[html] geen wordwrap

Pagina: 1
Acties:

• truegrit
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:05
Ik zit met een html probleem in de maag waar ik niet van inzie hoe die voor kan komen. Het gebeurt alleen in IE6 (en waarschijnlijk ook 7) en Opera. Firefox doet het wel goed.

voorbeeld html

Het probleem is als volgt:
Er is een div met een vaste width, 200 pixels.
Als er een boel tekst in gaat MET spaties er tussen, zal het op meerdere regels terecht komen. Behalve als ik de ) karakter gebruik. Op de een of andere manier wil die niet naar de volgende regel gaan, ook al zit er wel degelijk een spatie tussen de tekens 8)7

Het gaat dus echt alleen om de ), niet om de ( want die doet het wel goed.
Zelfs als ik ) in plaats van ) gebruik wil het nog niet werken.

zelfs hier werkt het niet goed (in opera dan):
) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) )
Mijn vraag:
is dit een browser probleem of zie ik iets over het hoofd?

hallo

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Misschien kan je de white-space property toepassen om het werkend te krijgen, of je zet je tekst in een p element, dan werkt het zeker.

[ Voor 16% gewijzigd door Rowanov op 16-07-2006 15:30 ]

• truegrit
helaas, zelfs met <p> werkt het niet. En die white-space hielp helaas ook niet. Maar het gekke is toch dat het alleen voor de ) geldt. Als ik ze allemaal replace met een willekeurig ander karakter dan werkt het precies zoals het hoort. Ik betwijfel daarom ook dat het met standaard opmaak css te verhelpen is.

hallo

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:54
.box {
width:200px;
word-wrap: break-word;
}

Werkt in IE6 en FF1.5.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Word-wrap is een css property die alleen in IE werkt en geen onderdeel uitmaakt van de originele specificatie. Zie oa. deze pagina: http://krijnhoetmer.nl/stuff/css/word-wrap-break-word/

Word-wrap is trouwens geen oplossing voor Opera en word-wrap is pas in de css3 standaard te vinden.

[ Voor 22% gewijzigd door Rowanov op 16-07-2006 16:40 ]

• truegrit
Dit gaat niet lukken zo denk ik ;)

Die wordwrap functies werken allemaal fijn voor internet explorer, voor firefox en opera gebruik ik wel overflow:auto;

Wat ik me dus nog steeds afvraag is waarom IE en Opera alleen bij ) allemaal gekke dingen bedenken die specifiek voor dat karakter zijn. Zoals ik al zei, bijvoorbeeld de volgende code

a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a

breekt netjes af aan het einde van de regel, wat gewoon normaal is omdat het voor alle tekst ditzelfde doet.

) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) )

Alleen hier niet! Zelfs niet toen ik het aan het typen was, dan gooit hij er opeens een scrollbalkje bij om de extra )'s te kunnen plaatsen, waar dat bij de a'tjes niet gebeurde. En er zit een spatie tussen elk haakje. Ik blijf het gek vinden.

edit:
ik heb dus net een soort van ingeving gehad, en ik dacht het volgende:
een browser ziet de ) als het einde van een stuk tekst, dus word het niet op een nieuwe regel gedaan omdat het bij het stuk tekst hoort. Als mijn theorie klopt moet dit ook gelden voor punten, komma's en andere puncuaties! en dat doet het ook!
Eigenlijk is het best wel slim ook, omdat je anders een komma aan het begin van een regel tegenkomt, niet netjes.
Alleen pakt het in dit geval wat minder slim uit

in ieder geval bedankt voor de hulp

[ Voor 21% gewijzigd door truegrit op 16-07-2006 19:02 ]

hallo

Pagina: 1