac OS 9 clean installation with Restore CDs.

[ Voor 16% gewijzigd door benoni op 19-07-2006 18:34 ]

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:58
benoni schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 18:22:Om Classic mode te kunnen gebruiken heb je dus wel een geïnstalleerd MacOS 9.2 nodig. En de netste methode om de 2 systemen naast elkaar te gebruiken is met een kleine partitie of een losse HD voor OS9. Dan heb je niet van die 'slordige' OS9 bestanden en mappen in je Darwin root.
Nee hoor, deze kun je gewoon installeren vanaf de installatie dvd van os x. Je kunt deze ook gewoon opdezelfde partitie plaatsen als de os x installatie.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
leon1e schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 18:33:
Nee hoor, deze kun je gewoon installeren vanaf de installatie dvd van os x. Je kunt deze ook gewoon opdezelfde partitie plaatsen als de os x installatie.
We hebben allebei gelijk ;) Zie de uitleg in mijn vorige post.

• Speeddragon
ik ben inmiddels zover gekomen: met die oude harde schijf erin nog die windows partitie geformatteerd naar 2 partities mac os uitgebreid(journaled). toen de oude hd eruit gehaald dus ik had geen os meer op mijn mac alleen een lege schijf. toen ben ik met c en alles gaan proberen op te starten(os9 cd), dat deed hij niet. toen ik op de site van http://www.xlr8yourmac.com/G3-ZONE/ ging kijken zag ik dat er veel problemen waren met booten van teac drives. maar andere drives die daar bij stonden, had ik niet. op een na de lite-on(24102B) er stond eigenlijk alleen bij dat die werd ondersteund omdat iemand voor zijn andere lite-on(24102M), de driver van de mijne(24102B) had aangepast. na deze erin gezet te hebben kreeg ik ineens het instalatie menu vvan os 9. dus ik alles installeren. nu heb ik na goed zoeken de os 9.1, 9.2,9.2.2 updates gevonden.(blij was ik wel een dag nadat ik ze gedownload had en ik voor een vriend van mij de os 9.2.2 nl moest downloaden werkte geen een link van 9.2.2 meer).
alleen toen kwam het booten van de osx cd's dit lukt voor geen mogelijk heid als opstart schijf kan ik hem niet selecteren, met c boot hij niet dan hoor je even een geluid en gaat hij door met os 9. het zijn back-up cd's omdat ik de originele bij de verhuiszing ben kwijt geraakt(gelukkig had ik nog back-up images) dus ik twijfel nu zou het toch die cd rewriter zijn of de osx cd's die ik toen ter tijd met een brakke brander heb gebrand, de images heb ik niet meer. en opnieuw branden heb ik al geprobeerd.

ik heb ook alles al gereset van nvram en pvram en weet ik het allemaal, ook baterij op moederbord eruit gehaald (was tip van iemand hier)

het is trouwens een maxtor diamond max 9 80gb in partities van 40gb, omdat ik os 9 toch veel gebruik.

[ Voor 6% gewijzigd door Speeddragon op 20-07-2006 10:05 ]

• Speeddragon
alsjeblieft iemand help me

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-02 20:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

wat kunnen we doen dan? je nieuwe cd's sturen? of een nieuwe cd-rom speler? 1 van de 2 is gewoon gaar en daarom boot ie niet naar cd. Zo simpel is het

blup

• Speeddragon
oke dat wou ik horen. is er geen manier om net zoals met windows een opstart cd ofzow te maken dat je een soort prompt hebt en je install.xxx kan openen, het klinkt waarschijnlijk heel dom wat ik zeg maar dat vraag ik me af.

Verwijderd

Welke versie van OSX heb je? Versie 10.4 wil namelijk niet in één keer op een G3 installeren (en is dan ook niet bootable), dan moet je eerst 10.3 (geloof ik) installeren. Kijk ook even op de apple.com/support of je niet een firmware update moet doen, dit bij veel G3 iMacs namelijk wel het geval, misschien dat dit ook op de G3 B&W het geval is. Verder zou ik in jouw geval eerst OSX installeren en daana pas vanuit OSX OS9 installeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2006 18:37 ]

• Speeddragon
het lenen van een andere cd 1 heeft geholpen alleen ik ben wel zo slim geweest de schijven untiteld te noemen is dit nog te veranderen, ik zie het niet.

groeten nick

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Je kunt te allen tijde je schijf (schijven/partities) een andere naam geven... onder OSX en OS9 kan dat gewoon!

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Speeddragon
alles is gelukt en die oude lite-on cd brander wordt zelfs ondersteund door itunes.

bedankt voor de hulp

Pagina: 1